handdator

Visa fullständig version : Ätardagar!

FlexOnline
2003-09-14, 08:33
Tja..nån som har nåt vettigt och tillföra?? Ska man spåra ur helt o hållet o käka allt man kommer över på sin ätardag? Jag har köpt 1kg godis, pecannötglass,cashewnötter, 5st risifrutti, 500gram risgrynsgröt oplanerar ett besök på Macen samt pizza....vad säger alla?

Prankie
2003-09-14, 08:35
Jag som trodde ätardag var till att fylla på glykogen och hålla ämneomästtning uppe. Inte en chans att trycka ner sig all skräpmat man har missat under sommaren. :D

(Bara som ett skämt, ät det du har köpt. Det är nyttiga grejer, men det vet du redan.)

King Grub
2003-09-14, 08:37
Att tokäta skräp fyller ingen funktion för kroppen, utan är psykiskt. Att äta några tusen extra kilokalorier, huvudsakligen av bra mat, och unna sig några saker man saknat är bättre, men om toksvullande får dig att må bra, så varför inte? :D

25 tunna pannkakor med jordgubbssylt och vaniljglass till frukost = :hbang:

FlexOnline
2003-09-14, 08:37
Jag skulle föredra SERIÖSA SVAR TACK!!!! Prankie dra ballen i gruset...:smash:

FlexOnline
2003-09-14, 08:39
Ok ok..fan jag har hållt mig UNDER 2000 kcal i 5 dar nu...börjar vina om revbenen under morgonpromenaderna....på natten har jag vaknat upp i (mar)drömmar om Pommes m en stor oxfilebit med 4 liter bearneise....:eating:

Prankie
2003-09-14, 08:42
Det spela ingen roll vad jag säger för att vi båda förväntade ändå ett svar från Grub inom 30sek. ;)

Och ett seriös svar: Mår du bättre fysisk eller psykisk av det så ät! :eating:

FlexOnline
2003-09-14, 08:51
Det som e intressant är vad som händer med de 4-5000 xtra kalorierna (ligger normalt på ca 3500-4000) o idag planerar jag o hamna på ca 8000.... Vaknade för övrigt halv fem imorse o övertalade mig själv att ätardan börjat...Frukost: 3 Risifrutti, 300 gram godis,100 gram choklad, 1påse cashewnötter,6 ostriskakor med räkost på, halvt paket juice o en massa Fanta....Stod o frossade som en tok i kallingarna...stående...med kylskåpet öppet...under 10 minuter:hbang: ..Sen fick jag nån jävla..köldatack så jag var tvungen o ta en varmdusch...jaja...normalt var det iallafal...

kharon
2003-09-14, 09:32
Det där är inget mot mina ätardagar! Ångrar att jag kastade bort kvitton på det jag handlade för svullodagarna...

Ätardagar är meningen med livet på min diet!

Men nåt vettigt att tillföra?
Ät nyttig mat istället.. Ätardagar behövs väl inte ur någon fysiologisk synpunkt utan bara psykiskt så var hård och skippa ätardagarna helt...

Thell
2003-09-14, 13:44
ätardagarna behövs väl visst ?
du får ju förhöjd förbränning i 1-3 dagar efteråt oxå för att du åt så mycket, så ja ser både en fysisk o psykisk fördel =)

King Grub
2003-09-14, 13:48
Originally posted by Thell
ätardagarna behövs väl visst ?
du får ju förhöjd förbränning i 1-3 dagar efteråt oxå för att du åt så mycket, så ja ser både en fysisk o psykisk fördel =)

Det finns inga vetenskapliga studier som säger att svullande höjer förbränningen under i närheten så lång tid.

Research on energy expenditure

de Zwaan M, Aslam Z, Mitchell JE.

The Neuropsychiatric Research Institute, Fargo, North Dakota 58107, USA.

