Visa fullständig version : Vad händer med yoghurt som fått stå sig lite?
Frumpish
2009-12-21, 02:11
Hittade ett kap på willys förut idag då de sålde ut turkisk yoghurt för halva priset, utgångsdatum är imorgon så nu gäller det att preppa yoghurt :D
Tycker mig känna en smakskillnad mot den inte lika gamla yoghurten jag brukar äta, mer krämig känns den även, vad är det som händer när yoghurt får stå? Fortsätter syrningen?
Känns som yoghurt borde kunna ätas ett bra tag efter utgångsdatum om den är oöppnad och står i kyl?
Trapper Buzz
2009-12-21, 04:20
Lukta, smaka, testa. Tre veckor oöppnad är min gräns.
Gränsfallsdatum ska normalt inte vara några som hest problem.
Lättmjölk eler ekologisk mjölk kan vara mer kritisk; där kan "imorgon" vara försent ibland,
Anton Fräs
2009-12-21, 07:13
Syrade produkter har ju en tendens att hålla sig bra länge. Lukta och smaka, mumsa på om det inte smakar skumt. Fast är det 1-2 veckor över tid kanske du ska vara liiite försiktig.
Eddie Vedder
2009-12-21, 09:10
Känns som yoghurt borde kunna ätas ett bra tag efter utgångsdatum om den är oöppnad och står i kyl?
Oh ja.
Är yoghurten oöppnad är det hur lugnt som helst. Jag skulle inte ens oroa mig över öppnad om jag vore du. I alla fall inte om kylkedjan varit obruten och med korrekt temperatur.
Frumpish
2009-12-21, 12:23
Då till frågan vad som händer när den får stå ett tag, efter att ha ätit frukost tycker jag fortfarande att den smakar annorlunda än mot hur den brukar smaka, inte äckligt på något sätt, bara lite annorlunda :D why?!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.