handdator

Visa fullständig version : Något positivt med pizza t ex för mig?

st84
2009-12-21, 03:34
Tjena! Undrar om man kunde få lite tips och tankar från er som är bra på detta.

Jag är 26 år, 176 cm, 63 kg (farsan har heller aldrig vägt mycket trots vältränad så det är väl lite ärvt från han). Ganska otränad/smal, fett på magen har man lite grann, men saknar nog några kilo muskler... Har nog ganska dålig kondition.

Tänkte ändra på detta, så har köpt mig en crosstrainer för 3k på team sportia (blandning mellan löpband och motionscykel kan man väl säga), och simmar oftast nån gång i veckan, men är i övrigt ganska stillasittande.

Men det jag behöver göra är väl att få mer muskler och gå upp lite i vikt.
Kan det då vara nåt positivt med att träna så man blir ganska slut, sen äta pizza? Alltså inte varje gång, men finns det nåt positivt med det i mitt läge?

Det bästa är väl att träna mycket styrka/kondition och äta mycket "bra" mat. Men tränade idag, och åt en inbakad Calzone Bussola idag med mycket ost/skinka/räkor, och började fundera om det t o m kunde vara positivt för mig, eller om man borde ha dåligt samvete om man äter 2 pizzor i veckan.

Sorry om det blev lite virrigt, men ni förstår nog min frågeställning och vilka tips jag söker :)

mini
2009-12-21, 06:44
Hur hade du tänkt bygga muskler?

Vill du gå upp i vikt behöver det inte vara dåligt med pizza. Kanske mindre bra än en del andra livsmedel, mindre näring och mindre bra fördelning mellan fett/protein/kolhydrater, men inget som kommer ha någon negativ effekt om du äter det någon gång i veckan.

För muskelbygge behöver du styrketräning och protein dock.

Anton Fräs
2009-12-21, 07:08
En pizza då och då kan säkerligen göra under för ditt psyke om inte annat. Men styrketräning är det bara att börja träna om du vill bygga muskler något så när effektivt.

Sniggel
2009-12-21, 10:56
Ja, kombinationen crosstrainer + simning och pizza är inte något bra recept för att bygga muskler. Konditionsträning överhuvudtaget bygger inte speciellt mycket muskler, bara om man är helt otränad. Men de muskler du eventuellt kan få är isåfall något du inte behöver äta pizza för.

Styrketräning är vad du behöver om du vill bygga muskler, och det i kombination med mycket mat, och där kan pizza ingå då och då.

NoPainNoGain
2009-12-21, 11:15
Hur hade du tänkt bygga muskler?

Vill du gå upp i vikt behöver det inte vara dåligt med pizza. Kanske mindre bra än en del andra livsmedel, mindre näring och mindre bra fördelning mellan fett/protein/kolhydrater, men inget som kommer ha någon negativ effekt om du äter det någon gång i veckan.

För muskelbygge behöver du styrketräning och protein dock.

Exakt vad är dåligt med pizza? Tycker en stor kebabpizza är en ganska komplett måltid. Man kan ju ta specialaren på de flesta pizzerior med, då får man sallad, gurka och tomat på med om man tycker sånt är viktigt. Och lär väl vara ganska duktigt med protein i en pizza? Mycket kebab/ost med mera. Drick lite mjölk till istället för cola blir det ännu mer protein.

Sniggel
2009-12-21, 11:18
Exakt vad är dåligt med pizza? Tycker en stor kebabpizza är en ganska komplett måltid. Man kan ju ta specialaren på de flesta pizzerior med, då får man sallad, gurka och tomat på med om man tycker sånt är viktigt. Och lär väl vara ganska duktigt med protein i en pizza? Mycket kebab/ost med mera. Drick lite mjölk till istället för cola blir det ännu mer protein.

En pizza innehåller duktigt med protein, men ackompanjeras av väldigt mycket fett och kolhydrater. Skulle man hypotetiskt basera sin byggarkost på pizza, krävs det väldigt mycket kalorier innan man kommer upp i ett bra proteinintag.
Men ja, det är väl inget fel att äta pizza ibland, klart det innehåller näring, men det är knappast det näringstätaste man kan äta precis och man får som sagt mycket kalorier på köpet.

Eddie Vedder
2009-12-21, 11:21

Komplett måltid var definitivt att ta i.;) Missförstå mig inte, visst kan man äta pizza då och då. Det skall man kunna göra utan dåligt samvete.

Men tomat och sallad är i stort sett totalt näringslöst och pizzan är sprängfylld med snabba kolhydrater och mycket salt.