The most consistent finding is a reduction in resting energy expenditure (REE) in patients with AN, which increases with increased energy intake and body weight. Data regarding BN are inconsistent. Three available studies in subjects with BED have not found evidence of changes in energy expenditure corrected for lean body mass compared with obese non-binge eaters

Lasse Kongo
2003-09-14, 14:16
Originally posted by FlexOnline
Det som e intressant är vad som händer med de 4-5000 xtra kalorierna (ligger normalt på ca 3500-4000) o idag planerar jag o hamna på ca 8000.... Vaknade för övrigt halv fem imorse o övertalade mig själv att ätardan börjat...Frukost: 3 Risifrutti, 300 gram godis,100 gram choklad, 1påse cashewnötter,6 ostriskakor med räkost på, halvt paket juice o en massa Fanta....Stod o frossade som en tok i kallingarna...stående...med kylskåpet öppet...under 10 minuter:hbang: ..Sen fick jag nån jävla..köldatack så jag var tvungen o ta en varmdusch...jaja...normalt var det iallafal...

HAHA ja känner igen det där :smash:

Ja har precis likadana symptom, min ätardagar slutar alltid med att ja ligger o svettas framför fläkten frustandes "aldrig mer"

Sen 3-4 dgr senare såg väger man iaf mindre än innan ätardagen, så visst ger dem ngt mer än bara psykiskt, det tror ja på till 100% även om det ej finns studier på det.

Ja kan nästan känner hur min förbränning går på högvarv så fort ja dunkar i mig allt möjligt, men idag är det söndag o riskornen ligger lite överallt i köket och det luktar fisk från köket, då vet man att en ny härlig dietvecka stundar *GAH* *GAH* *GAH*

:smash: :kinky: :bpump:

kharon
2003-09-14, 14:41
Och jag är 100% säker på att jag skulle gå ner i vikt snabbare utan svullodagarna, men "if it's not broken, don't fix it"..
Hellre ligger jag på soffan som en strandad val och svettas med magen proppfull en gång i veckan då man ändå går ner i bra fart!

Förhöjd förbränning etc är bara ursäkter för att man är svag och bryter ihop och svullar i sig annars förbjudna saker. Nu talar jag om svullodagar med godis, chips, pizza osv osv.
Kolhydratsladdardagar vid keto är en annan sak.

Ätardagar äger!

Mr.X
2003-09-19, 15:21
När jag dieta så åt jag på som en gris på ätar dan allt jag ville ha men man mådde så illa endå efter ett par mål så d blev int så mycket i slutändan,men jag e för att svullo äta tror d e bra.....

FlexOnline
2003-09-19, 18:42
Min andra ätardag imorrgon, lördag! Måste påpeka att min "frukost" förra ätardan sänkte mig totalt o jag sov bort hela dan ....nu ska jag vara lite smartare o äta mat istället! Har bunkrat upp med husmanskost så som ravioli, falukorv o köttbullar...makaroner m rivenost..mmmmmmm...iofs vart det Latte Glass o cashewnötter också....o 2 liter juice....o 100 fram chips..o 2 risifrutti:eating: Jaja vem fan bryr sig..jag e ändå fet o klen:hbang:

FlexOnline
2003-09-19, 18:54
AAAHhhhh

Skåne
2003-09-19, 19:24
Originally posted by FlexOnline
AAAHhhhh

mmmmmm va gott det där ser ut :eating:
Satan också att jag redan har haft min ätardag denna vecka.

no1fitness
2003-09-20, 05:40
Snygg bild !!:D

Jag vet inte vad du dietar till, men om det är i tävlingssyfte tycker jag att det fungerar utmärkt att äta massor av kolhydrater, lagom med protein och minimalt med fett på ätardagarna. Så har jag gjort under snart två deffar och det känns mycket lättare att gå tillbaka till dieten igen dagen efter. Har faktiskt märkt stor skillnad i fettnedgång också. När jag vräkt i mig flera hundra gram fett på ätardagarna har jag inte alls tappat lika mycket som när jag koncentrerar mig på kolhydrater. Det är ju meningen att fylla på depåerna och inte spräcka magsäcken...;)
:eating:

STarfish
2003-09-21, 12:41
fan vad det vattnade i munnen närjag såg den bilden! :laugh:

Jeppetheman
2003-09-22, 08:47
Nice...man kanske skulle lägga in två ätardagar:D eller då blir det *smisk*:whipped:

STarfish
2003-09-26, 11:48
Ätardag? JAVISST!!!!

