handdator

Visa fullständig version : Funderar på en sak..explosivitet eller uthållighet

Mikmx
2009-12-22, 20:17
Tjena

Jo nu undrar jag om man kör en vecka uthållighet kanske 15-20reps och sen andra veckan Explosivt 4reps, bygger man mer/snabbare om man kör så eller kan man bara köra kanske 6-8reps istället för att köra explosivt ena veckan och uthållighet andra.. ?

Om det är i fel del av forumet så får nån flytta tråden =)

Jorgen
2009-12-22, 20:47
Tjena

Jo nu undrar jag om man kör en vecka uthållighet kanske 15-20reps och sen andra veckan Explosivt 4reps, bygger man mer/snabbare om man kör så eller kan man bara köra kanske 6-8reps istället för att köra explosivt ena veckan och uthållighet andra.. ?

Tveksamt.

Och skriv en bättre rubrik nästa gång.

BillyButt
2009-12-22, 20:52
Tjena

Explosiv träning bygger ingenting.

Jorgen
2009-12-22, 20:59

Varför?

Fredrik_S
2009-12-22, 21:04
Varför inte köra första 20 minuterarna av passet med lågreppare och sen 20 minuter högreppare.
Alltså blanda under samma pass.

von huff
2009-12-22, 21:09
6-8 rep är bättre i muskelbyggande synpunkt.15-20 rep bygger inte massa så bra och explosiv träning utförs oftast med så lätta vikter att det inte bygger så bra

Kejet
2009-12-22, 21:09
Varför inte köra första 20 minuterarna av passet med lågreppare och sen 20 minuter högreppare.
Alltså blanda under samma pass.

Nu undrar jag varför? :p

Fredrik_S
2009-12-22, 21:18
Nu undrar jag varför? :p

För att det ger det bästa av två världar :) ...

Tex ägna första 20-30 minutrarna åt bänkpress, benböj eller marklyft och köra lågreppare på tunga vikter
Sen ägna 20-30 minuter åt att köra högreps 10-15 reps på andra övningar för samma muskler.

Kejet
2009-12-22, 21:26
För att det ger det bästa av två världar :) ...

Tex ägna första 20-30 minutrarna åt bänkpress, benböj eller marklyft och köra lågreppare på tunga vikter
Sen ägna 20-30 minuter åt att köra högreps 10-15 reps på andra övningar för samma muskler.

Aha. Nu när du nämner det så så kör jag faktiskt själv något liknande ibland.

Ean
2009-12-22, 21:27
En vän på gymmet påstod följande: fick olika styrkebelastningar, säg att man kör hög-reps så använder man en viss sorts muskelfibrer, vid låg-reps en annan. Om man delar upp passet 50/50 så är det svårt att träna slut på den specifika fibern. Han tyckte alltså att det var bättre att ägna ett helt pass åt låg-reps eller hög-reps. Vettigt eller ute och cyklar?

BillyButt
2009-12-22, 23:00
Varför?

Därför att vikterna blir för låga.

Mikmx
2009-12-22, 23:38
Tveksamt.

Och skriv en bättre rubrik nästa gång.

Det är klart jag kan skriva en bättre rubrik men då du ser nån dålig/konstig rubrik så måste du ju klicka in eller hur?, Tada!, jag får svar snabbare, kan man ju hoppas på iaf =)

Då ska jag nog börja köra 20min lågreppare sen 20min högreppare =)

Fordon
2009-12-22, 23:39

säg att du kör 10-reppare under ditt pass, men du vill inte gå till failure, så vikten är en vikt du kör 15RM på. Hyfsat troligt att det kan vara såhär.

Men du bestämmer dig för att faktiskt reppa ut alla 15 reps och gå till (positiv) failure. Enligt dig så bygger då detta ingenting? :)

BillyButt
2009-12-22, 23:45
säg att du kör 10-reppare under ditt pass, men du vill inte gå till failure, så vikten är en vikt du kör 15RM på. Hyfsat troligt att det kan vara såhär.

