handdator

Visa fullständig version : Några frågor angående löneutbetalning

von huff
2009-12-26, 21:39
Hej, jag undrar en sak, på mitt kontrakt står det att jag har "under 37,5 timmar men i medeltal 20 timmar jobb/vecka".Jag har jobbat mer nu, kanske runt 30-35 timmar i veckan.

På kontraktet står det att övertidstimmarna utbetalas på "utjämningsperioderna" och det finns två utjämningsperioder i året.Min fråga är att har jag jobbat övertid om jag har jobbat 30 timmar i veckan?Jag menar det är ju över 20 men under 37,5 så egentligen är det väl inte övertid så länge det är under 37,5?Jag har ju ingen nytta av att få övertidpengar 2ggr/år och sedan leva fattig å ful resten av månaderna med halvtidlön.

Nitrometan
2009-12-28, 10:41
Fråga din chef kanske?

von huff
2009-12-28, 11:54
Fråga din chef kanske?

Är ledig nu ganska länge så har ej möjlighet att fråga nu:)

Torwald
2009-12-28, 12:12
Jag hade frågat HR...? Om det är ett stort företag.

von huff
2009-12-28, 12:14
Jag hade frågat HR...? Om det är ett stort företag.

Självklart frågar jag när jag har möjlghet.Jag var mest intresserad om nån här hade nån ide om hur det funkar

Jorgen
2009-12-28, 12:25
Är ledig nu ganska länge så har ej möjlighet att fråga nu:)

Är du eller chefen ledig?

Chefen har väl en telefon, eller mail?

von huff
2009-12-28, 12:37
Är du eller chefen ledig?

Chefen har väl en telefon, eller mail?

Nej vi använder duvpost men min duva är sjuk=/

Jorgen
2009-12-28, 12:38
Nej vi använder duvpost men min duva är sjuk=/

Tråkigt när sånt händer.

Du kan be chefen regga sig här så kan du få svar. :D

rooz
2009-12-28, 12:50
Tråkigt när sånt händer.

MEH, då komer ju chefen se vilken kass arbetsmoral Huffen har:D

von huff
2009-12-28, 13:03
Ja:(Jag antar att jag borde få betalt om mina arbetstimmar är under 37,7vecka men om det går över så blir det övertid?Har gjort lite efterforskningar men får bara en massa olika svar

shadowfire
2009-12-28, 13:11
Svårt även för kolo-eliten i spekulera i. Framgår inte ens om du har timlön, fast lön eller provisionsbaserad lön? Eller om det är knutet till kollektivavtal etc. Övertid kan man i de flesta fall få även om man bara jobbar 10 timmar per vecka. Övertid och flextid är två skilda saker t.ex.

Nelson81
2009-12-28, 13:14
Tråkigt när sånt händer.

lål :D

Nitrometan
2009-12-28, 13:17
Övertid kan man i de flesta fall få även om man bara jobbar 10 timmar per vecka. Övertid och flextid är två skilda saker t.ex.
Har för mig att de i Handels avtal kallar det för "plustid" om man jobbar mer än sin schemalagda tid men mindre än 40 timmar i veckan.

Men det förutsätter att det finns ett kollektivavtal.

Sen vet jag som sagt inget om hur de gör på den aktuella arbetsplatsen.

von huff
2009-12-28, 13:18
Svårt även för kolo-eliten i spekulera i. Framgår inte ens om du har timlön, fast lön eller provisionsbaserad lön? Eller om det är knutet till kollektivavtal etc. Övertid kan man i de flesta fall få även om man bara jobbar 10 timmar per vecka. Övertid och flextid är två skilda saker t.ex.

Timlön.Antar att det är flextid då det stod attdet genomsnittliga antalet timmar i veckan är 20.Jag är rädd för två saker:Att alla timmar som går över 20/vecka samlas och betalas ut efter ett halvår eller att de tas ut som ledighet (inte så troligt).Förstår inte hur det kan vara ekonomiskt för ett företag att ha anställda som jobbar 10-20 timmar i veckan istället för att ge mer arbetstid åt frre personer...

Nitrometan
2009-12-28, 13:27
Förstår inte hur det kan vara ekonomiskt för ett företag att ha anställda som jobbar 10-20 timmar i veckan istället för att ge mer arbetstid åt frre personer...
Det vet jag. Det känns ologiskt, men jag har hört argumenten från "handelschefer" och nånstans funkar väl argumentet.

Det handlar om att handel är säsongsberoende, både sett över året och över månaden. Och att personal är en stor kostnad för en butik.

Fast heltidspersonal kostar mycket pengar. Eller är iaf en stor fast kostnadspost i kalkylen.

Personal som tas in tillfälligt syns inte på samma sätt i budgeten som de gör. Och sen plockas de in med kort varsel eller på ett schema med rörliga timmar.

låga fasta kostnader = klad tjef

shadowfire
2009-12-28, 14:06
Timlön.Antar att det är flextid då det stod attdet genomsnittliga antalet timmar i veckan är 20.Jag är rädd för två saker:Att alla timmar som går över 20/vecka samlas och betalas ut efter ett halvår eller att de tas ut som ledighet (inte så troligt).Förstår inte hur det kan vara ekonomiskt för ett företag att ha anställda som jobbar 10-20 timmar i veckan istället för att ge mer arbetstid åt frre personer...

Bäst o kolla upp det där med din chef.
När jag jobbade inom handels så var det precis så, jag fick utbetalt baserat på "medellönen" och övriga timmar sparades i en timbank. Bara det att chefen gick in och nollställde timbanken varje månad, så när jag slutade o skulle ta ut mina timmar så fanns det inget sparat där... :MrT:

Nitrometan
2009-12-28, 14:10
När jag jobbade inom handels så var det precis så, jag fick utbetalt baserat på "medellönen" och övriga timmar sparades i en timbank. Bara det att chefen gick in och nollställde timbanken varje månad, så när jag slutade o skulle ta ut mina timmar så fanns det inget sparat där... :MrT:

Då blir ju budgeten ännu bättre! :)

von huff
2009-12-28, 14:24

Inte förvånad, men jag försöker hålla koll, så det blir inte en obetald timme för min del.

Daniel_S
2009-12-28, 15:01
Ett värdelöst svar eftersom det kommer från Finland, men avtalen brukar vara rätt lika:

Jobbar man mindre än heltid (37,5), så får man inte övertidsersättning förrän veckotimmarna går över den gränsen. Allt upp till 37,5 h räknas som vanlig timlön. Man får betalt för timlön åtminstone en gång per månad, medan övertidersättningarna kan betalas ut mer sällan.

saab900
2009-12-28, 15:26
Ett värdelöst svar eftersom det kommer från Finland, men avtalen brukar vara rätt lika:

Jobbar man mindre än heltid (37,5), så får man inte övertidsersättning förrän veckotimmarna går över den gränsen. Allt upp till 37,5 h räknas som vanlig timlön. Man får betalt för timlön åtminstone en gång per månad, medan övertidersättningarna kan betalas ut mer sällan.

Det fungerar likadant på min arbetsplats. Jobbar du säg 75% får du ingen övertid för extra arbete upp till 100%

rooz
2009-12-28, 15:27

Huffen är från Finland:thumbup:

von huff
2009-12-28, 15:39
Tackar:)jag arbetar för en stor kedja Lidl, och de har ju ungefär samma regler och sytem i Finland och Sverige.Dessutom brukar det inte skilja sig så mycket annars heller.Ja jag har ochså förstått att det är 40 eller 37,5 som gäller i detta fall men om det nu vore så att man bara får betalt för 20 så är jag tvungen att sluta