Visa fullständig version : Magrutor?
Jag är en tjej, 14 år och har bestämt mig för att försöka få fram tvättbrädan på min mage. Jag tränar 5 gånger i veckan, och då är det mestadels kondition, då jag tränar bland annat karate.Jag springer även långdistans på mellan 5 km och 1 mil minst en gång i veckan. Jag är i ganska god form och tränar nu även 20 minuter styrketräning varje dag. Räcker detta för att kunna få fram magrutorna eller borde jag ändra min träning, och isåfall, hur?
Tacksam för svar :)
dream_theater_
2009-12-27, 00:09
Det enda som avgör om du får fram magrutor är om du kan få bort fettet framför musklerna. Så hur mycket du tränar har egentligen inte någon betydelse, då det viktigaste är att du ska förbränna mer än vad du stoppar i dig..:)
Du lär vara sjukt övertränad vilket som.
Och som DT nämde så är det bara att deffa bort fettet på magen.
Du lär vara sjukt övertränad vilket som.
Och som DT nämde så är det bara att deffa bort fettet på magen.
vaaaa??
av 20 min styrketräning / dag
knappast, säkerligen inte det effektivaste sättet att träna på en inte övertränad, aldrig.
Glenfiddich
2009-12-27, 02:29
vaaaa??
av 20 min styrketräning / dag
knappast, säkerligen inte det effektivaste sättet att träna på en inte övertränad, aldrig.
Inte för att försöka läsa vad han tänkte på men det jag tror är att träning 5 dar i veckan inte ger kroppen den vila som behövs. Fast jobbar man inte särskilt hårt på varje pass så är det ju sak samma, men en vilodag mellan varje pass tror jag gör mer nytta än onytta. Man ska inte slita ut sig i förtid, för man kan lika gärna märka att man börjar bli sliten när det är för sent. Konditionsträning sliter också, om du inte visste det :)
malleman
2009-12-27, 02:44
Bra jobbat grabbar! Skönt att ni rekommenderar en 14 årig tjej att i princip käka mindre! Skärpning för fan!
I alla fall. Skönt att höra att du verka ha en bra kroppsbild när du säger att du är i god form. Många i din ålder har inte det.
Skoj oxå att du verkar tycka om träna i sådan utsträckning. Träning ska va ett plus, inte bara för utseendet men oxå hälsan och välmåendet. Har man bara rätt attityd, så kommer träning som du bedriver få en att må kanon! =)
När man tränar så mycket som du gör, behöver man mycket mat, nyttig mat! Mycket mer än kompisarna som inte rör på sig så mycket.
Tränar du och käkar ordentligt med nyttig mat, kommer din kropp utvecklas på ett sunt sätt, med bl.a. magrutor som resultat!
Lycka till och ha skoj! MVH
Varför just magrutor om man får fråga? :)
Gabriel174
2009-12-27, 03:19
Varför just magrutor om man får fråga? :)
För att det är snyggt, antagligen?
Inte för att försöka läsa vad han tänkte på men det jag tror är att träning 5 dar i veckan inte ger kroppen den vila som behövs. Fast jobbar man inte särskilt hårt på varje pass så är det ju sak samma, men en vilodag mellan varje pass tror jag gör mer nytta än onytta. Man ska inte slita ut sig i förtid, för man kan lika gärna märka att man börjar bli sliten när det är för sent.
du tror fel, iaf alldeles för grov generalisering. Det beror som du indirekt utrycker helt på träningsvolymen. folk kastar begreppet överträningen runt sig alldeles för fort. Sen håller jag med om att en mer målinriktad styrketräning med längre pass fördelat på färre, tex 3, dagar skulle vara mer effektivt då personen ifråga antagligen inte har en särskilt lång bakgrund inom styrketräning.
Konditionsträning sliter också, om du inte visste det :)
Du kan gärna skippa översittartonen också, den undanbedes, om du inte visste det :)
Det enda som avgör om du får fram magrutor är om du kan få bort fettet framför musklerna.