Ville bara informera om att Pan pizzan var godast.... har tuvärr bara lite chips kvar o potatis gratäng med kassler... men ska som tur e till Mcdonalds sen... :notme:

hihi :eating: :eating: :eating:

Action
2003-09-26, 12:08
Fasen gott folk.. Ni måste ju äta på era ätardagar.. Själv så brukar det spåra ur totalt på mina ätardagar. Värst va den gången då jag inte kunde sova mellan fre-lö så jag tog en morgonpromenad klockan 02.30 Satt på McDonalds med alla fulla människor 03.30.. Sen fortsatte hela dagen i den andan till jag vid 00.00 tryckte i mig sista glassen o mumsmums.. Slutade totalt på 19500 kalorier..

Eller konstant ätande av frulle på Hilton hotell i över 2 timmar... Tack Linda för den... kunde knappt gå hem efteråt... :hbang:

Visst väger man några kilo mer på söndagen.. Men man e inte sugen på ngt onyttigt på flera länge och man har något att se fram emot om man blir sugen i veckan....

Ätardagar äger... :hbang: :eating:

STarfish
2003-09-26, 16:03
Originally posted by Action
Fasen gott folk.. Ni måste ju äta på era ätardagar.. Själv så brukar det spåra ur totalt på mina ätardagar. Värst va den gången då jag inte kunde sova mellan fre-lö så jag tog en morgonpromenad klockan 02.30 Satt på McDonalds med alla fulla människor 03.30.. Sen fortsatte hela dagen i den andan till jag vid 00.00 tryckte i mig sista glassen o mumsmums.. Slutade totalt på 19500 kalorier..

Eller konstant ätande av frulle på Hilton hotell i över 2 timmar... Tack Linda för den... kunde knappt gå hem efteråt... :hbang:

Visst väger man några kilo mer på söndagen.. Men man e inte sugen på ngt onyttigt på flera länge och man har något att se fram emot om man blir sugen i veckan....

Ätardagar äger... :hbang: :eating:

fy fan vilket svin! det måste kostat en månads lön haha! jag hadde dött av så mycket kcal!;)

Rockwilda
2003-09-26, 16:05
Fy fan, det va inte lite mat det... Jag ska lätt slösa 2000 spänn när jag har min ätnings dag när jag deffar :booty: :smokin:

Action
2003-09-26, 16:15
Originally posted by Rockwilda
Fy fan, det va inte lite mat det... Jag ska lätt slösa 2000 spänn när jag har min ätnings dag när jag deffar :booty: :smokin:

Ja fan pengar bryr man sig inte om då.. lite dumt kanske då det blir en hel del som går åt de dagarna.. ska försöka tänka på det mer nästa gång.. :D

STarfish
2003-09-26, 16:23
aj aj jag har ont i magen nu... ätit för mycket :cryout: måste sova lite..........

Daniiiel
2003-09-26, 22:12
vilka ätardagar ni har..hade ätardag idag..har ätit lite mer av allt sen lite glass me chockladsås..:D suger juh mot er:notme:

Piranha
2003-09-27, 00:41
Förra lördagen frosserier.

Tacos med alla tillbehör , efterätt Chokladpudding med glass , grädde , maräng och chokladsås.

Detta med en Amarone -98 , gissa om man sov gott den natten

kharon
2003-09-27, 07:26
AAAAH Jag hatar den här tråden! Fan så jäkla sugen man blir!! :)

Finns inget härligare än att inte kunna röra sig för att man har tryckt i sig för mycket svullodagsmat!!!

Eller jo kanske :kinky:

STarfish
2003-09-27, 11:33
Nu blir det 12 Deff dagar till nästa mat dag :laugh:

E skönt o komma igång igen...
Brukar få lite ångest konstigt nog efter sådan dag, var totalt rörelse förhindrad några timmar igår kväll efter den jävla middagen på Mcdonkan! fick 2 chezze burgare över som jag mata en lite katt unge med kl 2 på natten höhö....

Så inga matbilder dom närmsta 12 dagrana tack!

