Visa fullständig version : För lite kolhydrater i gainer?
Hwoarang
2009-12-24, 11:53
Läste precis i gymgrossistens reklamblad, en tumregel är att tillföra cirka 1 gram snabba kolhydrater/kg kroppsvikt från en gainer direkt efter träning.
Deras egna gainer innehåller väll bara 67g kolhydrater/portion.
Jag blandar egna gainers men tycker det känns lite mycket med bra över 2dl malto drinkar om jag skulle följa den tumregeln...
1g är en rekommendation, min rekommendation sålänge du inte tränar på hög nivå, flera ggr per dag eller samma muskler flera ggr per dag är 0g kolhydrat ifrån malto och massa mat istället.
Visst, det har en fördel, ifall man har svårt att gå upp i vikt gillar folk att ta malto efter passet, men eftersom det för din del verkar röra sig om <50g malto så kan du lätt ersätta det med mat ifall det skulle vara så.
Finns många diskussioner om gainer, sök efter snabba kolhydrater eller gainer så kommer nog något intressant fram.
Toby Asp
2009-12-24, 13:07
Muskeldepåerna hinner mer än väl fyllas på av maten du äter fram till nästa pass, såvida du inte tränar mer än ett styrkepass per dag. Så just efter passet behöver man inte dra i sig en massa snabba kolhydrater.
Eddie Vedder
2009-12-24, 14:38
1 gram kolhydrat/kg kroppsvikt från näringslöst pulver efter bara ett styrketräningspass är löjligt.
Hwoarang
2009-12-24, 16:18
Nu har jag inte reklambladet framför mig men enligt skriften verkade det som om att man skulle fylla upp sina glykogendepåer till max direkt efter passet. Den mendade att 1g/kg kroppsvikt var det riktiga då.
I nuläget har min gainer efter gympasset bestått av 25g malto och 30g vassle. Vissa dagar när passen fallit så att jag inte ätit ca 3 timmar innan träning har jag kört 12g EAA blandat med 50g malto före och efter passet.
Jag tränar gym förmiddagar 5 dagar i veckan och 2-3 pass kampsport på kvällarna. Jag väger ca 110kg. Om jag äter för dåligt blir jag övertränad direkt känner jag. Som Eddie sa vill jag ju inte överdriva min konsumption av näringslöst pulver men kan det vara vettigt för mig att öka intaget?
Anledningar till att de skriver som de skriver:
- Okunnighet. Man kör på gamla rekommendationer utan att ifrågasätta.
- Tjäna pengar. Ju mer folk köper och konsumerar, desto mer tjänar företaget.
1 gram kolhydrat/kg kroppsvikt från näringslöst pulver efter bara ett styrketräningspass är löjligt.
På vilket sätt menar du att det är näringslöst eddie? Är det samma med protienulver utan kollisar? :em:
Ashenshugar777
2009-12-25, 00:19
På vilket sätt menar du att det är näringslöst eddie? Är det samma med protienulver utan kollisar? :em:
Det räknas som näringslöst för att det tillför bara energi. Protein är en annan femma för det har forskning bevisat att det har en effekt på proteinsyntesen.
Det räknas som näringslöst för att det tillför bara energi. Protein är en annan femma för det har forskning bevisat att det har en effekt på proteinsyntesen.
Jaha okej, då förstår jag :)
Eddie Vedder
2009-12-25, 08:26
Protein är en annan femma för det har forskning bevisat att det har en effekt på proteinsyntesen.
Ja dels är protein esentiellt och alltså något vi behöver få i oss. Det gäller inte kolhydrater.
Sedan finns dessutom en viss mängd mikronutrienter i proteinpulvren vilket inte finns i kolhydratpulvren.
Så både makronutirentens värde skiljer sig (den ena behövs och den andra inte) samt att det ena pulvret som sagt innehåller mer än bara den specifika makronutrienten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.