Nej. Man måste också ha en viss utveckling på muskulaturen. Dessutom är det i viss mån genetiskt. En del får aldrig (tydliga) magrutor.
dream_theater_
2009-12-27, 09:59
Nej. Man måste också ha en viss utveckling på muskulaturen. Dessutom är det i viss mån genetiskt. En del får aldrig (tydliga) magrutor.
Genetiken styr väl bara hur musklerna ser ut, inte om dom kommer synas eller ej? Alla som får en låg bf måste väl kunna få fram magrutorna?
Genetiken styr väl bara hur musklerna ser ut, inte om dom kommer synas eller ej? Alla som får en låg bf måste väl kunna få fram magrutorna?
Och utseendet på muskeln kommer inte att påverka hurvida den blir väldigt tydlig eller inte?
Boyer Coe i god form:
http://www.criticalbench.com/images/bodybuilders/BoyerCoe3.jpg
Boyer Coe i god form:
Peter Österberg i bra form:
http://metrobloggen.se/UserFiles/18.31758/Image/DSC%28121%29.JPG
För att det är snyggt, antagligen?
Det beror på vem man frågar och på vilket kön.
Ladies and gentlemen of the jury, I rest my case.
dream_theater_
2009-12-27, 10:17
Och utseendet på muskeln kommer inte att påverka hurvida den blir väldigt tydlig eller inte?
Boyer Coe i god form:
säl
Överbevisad, uppenbarligen. Men hur som helst är inte mitt påstående felaktigt. OM du har anlaget för att få magrutor, så måste dessa deffas fram om dom inte syns??
Överbevisad, uppenbarligen. Men hur som helst är inte mitt påstående felaktigt. OM du har anlaget för att få magrutor, så måste dessa deffas fram om dom inte syns??
Om du har volym på magmusklerna, ja. Din fundering är dock felaktig. Alla får inte fram synliga magrutor i den mån att folk skulle säga "Oj! Snyggt sexpack".
dream_theater_
2009-12-27, 10:45
Om du har volym på magmusklerna, ja. Din fundering är dock felaktig. Alla får inte fram synliga magrutor i den mån att folk skulle säga "Oj! Snyggt sexpack".
Det var väl typiskt då. Hur är det med myten om att tjejer ska ha svårare att få fram magrutor?
Hur ser en träningsvecka ut för dig efter som du träna karate, springer, styrketränar?
Önskar jag hade energin till allt det... men jag känner min kropp så pass att när jag var i din ålder så kunde jag träna kickboxning och endast det för i skolan hade jag hård gympa med... och idag kan jag jobba och motionera nästan dagligen utan att köra slut på kroppen. Iof så består min motion av styrketräning och cykelturer på minst 1 mil varannan dag, bland oftare, men det ingår i jobbet.
Det var väl typiskt då. Hur är det med myten om att tjejer ska ha svårare att få fram magrutor?
Har de volym på magmusklerna så får de ju magrutor. Det kanske snarare är så att tjejer/kvinnor i överlag inte har tillräcklig muskelvolym?
Om träningen är rolig går det generellt inte tungt... Tror knappast hon blir övertränad som det är nu. Jag klarade <10 (6-9) pass per vecka i ett år. En vilodag. Mycket glad att jag läste Idrottarens Återhämtningsbok dock, tror det hjälpte mig mycket.
Kuriosa: Jag körde 15-30 minuter styrketräning per dag (cirklar, cirka 9-15 set per pass i en sorts 2-split. Ganska hög veckovolym alltså) och vissa dagar upp till 3h capoeira. Oftast 3st 1.5h pass. Ibland 2h akrobatik också.
Jag tycker att TS borde vänta med rutorna, hur tråkigt det än låter... Mycket träning kommer att ge resultat, och genom att banta så försvinner en del av dessa resultat (men man får ju då en mer deffad kropp in return...). En avvägning, helt enkelt. Jag borde exempelvis inte deffa men gör det i vilket fall (inte nu) för att jag vill ha en lean kropp.
Angående topic så är det väl tunga magövningar som ger bäst resultat? Alltså inte 100crouches utan 3-12x3-5?
Angående topic så är det väl tunga magövningar som ger bäst resultat? Alltså inte 100crouches utan 3-12x3-5?
Absolut, övningar som kan tränas tungt som dragonflags och cablecrunches är att rekommendera.
