handdator

Visa fullständig version : Våga träna trots dåligt självförtroende.

Gottfrid
2009-12-21, 09:33
Skulle vilja höra era personliga åsikter när ni som är erfarna gymmare ser rookies och nybörjare på ett gym.

Jag är själv nybörjare och har precis köpt ett gymkort för att förändra mitt liv hade ja tänkt.
Problemet är det att ja i hela mitt liv varit trådsmal och aldrig lagt på mig ett enda kilo oavsett vad ja stoppat i mig.
Ändå tills ja började sitta framför datorn 24/7 nästan för 4 år sedan.
Efter dessa 4 år nu så har ja gått upp från cirka 75 kilo till 97 kilo.
Detta har ju då medfört att ja skäms nåt enorm över vad ja gjort med min egen kropp, och har med detta också fått grymt dåligt självförtroende.

Problemet på gymmet nu då blir ju att ja tycker det är enormt pinsamt att träna eftersom det känns som alla glor på en för att man gör fel eller knappt orkar lägga på några vikter alls.
Man är ju så klen så man skakar ju som ett asplöv när man tar i.

Eftersom ja fram tills för fyra år sedan var rätt nöjd med min kropp utan träning har ja ju noll erfarenhet hur maskinerna på gymmet fungerar plus att man har ju säkert fel teknik när man gör övningarna.
Det känns verkligen som många tisslar och tasslar och skrattar inombords när dom ser en.

Allt sitter ju garanterat i skallen på mig och ja är bara paranoid, men som sagt.
Skulle vilja höra era personliga åsikter vad ni verkligen tycker och tänker när ni ser nån klen nybörjare försöka med fel teknik.
Ärliga svar nu :thumbup:

delta_mats
2009-12-21, 09:38
Jag tänker inte så mycket på de andra i lokalen utan brukar försöka koncentrera mig på min egen träning. Tänk inte på vad andra eventuellt tycker och tänker om dig som nybörjare, när allt kommer omkring har ju okänt folk ingenting med dig och ditt liv att göra i slutändan eller hur?

rooz
2009-12-21, 09:39
Ingen är bäst i början (Utom Chuck Norris) Det är bättre att börja än att sitta och tycka synd om sig själv hela livet..

mister_power
2009-12-21, 09:44
Jag stör mig inte så mycket, bara när det är en grupp på 3-5 killar i åldern 16-17 år som hellre pratar än tränar och ockuperar maskiner/bänkar......

Jag tycker inte du ska bry dig alla är vi nybörjare i början, var stolt istället att du har insett att du måste byta riktning i livet :thumbup:

Träna hårt och lycka till!!

Scratch89
2009-12-21, 09:53
Jag förstår inte riktigt varför nybörjare tror att folk tittar, bara för att de är nya och oerfarna. Jag instruerade en tjej senast förra veckan som tyckte precis samma sak, att folk tittade på henne för att hon var ny, klen och dålig. Jag tror att det är väldigt ovanligt för vanligt gymfolk att titta på de nya, då man faktiskt har saker att göra själv.

De som man däremot blänger på är, som mister power säger, de unga killarna i grupp som kommer in och låter, stimmar och håller på och är allmänt jobbiga.

Wesa
2009-12-21, 10:08
Det kommer alltid att finnas dom som kommer att titta och t.o.m skratta om dom är riktigt dum i huvudet.

Det jag personligen skulle göra är väl isf att titta på övningsfilmer över internet på hur du utför övningarna korrekt. Då du utför dem korrekt är det bara att sköta kosten och träna hårt.

Fokusera dig på ditt så behöver du nog bara känna dig "osäker" en månad till på sin höjd. Allt efter det kommer att stärka ditt självförtroende mer och mer för varje pass. Så var det iaf för mig.

Lycka till och be dom som kan om hjälp om du är osäker. Då känner dom sig bara stolta att du frågade dom.

Rimmon
2009-12-21, 10:08
Jag tror fler kollar lite snett på discobyggande sjuttonåringar med dåligt utförande än på nybörjare faktiskt. Och även om någon skulle skratta åt dig så är det troligen idioter så då är det inget att bry sig om.

von huff
2009-12-21, 10:11
Folk tittar inte så mycket som man tror.De som tittar är ofta själv nybörjare

Järvskan
2009-12-21, 10:15
Allihopa av oss har varit nybörjare någon gång. Jag rekommenderar att du redan från första början skaffar ett helkropps-träningsschema, samt att du ber någon med gymerfarenhet, exempelvis en polare eller personlig tränare instruera dig på gymmet.

Kan även vara bra att slänga ett getöga på Typer på gymmet som stör en (https://www.flashback.info/showthread.php?t=859265) för att få ett litet hum vad folk i allmänhet stör sig på hos sina medmänniskor, så att du vet hur du inte ska bete dig när du träder in i gymmet :)

Bite
2009-12-21, 10:16
För de flesta är ett gym inte ett ställe dit man går för att glänsa och visa hur stark och snygg man är. Man går dit för att det är roligt och för att man strävar efter att förbättra sig själv. Precis som de andra säger bryr sig nog de flesta väldigt lite om vad andra gör och det mesta av din noja sitter som du själv också inser i ditt eget huvud.

Alla har vi varit nybörjare någon gång och gjort fel. Har du fått någon vettig instruktion? Fråga någon bland personalen om de har någon som kan hjälpa dig på rätt spår. När du lär dig övningarna kommer du ganska snart att bli kvitt den där känslan av att vara klenast på gymet eftersom man normalt sett gör riktigt bra ökningar som nybörjare.

Edit: Jag postade så långsamt att jag i princip bara upprepade vad alla andra sagt :(

miss_incorrigible
2009-12-21, 10:16
Skulle vilja höra era personliga åsikter när ni som är erfarna gymmare ser rookies och nybörjare på ett gym.

Jag är själv nybörjare och har precis köpt ett gymkort för att förändra mitt liv hade ja tänkt.
Problemet är det att ja i hela mitt liv varit trådsmal och aldrig lagt på mig ett enda kilo oavsett vad ja stoppat i mig.
Detta har ju då medfört att ja skäms nåt enorm över vad ja gjort med min egen kropp, och har med detta också fått grymt dåligt självförtroende.

Problemet på gymmet nu då blir ju att ja tycker det är enormt pinsamt att träna eftersom det känns som alla glor på en för att man gör fel eller knappt orkar lägga på några vikter alls.

Eftersom ja fram tills för fyra år sedan var rätt nöjd med min kropp utan träning har ja ju noll erfarenhet hur maskinerna på gymmet fungerar plus att man har ju säkert fel teknik när man gör övningarna.
Det känns verkligen som många tisslar och tasslar och skrattar inombords när dom ser en.

Allt sitter ju garanterat i skallen på mig och ja är bara paranoid, men som sagt.
Skulle vilja höra era personliga åsikter vad ni verkligen tycker och tänker när ni ser nån klen nybörjare försöka med fel teknik.