Skåne
2003-09-27, 11:52
Aldrig igen :eating: dag

Det var inte kul att sitta på tentan idag och försöka hålla ner maten

Vatten hela dan idag :thumbup:

MrT
2003-09-27, 17:13
Är inte så hemma på detta med ätardagar men skulle man inte kunna svepa frukosten med en proteindrink på sådär 2-3 liter?

btw.. hur fungerar det med toabesök på ätardagarna? 19500 kalorier är en hel del massa :D

kharon
2003-09-27, 17:49
Originally posted by MrT
Är inte så hemma på detta med ätardagar men skulle man inte kunna svepa frukosten med en proteindrink på sådär 2-3 liter?

btw.. hur fungerar det med toabesök på ätardagarna? 19500 kalorier är en hel del massa

Du får väl göra vad du vill med din frukost på ätardagen.. Personligen käkar jag mig hellre spyfärdig på startmysli, bullar och snask kanske lite pizza och njuter som en gud än sveper en äcklig proteindrink.

Toalettbesök? Jag tror du sitter inne på svaret själv där... :D

MrT
2003-09-27, 19:27
Originally posted by kharon

Du får väl göra vad du vill med din frukost på ätardagen.. Personligen käkar jag mig hellre spyfärdig på startmysli, bullar och snask kanske lite pizza och njuter som en gud än sveper en äcklig proteindrink.

Toalettbesök? Jag tror du sitter inne på svaret själv där... :D

:D :D

Kan bara tänka mig effekten med sådär 2l gainer + mat och lite kreatin på det. :devil:

STarfish
2003-09-27, 22:26
Tonsvis med Skithus papper & Samarin :hbang:

STarfish
2003-10-09, 10:18
WEEEHOO! ätardag igen! idag ska jag hålla mig till mycket bättre o mer nyttigare mat än sist! Mer husmanskost :P men lite chips får det bli med.....:eating: :eating: :eating:

STarfish
2003-10-10, 09:15
e där nån mer än jag som får så jävla ont i magen dagen efter ätardagen... det bubblar o skit o mög... känns som magknip typ... gör så jävla ont....:furious:

Action
2003-10-10, 11:41
Originally posted by MrT

:D :D

Kan bara tänka mig effekten med sådär 2l gainer + mat och lite kreatin på det. :devil:

Gainer på en ätardag... hallå.. när det finns mat att tillgå.... :devil:

Medusa
2003-10-10, 14:21
Sköter alltid kosten perfekt, inga kakor, snabbmat, godis etc..

Men idag är jag är förkyld så sitter hemma och har inget att göra :(

Jag tyckte jag var hungrig, och vips som det var så hade jag slukat en halv veckoförbrukning av jordnötssmör tillsammans med 2 liter mjölk, som om inte det var nog gick jag bärsark på kakburken, :notme:

Får såna där "anfall" nån gång varannan vecka :smash:

känns det igen?

kharon
2003-10-10, 15:28
Mina "anfall" brukar vara planerade intill minsta detalj! :D

norpx
2003-10-11, 08:13
starfish hur länge hardu mellan dina ätar dagar?

Diana
2003-10-11, 12:08
finns inge värre än att vaförkyld på en ÄTARDAG de blir lixom inte samma UNDERBARA upplevelse att inte känna alla smaker till100%:eating: :eating: :D

Lasse Kongo
2003-10-11, 12:39
ÄTARDAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG :kinky:

kharon
2003-10-11, 12:50
Originally posted by Diana
finns inge värre än att vaförkyld på en ÄTARDAG de blir lixom inte samma UNDERBARA upplevelse att inte känna alla smaker till100%

Usch. Då skulle jag nog skjuta upp ÄD:n...

Diana
2003-10-11, 16:08
joohodu de ska ja verkligen göra nästa gång,de får en o tänka en del, va hemskt livet skulle va utan smaker/lukter.. men tänk va deffade alla skulle va..?

STarfish
2003-10-11, 16:11
Originally posted by norpx
starfish hur länge hardu mellan dina ätar dagar?

Jag hadde 12 dagar mellan, men nu har jag bara 10 och planerar o stanna där... tycker att 7 dagar är för lite...

norpx
2003-10-11, 18:04
oki thanx

manko
2003-10-13, 15:00
kan man festa istället för att ha en ätardag med chips, godis osv ? :)

Herkulez
2003-10-13, 15:03
Originally posted by manko

klart man kan! fast det påverkar träningen negativt, dt gör inte en ätardag:)

kharon
2003-10-13, 15:43
Originally posted by manko

Eller så kombinerar man! Chips, godis, pizza, glass, choklad och 20 öl! :D

Whey
2004-04-11, 22:22
Nu har jag käkat så mycket som jag kan denna underbara ätardag... Men så mkt blev det inte...