Toby Asp
2009-12-27, 13:49
Men vi kan väl anta att TS tycker det är snyggt eftersom hon vill ha det. Vad du tycker om magrutor på kvinnor är inte relevant för tråden.
Träna mage 3 ggr i veckan. 1 eller 2 tungt och 1 gång i veckan mer reps, t ex ab circuit.
Du har nog med konditionsträning så det behöver du inte öka. Vad käkar du? oftast där problemet ligger.
Man ska nog inte rekommendera en 14-årig tjej att äta mindre, men att äta mindre eller träna mer kondition är väl dina val om du ska ha magrutor... Hur som helst, så vet jag ändå inte hur pass nödvändigt det är att träna för att få magrutor i 14-års åldern. Bygg upp en bra fysik istället och satsa på deffen senare.
Det beror väl på hur tränad man är om man blir övertränad eller inte?, har svårt att tänka mig att någon på 14 år är tränad nog för att köra 20minuter styrka varje dag+ springa 3-5ggr+1-2ggr karate.
Det är vad jag lärt mig från mer erfarna i alla fall.
Aja, jag tror det behövs mer info innan man kan dra någon slutsats.
Gabriel174
2009-12-27, 17:05
Nu var det ju TS som ville ha magmuskler, och jag antar att hon ville ha magmuskler för att det är snyggt, eller vad tror du?
Jag är en tjej, 14 år och har bestämt mig för att försöka få fram tvättbrädan på min mage. Jag tränar 5 gånger i veckan, och då är det mestadels kondition, då jag tränar bland annat karate.Jag springer även långdistans på mellan 5 km och 1 mil minst en gång i veckan. Jag är i ganska god form och tränar nu även 20 minuter styrketräning varje dag. Räcker detta för att kunna få fram magrutorna eller borde jag ändra min träning, och isåfall, hur?
Om man kan få magrutor eller ej beror i hög grad på genetiken - alltså om man har anlag för det eller ej. Tjejer har generellt sett svårare att få magrutor än killar. Kolla runt lite på olika sajter, t ex från damtävlingar i fitness och body building så får du se. Det är väldigt många som är otroligt vältränade och deffade men inte har minsta antydan till sexpack ändå.
Frågan är om det ens är något att sträva efter? Jag är tjej och har aldrig haft magrutor, lär inte få det heller oavsett träning och deff. Jag bryr mig inte, för jag tycker faktiskt inte ens att det är snyggt...
Om man är så ung som du skall man absolut inte deffa. Du behöver en viss mängd kroppsfett för att kunna utvecklas. För lite kroppsfett påverkar hormonbalansen och kan även vara negativt för längdtillväxt och annat. Så träna gärna, men ät ordentligt också ! :)
Mr.Sjöborg
2009-12-27, 22:30
För lite kroppsfett påverkar hormonbalansen och kan även vara negativt för längdtillväxt och annat. Så träna gärna, men ät ordentligt också ! :)
De där låter ju som rent BS, då skulle alltså tjocka barn vara snabbare i utvecklingen än taniga ungar...om man hårddrar ditt uttalande
Tror nog att tjocka barn i genomsnitt kommer in i puberteten tidigare än slanka.
Hur det ligger till med längdtillväxten har jag ingen aning om, även fast man ligger på kcal- borde man kunna växa nästintill normalt skulle jag tro:S
När jag var 9 år var jag 148 cm 55 kg. Då kom jag in i puberteten på allvar.
4 år senare, 180 cm, pendlar mellan 68-72 kg.
Kan din teori stämma då? ;)
Sure att man växer mer under puberteten men under min 2 månaders bulk har jag växt 1cm.
Mr.Sjöborg
2009-12-27, 22:59
När jag var 9 år var jag 148 cm 55 kg. Då kom jag in i puberteten på allvar.
4 år senare, 180 cm, pendlar mellan 68-72 kg.
Kan din teori stämma då? ;)
Sure att man växer mer under puberteten men under min 2 månaders bulk har jag växt 1cm.
Är du 13 nu? eller har jag missuppfattat allt?
isånnafall ere ju inte så konstigt att du fortf växer som en tok?