Mycket bra av dig att ställa denna frågan, du vill ta itu med dina tankar. Det fetmarkerade känner jag så väl igen och kämpar med än idag. Vissa dagar mår jag fysiskt illa innan jag går till gymmet. Allt från vad jag ska ha på mig till vad andra ska tycka eller om de ska tycka något snurrar runt i huvudet. Självklart händer ytterst sällan något av det som jag har ångest över och jag går hem nöjd, trött och svettig efter ett pass.

BB1942
2009-12-21, 10:18
använd maskiner i början så kan du lättare lära dig övningarna. sedan kan det ta ett tag i början att lära sig vilka muskler som gör vad men det är betydligt lättare i maskin. Bara att ta i och känna efter om man säger så :)

Eddie Vedder
2009-12-21, 10:19
Hej Gottfrid!:)

Att ta tag i sitt liv och börja träna är ju beundransvärt på alla sätt. Det bästa med gymmen är ju att alla är på så olika nivåer och alla sköter sitt.

För egen del har jag en enorm respekt för alla de jag ser i gymmet som kämpar trots att kroppen kanske inte ger de bästa förutsättningarna för närvarande. Du bör ta hjälp av någon som kan instruera dig i hur du tränar korrekt för din egen skull.

Och min erfarenhet är dessutom att de mer kunniga på gymmen nästan helt utan undantag är jättetrevliga människor som snarare tar det som en komplimang att bli rådfrågade om tips och råd än att de ser ner på en.

Jag hoppas du fortsätter att kämpa och OM du mot förmodan stöter på en idiot som säger något taskigt så har du träffat på ett undantagsfall skulle jag säga och det är den personens bekymmer som är på det sättet.

Lycka till!:thumbup:

EDIT: Damn, fyra nya poster under tiden jag försökte författa det här!:D

Langster
2009-12-21, 10:29
Det är väldigt ovanligt att en nybörjare får skit för sin teknik eller sin fysik, inte ens i sitt eget huvud ser man (iaf jag) ner på dem.
Jag ser inte folk som inte har tränat alls som sämre människor än en som tränat hela livet. Alla har olika intressen och olika prioriteringar. Om någon börjar träna för sin hälsas skull är det bara bra i mina ögon och jag värderar inte den personen efter vad han/hon tar i bänk.
Ibland kommer nybörjare fram och snackar med en, ofta är dessa smarta och roliga personer och jag pratar med dem på exakt samma förutsättningar som jag skulle prata med någon som har tränat jättelänge. Om någon vill ha hjälp eller frågar mig om träning tar jag det bara som en komplimang.

De man kan skratta lite åt är de som tror att de är tuffa. Attityden är avgörande för om jag tycker att någon är en tönt och då spelar det ingen roll om denne är mer eller mindre vältränad än jag själv.

Pepz
2009-12-21, 10:35
börja träna och ta lite instruktioner så du får reda på vad du ska göra!

självförtroendet kommer efter ett par veckors regelbunden träning. Och jag håller med de övriga, fråga gärna någon som ser ut att kunna mycket. personligen tar jag det som en komplimang om någon frågar mig.

Lycka till!

Fredrik_S
2009-12-21, 10:52
Det är nog extremt ovanligt att någon kollar eller bryr sig om andra än sig själv och eventuellt nån snygg tjej på ett gym.

Minst 50 % av alla som tränar är ändå hyfsat nybörjare och det skulle bli en väldans massa människor att gå runt att titta på.

BobaFett
2009-12-21, 11:12
På mitt gym får man en gratis tid med en personlig tränare som gör lite tester och visar lite övningar. Tycker att du ska boka en tid första gången så kan de visa vad du ska göra och du får med lite motivation på köpet ;)

Bry dig så mycket om vad de andra gör på gymmet, ta med mp3-spelaren och kör hårt bara.

Dina 20 kilo som du har gått upp kan du bli av med ganska fort men det som tar lite mer tid är att få muskler så jag tycker att du ska köra en diet och gå ner i underhudsfett först (samtidigt som du styrketränar), sen när du är nöjd så börjar du att äta normalt och bygger lite muskler. Det är svårt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt, bättre att dela upp det.

Det första du ska göra är att läsa deffguiden (väldigt noga):

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lellan
2009-12-21, 11:19
Ååå, been there - done that!

Du gör såååå rätt som tar tag i ditt liv, du kommer tänka tillbaks och tacka dig själv, jag lovar.

Vad gäller folk så blir de nog bara glada av att se dig där, att du är duktig som gör något bra för dig själv. Är du osäker på utförandet så kan du fråga en instruktör el någon som verkar ha tid, tar ju inte så lång tid heller.

När jag kände precis som du, anlitade jag en personlig tränare. Hon el hennes upplägg var kanske inte bäst i världen, men hon hade en varm personlighet och eftersom jag inte kände till någon i stan att träna med var det jättebra för mig att ha henne. Fast dyrt var det ju, kanske kan du hänga på någon? Antingen en koloit el om du känner någon som tränar.

När jag tränade med PT så hade jag liksom inte tid att bry mig om huruvida folk kollade, och du har precis lika stor rätt som vilken biff som helst att vara där. Jag kände också att jag sabbat mig "for life", men att tänka så är fel! Varje steg i rätt riktning räknas, jobba på att tycka om dig själv och att ta hand om dig själv som om du vore din bästa vän.

Jättekul att du kommit igång, verkligen, ge inte upp vid motgångar utan på det igen! VARJE bra sak du gör räknas, kämpa på och varmt lycka till! *flex*

burtan
2009-12-21, 11:29
Jag skulle vilja påstå att det är nybörjarna och dom som kanske inte har alla förutsättningar som jag blir mest imponerad av på gymmet!

Att se en person som kanske är lite spinkig eller lite överviktig kämpa på med vikterna gör att jag får en enorm respekt för den personen som faktiskt har tagit tag i sitt liv trots att vägen till "vältränad biff" är längre än den är för en del andra.
Så mitt tips till dig är att kämpa på när du är på gymmet och titta in på kolozzeum titt som tätt för att få mer kunskap i ämnet.

Mvh Andreas.

Gottfrid
2009-12-21, 11:43
Oj vilket gensvar.
Känns skönt att få det lite bekräftat att man helt enkelt är paranoid och tror alla tittar på en.
Men det är ju som ni säger att man vill egentligen verka tuffare än man egentligen är när man har dåligt självförtroende.
Ja ska helt klart försöka ta mod till mig och fråga nån instruktör om hjälp eller rent av nån annan på gymmet.

Tack för alla varma och uppmuntrande svar, det värmer :)

mattilainen
2009-12-21, 11:46
http://www.crunchgymshorts.com/#/watch-video/5885969

Lando
2009-12-21, 11:51
Själv stirrar jag bara på två kategorier: dom som lyfter skittungt och otroligt snygga tjejer, kan inte riktigt låta bli. :P

Lycka till med träningen, du gör såå rätt som tar tag i det!

luderlasse
2009-12-21, 11:54
jag glor på folk som är rejäla, folk som lyfter dåligt(typ bananlyfter i marklyft) eller bra(snygga marklyft) och folk med diskovantar... när jag ser en kraftig person på gymmet glor jag inte längre stund än på annan random, tycker dessutom det är bra att man tar tag i sitt liv istället för att äta mumsmums på nått kafe bara för "det är så gott"

lycka till!

isato
2009-12-21, 12:03
Jag tror ingen ser ner på dig. Jag lovar att ingen mogen människa som besökt ett gym mer frekvent än sommarmånaderna kommer se ner på dig. Bryr du dig om du skulle du få blickar från en finnig tonåring i linne som tränat 3 månader? Skit i snorungarna och grattis till ett bra vägval här i livet!

Tolkia
2009-12-21, 12:06
Oftast brukar man känna sig lite mer bekväm på gymmet när man hållit på ett tag: lärt sig vilka övningar man brukar köra, var maskiner och vikter står, hur det känns när det är jobbigt och när det är lätt osv. Vissa tycker att det är lättare att gå till gymmet tider när det inte är så mycket folk för att känna sig lite "friare", andra tycke att det är bra när gymmet är proppfullt och de försvinner i mängden. Prova lite olika och känn efter. På kortare tid än du tror hinner du bli en som någon totalnybörjare stoppar för att fråga var benpressen står.

Jag tänker inte låtsas som om peka-och-skratta-folket inte finns. De är dock i minoritet, och den stora massan är normalbegåvade individer som tycker att peka-och-skratta-folket är enbart pinsamma. Peka-och-skratta-gänget är dessutom sällan själva några ess; de verkliga essen brukar tvärt om vara överseende och hjälpsamma. När man lärt sig lite har man också lärt sig att det inte är så jävla lätt jämt. Jag tillhör själv typen som, när jag orkar och hinner, mer än gärna glor på andra mellan seten (eller för den delen på gruppträningspassen), men detta för att det är kul att se hur andra gör (det ÄR kul), och inte för att typ göra mig rolig på någons bekostnad. Så om du ser någon glo behöver det inte vara hånfullt, utan det kan lika gärna vara bara intresserat.

Själv kan jag erkänna att jag väääääldigt gärna rationaliserar bort övningar som bänkpress och knäböj om det är mer än typ en person i rummet där ställningarna står. :em:

revilo
2009-12-21, 12:07
Vad folk tycker, tänker och säger om dig ska du inte fundera över, för det handlar mer om dem och vilka de är, än om dig och vem du är.

Fiskentuggarplast
2009-12-21, 12:16
Har du ingen kompis du kan träna med? Underlättar en hel del, definitivt i början.

Lellan
2009-12-21, 12:23
Vad folk tycker, tänker och säger om dig ska du inte fundera över, för det handlar mer om dem och vilka de är, än om dig och vem du är.

Bra input!

Och som Tolkia säger, titta å peka-puckon är ju uppenbarligen inga stjärnor själva om de inte ens kopplat att det är rätt ställe särskilt för otränade att befinna sig på, el att de gör bort sig genom att inte visa allmänt hyfs.

En rolig anektdot, helt sann, men är som tagen ur teenhollywoodfilm (postad förr, men kändes som att det passar även här): Jag, snubben, ungen handlar på ica maxi. Jag är fet, 130 kg, och försöker komma fram vid kassan. Några killar bakom säger något menande, hånar. Jag dör lite, "jag är fet inte döv" typ. Väl hemma vill jag minnas att jag trycker i mig ännu lite mer tröstchoklad och känner att kroppen nog är sabbad, att hur mkt jag än skulle försöka så är det fysiskt omöjligt i mitt fall. Negativt tänk.

Något år senare, jag är piffad, på väg till middag, ska kliva på bussen men fryser till när jag ser att killen intill är densamma som den på ica förut (jo, man minns puckon). Han tittar på mig med ett brett smajl, ser lite överlägsen ut och säger sedan "LÄTT att jag skulle.." och nickar typ menade åt sin kompis. Han visar med en gest att jag får gå före. Det tar någon sekund för mig att komma ihåg att visstja, jag droppade 55 kg sen sist vi sågs, kommentaren nu var nog mer positivt avsedd än den sist.. Mina röda kinder och jag går på bussen och jag lovar mig själv att inte bemöda honom med en blick. Uppenbarligen kan killen inte behandla en tjej som en mänsklig varelse, antingen är man en ickemänniska el ett objekt. Det är den mest extrema reaktionen jag fått utifrån på att jag börjat träna, och man skulle kunna tro att den betyder mkt - men man kommer aldrig kunna göra andra helt nöjda så fundera på vad DU vill. Uppenbarligen vill du träna, skiiitbra! :hbang: *flex*

Tur att jag inte lät mig slås ner på längre sikt av såna kommentarer/blickar osv - som revilo säger: det säger mer om dem än dig. Du är bättre än så.

Min poäng var att vad du än tänker om dig själv idag och tror att andra ser dig som - så kvittar det. DU ska vara bra för dig själv, andra kan vara konstiga men så länge DU kan stå för vem du är och göra rätt mot dig själv ska du aldrig tillåta någon annan att få dig att må dåligt.

isato
2009-12-21, 12:23
Oftast brukar man känna sig lite mer bekväm på gymmet när man hållit på ett tag: lärt sig vilka övningar man brukar köra, var maskiner och vikter står, hur det känns när det är jobbigt och när det är lätt osv. Vissa tycker att det är lättare att gå till gymmet tider när det inte är så mycket folk för att känna sig lite "friare", andra tycke att det är bra när gymmet är proppfullt och de försvinner i mängden. Prova lite olika och känn efter. På kortare tid än du tror hinner du bli en som någon totalnybörjare stoppar för att fråga var benpressen står.

Jag tänker inte låtsas som om peka-och-skratta-folket inte finns. De är dock i minoritet, och den stora massan är normalbegåvade individer som tycker att peka-och-skratta-folket är enbart pinsamma. Peka-och-skratta-gänget är dessutom sällan själva några ess; de verkliga essen brukar tvärt om vara överseende och hjälpsamma. När man lärt sig lite har man också lärt sig att det inte är så jävla lätt jämt. Jag tillhör själv typen som, när jag orkar och hinner, mer än gärna glor på andra mellan seten (eller för den delen på gruppträningspassen), men detta för att det är kul att se hur andra gör (det ÄR kul), och inte för att typ göra mig rolig på någons bekostnad. Så om du ser någon glo behöver det inte vara hånfullt, utan det kan lika gärna vara bara intresserat.

Själv kan jag erkänna att jag väääääldigt gärna rationaliserar bort övningar som bänkpress och knäböj om det är mer än typ en person i rummet där ställningarna står. :em:

På riktigt? Vart finns peka-och-skratta folket. Jag har själv vart nybörjare även om jag i skrivande stund hållit på ett tag. Men saken är den att jag aldrig sett det du beskriver. Alltså att någon pekar/skrattar på/åt någon annan. Existerar sådant beteende i vuxen ålder är det ganska tragiskt. Glor jag, vilket jag säkert gör är det troligen för att någonting imponerar på mig.

Brickhead
2009-12-21, 12:33
När jag tränade och kände mig hur osäker som helst med en övning, så kom det fram en "biff" till mig och visade mig hur man gjorde och så var han jättetrevlig mot mig, fast jag trodde innan att han var en riktigt otrevlig prick. Så man ska inte ha förutfattade fördomar om vad vältränade personer har mot en nybörjare.

Lellan
2009-12-21, 12:35
När jag tränade och kände mig hur osäker som helst med en övning, så kom det fram en "biff" till mig och visade mig hur man gjorde och så var han jättetrevlig mot mig, fast jag trodde innan att han var en riktigt otrevlig prick. Så man ska inte ha förutfattade fördomar om vad vältränade personer har mot en nybörjare.

+1 hände mig senast i fredags när jag lassat på för tungt i frustration över min klenhet.. :D Biffar är bra - minskar skaderisk och viktkåthet! :thumbup:

Ape3
2009-12-21, 13:03
Det här är nog något alla känner igen från när de var nya. En del blir säkert aldrig av med det heller. Man är ju ofta rädd för att göra fel, eller snarare rädd att andra ska tycka att man gör fel.

Jag tittar på andra när jag gymar, jag tror inte jag stirrar...Jag tittar för att se hur de tränar vad har de för upplägg och sådär. Mest nyfikenhet.

Glöm aldrig bort att träna är något man gör för en själv, enbart.

Prova mp3-spelare så att du enklare kommer in i din värld? Det tar ju ett tag innan ett gym "känns som hemma".

Lallle
2009-12-21, 13:09
Har försökt förklara det här för kompisar och flickvän som inte vill/vågar träna. INGEN BRYR SIG. Om det är någonstans som man INTE behöver oroa sig för folks blickar så är det ju gymmet. Det är ju fullproppat med folk som är där för sin egen skull och som bara bryr sig om sin egen vikt på stången/spegelbild. :)

mattiasg
2009-12-21, 13:38
Som redan tidigare sagts.

Riktigt bra att du kommit till insikt. Ge inte upp efter ett par veckor bara. Fram mot våren/sommaren med medveten träning (och rätt kost) kommer du att se fina resultat!

Skaffa dig ett helkroppspass och ta hjälp av en instruktör. En instruktör ska vara professionell och inte flina åt sin kund. De flesta gym har en introkurs/genomgång som brukar vara riktigt givande!

För övrigt om någon ser vilsen ut försöker i alla fall jag hjälpa till och det tror jag de flesta andra också gör. Till exempel om jag gör en övning fel finns det inget jag uppskattar mer än ett litet tips!

KÖR HÅRT

melu
2009-12-21, 13:43
Jag hoppas ni tänker såhär när ni ser en nybörjare på gymmet också, vilket jag absolut inte tror att ni gör. Man ser många erfarna på gymmet som ser ner på en och ibland t.o.m. säger att man ska flytta på sig, ge rum åt de som verkligen tränar och inte leker...

isato
2009-12-21, 13:49
Jag hoppas ni tänker såhär när ni ser en nybörjare på gymmet också, vilket jag absolut inte tror att ni gör. Man ser många erfarna på gymmet som ser ner på en och ibland t.o.m. säger att man ska flytta på sig, ge rum åt de som verkligen tränar och inte leker...

Får man fråga vart du tränar? Hur gammal är du? Jag måste vara blind som helt missat detta. Verkligen ett förkastligt beteende som inte hör hemma någon stans.

myggan
2009-12-21, 13:50
När jag började träna var jag otroligt smal. Jag bestämde mig en dag för att göra något åt det.
Vägde 57kg på 193cm och orkade inte stången i bänkpress.
Trodde att gymma innebar att bänka och köra hantelcurls för det hade man sett på film.(visste inte att det fanns andra övningar)

Jag körde mitt eget race och ingen kommenterade något jag gjorde även om jag säkert gjorde mycket konstigt till en början.
Hade bestämt mig att träna seriöst och vara 100% fokuserad.

Ju mer tiden gick, desto bättre gick det. Jag lärde mig mer och mer och efter ett tag kändes gymmet lika naturligt som att gå upp på morgonen.

Vet inte om det här var till någon nytta men, lycka till i alla fall!

Johan_P
2009-12-21, 13:54

Vill man att andra ska påverka ens träning så kör på med denna inställning. Tror man att alla hela tiden kollar och ser ner på en så är det klart det känns så. I själva verket bryr de nog sig inte alls.

Finns det personer som säger att man ska "ge rum åt de som verkligen tränar", är dessa personer inte något annat är jävligt tramsiga och oförskämda. Tror inte speciellt många "erfarna" har denna attityd, och det ligger i så fall i personen själv och har inget med själva träningsdelen att göra.

Efter fem år på gymmet bryr jag mig inte alls i nybörjare, förutom när de frågar om hjälp eller annat relevant där jag kan hjälpa till. Tror detta gäller de flesta som tränar regelbundet på gym, och har några års erfarenhet.

Kan inte stressa detta tillräckligt: träna för er egen skull och skit i andra.

daks
2009-12-21, 14:23
Kolla med receptionen vilka tider o dagar minst antal människor tränar.

Börja med de tiderna, tids nog lär Du bli trygg nog att sköta ditt eget oavsett.

Lycka till!

Pompere
2009-12-21, 15:00
Jag tycker det är starkt av dem som man ser att de aldrig har rört en hantel i hela livet, men endå ger sig fan på att ta dom där hantlarna och köttar som aldrig förr (dock med vissa gränser, får inte vara galet ostrikt så du skadar dig). Speciellt cred är till nybörjare som kör basövningar såsom marklyft, knäböj, militärpress, bänkpress och inte fokuserar allt för mycket på de "små" musklerna ex. biceps. De ser jag fan mer upp till än välbyggda aka "erfarna" människor som aldrig kommit i kontakt med basövningar.

Så beställ en tid hos en instruktör och be dem vissa basövningar, så du inte skadar dig i onödan. Då jävlar kommer du vara kung på gymmet inom några veckor! ;)

Nitrometan
2009-12-21, 15:26

Det har jag aldrig upplevt nånstans.

Låter som om du tränar på ett konstigt/tråkigt ställe.

L-Sami
2009-12-21, 15:44
Jag tror inte att människor är så elaka att de skrattar åt nybörjare på gymmet. Då är det nog någon allvarlig störning man lider av om man gör det.

Pepz
2009-12-21, 15:52

sån är jag bara mot killgäng som tror att de kan träna och inte vill ha hjälp.
som kör bänkpress med rodd.. :em:

hendrong
2009-12-21, 15:59
Dom kanske tittar för att dom tycker du är snygg?

melu
2009-12-21, 16:02
Dom kanske tittar för att dom tycker du är snygg?

"You know what your problem is? I'm too good looking!" *flex*

Och jag leker verkligen inte på gymmet, tränar ensam. Men ja, folk är olika. Tänk bara på vad jag skrev före ni dömer andra från utseende eller övningar.

chrilledude
2009-12-21, 16:16
De som säger elaka saker osv försöker ju bara boosta på sitt eget självförtroende, skit i dem bara. Lycka till! :)

MrPowa
2009-12-21, 16:17
En sak man kan tänka på är att våga bjuda på sig själv, många missöden man själv har gjort som man kan skratta åt. Och även våga fråga folk om hjälp dem flesta som tränar är vänliga och förstår.
Folk som tittar behöver ju inte vara nått elakt, dem kan kolla ifall du kör fel(sett några exempel på mitt gym.) Eller även bara stirra och vara mot ditt håll.
Själv brukar ja titta och lyssna när folk vissar övningar hur man ska köra.

nio
2009-12-21, 16:21
Ett tips är att börja med lite färre övningar, så att du lär dig dem ordentligt och känner att du gör rätt. Så kan du med gott självförtroende veta att bara för att du inte gör precis likadant som alla andra på gymmet så gör du inte fel.

Dessutom vet väl inte dom som går förbi om du kanske bara kör uppvärmningsvikter? :)

Sniggel
2009-12-21, 16:27
Jag tycker alltid det är kul med nya ansikten på gymmet och att se folk börja träna.

Jakelol
2009-12-21, 16:30
Jag tycker alltid det är kul med nya ansikten på gymmet och att se folk börja träna.

Speciellt när folk är motiverade och kör 100%, då blir man ju själv taggad till att köra hårt.

ManuelIT
2009-12-21, 16:37
Jag har inte läst alla inlägg nu, men av mina ~4 års erfarenheter av att styrketräna så:

Man tror oftast att folk tittar och bryr sig, men tyvärr är sanningen den att de flesta skiter helt totalt i dig och det är du som inbillar dig :D. Detta fenomen märkte jag av själv när jag börja, och vet ett dussintals andra jag snackat med som delat samma erfarenheter. När man är osäker tror man oftast att alla tittar på en när det i själva verket inte stämmer.

Dennis93
2009-12-21, 17:02
Jag var också lite så förut kanske inte lika mycket men man tror ju ofta att andra ska titta osv när man e nybörjare. De enda gångerna någon har sagt något åt mig är när de vill hjälpa och om man frågar var alla som jag frågat väldigt trevliga. Det e bara att köra och skita i vad du tror att andra tänker om dig, och om någon kollar åt ditt håll betyder inte att du gör något fel :)

Mago
2009-12-21, 17:17
Var tränar du? Kanske finns någon vänlig själ här på kolo som kan tänka sig att visa lite övningar.

Hemi
2009-12-21, 17:24
"Våga träna trots dåligt självförtroende"

Läser man ordentligt gamla träningsböcker var självförtroendet en orsak till att börja träna då det garanterat kommer att stiga med tiden. Kanske inte är modernt att säga det idag men jag tror det stämmer för alla ändå. Har man dekat ned sig under en period, nog har då också självförtroendet minskat om man inte ersatt träningen med någonting annat jäkligt bra. Häller med många övriga annars.

tsp
2009-12-21, 17:41
På riktigt? Vart finns peka-och-skratta folket. Jag har själv vart nybörjare även om jag i skrivande stund hållit på ett tag. Men saken är den att jag aldrig sett det du beskriver. Alltså att någon pekar/skrattar på/åt någon annan. Existerar sådant beteende i vuxen ålder är det ganska tragiskt. Glor jag, vilket jag säkert gör är det troligen för att någonting imponerar på mig.

Jag håller fullkomligt med dig!! Har aldrig upplevt några sådana saker när jag var nykomling!

Wtf? Eller tja, så skulle jag kunna tänka mig att det går till om man möter ett gäng tonåringar som leker och stojar, typ ser vem som orkar lyfta tyngsta hanteln ur hantelstället eller bara sitter utspridda på några träningsbänkar och snackar. Om jag skulle behöva något av de saker de "leker" med då, skulle jag nog kunna kläcka ur mig något i den stilen.

Men annars tycker jag absolut inte att man ska behöva skämmas eller må dåligt över att vara ny! Själv fick jag hjälp ett par gånger av några erfarna randoms på gymmet, vilket jag uppskattade mycket. Och efter det hade man ju även några att heja på när man skulle träna, vilket gör att man känner sig ännu lite mer hemma och välkommen. :)

Vart bor du förresten Gottfrid? Chansen är mycket stor att det finns en mängd personer här på forumet som bor i samma stad, och säkert tränar på samma gym. I så fall kan du ju ragga upp en träningspolare härifrån, eller i alla fall någon som kan hjälpa dig lite på gymmet. :)

pbiddy
2009-12-21, 17:54
Fan, du hade samma situation som jag var i för ett år sen.
Jag köpte ett gymkort utan några direkta tankar på att använda det - detta för att det kändes dumt att gå dit o inte kunna något typ.
Men jag började o körde på istället, min brorsa visade mig lite övningar på ett annat gym och jag kollade hur andra utförde sina övningar. Nu i efterhand har jag märkt att ingen bryr sig om hur man ser ut eller hur mycket man tar - det som stör dom som "kan" är snarare folk som lägger på 20 kg mer i bänkpressen än dom klarar bara för att det ser bättre ut.
Utför övningarna rätt så kommer vikterna sen och du lär ha en jävla fördel om du kommer upp på högre vikter om du har lärt dig rätt från början.

Ett sätt att lära dig övningar (om man inte använder sig av övningsbanken här på sidan eller frågar) är att få hjälp av en instruktör (om ni har såna).

<Mike>
2009-12-21, 18:04
När jag började träna så var det faktiskt ganska många på det gymmet som störde sig på nybörjare, fast jag tränade på ett gym fyllt av idioter som tränat hur länge som helst och bara lät andra träna där för att dom behövde pengar. Dom skulle "klippa ens kort" bara för att man fanns i princip. Lät man lite för mycket i någon latsdragmaskin (det räckte alltså med att dom kunde höra att man var där) så fick man en rejäl utskällning och om man lät "för mycket" i marklyft.... Ja ni kan gissa själva. En man skulle till och med döda mig och mina bröder (skrek han) för att vi lät för mycket i en benpressmaskin en gång. Min bror glömde dra ut säkerhetspinnarna och gick emot dom, inget mer.