Protein: 166 g - 17 E%
Fett: 159 g - 36 E%
Kolhydrater: 462 g - 47 E%
Energi totalt: 3921 kcal

Frukosten var typ inget, lunchen lite mer, middagen massa kyckling med redigt fet gräddsås och därefter massa påskgodis, glass och chokladkakor(hemmabakta).

Lite lite kanske med tanke på att jag har ätardag mkt sällan... sist jag hade en ätardag var i julas...

Normalt försöker jag ligga på ca 2200 kcal, men under påskveckan har jag tre dagar legat på under 800 kcal...

ReQard
2004-04-12, 01:46
druvorna tar jag

Callister
2004-04-12, 10:02
Era svullon :booty:
Under påsken fick jag i mig ganska mkt själv :)
EDIT: Har ni några tips på hur ofta jag ska ha ätardagar? Håller på att gå ner i vikt, 16 år ;)

gibb
2004-04-12, 11:27
Brukar försöka sätta svullar-dagarna till just festkvällar, så får sig samvetet inte en lika stor knäck av de där ölen.

Någon som vet hur mkt kcal en starköl innehåller? :)

bubbleman
2004-04-12, 17:08
Originally posted by gibb
Brukar försöka sätta svullar-dagarna till just festkvällar, så får sig samvetet inte en lika stor knäck av de där ölen.

Någon som vet hur mkt kcal en starköl innehåller? :)

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

233 kcal per 500 g dvs 0,5 liter ungefär

hallar
2004-04-14, 15:34
Fan jag deffar inte men jag får lite lust nu nær jag læser om era matorgier. Æter før tillfællet bara nyttig mat men mycket av det. Næ får nog gå upp en 10 kg till sedan blir det :eating:

Berge
2004-04-15, 08:16
Jag har ätardag en gång på 2 månader ,Fyllar på med ca 300 gram kolhydrater extra på lördagar thats it! . Är bara 50 dagar kvar tills nästa :eating:

J.Saarela
2004-04-15, 08:22
Jävla tråd helvete...............jag har hållit strikt diet på 3.5k kalorier i över 4v tills jag ser denna tråd då tänkte jag va fan nu tar jag en ätardag när jag endå är sjuk

raZmus
2005-04-06, 20:07
Denna tråden har övertygat mig, jag måste börja med ätardagar ;)

leiap
2005-04-07, 18:51
Det finns inga vetenskapliga studier som säger att svullande höjer förbränningen under i närheten så lång tid.

Research on energy expenditure

de Zwaan M, Aslam Z, Mitchell JE.

The Neuropsychiatric Research Institute, Fargo, North Dakota 58107, USA.

The most consistent finding is a reduction in resting energy expenditure (REE) in patients with AN, which increases with increased energy intake and body weight. Data regarding BN are inconsistent. Three available studies in subjects with BED have not found evidence of changes in energy expenditure corrected for lean body mass compared with obese non-binge eaters

Anorexi-patienter och Binge-Eating-Disorder-patienter kan väl knappast sägas vara del i den population som vi vill undersöka?

Personligen har jag lagt ner ätardagar för länge sedan, och mår bättre och ser bättre ut än någonsin. Vill jag gå ner i vikt så äter jag lite mindre, men inget extremt. Äter nåt extra 3 kvällar i veckan, och skulle jag känna för det så äter jag en del en sån kväll.
Ätardagar är värdelösa. En hel dag ska gå ut på att äta, det kostar enorma summor, efteråt är man bakis och inte tyckte jag att det gynnade deffen så mycket heller.

