Visa fullständig version : ohälsosamt att äta 2 kg kål i veckan?
Som trådnamnet kanske avslöjat har jag börjat missbruka kål i alla dess former.
Förut var det betydligt mindre pga att man kan bli ganska gasig av kål.
Men nu för tiden så kan jag äta väldigt mycket utan några som helst problem *drool*
Riven vitkål+morötter+olivolja till nästan alla måltider. Om jag har inte har tillgång till bra vitkål så blir det brysselkål/grönkål eller rödkål.
Tycker det är väldigt bra råvaror som passar till det mesta och är underbart enkelt att göra soppa på.
Men frågan var egentligen mera om kål innehåller något som kan tänkas vara ohälsosamt att äta ganska mycket av dagligen ?
Det är goitrogent, så om du har en tendens till sköldkörtelsjukdomar (t.ex. i släkten) kan det vara en bra tanke att inte äta alltför mycket av det. Annars är det C-vitaminrikt och gott.
Jag äter själv nästan ett halvkilo surkål om da'n.
Känns skönt att veta att det finns fler kålmissbrukare på brädan :thumbup:
Släkten har inte drabbats av sköldkörtelsjukdomar så det borde inte vara något problem, perfekt.
Surkål har jag faktiskt inte börjat med än, blir att prova att göra en dos i helgen.
http://ost.ath.cx/tmp/food/saueregg.jpg
Jag gillar sorten med grönt lock i glasburk, finns på Willys och Hemköp. Den i gul plåtburk är också okej, finns på Lidl. Den i glasburk med blått lock är från Willys och mindre syrad och lite knaprigare.
Du är inte bara stor konsument av surkål utan även missbrukare av ägg *drool*
Då blir det förbi Willys imorgon och handla ett par burkar. Sen på söndag ska jag försöka göra en egen dos.
http://ost.ath.cx/tmp/food/saueregg.jpg
Jag gillar sorten med grönt lock i glasburk, finns på Willys och Hemköp. Den i gul plåtburk är också okej, finns på Lidl. Den i glasburk med blått lock är från Willys och mindre syrad och lite knaprigare.
Riktigt skön bild :) Hur många ägg snittar du per dag Mikael? :)
Jag kan nog räknas som storkonsument av surkål jag med. Nu under julen har det blivit en hel del annan mat, men i vanliga fall slinker det ned surkål kanske fem av veckans sju dagar. Surkål kokt i vitt vin med lagerblad, kummin, en gnutta socker och en klick smör, julskinka och grov senap har blivit en återkommande middag nu i december.
Håller med om att den med grönt lock är bra, men den bästa tycker jag är en tysk variant som (såvitt jag vet) bara finns att köpa på ICA i NKs källare. Ligger i 500g vacumpåsar i hyllan med grönsakskonserver. Kostar visserligen lite mer, men har samtidigt både bättre konsistens och smak än andra märken.
Hej jag heter Poxeman, jag är vitkålsberoende.
Jag sällar mig i raden av kålmissbrukare, att knapra vitkål framför datorn är min grej...
Eddie Vedder
2009-12-26, 08:41
2 kg kål i veckan är definitivt inte ohälsosamt, det är inte ens mycket ju. Tänk på att rekommendationer ligger på ca 500 gram frukt och grönsaker per dag och låter vi 200 gram om dagen utgöras av kål är det ju 1.4 kg redan där.
Mikael Jansson planerar in en ljudisolerad lägenhet ser jag.:D
:D Vitkål e toppen! 3-400g om dagen minst lol!
Vitkål vare här med! :D Fast jag steker den långsamt mjukt, får näringsvärdet stryka på foten mkt då? Steker inte så den blir brynt, bara mjuk å go.. *cupid* (gör samma med lök om den frågan får vara med! Nästan bara rödlök som jag äter rå). Typ 200 g kål (röd el vit) om dan och 1-2 gula el röda lökar, ibland nån vitlök med.