Men du bestämmer dig för att faktiskt reppa ut alla 15 reps och gå till (positiv) failure. Enligt dig så bygger då detta ingenting? :)

Då är det inte explosiv träning vi pratar om. Explosivt brukar man köra på 50-60% av RM 1-5 reps.

Jorgen
2009-12-23, 08:47
Det är klart jag kan skriva en bättre rubrik men då du ser nån dålig/konstig rubrik så måste du ju klicka in eller hur?, Tada!, jag får svar snabbare, kan man ju hoppas på iaf =)

Nä, för nästa gång så låser jag tråden
Tadaa, du skriver en bättre rubrik och alla blir glada.

;)

Jorgen
2009-12-23, 08:51

Du menar bygger sämre va? Inte bygger ingenting.

BillyButt
2009-12-23, 11:22
Du menar bygger sämre va? Inte bygger ingenting.

Nej jag tror inte att man kan bygga muskler på submaximala vikter, det känns ologiskt.

Jorgen
2009-12-23, 11:54
Nej jag tror inte att man kan bygga muskler på submaximala vikter, det känns ologiskt.

Men växer inte musklerna av överbelastning?

BillyButt
2009-12-23, 15:02
Men växer inte musklerna av överbelastning?

Jo men explosiv träning har inget med det att göra.

Mikmx
2009-12-23, 15:16
Nä, för nästa gång så låser jag tråden
Tadaa, du skriver en bättre rubrik och alla blir glada.

;)

Då undrar jag om det står nånstans i FAQ att det ska vara en bra rubrik och att du kan låsa en tråd bara för att rubriken är dålig?.
Enligt mig är det lite korkat att låsa en tråd bara för att det är en dålig rubrik, men det är vad jag tycker... ;)

Jorgen
2009-12-23, 15:56
Jo men explosiv träning har inget med det att göra.
Överbelastas inte musklerna om man kör explosivt?
Då undrar jag om det står nånstans i FAQ att det ska vara en bra rubrik och att du kan låsa en tråd bara för att rubriken är dålig?.
Enligt mig är det lite korkat att låsa en tråd bara för att det är en dålig rubrik, men det är vad jag tycker... ;)

Normalt hyfs är att skriva en rubrik som är lättförståelig och tydligt visar vad ditt inlägg handlar om. Det blir lättare för alla som skall söka efter ett liknande ämnen och undviker onödigt tjafs. Om du vill kan jag skriva in det i FAQ. :)

Ja, det är bara vad du tycker och normalt så brukar vi ändra rubrikerna när dom inte är bra. Men du gör det ju uppenbarligen med flit, så du måste lära dig på något sätt.

Mikmx
2009-12-23, 16:15

Normalt hyfs är att skriva en rubrik som är lättförståelig och tydligt visar vad ditt inlägg handlar om. Det blir lättare för alla som skall söka efter ett liknande ämnen och undviker onödigt tjafs. Om du vill kan jag skriva in det i FAQ. :)

Ja, det är bara vad du tycker och normalt så brukar vi ändra rubrikerna när dom inte är bra. Men du gör det ju uppenbarligen med flit, så du måste lära dig på något sätt.

Då ber jag om ursäkt för min dåliga rubrik och jag ska skriva en bättre nästa gång jag lovar! och du kan ändra rubriken tack.
Jag vill att du ska skriva in i FAQ att man ska göra en bra rubrik. :)

Förresten God jul alla! :D

Roosen
2009-12-23, 16:21
Då är det inte explosiv träning vi pratar om. Explosivt brukar man köra på 50-60% av RM 1-5 reps.

Jag tränar bänkpress explosivt 3 gånger i veckan och jag bygger på mig.
Kan påpeka att dom seten/repsen ligger knappast på 50-60% av mitt "RM".
Tycker att du ska tänka efter lite nästa gång du svarar på nåt och fråga dig själv om du verkligen vet nåt om saken.