Slow and steady wins the race.

diomannen
2005-04-07, 20:35
asså, ni som har SÅNNA JÄVLA FROSSAR DAGAR vad fan äter ni då deffdagarna då? 500kcal? :>

-xR-
2005-04-07, 21:43
När det ändå är på tapeten:

http://www.halso.info/75.html (tackar Grub för länken i annan tråd)

krilleh
2005-04-07, 22:43
hum.. får ja fråga här lite! Jag är en kille som vill förlora lite fett på magen men samtigit öka i muskler(ja som alla andra istortsett :D) Behöver jag klämma in en ätar dag varanan vecka eller så? Är det nån positiv effekt förutom psykiskt då man kan äta massa skräpmat?

Och om man nu klarar sig ifrån allt från ships tills pizza, ska man endå trycka in en ätar dag nån gång ?

och sista frågan; Om jag tar en 33 Cl läsk varje dag och struntar i en ätardag, eller om ja vräker i mig allt på en dag(äter dag), va ere för skillnad? (läsk var bara ett exempel)

kanske lite konstigt formulerat och frågorna kanske går in i varan men e tacksam för svar :D

Rataxes
2005-04-07, 22:48
hum.. får ja fråga här lite! Jag är en kille som vill förlora lite fett på magen men samtigit öka i muskler(ja som alla andra istortsett :D) Behöver jag klämma in en ätar dag varanan vecka eller så? Är det nån positiv effekt förutom psykiskt då man kan äta massa skräpmat?

Och om man nu klarar sig ifrån allt från ships tills pizza, ska man endå trycka in en ätar dag nån gång ?

och sista frågan; Om jag tar en 33 Cl läsk varje dag och struntar i en ätardag, eller om ja vräker i mig allt på en dag(äter dag), va ere för skillnad? (läsk var bara ett exempel)

kanske lite konstigt formulerat och frågorna kanske går in i varan men e tacksam för svar :D
Ätardagar där man bara trycker in så mycket skräp man klarar av är totalt kontraproduktiva om man inte känner att de är absolut nödvändiga för att orka deffa under vardagarna. Lite mer kontrollerade och kolhydratsbaserade ätardagar för att fylla på energi kan väl kanske vara en idé om du äter lite kolhydrater annars (vanligt att skära ned på kolisar till förmån för protein), men jag tror inte dessa är något måste heller om man känner att man klarar sig utan det.

krilleh
2005-04-07, 22:52
Ätardagar där man bara trycker in så mycket skräp man klarar av är totalt kontraproduktiva om man inte känner att de är absolut nödvändiga för att orka deffa under vardagarna. Lite mer kontrollerade och kolhydratsbaserade ätardagar för att fylla på energi kan väl kanske vara en idé om du äter lite kolhydrater annars (vanligt att skära ned på kolisar till förmån för protein), men jag tror inte dessa är något måste heller om man känner att man klarar sig utan det.

OK ja förstår! Ja e en sån kille som oftast klarar av att inte äta nå onyttigt elle dricka läsk osv! Men ibland händer de att ja köper godis o lite sånt kanske mer än en gång i veckan i dåliga perioder! dock ere inte så mkt vi talar om.. kanske en 50 cl läsk eller godis för 15 kr :) Men tycker du ja ska fortsätta me det eller ändra så ja tar allt på en speciell ätardag varanan vecka? kasnke inte går o svara på, men känns att om ja skulle börja me en ätar dag skulle ja få i mig mkt mer än innan

FrOst84
2005-04-07, 22:54
Det jobbiga med ätardagar är ju att magsäcken är alldeles för liten.. :D
Man har gått och planerat allt man ska äta hela veckan lång och sen när ätardagen är där så får man bara i sig hälften av det man tänkt innan man måste ligga på sidan och låta magen hänga ner för det gör för ont och ligga på rygg.. :D

Det jobbigaste är nog ändå fan de nästan rena hallucinationerna av god mat man får som flyger förbi, speciellt jobbigt på morgonpromenaderna.. :whipped:

Blir lite som reklamen där lumparna sitter ute i sin bil i skogen, "Köttbullar med lingonsås, julskinda, grillade revbensspjäll"

Lizzie
2005-04-08, 11:54
Är det bara jag som blir typ bakfull dagen efter min ätardag? (å nej det beror inte på att jag druckit alkohol..) Någon som vet varför??

KIRE
2005-04-08, 11:58
Är det bara jag som blir typ bakfull dagen efter min ätardag? (å nej det beror inte på att jag druckit alkohol..) Någon som vet varför??

