handdator

Visa fullständig version : Varför vila mellan repsen i Marklyft?

malleman
2009-12-24, 13:38
Varför lägger man ner stången mellan varje reps i marklyft, jag brukar köra på och vända när jag är runt 5 cm från backen...

God Jul allihopa! :D

Baan
2009-12-24, 13:42
Bättre form. Båda teknikerna går att prestera ungefär likvärdigt med, möjligtvis att touch & go t.o.m. är lättare när man vant sig men man har helt klart bättre kontroll när man börjar från början varje reps. Jag rekommenderar det mest för att man ska slippa skador, arbetet man gör blir i princip samma.

Scratch89
2009-12-24, 13:43
För att marklyft är en övning där man övar sig på att lyfta saker från marken.

mulliy
2009-12-24, 14:02
Varför lägger man ner stången mellan varje reps i marklyft, jag brukar köra på och vända när jag är runt 5 cm från backen...

God Jul allihopa! :D

Då måste du alltså hålla emot väldigt mycket på vägen ner, låter inge vidare.

zharz
2009-12-24, 14:09
Deadlift, vikten skall väl ligga ner på marken innan man tar i igen?

mikaelj
2009-12-24, 14:24
Varje rep ger ett lätt "klonk". Det känns bra för mig.

Hillheim
2009-12-24, 15:00
Tycker det ger mest start-styrka (av naturliga skäl) att göra alla reps med död start, men ombyte förnöjer. Har för mig att Jim Wendler kör med studs, och han är ju en utpräglad styrke-kille

Mourten
2009-12-24, 15:23
DÖD START FTW.
Full rom såklart.
Blir mkt tyngre å låta vikten dö varje rep än bara touch n go

Mapa
2009-12-24, 15:47
Deadlift, vikten skall väl ligga ner på marken innan man tar i igen?

ja!

om du luftvänder är de rumänska marklyft

emi23j
2009-12-24, 15:48
Jag går ned och "klonkar" med vikterna i marken och exploderar direkt uppåt. SSC behöver få jobba den med.

Sen gör det så stört jävla ont i fingrarna att ta nytt grepp mellan varje rep också.

Matsa
2009-12-24, 16:14
Touch and go kan jag köpa, men vikten ska ner till golvet mellan repsen om det ska kunna kallas marklyft. Annars blir det, som Mapa sade, någon variant av rumänska marklyft.

leopoldi
2009-12-24, 17:42
Jag kör nog lite annorlunda än de flesta. Jag tar om grepp, fotställning osv för varje rep jag gör. Jag tycker det är sjukt svårt att ha bra form/teknik annars.

Sure jag tappar säkert momentum o kan inte lyfta lika tungt som de som kör touch and go, men jag har redan skadat mig en gång i tiden i marklyft genom dålig teknik. Jag tror det är svårt att hålla samma goda form/teknik i 3-4:e reppet som i första om man bara kör på när man lyfter tungt. I alla fall är det så för mig.

feyin
2009-12-24, 19:39
Det säger väll sig självt, mark lyft

zajiwal
2009-12-24, 19:43
Deadlift. Behövs det sägas mer?

JoeyP
2009-12-24, 20:00
Jag kör med touch, inget stop.

Vanish
2009-12-24, 21:06
Då måste du alltså hålla emot väldigt mycket på vägen ner, låter inge vidare.

Jag är noob.

Är ryggen en annorlunda muskel än andra där det gäller att bara ta i åt ett håll? Tänker jämförelsevis med bänkpress, att man släpper ner vikten i bröstet och sen trycker upp låter ju inte allt för bra. Men man kanske tränar dessa muskelgrupper på olika sätt?

Petoria
2009-12-24, 21:38
Jag är noob.

Är ryggen en annorlunda muskel än andra där det gäller att bara ta i åt ett håll? Tänker jämförelsevis med bänkpress, att man släpper ner vikten i bröstet och sen trycker upp låter ju inte allt för bra. Men man kanske tränar dessa muskelgrupper på olika sätt?

Svårt att hålla bra form på ryggen i den excentriska fasen om man har tunga vikter

Vanish
2009-12-24, 21:52
Svårt att hålla bra form på ryggen i den excentriska fasen om man har tunga vikter

Ah okej, så i marklyft är det bättre att lyfta högre vikter och släppa dom i den excentriska delen än att lyfta lite lägre och hålla emot? Eller ja, bättre är kanske fel ord att använda. Effektivare?

r3mpuh
2009-12-24, 22:22
Jag kör nog lite annorlunda än de flesta. Jag tar om grepp, fotställning osv för varje rep jag gör. Jag tycker det är sjukt svårt att ha bra form/teknik annars.

