Visa fullständig version : En fråga angående min dator.
Hej alla.
Jag har problem med fjädern på min hårddisk, därför lider jag av ett problem när det gäller starta/stäng av knappen. Knappen liksom fastnar kvar när jag trycker, så jag är tvungen att dra ut med kniv för att datorn ska hålla igång.
Garantin på datorn har gått ut, därför är jag nästan tvungen att försöka mig på fixa detta problem själv..
Dock så är en liten sladd-liknande sak fast bakom hårddisken, jag har tagit ut alla skruvar men jag måste klippa bort denna för att öppna burken.. Och den där saken är tydligen ett garanti för att service ska kunna fixa den..
Min fråga är .. Kan jag inte lika gärna fixa detta själv genom att klippa bort den där sladden? För garantin har ju gått ut på datorn ändå.. Men jag vet inte om service garanti är en annan sak.. ?
Garantin gäller inte bara 1 år, utan 3. Tror det var nåt med konsumentköp-lagen. =p
Hade stora problem med min dator och fick en sprillans ny för ett par dagar sen... Det gick på garantin och inte försäkringen.
Den skickades på service 2 gånger efter att garantin gått ut. :)
Vart köpte du den?
Jag köpte den på Media Markt, Barkarby.
Frågan är om jag borde klippa sladden och försöka fixa detta själv.. Eftersom garantin ändå har gått ut..
Service saken kanske gäller ändå även fast man klipper bort sladden?
Det är ingen hårddisk, utan en dator. Hur dina garanti-/servicevillkor ser ut kan vi inte veta.
Men ja, det går givetvis ganska enkelt att göra en egen lösning som får igång datorn.
Bara för framtiden; så att vi tekniker slipper dunkar huvudet i väggen:
Hårddisk (2.5" IDE här)
http://www.laptoprepair101.com/wp-images/external-laptop-harddrive-2.jpg
Detta är vad vi kallar "dator", "stationär dator", "burk", etc. Hårddisken sitter inuti.
http://www.digitransjapanphils.com/images/dell_computer.jpg
Jo men jag undrar mest om en sak bara.. PM'a era msn så kan jag visa..
Har inte du fått min msn redan? Just nu har jag dock inte tid, ska iväg och lira lite NHL och Rock band.
Har inte du fått min msn redan? Just nu har jag dock inte tid, ska iväg och lira lite NHL och Rock band.Nej, PM'a
Ta en bild på sladden låter väldigt konstigt om en sladd skulle göra så du inte kommer in i datorn. Det du kan göra om knappen har pajjat är o göra någon egen storts knapp lr bara ta bort knappen för den stora knappen trycker egentligen bara in en lite mindre knapp oftast. Annars kan du byta chassi men ett sånt går ju på några hundra.
shadowfire
2009-12-24, 00:38
Sluta jiddra om sladden, kolla upp först om du har ett serviceavtal för den datorn. Dvs ring MM där du köpte den. Har du inte det så är det bara garantin - som redan gått ut - då kan du öppna den bäst du vill.
Annars så lämna in den, själv on/offknappen till datorn lär ju knappast kosta en förmögenhet att fixa om du åker på att pröjsa det själv.
Här är en bild..
http://img259.imageshack.us/img259/269/xxxdl.jpg
Kass bild men ser inte ut som en sladd. Ser ut som något som bara gör så du inte kommer in i chassit utan att mediamarkt skulle märka det.
Kass bild men ser inte ut som en sladd. Ser ut som något som bara gör så du inte kommer in i chassit utan att mediamarkt skulle märka det.Precis.
Bara o öppna dock som resten säger kolla så du inte har nå skit me mediamarkt så dom kan fixa den.
Garantin har gått ut men det står inget om något annat på kvittot..
Gäller ej hygienartiklar och abonnemang står det också, vad menas med det?
Klipper du sladden gäller inte garantin som jag pratade om för att du just förstörde något på egen hand och det skedde inte av sig själv. Gå förbi butiken med datorn och prova där.
Men hans garanti har ju tagit slut?
Garantin är slut ja. Men gäller det någon service grej? Och gäller den även om ja öppnar den..?
"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
Där har du. :)
Jaha ok.. Då är det bättre att jag inte rör någonting idag iallafall innan jag hör med dem.. Återkommer senare med resultat kanske.
Tack för all hjälp hittils.
Jaha ok.. Då är det bättre att jag inte rör någonting idag iallafall innan jag hör med dem.. Återkommer senare med resultat kanske.
Tack för all hjälp hittils.
Precis , försök dig inte på något förrän du fått avslag från dem på MM, kontakta konsumentverket om de nekar dig. =p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.