Nå? Bra el anus med "mjukad"? *popcorn*
Eddie Vedder
2009-12-26, 11:01
Nå? Bra el anus med "mjukad"? *popcorn*
Jag blancherar den alltid, d.v.s. låter den ligga kanske en halv minut eller så i kokande vatten. Just för att jag vill mjuka upp kålen lite även jag.
Visst tar värmekänsliga mikronutrienter stryk men inte i en omfattning som JAG upplever vara ett problem.
Riktigt skön bild :) Hur många ägg snittar du per dag Mikael? :)
Jag har en likadan stapel på jobbet också. :-) Har samlat på mig alla 20p-kartonger jag ätit sedan jag började äta LCHF.
Det blir faktiskt inte särskilt många, bara 5-10 ägg om da'n. Äter i regel två måltider om dagen, så det beror på om jag äter ägg de måltiderna.
Mikael Jansson planerar in en ljudisolerad lägenhet ser jag.:D
Japp! Till jobbet, specifikt. Jag har ett tangentbord med mekaniska switchar (http://arstechnica.com/gaming/news/2008/06/review-das-keyboard-professional.ars) som låter KLICKTACKKLONK (http://frankcaron.com/Ars/daskeyboarsound.mp3), och de börjar undra när de kan sätta en ljudhuv runt mig.
Surkål kokt i vitt vin med lagerblad, kummin, en gnutta socker och en klick smör, julskinka och grov senap har blivit en återkommande middag nu i december.
Bigos! (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bigos) (jägargryta)
Jag fick hem en stor kakburk full med bigos sedan julen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Bigos02.jpg/800px-Bigos02.jpg
Var förbi Willys idag i jakt på den efterlängtade surkålen , men till min fasa så var alla burkarna slut (blå, grön osv). Lyckades efter idogt letande hitta en burk som fastnat bakom hyllorna. Denna hade vitt lock.
Får återkomma med betyg på den. Tack för bra svar angående kål :thumbup:
Anton Fräs
2009-12-26, 17:29
Nu har jag köpt 3 kg vitkål :)
Man borde ju kunna bygga studier på hur mycket man fjärtar av kål bara från folk från denna tråden.
Man borde ju kunna bygga studier på hur mycket man fjärtar av kål bara från folk från denna tråden.
Det är högst individuellt tror jag.
Jag är uppfödd på vitkål och märker ingen skillnad i gasproduktionen de dagar jag inte äter någon vitkål.
Enda abret med vitkål är att det är så förbannat otympligt att packa i ryggsäcken när man går hem från affären!
Fru_Flisa
2009-12-26, 19:28
Vitkål är riktigt gott! Blir minst 2 kg i veckan här med.
Går oftast att få rätt billigt också, en gång råkade jag däremot köpa en kravmärkt skalle och fick en chock när jag såg kvittot eftersom dom är rätt tunga så blir små prisskillnader större än man kanske tänker på.
Vad är grejen med surkål då? Billigt? Gott?
Frumpish
2009-12-26, 20:48
Vitkål är riktigt gott! Blir minst 2 kg i veckan här med.
Går oftast att få rätt billigt också, en gång råkade jag däremot köpa en kravmärkt skalle och fick en chock när jag såg kvittot eftersom dom är rätt tunga så blir små prisskillnader större än man kanske tänker på.
Vad är grejen med surkål då? Billigt? Gott?
Ekologiskt / kravmärkt brukar kosta typ 15-20kr/kg där jag sett, vanlig kostar typ 5kr/kg..
Senaste huvudet jag köpte var ekologiskt men kassören såg fel och tog betalt för regular kål :love:
MikaelAndersson
2009-12-26, 21:50
Jag blancherar den alltid, d.v.s. låter den ligga kanske en halv minut eller så i kokande vatten. Just för att jag vill mjuka upp kålen lite även jag.
.
Du måste låta den ligga mer än en halv minut för att den ska mjuka upp, du har helt klart missat något när du gör så fel.
