Visa fullständig version : Dra ner på proteinintaget en vecka, när?
Jag funderar på att dra ner på proteinintaget under en vecka, och bara få proteiner via "vanlig" mat, bara äta det jag känner för. Har läst att det kan vara bra att "lura" kroppen lite. Vad tror ni, är det till någon fördel att göra så? Skulle ni göra det i samband med en träningsvecka, eller under den vilovecka som jag planerar in snart. (Är första på väääldigt länge).
Tack på förhand
Har för mig att under bulk är det inte lika viktigt att få i sig mycket protein, så är kanske bättre då än under deff iallafall...under bulken får ju kroppen så mycket extra energi ändå.
machine gun
2009-12-22, 23:40
Du täcker troligtvis ditt proteinbehov även om du bara äter vanlig mat. Däremot kommer du att sänka ditt totala energiintag om du tar bort allt extra protein, förutsatt att du inte byter ut det mot någonting annat.
Så enligt er så borde det vara bättre att göra det under en vilovecka?? Har fått för mig att kroppen lanse återhämtar sig bättre med mycket protein även under viloveckan.
Ashenshugar777
2009-12-23, 04:09
Jag förstår inte varför det skulle bidra med att dra ner på proteinet och hur detta på något sätt skulle kunna "lura" kroppen?
machine gun
2009-12-23, 07:18
Jag förstår inte heller riktigt syftet. Proteinpulver är inget magiskt, det går fint att byta ut det mot vanlig mat. Det är trots allt bara mat i pulverform.
Har läst att kroppen lätt anpassar sig till stora mängder protein, kanske nåt sånt han är ute efter, lura tillbaka kroppen lite snabbt eller nåt, men nej, jag har ingen aning heller vad som menas :D
Anders The Peak
2009-12-23, 19:48
The next step (http://musclemedia.com/training/abcde/v61_abc4.asp#next)
Intressant. Har någon testat det, då?
The next step (http://musclemedia.com/training/abcde/v61_abc4.asp#next)
Det där var jävligt intressant. Hur kommer det sig att man (iaf jag) aldrig hört om det innan?
Det där var jävligt intressant. Hur kommer det sig att man (iaf jag) aldrig hört om det innan?
Troligtvis för att den är ny, men även säkert för att det bara är en teori.
Anders The Peak
2009-12-23, 23:35
The next step har några år på nacken. Men Ola Wallengren/Martin Berkhan har haft en artikel kring det här i Body.
Jag kan säga så här att jag tror Torbjörn är för försiktig i hans teori kring det här. Jag tror att man behöver sänka intaget betydligt mer och under lite längre period för att man ska få effekt av att cykla proteinintaget.
Hade inte varit fel att få höra king crubs åsikt här. Detta är väldigt intressant
Har läst att kroppen lätt anpassar sig till stora mängder protein, kanske nåt sånt han är ute efter, lura tillbaka kroppen lite snabbt eller nåt, men nej, jag har ingen aning heller vad som menas :D
Exakt det jag äe ute efter, men en vecka gör kanske inte nån skillnad
The next step har några år på nacken. Men Ola Wallengren/Martin Berkhan har haft en artikel kring det här i Body.
Jag kan säga så här att jag tror Torbjörn är för försiktig i hans teori kring det här. Jag tror att man behöver sänka intaget betydligt mer och under lite längre period för att man ska få effekt av att cykla proteinintaget.
Jag tänker direkt på periodisk fasta här. Perioder utan protein som får kroppen att panikbromsa proteinnedbrytningen. Därefter perioder av överskott med accelererad proteinsyntes.
Inte ABCD-dieten där man rubbar hela hormonsystemet, utan här är små förändringar på cellnivå.
Jag skulle köra EAA till träningen för att höja proteinsyntesen samtidigt med högt kolhydratintag för att minska nedbrytningen av aminosyror.
Ser man krasst på aminosyror så är de bara kolskelett med ammoniak som kan sättas på och plockas av.
Jag tänker direkt på periodisk fasta här. Perioder utan protein som får kroppen att panikbromsa proteinnedbrytningen. Därefter perioder av överskott med accelererad proteinsyntes.
Inte ABCD-dieten där man rubbar hela hormonsystemet, utan här är små förändringar på cellnivå.
Skillnad på tre dygn med sänkt proteinnivå och drygt en dag utan protein. För att få en liknande effekt, har du någon som helst aning om hur lång fastetiden bör vara?