BillyButt
2009-12-23, 17:34
Jag tränar bänkpress explosivt 3 gånger i veckan och jag bygger på mig.
Kan påpeka att dom seten/repsen ligger knappast på 50-60% av mitt "RM".
Tycker att du ska tänka efter lite nästa gång du svarar på nåt och fråga dig själv om du verkligen vet nåt om saken.

Använder man för mycket vikt så blir inte träningen explosiv heller, Einstein.

Roosen
2009-12-23, 18:16
Använder man för mycket vikt så blir inte träningen explosiv heller, Einstein.

Vad är för mycket vikt? Vad är explosivt för dig?
Jag kan ligga på kanske 90% av min maxvikt i tex bänkpress och fortfarande få dom så pass explosiva så att dom fortfarande är värda att kallas explosiva. Enligt mig så är explosiv träning då man har tex stången/hanteln ett stoppläge för att sedan skjuta på explosivt. Alltså explosionsartad rörelse, om man nu vill kalla det så.

Du får gärna utveckla dina svar så att man kan tyda dom till en liten del åtminstone. Eller vänta. Strunta i det. Du verkar ändå inte kunna hålla dig till en schysst nivå om man tittar på dina tidigare inlägg på kolozzeum

ryss
2009-12-23, 18:23
Givande trådnamn..

BillyButt
2009-12-23, 18:31
Vad är för mycket vikt? Vad är explosivt för dig?
Jag kan ligga på kanske 90% av min maxvikt i tex bänkpress och fortfarande få dom så pass explosiva så att dom fortfarande är värda att kallas explosiva. Enligt mig så är explosiv träning då man har tex stången/hanteln ett stoppläge för att sedan skjuta på explosivt. Alltså explosionsartad rörelse, om man nu vill kalla det så.

Du får gärna utveckla dina svar så att man kan tyda dom till en liten del åtminstone. Eller vänta. Strunta i det. Du verkar ändå inte kunna hålla dig till en schysst nivå om man tittar på dina tidigare inlägg på kolozzeum

Schysst nivå? Det var du som satte nivån med ett spydigt inlägg eller hur?
Här är en guide om explosivitetsträning:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98155

Mikmx
2009-12-23, 18:44
Givande trådnamn..

Nå äre verkligen nödvändigt att klaga på Trådnamnet?, om du kollar lite längre upp så ser du att jag vill att nån ska byta namn på Tråden, och att jag bad om ursäkt för det, sen så är det onödigt att bara komma in i tråden och skriva det och inget mer. =)

Reticulum
2009-12-23, 19:47
Schysst nivå? Det var du som satte nivån med ett spydigt inlägg eller hur?
Här är en guide om explosivitetsträning:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98155

Bra att du länkar till en tråd du inte har läst.

Citat ut tråden du just länkade:
Tung RFD-träning

set och reps: 3 set á 2-3 repetitioner.
Övningar per pass: 2-4
Intensitet: 80-90% av 1RM
Man kör inte fler repetitioner eftersom kraftutvecklingen sjunker klart markant efter 3-4 repetitioner, vilket gör att träningen då inte längre är utvecklande för RFD-förmågan (RFD står för rate of force development).
Rörelsetempo: så fort som möjligt.
Eftersom träningsvikten är stor kommer lyften i praktiken att gå långsamt men det spelar ingen roll; det är insatsen som räknas.

Dags att vakna och sluta snacka skit. Varifrån får du dina 50% av 1RM ifrån? Om explosiv träning hade handlat om att förflytta stången så snabbt som möjligt, vilket det inte gör, hade man lika gärna kunnat köra på 10% av 1RM, och där faller din teori. Explosiv träning handlar om accelerationen och trycket du skapar i musklerna. Oavsett om det är 50% av 1RM eller 90% av 1RM så handlar explosiv träning om samma sak, vilket är att använda maximal kraft för att få upp stången.

pragmatist
2009-12-23, 20:07
En vän på gymmet påstod följande: fick olika styrkebelastningar, säg att man kör hög-reps så använder man en viss sorts muskelfibrer, vid låg-reps en annan. Om man delar upp passet 50/50 så är det svårt att träna slut på den specifika fibern. Han tyckte alltså att det var bättre att ägna ett helt pass åt låg-reps eller hög-reps. Vettigt eller ute och cyklar?