Som tur var bytte jag gym och där jag är nu är det stor skillnad :) Jag har inte sett någon vara elak mot en nybörjare, speciellt jag och dom jag tränar med är ofta nyfikna på nybörjare ifall dom visar sig ha talang.

svedberg1
2009-12-21, 18:16
Alla har vi varit blåbär! Jag har tagit mycket lärdom genom att kolla mycket i detta forum, tex övningsbank och andra trådar. Kolo är riktigt bra med att ge tips osv, så det är ju bara att kötta på, så kommer du få mer kött på benen

Danne2k
2009-12-21, 18:40
Tror nog också som flera sagt att det är nog många fler nybörjare som tittar på de erfarna än tvärtom :)

Det jag tänker om man ser någon liten tjej, snubbe med trådsmala armar eller väldigt överviktiga personer är faktiskt också "fan va starkt gjort att ta sig till gymmet och börja träna".

Håller även med det flera har sagt, om någon frågar mig om något så tar jag ju det som en komplimang att jag verkar duktig/kunnig/stark och blir väldigt glad.

Så om du har någon som verkar kunnig och som du ser ofta på gymmet så går fram och fråga typ "hej, du ser ut att ha tränat ett tag, har du lust att ge mig lite tekniktips i den å den övningen?"
Man märker ganska fort om personen inte är så kunnig, bra på att ge tips eller ointresserad, då är det bara att säga "ok tack så mycket".

Men ta någon instruktion och kolla upp alla övningar på nätet, läs om utförande och teknik och försök applicera det själv, sen kan du fråga om någon vill bedömma din teknik.

Kan ni boka intruktörer på ditt gym?

Danne2k
2009-12-21, 18:43
Ett tillägg

Känner verkligen igen dedär med att man tror folk kollar och skrattar åt ens teknik i början, men när man kollat upp tekniken så känner man sig mycket säkrare. Så länge kan du ju köra maskiner och övningar med fria vikter som du är säker på. Men fastna inte med maskinerna för länge bara för att du känner dig säker där, våga utforska gymmet och prova nya saker!

Gottfrid
2009-12-21, 19:18
Var tränar du? Kanske finns någon vänlig själ här på kolo som kan tänka sig att visa lite övningar.

Jag köpte träningskort på BTB-gym i Karlstad.
Största anledningen var faktiskt mest för att dom har öppet dygnet runt så ja skulle våga mig dit när ingen var där typ.
Men ja inser ju nu efter att ha varit där mitt i natten 3 gånger att det känns extremt dumt att smyga till ett gym mitt i natten för att man är en stor fegis :em:

(tilläggas bör att dom har ju videobevakning, så dom som tittar på dessa band lär ju undra vad det är för mupp som springer runt och drar och petar på maskinerna mitt i natten :p )

Johan_P
2009-12-21, 19:38
Största anledningen var faktiskt mest för att dom har öppet dygnet runt så ja skulle våga mig dit när ingen var där typ.

Skrämmande att folk finner sig i denna situationen.

Hoppas verkligen detta inte är ett vanligt fenomen.

Stå på dig.

spange
2009-12-21, 19:47

oftast tar jag ingen notis om de flesta andra när jag tränar, men det jag tänker när jag ser en otränad, klen person på gymmet är enbart att det är roligt att se personer som tar tag i sina problem, och gör något åt dem. Helt naturligt att tycka så.
KLICHÉVARNING: alla har vi varit nybörjare!

De allra flesta har i början vart superklena och tränat med dålig teknik, alltså är de som ev. skulle göra sig lustiga åt en svag nybörjare idioter.

lycka till med träningen, du kommer märka bra resultat så här i början av träningskarriären!

khoma
2009-12-22, 10:50
Man känner sig nog alltid lite pinsam i början när man står där som ett fån och stirrar på maskiner som påminner om avrättningsredskap. Men, som sagt, det är nog nästan säkert så att på de flesta gym är det fler än bara man själv som befinner sig i den situationen. De flesta låtsas bara inte om det :) Därtill är det ju så att kommer man väl igång så lär man sig fort.

Kommer nog säkert kännas lite "off" några veckor eller så, men sen kommer du nog igång på allvar och börjar märka att du klarar betydligt mer än du trodde.

Rimmon
2009-12-22, 11:03
Men ja inser ju nu efter att ha varit där mitt i natten 3 gånger att det känns extremt dumt att smyga till ett gym mitt i natten för att man är en stor fegis :em:

(tilläggas bör att dom har ju videobevakning, så dom som tittar på dessa band lär ju undra vad det är för mupp som springer runt och drar och petar på maskinerna mitt i natten :p )

Jag får helt sjukt roliga bilder i huvudet av hur dom tittar på banden senare och ser dig smyga in som en inbrottstjuv för att träna klockan fyra en torsdagmorgon :D
Är nog inte en helt dum lösning att försöka vara där när du slipper oroa dig, då kan du vara avslappnad och vänja dig. Bara du inte fortsätter när du väl har vant dig och känner dig tryggare, då kan du gott våga dig dit när det inte är lika folktomt.

Järvskan
2009-12-22, 11:35

Ja ja, ursäkta då.

Schasade bort en gymmare igår när han hantelcurlade med ett par 10-kiloshantlar vid gymmets enda knäböjs-/marklyftsområde. Jag sade ingenting åt honom, utan började bara lassa på vikter på skivstången. Han är dock ingen nybörjare, utan snarare en av gymmets mer rutinerade discobyggare *rolleyes*

Tolkia
2009-12-22, 12:07

Hahaha, fan vad synd att du inte bor i Umeå; vi kunde ha muppat oss ihop någon udda/folktom öppettid (obs., seriöst och inte driv). :D

rapzidi
2009-12-22, 12:11
Jag har inte läst alla inlägg nu, men av mina ~4 års erfarenheter av att styrketräna så:

Man tror oftast att folk tittar och bryr sig, men tyvärr är sanningen den att de flesta skiter helt totalt i dig och det är du som inbillar dig :D. Detta fenomen märkte jag av själv när jag börja, och vet ett dussintals andra jag snackat med som delat samma erfarenheter. När man är osäker tror man oftast att alla tittar på en när det i själva verket inte stämmer.

Helt sant men om man själv stirrar på allt och alla för att se om någon glor så blir det ju lätt att de stirrar tillbaka och spär på ens misstankar :D

miss_incorrigible
2009-12-22, 15:23
Man känner sig nog alltid lite pinsam i början när man står där som ett fån och stirrar på maskiner som påminner om avrättningsredskap. Men, som sagt, det är nog nästan säkert så att på de flesta gym är det fler än bara man själv som befinner sig i den situationen. De flesta låtsas bara inte om det :) Därtill är det ju så att kommer man väl igång så lär man sig fort.

Kommer nog säkert kännas lite "off" några veckor eller så, men sen kommer du nog igång på allvar och börjar märka att du klarar betydligt mer än du trodde.

:D roligt för att det är sant!

hertzman
2009-12-22, 16:41
Var inte rädd för att fråga folk och skäms inte, det är väl det bästa tipset man kan ge. När jag började träna i 14-års åldern fick jag en jäkla massa hjälp av några gamla rävar till tyngdlyftare, vilket räddade mig både från att slita ryggen i småbitar och från att tillbringa alltför mycket tid åt mina biceps.

Överlag tror jag nog bara att folk tycker det är roligt att hjälpa till. Jag tycker i alla fall (dom få gånger det hänt) att det är roligt att hjälpa någon nybörjare.

Matsa
2009-12-22, 18:29
oftast tar jag ingen notis om de flesta andra när jag tränar, men det jag tänker när jag ser en otränad, klen person på gymmet är enbart att det är roligt att se personer som tar tag i sina problem, och gör något åt dem. Helt naturligt att tycka så.
KLICHÉVARNING: alla har vi varit nybörjare!

De allra flesta har i början vart superklena och tränat med dålig teknik, alltså är de som ev. skulle göra sig lustiga åt en svag nybörjare idioter.

lycka till med träningen, du kommer märka bra resultat så här i början av träningskarriären!

Ungefär så tycker jag med, sen tycker jag även att det bara är kul med nya ansikten på gymmet.

Hemi
2009-12-22, 21:07
De enda det tittas snett på är rötägg som inte sköter sig. Tränar man med flit och vett märks man lika litet/mycket som alla andra. Finns en "gymregel" tråd på forumet som är läsvärd.

the_PL_man
2009-12-23, 00:02
Tränar du på ett vettigt ställe så ställer folk upp & hjälper dig tillrätta. Jag har tränat 21 år på olika atletklubbar och aldrig vart med om att man skrattat åt en osäker nybörjare utan att man istället försökt hjälpa dem tillrätta (på samma sätt om jag själv fick hjälp en gång i tiden).

Ser att vi bor i samma stad men att vi valt olika ställen att träna på. Om du vill så kan du skicka ett PM så kan vi köra ett pass samtidigt så kan jag och mina kamrater hjälpa dig med övningsutförande. Dock så kommer det isåfall att innebära att du får träna i en befolkad lokal - men jag lovar att ingen kommer att titta snett på dig.

Mvh
the_PL_man

Masdonne
2009-12-23, 00:15
Jag känner med sig! När jag började träna var jag exakt likadan! VAr livärdd för att testa på de fria vikterna 8orkade knappt stången i bänkpressen t.ex.) och hade alltid mycket kläder på mig för att skymma min kropp.

Men vad jag mräkte, liksom du kommer göra, är att majoriteten är helsköna grabbarna som gärna hjälper och stöttar dig och som, såklart, också varit nybörjare någon gång. FOlk tycker det bara är kul att man tar tag i sitt liv och kropp! Det kommer gå bra! Lycka till! :thumbup:

Lambii
2009-12-23, 02:09
Jag vet inte hur pass bra du hittar här på forumet. Men här är en länk med en del övningar som du kan titta på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Verkligen roligt att du tagit tag i träningen. Jag håller med dom andra här, du har verkligen inget att skämmas över. Önskar dig lycka till

Eddie Vedder
2009-12-24, 09:53
Tränar man dock på en SL-klubb finns det ju en viss charm i att till en början få lite gnälliga blickar från de gamla rävarna och veta sin plats att "idag är det måndag och då ska jag INTE uppehålla den bänken för [insert name] för han skall köra bänk med tröja".:D

Därefter är det en tids inkörning för att bli fullt accepterad i klubben och en vacker dag får man själv hålla i klossarna och hjälpa till att lyfta av stången.*cupid*

Men den typen av klubbtraditioner anser jag inte bör överföras till random F&S och SATS.

revilo
2009-12-24, 12:48
De enda nybörjarna jag ser snett på är de som tror att de vet bäst om allt. Som den spinkigaste grabben igår som började pallra upp en bänk på massa plintar i cablecrossen och gjorde en hemmasnickrad övning med lättaste vikterna och körde typ 150 repetitioner varpå han gick till sin kompis och sa att "aaaa ja brukar ju köra denna övning du vet, tar riktigt bra i axeln va... och så ser man ju lite kunnig ut när man kör den, syns att man vet vad man håller på med liksom".

ARMSTARK
2009-12-24, 21:26
Jag har gått på gym sen mitten av 80-talet och jag har aldrig tänkt/brytt mig om vad det andra hållt på med. (Så länge de inte fuckat med min träning.)
Det finns säkert idrotter där man ser ner på nybörjare men styrketräning är inte en av dem! Det finns ingen som skulle bli irriterad om någon frågade om hur man ska göra en övning, tvärt om, de flesta skulle bli glada om de fick bidra med sina erfarenheter!

På gymet behöver du aldrig skämmas!

Vanish
2009-12-24, 22:24
Jag har en liten sidofråga här. Jag har tränat seriöst gym i kanske ~6-8 månader och tränat efter schema men lite mer avslappnat ytterligare ett år. Jag har läst en hel del på forumet här och känner att jag har relativt bra koll på min teknik (går självklart att förbättra men jag lyfter inte helt åt helvete iaf).

Min fråga är nu, om jag ser tex en helt nybörjare (vi drar alla över en kant nu) stå och köra marklyft med en sån banan att man själv får ont i ryggen. Är det då läge för mig att nämna något tycker ni? Jag själv är inte megabiff vilket jag själv kan tycka har lite med saken att göra eftersom en stor karl med muskler ofta indikerar på att han tränat längre. Ska väl tilläggas att jag inte är en plutt heller! :)

Man vill ju såklart hjälpa till, jag ser mig inte själv som en nybörjare men verkligen inte som något proffs utan även jag i upplärningsfasen. Men vill bara ha lite åsikter om vad ni själva hade gjort och om ni verkligen hade accepterat hjälp från någon i 80kg/178cm/22år-storlek!? Alternativt om ni hade gett hjälp i samma situation

stridis
2009-12-25, 12:09
Det handlar inte om storlek utan om kunskap i mitt tycke. Har själv påpekat saker eller hjälpt folk och de har blivit glada, uppmärksammade. Så är man lite minimalt smidig och kunnig i frågan så ja. Man behöver inte heller vara allvetande om annat när det gäller träning, bara kunna argumentera tekniken som avses. fördelar/ nackdelar, det gamla hederliga ambivalenskorset.

Matsa
2009-12-25, 22:24
Tränar du på ett vettigt ställe så ställer folk upp & hjälper dig tillrätta. Jag har tränat 21 år på olika atletklubbar och aldrig vart med om att man skrattat åt en osäker nybörjare utan att man istället försökt hjälpa dem tillrätta (på samma sätt om jag själv fick hjälp en gång i tiden).

Ser att vi bor i samma stad men att vi valt olika ställen att träna på. Om du vill så kan du skicka ett PM så kan vi köra ett pass samtidigt så kan jag och mina kamrater hjälpa dig med övningsutförande. Dock så kommer det isåfall att innebära att du får träna i en befolkad lokal - men jag lovar att ingen kommer att titta snett på dig.

Mvh
the_PL_man

Kanonerbjudande! Ett pass med så kunnigt folk vore ju guld värt för en nybörjare.