Anders The Peak
2009-12-24, 11:26
Skillnad på tre dygn med sänkt proteinnivå och drygt en dag utan protein. För att få en liknande effekt, har du någon som helst aning om hur lång fastetiden bör vara?
Tobjörn Åkerfeldt är kunnig inom området och är en av Sveriges främsta forskare inom området protein/fett och har en bakgrund som muskelbyggare.
Men med de ökade akademiska meriterna har han blivit mer och mer försiktig med att spekulera kring det här som inte är helt rumsrent inom forskningen.
Du kan lita på vad han har skrivet i den här artikeln.
Jag litar på vad han skrivit i artikeln, och jag tycker till och med att det låter fullt rimligt.
Men, vad jag undrade över var om Sverkers påstående om huruvida periodisk fasta (<1 dygn) kan härma lågproteineffekterna.
Åkerfeldts schema är intressant. Om effekten är någorlunda god från bara två dagars lågprotein vore det perfekt att lägga på helgen. (om man följer t.ex. mån-ons-fre-träningsschema)
Anders The Peak
2009-12-24, 11:44
Jag skulle köra EAA till träningen för att höja proteinsyntesen samtidigt med högt kolhydratintag för att minska nedbrytningen av aminosyror.
Ser man krasst på aminosyror så är de bara kolskelett med ammoniak som kan sättas på och plockas av.
Du har säkert helt rätt att det här är en av sakerna som man utnyttjar i PF och i andra dieter som aktiverar överlevnadsfunktionerna i organismen.
Men artikeln visar också att man kan ställa om proteinmetabolismen så att kroppen behöver ruskiga mängder protein för att klara av den dagliga energiomsättningen.
Enligt TÅ själv ska den artikeln tas med en ordentlig nypa salt. Bill Phillips ska tydligen ha överdrivit och förvridit mkt av TÅ sagt.
Anders The Peak
2009-12-27, 12:10
Som jag sa tidigare så TÅ/BP för försiktig i artikeln för att det ska fungera...
King Grub
2009-12-27, 12:44
Jag tror man måste dra ner på proteinintaget för mycket under för lång tid för att "tillvänjningen" av ett högt protein skall återgå, vilket i sin tur innebär att påverkan sett över, säg, ett år, blir mer negativ av den långa perioden med lågt proteinintag jämfört med om man hade hållit ett högt proteinintag hela tiden.
The response to a single bout of exercise is of limited practical interest, as lasting beneficial effects of exercise require exercise training. We therefore examined the response of muscle protein kinetics before and following 16 wk of a resistance training program to determine whether there is an adaptive response to a single bout of exercise or to the interactive effects of amino acids and exercise. We found that neither resting nor postexercise net muscle protein balance was affected by exercise training. In other words, the extent of negative protein balance after exercise was the same before and after training. Further, the anabolic response to amino acids after training was blunted. The plateau of net muscle anabolism during resistance exercise may therefore result from adaptation to the anabolic effects of ingested amino acids. One implication of this observation is that during chronic training greater protein/amino acid intake may be required to elicit an anabolic effect than is suggested by the findings from a single bout of exercise.
Robert Wolfe, J. Nutr. 136:525S-528S, February 2006.
Mer protein, mer muskler. Inte mindre protein, mer muskler.
Anders The Peak
2009-12-27, 12:59
Det mesta här i livet är relativt men jag tror att det här handlar mer om Protein efficiency än om att sänka proteinbehovet om man nu ska cykla en makronutrienten. Men du har säkert rätt i det du säger i din infallsvinkel på sakfrågan.
Asså de där med att man får i sig tillräckligt protein via maten utan att bry sig stämmer inte på mig iaf.
Eddie Vedder
2009-12-27, 14:28
Asså de där med att man får i sig tillräckligt protein via maten utan att bry sig stämmer inte på mig iaf.
Då lär du äta en ganska otillräcklig kost faktiskt. Om du nu inte ligger på deff förstås, men då underäter man ju medvetet och då blir det förstås skillnad i hur man får anpassa osten mer medvetet.
young_george
2009-12-27, 14:32
Då lär du äta en ganska otillräcklig kost faktiskt. Om du nu inte ligger på deff förstås, men då underäter man ju medvetet och då blir det förstås skillnad i hur man får anpassa osten mer medvetet.
Ja, inga bulkturer till Månen
http://sandwichloversclub.files.wordpress.com/2009/07/wallace-eating-cheese.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.