Det blir nog dom flesta. Jag mår själv helt kass efter en stor ätardag.
Anledningen till att man mår dåligt är främst att man överätit kolhydrat
och dessa behöver ju som bekant lite mer än sin dubbla vikt i vätska när
dom lagras in i energireserven. Om man då inte dricker tillräckligt med vätska
för att täcka det behovet så tar kroppen annan vätska till detta ändamål och du blir lite uttorkad. Precis som när du har festat.

AFanatic
2005-04-08, 11:58

Ja då du trycker i dig kolhydrater så "suger" de åt sig mkt vätska. Därför är det viktigt att dricka extra mkt under ätardagen. Vaknar du med huvudvärk så har du druckit för lite vatten/vätska.

Metal_boy_
2005-04-09, 02:06
Ätardagar behöver jag för psyket. Nackdelen är att jag oftast vill fortsätta på söndfagen direkt när jag vaknar, men det går över efter en frukost :) :eating:

__thastrom__
2005-04-09, 08:16
fy fan själv hade jag en ätardag på 6000 kcal++ igår har aldrig varigt så mätt i hela mitt liv, fan va man känner sig jäst idag asså

Danny
2005-04-09, 11:05
ätardag var ämnet... slå denna måltid, lägg till en korv, glass och en del ost nam nam

abjorn
2005-04-09, 11:41
vafan, en hamburgare utan tillbehör :MrT:

Danny
2005-04-09, 11:58
vafan, en hamburgare utan tillbehör :MrT:
6x200grammare skulle bara glida isär med alla tillbehören på, de ligger i byttan bakom burgaren, dvs, dressing, ketchup, ost, lök, sallad...

King Grub
2005-04-09, 12:05
Kan ju inte ens vara gott.

Kaboffastar
2005-04-09, 12:06
Meeeeeeen jag har deffat i 8 veckor på måndag. 0 ätardagar 8 kg GONE.. ni skulle alltså rekomendera några big tastys massa sås och estrella sourcreme and onion ?

King Grub
2005-04-09, 12:06
Meeeeeeen jag har deffat i 8 veckor på måndag. 0 ätardagar 8 kg GONE.. ni skulle alltså rekomendera några big tastys massa sås och estrella sourcreme and onion ?

Nej.

Kaboffastar
2005-04-09, 12:14
Nej.

Meeen haha :D ord och inga visor. Grub = Lag.
De blir inge i så fall :) har bara 6 veckor kvar på deffen.

Kaboffastar
2005-04-09, 12:20
Det enda som behövdes för att avstyra mina drömmar om big tasty var ett simpelt "Nej." från grub. Respect.

abjorn
2005-04-09, 12:21
Mina sk ätardagar är precis som vanliga dagar fast jag käkar tacos till kvällsmål. Såna där svullodagar händer bara under uppbyggnadsperioden och på bakfyllan *spy*

King Grub
2005-04-09, 12:24
Meeen haha :D ord och inga visor. Grub = Lag.
De blir inge i så fall :) har bara 6 veckor kvar på deffen.

Om du har svårt att hålla dieten utan att få svulla i dig en gång skall du givetvis göra det och inte leva som en asket. Din deff gynnas dock inte av en massiv överätning, om det nu går så bra som du säger - tvärtom. Det är en eventuell mental boost man kan hitta, ingen fysisk.

Att unna sig något extra, t ex en pizza om du är sugen på en, en gång i veckan, är inga problem alls. Det är sådana tokätningar som beskrivs i tråden som inte har något syfte annat än att tillfredsställa själva ätbehovet.

__thastrom__
2005-04-09, 12:47
om mna käkar 6000 kcal på en dag och ett överskott på 3000 ca går man upp 0,5 kg fett då eller? och hur lång tid tar det innan det lagras isåfall?

raZmus
2005-04-09, 12:49
Jag hade "ätardag" igår. Typ 200g gelegodis extra. Största lyxen på väldigt länge. Jag mådde inte så bra av det heller för den delen, så det var inte gott. Bra att påminnas om att godis inte är så gott ändå :D

King Grub
2005-04-09, 13:03
om mna käkar 6000 kcal på en dag och ett överskott på 3000 ca går man upp 0,5 kg fett då eller? och hur lång tid tar det innan det lagras isåfall?