Där finns bra saker också givetvis, ost, skinka, champinjoner, kanske räkor m.m. så det är inte skit heller. Men sett till den väldigt höga energinivån är det ju relativt näringsfattig mat ändå.

Att tvista hit och dit om nyttigheten i "undantagsmaten" tycker jag överhuvudtaget känns lite meningslöst. Den äter man för att det är gott och/eller för att man just för tillfället inte vill/orkar/har tid att laga mat.

Det är lite som när någon frågar vilken tid det är "bäst" att äta godis. Känns lite sjukt att sitta själv i ett omklädningsrum och äta sina Ahlgrens bilar men tacka nej under filmkvällen med polarna för att alternativet i omklädningsrummet är "bättre".;)

Fredrik_S
2009-12-21, 11:29
Pizza är en utmärkt måltid som du absolut kan äta 1-2 gnr i veckan. Den innehåller både mycket fett kolhydrater och protein vilket tillsammans ger många kalorier vilket i slutändan krävs för muskeluppbyggnad.

Äter man bara pizza är det inte bra är man aldrig pizza är det inte bra(om man tycker om det)
Som sagt 1-2 gnr i veckan anser jag är lagom för en person som gillar pizza och vill bygga muskler...

malfunction
2009-12-21, 11:35
Pizza på pizzerior är nog i 99 fall av 100 ganska kasst. Jättemkt olja, salt, fet ost, vitt mjöl, socker i tomatsåsen osv. Det finns ju massor av olika köttsorter där vissa säkert är helt okej medan andra kanske är lite sämre.
Hemmagjord pizza går dock att göra ganska nyttig och god vill jag påstå. Man kan göra en tunnare deg på fullkornsmjöl, minska mängden olja, skippa sockret i såsen och sen välja topping som passar ens behov/smak. Gör man egen pizza kan man också bestämma saltmängden själv.
Sen vill jag bara säga att jag tycker det är dumt att ha dåligt samvete över att man ätit något onyttigt, det leder knappast till något positivt.

isato
2009-12-21, 12:11

Vad skulle vatten(sallad, gurka och tomat) på pizzan gör för skillnad annat än att bidra till mättnad och den goda smaken?

Då tror jag pizzasallad är ett betydligt bättre alternativ för den som vill göra sin pizza mer komplett som måltid.

Martin Löwgren
2009-12-21, 12:55
Pizza ibland är ingen fara alls. Det är så många andra faktorer som spelar in på resultatet.

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=68049&d=1261334099

st84
2009-12-21, 13:55
Tack ska ni ha för många bra svar!

Jag strävar väl inte att bygga mycket muskler, men i alla fall att öka dom lite och främst få upp konditionen för den allmänna hälsan.

Tänkte att pizza någon gång efter ett träningspass kunde ge en "boost" för mig som vill gå upp lite i vikt mm, så man inte får i sig för lite mat och att kroppen tar från dom små muskler man har hehe.
Men självklart äter jag pizzan mest för att det är gott, men intressant och veta om det kunde föra med sig nåt positivt för den träning jag är ute efter.

Det man "oroar" sig för mest är väl att det sägs att ost är onyttigt (för att det fastnar i tarmarna och inte försvinner?), och att det är väldigt mycket salt i pizza.

Men kroppen lär ju få väldigt mycket "att ta av" om man äter pizza efter ett träningspass? Även om det inte är nåt bra/nyttigt alternativ i längden (och låter helt sjukt :)).

Aja intressant och höra vad ni har att säga om detta!

Apos78
2009-12-21, 14:36
Det man "oroar" sig för mest är väl att det sägs att ost är onyttigt (för att det fastnar i tarmarna och inte försvinner?), och att det är väldigt mycket salt i pizza.

Rikligt med salt är det. Ost i tarmarna behöver du inte oroa dig för. Om det stämde skulle mitt intermittenta ostfrossande ge klart dåliga effekter.

johanhej
2009-12-21, 21:13
liksom det aldrig är bra att basera sin kost på en typ av mat så är det inte bra att äta pizza alldeles för ofta. Är inget fel på att äta pizza lite ibland.

Förövrigt åt jag precis kebabpizza och det var gött. Ska äta det och en jäkla massa annat imorgon också :)

Medusa
2009-12-21, 23:44
men gud.. sluta överanalysera... om du skall öka i muskelmassa är en pizza med mycket fyllning alldeles utmärkt... att säga annat är ju riktigt löjligt... beställ någon med mycket ost på, någon form av kött, oxfile eller fläskfile helst, lite grönt också, sedan någon fet sås.. perfekt, kan knappast bli bättre.. lök är också bra... speciellt om du har svårt att äta ofta osv, inte har disciplin att följa en utlagd diet som är optimerad, då tror jag verkligen att kaloririka mål som pizza funkar riktigt bra... ÄT BARA, träna hårt och sov mycket så kommer du bli större...