Ute och cyklar, av två skäl. För det först aktiverar tung träning alla sorters muskelfibrer, och även högrepsträning aktiverar de allra snabbaste fibrerna när man närmar sig fail. För det andra finns inga belägg för att man måste "träna slut" (vad nu det innebär) på specifika typer av fibrer för att träning ska vara effektiv.

BillyButt
2009-12-23, 20:13
Bra att du länkar till en tråd du inte har läst.
Citat ut tråden du just länkade:

Det står också att lyftet blir långsamt.

Dags att vakna och sluta snacka skit. Varifrån får du dina 50% av 1RM ifrån?

Louie Simmons.

Om explosiv träning hade handlat om att förflytta stången så snabbt som möjligt, vilket det inte gör, hade man lika gärna kunnat köra på 10% av 1RM, och där faller din teori.

Vilken teori?

Explosiv träning handlar om accelerationen och trycket du skapar i musklerna. Oavsett om det är 50% av 1RM eller 90% av 1RM så handlar explosiv träning om samma sak, vilket är att använda maximal kraft för att få upp stången.

I vilka sporter tränar man man explosivt på 90% av 1RM?
Tränar man på 90% av 1 RM tränar man för styrka, inte explosivitet.

Reticulum
2009-12-23, 20:32
Det står också att lyftet blir långsamt.

Läs gärna vad som står i samma mening precis därefter. Vad är det som är så svårt att få in i din långsamt fungerande lilla puttekula som du kallar hjärna? Explosiv träning handlar inte om hur snabbt ett lyft är utan om hur mycket muskelkraft som används vid lyftet.

I vilka sporter tränar man man explosivt på 90% av 1RM?
Tränar man på 90% av 1 RM tränar man för styrka, inte explosivitet.

Vad menar du med i vilka sporter? Jag tränar handboll och vi tränar explosivitet med väldigt hög belastning, men det betyder inte att man tränar likadant i en annan förening. Vi tränar exempelvis tunga knäböj så explosivt som möjligt och trots att de flesta i laget är aningen tyngre än majoriteten av våra motståndare så är vi i många fall spänstigare och snabbare. Även om tung explosiv träning är inte så vanligt hos idrottande ungdomar så kan jag inte dra en slutsats utav detta, men det är absolut värt att fundera på.

Sällan ser jag någon ha så fel som du har haft i dina få poster. Tränar man på 90% av sitt 1RM så KAN man träna för styrka, men det behöver inte utesluta att man kan träna explosivitet. För det första så är explosivitet en sorts styrka, precis som uthållighet, och för det andra så kan man träna både styrka och explosivitet.

Förresten så har Louie mig veterligen aldrig sagt att man inte kan träna explosivitet med en hög belastning.

BillyButt
2009-12-23, 20:59
Läs gärna vad som står i samma mening precis därefter. Vad är det som är så svårt att få in i din långsamt fungerande lilla puttekula som du kallar hjärna? Explosiv träning handlar inte om hur snabbt ett lyft är utan om hur mycket muskelkraft som används vid lyftet.

Säg det till Poliquin, Lyle McD, Louie Simmons eller någon annan coach, jag har läst det mesta dessa herrar har skrivit och dem delar inte din uppfattning. Explosiv träning och träning för maxstyrka är INTE samma sak, så vad är det som är så svårt att få in i din långsamt fungerande lilla puttekula som du kallar hjärna?

Sällan ser jag någon ha så fel som du har haft i dina få poster.