Innan bulk växte jag ca 1cm/månad.
Under bulk 0.5cm/månad.
Det var det jag ville tillföra, men märkte nu hur konstigt det blev. :P
De där låter ju som rent BS, då skulle alltså tjocka barn vara snabbare i utvecklingen än taniga ungar...om man hårddrar ditt uttalande
Så enkelt fungerar inte kroppen. Det kan både bli för lite OCH för mycket av det goda. Och det ena (för lågt kroppsfett) påverkar hälsan negativt på andra sätt än det andra (för högt kroppsfett).
Sen undrar jag om det faktiskt inte är så som 1990 säger.
Hur det ligger till med längdtillväxten har jag ingen aning om, även fast man ligger på kcal- borde man kunna växa nästintill normalt skulle jag tro:S
Tror inte det påverkar, om man inte svälter eller får i sig för lite protein (det senare har jag sett exempel på, 5-åring som är stor som en 2-åring, längdmässigt och kroppsbyggnad).
Mr.Sjöborg
2009-12-28, 00:18
Så enkelt fungerar inte kroppen. Det kan både bli för lite OCH för mycket av det goda. Och det ena (för lågt kroppsfett) påverkar hälsan negativt på andra sätt än det andra (för högt kroppsfett).
Sen undrar jag om det faktiskt inte är så som 1990 säger.
Jo är fullt medveten om att tex ligga på 2% inte är särskillt bra men int heller att ligga på typ 30%
Men de jag menade va att de va fel att säga att hon inte bör ''deffa'' ner sig till sina rutor som hon tydligen vill ha för att de rubbade hennes hormonbalans och skulle göra att hon stannade i växten
Kan kanske stämma statistiskt sätt vad vet jag, dock verkligen inget jag sett själv
Bear Grylls
2009-12-28, 00:53
Tror nog att tjocka barn i genomsnitt kommer in i puberteten tidigare än slanka.
Tycker det var vanligare med blekfeta barn utan ett hårstrå på snoppen än med smala i 4an-6an när då det började hända saker på de flesta.
chrilledude
2009-12-28, 08:12
Peter Österberg i bra form:
http://metrobloggen.se/UserFiles/18.31758/Image/DSC%28121%29.JPG
Jag blev rädd, jag såg ingen navel först ;S
Iallafall, fortsätt som du gör och kolla om du ser nån skillnad :]
Martin Löwgren
2009-12-28, 09:50
Tacksam för svar :)
Skrev nyligen denna text på forumet.
67283
Myterna är många och svaren få så jag tänkte reda upp hur det egentligen ligger till med magmuskulaturen och det eftertraktade "sex-packet".
Bukväggen kontur utgörs hos såväl kraftiga som magra individer av den underliggande magmuskulaturen. Den subcutana fettvävnaden kan dock ofta vara välutvecklad och därför dölja muskelkonturerna.
Magmuskulaturen består av två ytliga muskler och två djupa. Oftast är det den raka ytliga magmuskeln folk refererar till som "magmuskeln". Jag kommer nedan enkelt gå igenom deras anatomi.
M. Rectus abdominis - är en bred, ytlig och bandformad muskel, som på var sin sida om mittlinjen sträcker sig mellan bäckenet och bröstkorgen. Mer exakt urspringer muskeln med en kort, kraftig sena från blygdbenet och fäster med tre köttiga stråk på femte, sjätte och revbensbrosket. Muskeln böjer bålen och roterar bäckenet bakåt (minskar svanken). Den avdelas horisontellt av längsgående bindvävsstråk (intersectiones tendineae) som ofta är tre till fyra i antal och det är just dessa som bildar "sexpacket" men mer om detta senare.
M. Obliquus externus abdominis - är den största av magmusklerna. Muskeln utgår med åtta taggar från utsidan av de åtta nedre revbenen. Muskeln är sammanflätad med m. serratus anterior upptill och m. latissimus dorsi nedtill. Muskeln nedre fibrer löper brant nedåt och fäster på höftbenskammen medans de övre fibrerna löper snett nedåt-framåt och övergår i en senhinna som sammanflätas med m. rectus abdominis i den s.k rectusskidan som kan beskrivas som bindvävsstråk som löper mellan bröstbenet och blygdbenet. Muskeln böjer bålen, lutar den åt sidan, roterar den åt motsatt håll och roterar bäckenet bakåt (minskar svanken).Hos muskulösa individer syns ofta muskelns ursprungstaggar tydligt genom huden och även övergångenlinjen mellan muskel och senhinna på båda sidor aningen under naveln.