Ett överskott, efter den termogena effekten är borträknad, lagras. Det sker rätt omgående.

Patrik N
2005-04-09, 13:09

Ätardag är inget MÅSTE mest mentalt :) Så kör på du utan ätardagar om du fixar biffen så enkelt :)

__thastrom__
2005-04-09, 13:16
vad är den termogena effekten?????

King Grub
2005-04-09, 13:18
Den energi som går åt i värmeproduktion när man äter något. 25% av proteinenergin, 7-8% av kolhydratenergin, och 3-4% av fettenergin försvinner. Det gäller alltid, allt du äter.

__thastrom__
2005-04-09, 13:20
Den energi som går åt i värmeproduktion när man äter något. 25% av proteinenergin, 7-8% av kolhydratenergin, och 3-4% av fettenergin försvinner. Det gäller alltid, allt du äter.

okej så då har jag ungefär gått upp 400 g på min ätardag på 6000 kcal

King Grub
2005-04-09, 13:23
Är du säker på hur mycket energi du förbrukade? Och hur mycket av makronutrienterna (fett, kolhydrat, protein) maten innehöll?

__thastrom__
2005-04-09, 13:25
Är du säker på hur mycket energi du förbrukade? Och hur mycket av makronutrienterna (fett, kolhydrat, protein) maten innehöll?

nej kan inte vara säker men rörde mig mycket under dagen och sprang 8 km och styrketränade också så 3000 kalorier minst iaf... maten inehöll väl mest fett och kolhydrater eftersom att det va mest skräp...

Patrik N
2005-04-09, 13:28

Finns det inga undantag? *nyfiken* :D

King Grub
2005-04-09, 13:30
Av varje proteinkalori du äter försvinner 25 % i värmeproduktion, osv. Har du ätit 100 kcal i form av protein finns 75 kcal kvar som energi efter det att den termogena effekten är borträknad.

__thastrom__
2005-04-09, 13:35
Av varje proteinkalori du äter försvinner 25 % i värmeproduktion, osv. Har du ätit 100 kcal i form av protein finns 75 kcal kvar som energi efter det att den termogena effekten är borträknad.

jappp, men kan kroppen lägga på sig så mycket så snabbt?

Lizzie
2005-04-09, 20:33
Ja då du trycker i dig kolhydrater så "suger" de åt sig mkt vätska. Därför är det viktigt att dricka extra mkt under ätardagen. Vaknar du med huvudvärk så har du druckit för lite vatten/vätska.

Okey, tack för infon. Det låter ju logiskt, varför har jag inte tänkt på det??
Idag, lördag, är det min ätardag. Det började med nybakta frallor, försatte med en väldans massa godis, en halv pizza, nu är jag inne på 2 glas vin och strax ska jag käka taco. MUMMA!!!! Jag dricker ett glas vatten i timmen extra efter jag läst tråden...speciellt nu när jag för en gångs skull dricker alkohol - händer inte för ofta!

Jag hade inte klarat mig utan mina ätardagar!!

Lizzie
2005-04-09, 20:35
Det är ju skrämmande att flera av mina kompisars dagar ser ut så här jämnt!
Usch, när jag vaknar imorron vill jag inte se röken av vare sig vin eller godis!!

King Grub
2005-04-09, 20:46
jappp, men kan kroppen lägga på sig så mycket så snabbt?

Kroppen är mycket effektiv på att lagra in överskottsenergi för framtida behov. Den är inte så dumt konstruerad att den låter ett värdefull energi gå till spillo, och fettcellerna är inte direkt lätta att mätta. ;)

Är det inte frågan om mer än 3000 kcal överskott på en helt dag - inga problem.

__thastrom__
2005-04-10, 07:41
Kroppen är mycket effektiv på att lagra in överskottsenergi för framtida behov. Den är inte så dumt konstruerad att den låter ett värdefull energi gå till spillo, och fettcellerna är inte direkt lätta att mätta. ;)

okej....

FredsAmiralen
2005-04-10, 20:12

Antyder du att kroppens lagring av energin tar slut efter en viss mängd mat under en viss tid?