Logga in

Visa fullständig version : Träningsupplägg under deff?

r3mpuh
2009-12-24, 22:16
Tung träning med 3-5 reps antal.
Helkroppspass måndag/onsdag/torsdag
eller
Halvkroppspass Måndag/torsdag?
eller
3 split Måndag/onsdag/fredag?

Vilket är träningsupplägg är mest lämpad för behållning av muskler under deff?

Undrar som sagt vad som passar bäst under deff, min uppfattning är att tung styrketräning gäller. Är dock inte säker på vilket som gynnar behållning av muskler under kaloriunderskott mest, högfrekvent(Helkropp3/vecka) eller Lågfrekvent träning(Mer övningar/set per muskel, 3split 3/vecka).
Kanske rent utav en blandning? (Halvkropp 2/vecka)

Tacksam för svar:)

Mvh Kim

EDIT:@Bakgrund

Kille.
Är 16, 3 månader till 17.
Har tränat i ca 16 månader.

siimon89
2009-12-25, 09:40
3 split Måndag/onsdag/fredag?

Skulle jag satsat på. Då får du 1 vilodag mellan varje pass och på så vis högre kvalité. Jag har hört att en blandning av tung med lång vila och högreps (8-12) med kort vila ska vara bra under deff för att bibehålla musklerna.

r3mpuh
2009-12-25, 18:49
Skulle jag satsat på. Då får du 1 vilodag mellan varje pass och på så vis högre kvalité. Jag har hört att en blandning av tung med lång vila och högreps (8-12) med kort vila ska vara bra under deff för att bibehålla musklerna.

Okej, tack för ditt svar!

Finns det någon annan med synpunkter?
Kanske skulle lagt tråden under deff :/

/r3mp

1911
2009-12-25, 19:02
Jag hade kört tresplit 5 dagar i veckan.

bröst etc, rygg etb och ben etc. Kör rulljans. Typ vecka 1 så blir det två pass för bröst, rygg och vecka två blir det två pass för rygg och ben. Vecka tre blir det såklart ben och bröst som får två pass. På tre veckor får alltså varje muskelgrupp lika mycket träning.

howdie!

r3mpuh
2009-12-26, 23:10
Jag hade kört tresplit 5 dagar i veckan.

bröst etc, rygg etb och ben etc. Kör rulljans. Typ vecka 1 så blir det två pass för bröst, rygg och vecka två blir det två pass för rygg och ben. Vecka tre blir det såklart ben och bröst som får två pass. På tre veckor får alltså varje muskelgrupp lika mycket träning.

howdie!

Okej! Tack för svaret!

Men vet redan i förväg att jag inte har ork till att köra 5 gånger i veckan, särskilt inte under deff. :(

Någon som vet om någon av dom listade träningsuppläggen i första posten har någon fördel under deff? Vore kul att veta.

mikaelj
2009-12-26, 23:16
Under energiunderskott har mina pass sett ut t.ex. så här (upp till 5x5):

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4039482&postcount=631
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4055641&postcount=658

Färre set än vanligt, och några repetitioner på vikter närmare max istället för ~70% på volymbiten.

Mapa
2009-12-27, 00:25
Mycket böj och mark för att aktivera så mycket muskler som möjligt!"!!!!