Hillheim
2009-12-25, 23:01

Mvh
the_PL_man

Antagligen ett erbjudande som kommer att ge betydligt mer än samma tid tillbringad med random PT (jag är avundsjuk :em:)

Lovisa
2009-12-25, 23:30
Alla är nybörjare i början! Jag har sprungit i många år men fick gå över till styrketräning när mina knän började krångla. Det är drygt ett år sedan nu. När jag kom tíll gymmet såg jag ut som en typisk långdistansare; smal och spetig. Att dessutom vara en liten tjej band alla biffiga killar, gjorde ju att jag kände mig ännu mer som ett UFO.

Men det gick snabbt att komma igång med träningen och att känna härlig inspiration och support från andra. Jag är bara glad för alla råd som jag fått av de (nästan bara killar) som hållit på längre än jag! :thumbup::

Visst kan det kännas lite fjompigt att lyfta halva sin kroppsvikt i bänkpress. Men jag försöker att tänka på att jag är nybörjare, kvinna och dessutom ganska spensligt byggd. Att jag skulle ha samma möjligheter att bygga som en ung kille, är uteslutet. Så jag sätter mina egna mål och "tävlar" bara mot mig själv. Om ett år vill jag t ex ta HELA min kroppsvikt i bänkpress (ca 55 kilo).

Så, bry dig inte om att snegla på andra. DU skall må bra - och träningen skall vara rolig och avkopplande. Då måste man låta bli att jämföra sig med andra.

Som flera övriga skrivit; folk har fullt upp med sitt och bryr sig inte så mycket om andra. När jag tränar är jag fokuserad på mig själv och min kropp. Jag har sällan intresse eller energi att glo på andra. Än mindre att "se ned" på folk som är osäkra eller otränade. OM jag tittar på andra tränande, så är det för att få tips och inspiration till nya övningar.

Jag är bara glad att fler och fler upptäcker hur underbart det är med styrketräning !!! :)

Marcus94
2009-12-26, 03:44
Har inte läst alla andra svar, men jag skulle nog kunna gissa att detta var vad alla sa...

Att skita totalt i vad andra tycker o gör, bara fokusera på dig själv så ska det gå finfint.
Klart det kan vara störiga personer på gymmet som bara försöker bevisa sig tuff o.s.v, men kör ditt eget race, helt enkelt.

Lättare sagt än gjort? Faktiskt inte, jag tittar inte på andra längre, och jag bryr mig inte om de tittar på mig. De får GÄRNA titta på mig, jag tar det som en komplimang :D Du får inbilla dig det och som sagt....screw the others !

Lycka till, och träna på.

stevebc
2009-12-26, 18:22
Jag tänker inte låtsas som om peka-och-skratta-folket inte finns. De är dock i minoritet, och den stora massan är normalbegåvade individer som tycker att peka-och-skratta-folket är enbart pinsamma. Peka-och-skratta-gänget är dessutom sällan själva några ess; de verkliga essen brukar tvärt om vara överseende och hjälpsamma. När man lärt sig lite har man också lärt sig att det inte är så jävla lätt jämt. Jag tillhör själv typen som, när jag orkar och hinner, mer än gärna glor på andra mellan seten (eller för den delen på gruppträningspassen), men detta för att det är kul att se hur andra gör (det ÄR kul), och inte för att typ göra mig rolig på någons bekostnad. Så om du ser någon glo behöver det inte vara hånfullt, utan det kan lika gärna vara bara intresserat....

feyin
2009-12-26, 18:29
1, De personer du tror kollar och tycker du är "dålig" har själv fullt upp med sin egen träning
2, Alla personer på gymmet har/är varit nybörjare
3, Man bryr sig inte vad andra tar (iaf inte jag)

Rockhard
2009-12-26, 20:36

Ser det roligt ut skrockar jag väl lite innombords för att sedan återgå till att spana in mig själv i nån spegel. Jag har mycket lite tid över för att se på andra när jag är på gymmet. Om jag sen en månad senare ser samma person, lika klen och fortfarande med fel teknik så brukar jag tala om att dom gör fel och erbjuda hjälp. Har iofs bara hänt 2 ggr.

Grafik
2009-12-26, 23:47

Alla måste börja någonstans, inte så att man går in på ett gym för första gången i sitt liv kör valfri övning med svintunga vikter och klanderfri teknik. Sedan så sitter mycket i ditt huvud, folk tisslar och tasslar inte som du säger, och skulle någon faktiskt göra det så är det bara att höja sig över deras nivå och veta att du är den större människan. :)

När du sen får in tekniken i alla övningar och har legat i ett tag så kommer ju resultaten komma, och det är en ovärdelig känsla när man ser att allt slit betalat sig. Det finns ju många sidor på internet som visar och förklarar hur övningarna ska utföras, så får du ett hum om hur det ska se ut.

Så full fokus, kör stenhårt och lycka till!

von huff
2009-12-27, 10:00
Tränar man dock på en SL-klubb finns det ju en viss charm i att till en början få lite gnälliga blickar från de gamla rävarna och veta sin plats att "idag är det måndag och då ska jag INTE uppehålla den bänken för [insert name] för han skall köra bänk med tröja".:D

Därefter är det en tids inkörning för att bli fullt accepterad i klubben och en vacker dag får man själv hålla i klossarna och hjälpa till att lyfta av stången.*cupid*

Men den typen av klubbtraditioner anser jag inte bör överföras till random F&S och SATS.

ja man blir ofta tvungen att skynda sig för att styrkelyftare tror att de har nån sorts förkörsrätt, men det är så klart ok för dem att bänka 20 set med 5 min vila mellan seten:)

Eddie Vedder
2009-12-27, 14:38
ja man blir ofta tvungen att skynda sig för att styrkelyftare tror att de har nån sorts förkörsrätt, men det är så klart ok för dem att bänka 20 set med 5 min vila mellan seten:)

Det beror som sagt på sammanhanget. Men jag kanske har det där i mig sedan fotbollstiden. Man ger helt enkelt de gamla erfarna klubbkompisarna förtur och ifrågasätter inte den hierarkin.

Det är som det ska och med tiden växer man själv in i det och accepteras mer och mer. Är det en ömsesidighet och inte tal om några otrevligheter ser jag inget negativt alls i det.

"Nicklas jag kör på den bänken varje måndag, det har jag gjort i 20 år och det vet du." har jag inga problem med alls men "Ur vägen ungjävel för nu ska jag köra bänk!" skulle vara svårare att acceptera.;)

_Ekman_
2010-01-01, 18:34
Hej Gottfrid. Hoppas din träning går bra och att du nån gång tänker som mig: Ja ser aldrig nån på mitt gym. Om så pamela andersson eller arnold hade kommit in hade ja inte sett dom. Allt handlar om mig o vad ja kan/vill. ja hör ingen musik. ja hör inga vrål från andra. Jag har haft samma urtvättade orange gasp linne i tre år. samma byxor som knappt håller samman sig..