handdator

Visa fullständig version : Snöa in på en maträtt. Bra eller anus?

Pillert
2009-12-26, 19:11
Har fått upp ögonen för fisk, potatis och remouladsås. Äter det flera gånger i veckan. Sitter och funderar om jag ska köpa det till middag idag eller tvinga i mig något annat.

Jag deffar men fyller alla mina staplar (hälsovakten), hur optimalt är det att äta en maträtt flera gånger i veckan?

mikaelj
2009-12-26, 19:12
Så länge du får i dig alla näringsämnen du behöver är det ingen fara.

Lite grönsaker kanske vore nå't att tänka på?

Pillert
2009-12-26, 19:16
Så länge du får i dig alla näringsämnen du behöver är det ingen fara.

Lite grönsaker kanske vore nå't att tänka på?

Slänger till en tomat då och då. Förövrigt så föredrar jag frukt framför grönsaker. Vet om att man ska äta båda.

King Grub
2009-12-26, 19:18
Man behöver inte variera för sakens skull, så länge man täcker sina behov.

Onigiri
2009-12-26, 19:23
hur optimalt är det att äta en maträtt flera gånger i veckan?Jag äter endast nötfärs (samt intar vitamintillskott och omega3). Funkar prima.

Anton Fräs
2009-12-26, 20:43
Jag äter endast nötfärs (samt intar vitamintillskott och omega3). Funkar prima.

Aningen mycket rött kött? Fast det räknar jag med att du redan vet med tanke på hur mycket du hänger på forumet :)

FetmaOnFire
2009-12-26, 20:57
Samma RÄTT är helt RÄTT :hbang:

jacklemmon
2009-12-26, 21:55
Hur lång tid brukar ni köra på samma maträtt? Jag har själv väldigt lätt för att snöa in på en och samma käk, men på ren uttråkning brukar jag byta ungefär en gång i månaden.

Seb74
2009-12-26, 21:56
Det var som....skulle det kunna va ok med samma käk hela tiden?
Fast då gäller det ju verkligen att analysera sönder innehållet av alla vitaminer/mineraler samt energifördelning.

Ofta tröttnar man ju snabbt på nåt gott man upptäcker pga att man äter det för ofta, så det brukar ju inte bli nåt problem direkt :D

Pillert
2009-12-26, 23:11
Hur lång tid brukar ni köra på samma maträtt? Jag har själv väldigt lätt för att snöa in på en och samma käk, men på ren uttråkning brukar jag byta ungefär en gång i månaden.

Äter du samma lunch/middag varje dag i en månad?

Jag brukar få dåligt samvete och variera mig en aning. Har dock flera olika rätter som är favoriter.
Vissa saker äter jag dock aldrig, men det är alltså inget problem så länge jag fyller mina behov?

Seb74
2009-12-26, 23:38

Jag brukar få dåligt samvete och variera mig en aning. Har dock flera olika rätter som är favoriter.
Vissa saker äter jag dock aldrig, men det är alltså inget problem så länge jag fyller mina behov?

Finns saker jag aldrig äter heller, som tex sniglar, eller surströmming, eller...

Eller hur menade du med "vissa saker äter jag dock aldrig" :D

Spiffy
2009-12-26, 23:48
Äter fem ägg, en skiva lingongrova, en burk makrill i tomatsås och dricker en halvliter standardmjölk 5 dagar i veckan till kombinerad lunch/frukost. Vilket jag gjort jäkligt länge nu. så jag säger Bra att snöa in på en maträtt :thumbup:

Fredrik_S
2009-12-27, 00:06
Jag äter kyckling med ris och majonäs ca 3 gånger om dagen.
Kroppen klarar sig bra på samma mat varje dag. Såvida man nån gång då och då äter nått annat och försöker få i sig lite vitaminer på nått sätt så går det nog vägen...

jacklemmon
2009-12-27, 00:17

Japp. Eller ja, om jag äter samma rätt till middag i en månad brukar jag varierar lunchen mellan middagsrätten och ett antal andra. :em:

Eddie Vedder
2009-12-27, 08:07
Förövrigt så föredrar jag frukt framför grönsaker. Vet om att man ska äta båda.

Det är iofs knappt jämförbart.

Visst kan det finnas fördelar med frukt men det är ju inget du kan ersätta det du går miste om från grönsakerna med direkt. Ungefär som att ersätta grönsakerna med ett glas mjölk.

"Frukt och grönt" buntas ofta ihop på ett sätt som jag tycker är överdrivet och får det att framstå som mer homogent än det är. Stor skillnad på frukt och frukt, stor skillnad på grönsak och grönsak och givetvis då stor skillnad på random frukt och random grönsak.

Pillert
2009-12-27, 14:55
Det är iofs knappt jämförbart.

Visst kan det finnas fördelar med frukt men det är ju inget du kan ersätta det du går miste om från grönsakerna med direkt. Ungefär som att ersätta grönsakerna med ett glas mjölk.

"Frukt och grönt" buntas ofta ihop på ett sätt som jag tycker är överdrivet och får det att framstå som mer homogent än det är. Stor skillnad på frukt och frukt, stor skillnad på grönsak och grönsak och givetvis då stor skillnad på random frukt och random grönsak.

Finns ingen sorts skala på nätet, där man kan urskilja nyttigheten?
Jag vill maximera nyttigheten. *flex*

Pillert
2009-12-27, 15:00
Edit: Kan man inte säga att desto sötare något är (grönsaker/frukt) desto sämre är det?

Eddie Vedder
2009-12-27, 15:56
Finns ingen sorts skala på nätet, där man kan urskilja nyttigheten?
Jag vill maximera nyttigheten. *flex*

Det finns ju en hel tråd med bara databaser här i kostforumet. En sticky.

Edit: Kan man inte säga att desto sötare något är (grönsaker/frukt) desto sämre är det?

Nej