Jag får väl säga detsamma.

Tränar man på 90% av sitt 1RM så KAN man träna för styrka, men det behöver inte utesluta att man kan träna explosivitet. För det första så är explosivitet en sorts styrka, precis som uthållighet, och för det andra så kan man träna både styrka och explosivitet.

Ja men inte på samma gång.

Förresten så har Louie mig veterligen aldrig sagt att man inte kan träna explosivitet med en hög belastning.

Kanske inte men han har heller aldrig sagt att man ska träna explosivitet på tunga vikter.

tntballe
2009-12-23, 21:23
Säg det till Poliquin, Lyle McD, Louie Simmons eller någon annan coach, jag har läst det mesta dessa herrar har skrivit och dem delar inte din uppfattning. Explosiv träning och träning för maxstyrka är INTE samma sak, så vad är det som är så svårt att få in i din långsamt fungerande lilla puttekula som du kallar hjärna?

Kanske inte men han har heller aldrig sagt att man ska träna explosivitet på tunga vikter.

Men förbättrar man sin RFD blir man explosivare och kan lyfta mer. Och den träningen kan göras på 80% av 1Rm och uppåt.

Och dom vikterna är jag helt säker på att man kan bygga muskler på.

BillyButt
2009-12-23, 21:55
Men förbättrar man sin RFD blir man explosivare och kan lyfta mer. Och den träningen kan göras på 80% av 1Rm och uppåt.

Och dom vikterna är jag helt säker på att man kan bygga muskler på.

Ja visst om man gör många set, dem sista blir nog rejält tröga och då är det säledes explosiv träning.

Jorgen
2009-12-23, 21:58

Vilken är din (Billy) definition av explosiv träning?

Timme
2009-12-23, 21:59
Ja visst, men speciellt explosivt blir det inte.

man blir visst explosiv på vikter över 80% av 1RM :)

Ganska nyligen gjordes en studie där man jämförde explosivitet och spänst hos norska stykrelyftare och tyngdlyftare.

Styrkelyftarna var minst lika explosiva trots att de oftast tränar närmare max Styrkelyftarnas lyft är mindre explosiva än ryck och stöt.

BillyButt
2009-12-23, 22:00
Ja visst om man gör många set, dem sista blir nog rejält tröga och då är det ínte explosiv träning.

Så där ska det stå...

tntballe
2009-12-23, 22:06
Ja visst om man gör många set, dem sista blir nog rejält tröga och då är det ínte explosiv träning.

3-5 set med bra vila så klarar man att köra nästintill lika explosivt hela vägen. Jag tror inte att så mycket mer behövs.

Reticulum
2009-12-23, 22:08
Billy, en kort fråga bara. Handlar explosiv träning enligt dig endast om hur snabbt vikten förflyttas?

BillyButt
2009-12-23, 22:09
man blir visst explosiv på vikter över 80% av 1RM :)

Ganska nyligen gjordes en studie där man jämförde explosivitet och spänst hos norska stykrelyftare och tyngdlyftare.

Styrkelyftarna var minst lika explosiva trots att de oftast tränar närmare max Styrkelyftarnas lyft är mindre explosiva än ryck och stöt.

Självklart, det enda jag säger egentligen är att träning för explosivitet och träning för maxstyrka inte är samma sak. Explosiv träning är iaf, enligt min uppfattning, träning på submaximala vikter så snabbt som möjligt.

Reticulum
2009-12-23, 22:10
Självklart, det enda jag säger egentligen är att träning för explosivitet och träning för maxstyrka inte är samma sak. Explosiv träning är iaf, enligt min uppfattning, träning på submaximala vikter så snabbt som möjligt.

Ingen har påstått att träning för explosivitet och för maxstyrka är samma sak. Däremot har folk påstått man kan träna dessa samtidigt vilket är fullt möjligt.

BillyButt
2009-12-23, 22:17
Billy, en kort fråga bara. Handlar explosiv träning enligt dig endast om hur snabbt vikten förflyttas?