Sure jag tappar säkert momentum o kan inte lyfta lika tungt som de som kör touch and go, men jag har redan skadat mig en gång i tiden i marklyft genom dålig teknik. Jag tror det är svårt att hålla samma goda form/teknik i 3-4:e reppet som i första om man bara kör på när man lyfter tungt. I alla fall är det så för mig.

Håller med.:cool:

Baan
2009-12-24, 22:26
Ah okej, så i marklyft är det bättre att lyfta högre vikter och släppa dom i den excentriska delen än att lyfta lite lägre och hålla emot? Eller ja, bättre är kanske fel ord att använda. Effektivare?

Du ska inte släppa utan gå kontrollerat ner. Det kan gå fort men du ska fortfarande ha händerna på stången och visst kan man hålla mot lite, skillnaden mot touch & go är att man låter vikten vara död mellan repsen.

r3mpuh
2009-12-24, 22:44
Du ska inte släppa utan gå kontrollerat ner. Det kan gå fort men du ska fortfarande ha händerna på stången och visst kan man hålla mot lite, skillnaden mot touch & go är att man låter vikten vara död mellan repsen.

Man får dock sluta hålla emot på den absolut sista biten om man vill.
Annars låter det inte! :D

Psykisk grej för mig xd

Vanish
2009-12-24, 22:46

Jag satt nämligen igår och kollade i tråden träningsfilmer på oss själva och hittade några intressanta klipp på folk som är alldeles säkert dubbelt så starka som mig. Det extrema fallet är detta (hoppas ingen tar illa vid sig nu när jag tar upp dessa exempel):

021aUr3jo2w

Detta känns för mig helt fel, men det kanske finns en tanke bakom att släppa vikten i detta fall som jag bara inte ser?

Mitt andra är egentligen inte så farligt men tar med det ändå:

dZdFsK__E04

Jag vet att han är stark osv. Men han har fått väldigt bra kretik av detta lyft. Jag då som kanske inte har 100% koll tycker att vinkeln på ryggen kanske inte är optimal och att han släpper vikten. Släppningen av vikten kanske inte är den farligaste men är lyftet tekniskt sätt så himla bra?

Hoppas nu inte ni två som jag tagit klippen av blir arga!

r3mpuh
2009-12-24, 22:50
Han i andra filmen maxade, då försöker man lyfta så myckeh vikt som möjligt inte hålla emot den.

Förövrigt så håller han på med konstiga svärord i slutet av videon :S
Ta inte efter.

von huff
2009-12-24, 22:59
Huvudsaken är att man kör med en teknik där saderisken är låg.Jag tycker endå att det är bättre med stopp i botten så får man "ta nya tag".Att släppa stången från toppläget är onödigt

malleman
2009-12-25, 00:31
Jag menar, man släpper ju inte spänningen i någon annan övning! Varför ska man göra det i just denna då? Man pausar ju inte i en knäböj eller bänkpress eller hur? Bara för att övningen kallas för marklyft så rättfärdigar inte det att ett annat utförande skulle vara effektivare.

Har ingen säker fakta om det, men har t.ex. hört att man inte ska slå ihop hantlarna med varandra när man kör hantelpressar, för då tappar man spänning i muskeln, o det skulle vara av ondo för träningseffekten. Nån som vet mer om TUT(time under tension) o sånt, som kan förklara?

Kan man inte sänka vikten i marklyft o istället köra den "riktigt", så att säga!? När man väll fått upp vikten, så är det ju en rörelse lik den i knäböj som man utför, och i den övningen orkar man hålla buktryck o.s.v. uppe under hela rörelsen.

Men vissa av er menar alltså att det inte går att köra marklyft med bra form så här, utan att nudda marken mellan varje reps. Eller blir det bara en annan övning om man utför rörelsen på det sättet, "rumänska marklyft" nämdes?

Vet nån om det kan va farligt att köra denna typen av marklyft, utan att nudda backen mellan varje reps?

Ps. målet för mig är att bygga! =) bryr mig inte om maxstyrka. Ser marklyft som en anabol övning för hela kroppen och en bra övning för bålstabiliteten...