M. Obliquus internus abdominis - är en stor solfjäderformad muskel som täcker en stor del av nedre delen av bålen och ligger nästan helt täckt av externus. Muskeln urspringer på höftbenskammen via den ytliga ryggfascian och fäster på de tre nedre revbenen. Även denna sammanflätas med m. rectus abdominis i den s.k rectusskidan. Muskeln böjer bålen, lutar den åt sidan, roterar den åt samma håll och roterar bäckenet bakåt (minskar svanken)
M. transversus abdominis - är den innersta av magens muskelatur och utgör tillsammans med ryggen kroppens viktiga hållningskorsett. Den urspringer från taggiga utskott på de fem nedre lumbalkotorna via en djup muskelfascia, insidan av de sex nedre revbenen, höftbenskammen och ljumskligamentet. Muskeln fäster sedan (övergår i) den senmanchett som skapats av de övriga magmusklerna. Muskeln har ingen direkt rörelserelaterad funktion utan ansvarar för stabilitet och kontroll. Ni har säkert hört talas om "bålstabilitetsträning" och med det menas grovt förenklat träning av denna muskel.
Nu när vi förenklat och snabbt gått igenom magmuskulaturens anatomin förstår nog redan de flesta hur och varför ett sex-pack uppstår men jag ska ändå försöka förklara det.
67284
Som jag nämnde tidigare avdeles den ytliga magmuskeln - m. rectus abdominis av flera tvärgående bindvävsstråk. Dessa intersectiones tendineae är tre till fyra i antal (styrs genetiskt) och har ett relativt konstant läge. En ligger nivå med naveln, två ligger ovanför och en under.
Den sista är ofta inkomplett eller saknas helt (varför endast vissa kan få åtta stycken "rutor") som t ex på bilderna i denna artikel.
Muskeln ligger ytliga i hela sin utsträckning och syns tack vare sina intersectiones tendineaetydligt tydligt genom hos magra, muskulösa individer. Som regel bildar muskeln en lätt konvex båge framtill, vilken försvinner eller blir konkav under kontraktion. Om bukens innehåll är ökad (fetma, graviditet eller doping) buktar muskeln framåt.
För att få fram ett sex pack behövs egentligen ingen direkt träning av magmuskulaturen. Det krävs bara en låg kroppsfettsprocent. Generellt kan man säga att runt 10% kroppsfett räcker för att dessa ska träda fram.
Självklart kan man som med alla andra muskler öka magmuskulaturens storlek (tvärsnittyta) vilket kommer ge ännu tydligare "rutor" och det gör man bäst genom vanlig traditionell styrketräning - precis som med alla andra muskler.
/Axon
Eddie Vedder
2009-12-28, 09:54
Ja barn växer snabbare när de blir feta. Och givetvis syftar jag på en tillväxt som överstiger vad som är den normala.
Det syns inte på individinivå med en 100%-ig säkerhet givetvis men ser du till befolkningar och jämför över tid så ser man trenden.
luderlasse
2009-12-29, 16:23
wtf, nu blir jag moraltant, men 14åriga flickor med magrutor? aja lycka till oavsett
Jag har aldrig tränat mage i hela mitt liv (1 års styrketräning), kanske därför jag inte har några rutor, haha.
KaptenKnäsvag
2009-12-29, 19:03
Eller att ett hälsosamt medium är att föredra.
Mr.Sjöborg
2009-12-29, 19:12
Eller att ett hälsosamt medium är att föredra.
Finns inget ohälsosamt med att ligga på såpass lågt bf att du har synliga magrutor
KaptenKnäsvag
2009-12-29, 19:47
Finns inget ohälsosamt med att ligga på såpass lågt bf att du har synliga magrutor
Mr Sjöborg strikes a critical hit at misunderstanding.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.