I princip ja, ett slag eller spark från thaiboxare är min uppfattning av explosiva rörelser, lyfta tunga vikter är i jämförelse inte alls explosivt.

BillyButt
2009-12-23, 22:28
Vilken är din (Billy) definition av explosiv träning?

Träning där man fokuserar på hastighet samt att kunna hålla samma hastighet på alla reps.

Reticulum
2009-12-23, 22:29
I princip ja, ett slag eller spark från thaiboxare är min uppfattning av explosiva rörelser, lyfta tunga vikter är i jämförelse inte alls explosivt.

Enligt ditt tankesätt så behöver man inte använda någon belastning överhuvudtaget..?

Jorgen
2009-12-23, 22:52
Träning där man fokuserar på hastighet samt att kunna hålla samma hastighet på alla reps.

sötnos
2009-12-23, 23:41
En kompis frågade mig hur man tränade explosivt. Då hittade jag en ganska intressant artikel i Idrott & Kunskap http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/leiflarsson.html.
Där står även en förklaring varför man kallar det explosivt även om inte vikterna flyger upp.

emi23j
2009-12-24, 09:57
Har skummat igenom denna tråd lite grand och den är minst sagt rörig.

Att träna explosivt har ingenting att göra med hur mycket vikt man lyfter av sitt 1RM. Visst det finns olika metoder för att träna explosivt, en del förespråkar 30-60& av 1RM för snabbstyrka, en del förespråkar 50-60% för explosivitet (i detta intervall är även effektutvecklingen störst, varför det kan vara ett rimligt intervall att träna i). En del förespråkar t ex 50-75% av 1RM och en del 80-90% av 1RM (RFD-träning).
Explosiv styrka går även att träna utan yttre belastning i form av plyometrisk träning.

Det som dock alla metoder/principer har gemensamt när man tränar för explosivitet är att RÖRELSEN UTFÖRS I MAXIMAL HASTIGHET. Studier har visat att det absolut viktigaste när man tränar explosivitet är att intentionen är att explodera upp vikten. Intentionen att utföra övningen explosivt är alltså det som är gemensamt för alla principer. Det betyder att man kan träna explosivtet utan belastning, likväl som på 90% av 1RM. Vad som är effektivast beror troligtvis på från person till person, och en blandning av olika typer är troligen effektivast.

Ursprungligen postat av Ean Visa inlägg

Ja, det är vettigt att inte bland för mycket inom samma pass.
Om man tränar explosivt tränar man explosivt. Om man tränar för hypertrofi så gör man det. liten blandning kan säkert vara fördelaktigt med så mkt som 50/50 tror jag bara gör att man hamnar någonstans i mitten.

siimon89
2009-12-24, 10:01
har skummat igenom denna tråd lite grand och den är minst sagt rörig.

Att träna explosivt har ingenting att göra med hur mycket vikt man lyfter av sitt 1rm. Visst det finns olika metoder för att träna explosivt, en del förespråkar 30-60& av 1rm för snabbstyrka, en del förespråkar 50-60% för explosivitet (i detta intervall är även effektutvecklingen störst, varför det kan vara ett rimligt intervall att träna i). En del förespråkar t ex 50-75% av 1rm och en del 80-90% av 1rm (rfd-träning).
Explosiv styrka går även att träna utan yttre belastning i form av plyometrisk träning.

Det som dock alla metoder/principer har gemensamt när man tränar för explosivitet är att rÖrelsen utfÖrs i maximal hastighet. Studier har visat att det absolut viktigaste när man tränar explosivitet är att intentionen är att explodera upp vikten. Intentionen att utföra övningen explosivt är alltså det som är gemensamt för alla principer. Det betyder att man kan träna explosivtet utan belastning, likväl som på 90% av 1rm. Vad som är effektivast beror troligtvis på från person till person, och en blandning av olika typer är troligen effektivast.

+1