Den studien skulle visa att det är massor i ett inledningsskede sen blir det inget mer. Mkt tråkig studie.
Invig mig i kåläteriet!
Vad gör man dessa huvud egentligen? Jag har sett dem ligga där, billiga och i mängder och alltid undrat vem fasiken köper dessa om inte pizzeriaägarna?
Jag är helt nybörjare, så släng in tips som är enkla och goda.
Anton Fräs
2009-12-27, 02:54
stek i smör och krydda, eve. med lite sirap/socker i pannan. Ska bli krispigt och gott, ska testa det imorgon :)
stek i smör och krydda, eve. med lite sirap/socker i pannan. Ska bli krispigt och gott, ska testa det imorgon :)
Smör blir det inte, men olja + salt + sirap skall provas. Kanske tillsammans med ägg.
Fler förslag?
Eddie Vedder
2009-12-27, 08:19
Du måste låta den ligga mer än en halv minut för att den ska mjuka upp, du har helt klart missat något när du gör så fel.
Vad pratar du för skit?:D
Fru_Flisa
2009-12-27, 08:49
Ekologiskt / kravmärkt brukar kosta typ 15-20kr/kg där jag sett, vanlig kostar typ 5kr/kg..
Senaste huvudet jag köpte var ekologiskt men kassören såg fel och tog betalt för regular kål :love:
Ja rätt, den kostade 19kr/kg, vägde ca 2,5kg. Hade jag tagit rätt sort hade det blivit runt 12 kr men nu vart de ca 50kr.
Mot 5-20kr/kg skulle det göra mej ca 2100kr fattigare/år om jag valde krav.
Invig mig i kåläteriet!
Vad gör man dessa huvud egentligen? Jag har sett dem ligga där, billiga och i mängder och alltid undrat vem fasiken köper dessa om inte pizzeriaägarna?
Jag är helt nybörjare, så släng in tips som är enkla och goda.
Dippa i en mix av kvarg, majonnäs & soja.
Willys surkål på burk med vitt lock var väldigt god. Jag ser framför mig en tid av överätning och missbruk av denna produkt :- /
Imorgon ska det handlas 4-5 brukar av blandad "färg".
Jag kan inte äta vitkål, magen vänder sej ut och in, tyck synd om mej!
MikaelAndersson
2009-12-27, 20:04
Vad pratar du för skit?:D
Hej Eddie Vedder du kan ju prova med att inte använda obsceniteter. Jag har 198 IQ enligt Mensas test och jag kan sånt här.
Hej Eddie Vedder du kan ju prova med att inte använda obsceniteter. Jag har 198 IQ enligt Mensas test och jag kan sånt här.
Jag är imponerad, över hur någon så smart lyckas framställa sig som ett arsle i tråd efter tråd, man tycker att grundläggande konversationsfärdigheter inte skulle vara så svåra för en framstående student som dig.
machine gun
2009-12-27, 20:25
Är den färdigköpta surkålen pastöriserad? Isf dör mjölksyrebakterierna, vilket annars är en av de riktigt bra sakerna med surkål.
Har gjort egen ett par ggr, det tar lite tid, men det är det värt!
Eddie Vedder
2009-12-27, 20:29
Ja självklart avgör din IQ när jag anser min vitkål vara mjuk nog för min smak. Du verkar driva en liten egen strid gentemot det jag skriver och mest finnas här på Kolo för att ifrågasätta och dumförklara mig.
Fortsätt gärna, det är underhållande. :thumbup:
Frumpish
2009-12-27, 20:39
Är den färdigköpta surkålen pastöriserad? Isf dör mjölksyrebakterierna, vilket annars är en av de riktigt bra sakerna med surkål.
Har gjort egen ett par ggr, det tar lite tid, men det är det värt!
Ajdå, köpte precis en surkålsburk för att pröva på what the hype is all about och den är pastöriserad :(
Hur förvarar man den förresten (öppnad), kylen? Hur länge håller den?
Burk i kylen, och den håller längre tid än den räcker. ;-)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.