ÄT ÄT ÄT ÄT.... jag kommer säkert få kängor för detta men dieten är oerhört viktig, ju bättre du planerar den och följer den och anpassar den efter din träning desto bättre blir dina resultat.. men steg ett är att lära sig trycka ner relativt för dig STORA mängder mat... pannkakor, pizza, våfflor, mjölk, pasta, etc... FEED THE BEAST!

Krampus
2009-12-21, 23:55
Kan det då vara nåt positivt med att träna så man blir ganska slut, sen äta pizza? Alltså inte varje gång, men finns det nåt positivt med det i mitt läge?

Smaken?

Fredrik_S
2009-12-22, 13:00
då tror jag verkligen att kaloririka mål som pizza funkar riktigt bra... ÄT BARA, träna hårt och sov mycket så kommer du bli större...

Exakt hur viktigt är det att sova mycket? Det är väldigt sällan jag sover mer än 6,5 timmar ibland 7, men oftast 6...
Men mer än så är nästintill en omöjlighet om det inte sker efter några nätter med för lite sömn...

Det är väl de första timmarna under sömnen som är allra viktigast och allt utöver 6 timmar är mest individuell variation och vana? Jag har tre kompisar som sover runt 9 timmar varje natt och de är nästan jämt trötta medans jag i princip aldrig är trött....

Sniggel
2009-12-22, 17:35
Exakt hur viktigt är det att sova mycket? Det är väldigt sällan jag sover mer än 6,5 timmar ibland 7, men oftast 6...
Men mer än så är nästintill en omöjlighet om det inte sker efter några nätter med för lite sömn...

Det är väl de första timmarna under sömnen som är allra viktigast och allt utöver 6 timmar är mest individuell variation och vana? Jag har tre kompisar som sover runt 9 timmar varje natt och de är nästan jämt trötta medans jag i princip aldrig är trött....

Det är individuellt.
Jag märker ibland eller ofta av negativa effekter om jag har sovit 6 timmar elelr mindre, natten före och ska träna. 7-9 timmar är nånstans det bästa för mig.
Men för mycket sömn är kasst det med.

Anton Fräs
2009-12-22, 17:40
Sov så mycket du trivs med skulle man kunna omformulera det till, inom all rimlighet :)

AurixLarson
2009-12-22, 21:57
Beror mycket på vilken pizza. Själv kör på fläskfilé, tonfisk & skink -pizza, och den är bra proteinrik den.

Gabriel174
2009-12-22, 22:10
Det är individuellt.
Jag märker ibland eller ofta av negativa effekter om jag har sovit 6 timmar elelr mindre, natten före och ska träna. 7-9 timmar är nånstans det bästa för mig.
Men för mycket sömn är kasst det med.

Nästan tvärtom för mig. Blir alltid (/oftast) bra pass då jag sovit 6~timmar.

Eddie Vedder
2009-12-23, 08:12
Exakt hur viktigt är det att sova mycket?

Viktigt.

Och 6 timmars kvalitativ sömn per natt är definitivt tillräckligt mycket skulle jag säga. Visst är det inte den gamla uttjatade "regeln" om 8 timmar men det är ju fortfarande inte i närheten av lite sömn om du nu sover som en stock

Allan
2009-12-23, 08:18
men gud.. sluta överanalysera... om du skall öka i muskelmassa är en pizza med mycket fyllning alldeles utmärkt... att säga annat är ju riktigt löjligt... beställ någon med mycket ost på, någon form av kött, oxfile eller fläskfile helst, lite grönt också, sedan någon fet sås.. perfekt, kan knappast bli bättre.. lök är också bra... speciellt om du har svårt att äta ofta osv, inte har disciplin att följa en utlagd diet som är optimerad, då tror jag verkligen att kaloririka mål som pizza funkar riktigt bra... ÄT BARA, träna hårt och sov mycket så kommer du bli större...

ÄT ÄT ÄT ÄT.... jag kommer säkert få kängor för detta men dieten är oerhört viktig, ju bättre du planerar den och följer den och anpassar den efter din träning desto bättre blir dina resultat.. men steg ett är att lära sig trycka ner relativt för dig STORA mängder mat... pannkakor, pizza, våfflor, mjölk, pasta, etc... FEED THE BEAST!

Luke, I am your father...

:thumbup: