handdator

Visa fullständig version : ämnesomsättning?

Cilia
2003-09-14, 08:25
fler tankar

Läste (tror det var grubba som skrev) en rekomendation till en som skulle ligga på ca 3000 kalorier om dagen att variera dom så att det inte var exakt samma varje dag. Jag antar att det var för att inte vänja kroppen och på så sätt få hög ämnesomsättning.

Sedan har jag läst att flera av er har en ätdag i veckan och att det inte påverkar det hela förutsatt att man sköter sig resten av veckan.

Min fråga är då (vet att ni kommer att skrika men som teori) om man då tar en svältardag i veckan och ligger extremt lågt nästan fasta förstör det ämnesomsättningen. Detta då förutsatt att man sköter sig de andra dagarna och äter bra, näringsrikt och inte alltför lite kalorier. Jag kommer att äta under min förbrukning eftersom jag vill gå ner i vikt.

King Grub
2003-09-14, 08:28
Varför skulle du vilja ta en svältardag?

Cilia
2003-09-14, 08:30
därför att jag trodde att det var fett som försvann naturligtvis men förstår nu att så inte är fallet.

Försökte hitta en genväg men den gubben gick inte.....

Prankie
2003-09-14, 08:31
Jag tror vi varierar för att kroppen ska inte få en för låg ämneomsättning. Framför allt variation under diet då lång tid under minussträcket så försöker kroppen anpassad sig till det nya miljön.

Avvaktar på King Grub svar. :)

EDIT: Som vanligt hann han före.

King Grub
2003-09-14, 08:35
Originally posted by Cilia
därför att jag trodde att det var fett som försvann naturligtvis men förstår nu att så inte är fallet.

Försökte hitta en genväg men den gubben gick inte.....

Vågnålen i sig är ju oväsentlig. Om du minskar i muskelmassa och vatten på grund av svält, så har du ju blivit lättare på vågen, men samtidigt har du blivit procentuellt fetare! :)

Cilia
2003-09-14, 08:35
vad ska jag säga?

verkar som det fungerar att äta bra men lite mindre än vad jag gör av med och träna ordentligt. Hann med 3 pass innan förkylningen slog till och syndat lite grann men ändå gått ner 1,6 kg på en vecka. Jag kanske inte behöver svälta för att minska i omfång.

Men jag försöker också variera kaloriintaget per dag. De dagar jag inte tränar äter jag ca 400 kalorier mindre.

Cilia
2003-09-14, 08:37
Grub, ja, jag förstår men jag tänkte i min naivitet att det kanske var fett. Jag ska inte prova det, fortsätter att äta och hålla mig till nyttig mat och träning istället för min gamla diet och tv-tittande. Det verkar funka trots allt.

Prankie
2003-09-14, 08:38
De första veckor går det snabbt för det är vatten och glykogen som försvinner. Senare kommer du upptäcka den riktiga hastigheten med fettfröbränning. Det kommer att ta tid, ha inte för bråttom.

Cilia
2003-09-14, 08:43
jag vet, jag har hållit på sedan 1 juli men gått ner i snitt ca 1 kg/vecka men förra veckan blev det bara 0,2 kg.

Men det har varit ganska mycket sociala aktiviteter senaste tiden. Dom sätter gärna käppar i hjulet när man försöker hålla diet. Hur gör ni när ni deffar? Struntar ni i fester och sånt?

Jag har dock ganska mycket att gå ner och för att hålla ut har jag bestämt mig för att jag måste ha kvar mitt sociala liv men sköta mig ordentligt däremellan och det har fungerat hittills.

Jag får äta på söndagar men när det väl kommer till kritan märker jag att jag eg. inte vill äta massa onyttigt. Jag kan inte köpa massa godis och chips som tidigare, det tar emot.

Däremot när det är andra mer så är det lättare att äta, en social grej helt enkelt. Invant beteende som inte är så nyttigt.

King Grub
2003-09-14, 08:54
Men det har varit ganska mycket sociala aktiviteter senaste tiden. Dom sätter gärna käppar i hjulet när man försöker hålla diet. Hur gör ni när ni deffar? Struntar ni i fester och sånt?

Icke. Jag behöver knappt dra ner på maten alls. Lite mer intensiva intervallpass. Vid ett kcal-intag på 4000 per dag börjar min kroppvikt så sakteliga dala.