Visa fullständig version : Fruktos och övervikt
King Grub
2009-12-19, 16:17
PURPOSE OF REVIEW: The purpose of the review is to suggest that fructose, a component of both sucrose (common sugar) and high fructose corn syrup, should be of concern to both healthcare providers and the public.
RECENT FINDINGS: Consumption of sugar-sweetened beverages has increased steadily over the past century and with this increase has come more and more reports associating their use with the risk of overweight, diabetes and cardiometabolic disease. In a meta-analysis of the relationship between soft drink consumption and cardiometabolic risk, there was a 24% overall increased risk comparing the top and bottom quantiles of consumption. Several factors might account for this increased risk, including increased carbohydrate load and increased amounts of dietary fructose. Fructose acutely increases thermogenesis, triglycerides and lipogenesis as well as blood pressure, but has a smaller effect on leptin and insulin release than comparable amounts of glucose. In controlled feeding studies, changes in body weight, fat storage and triglycerides are observed as well as an increase in inflammatory markers.
SUMMARY: The present review concludes on the basis of the data assembled here that in the amounts currently consumed, fructose is hazardous to the cardiometabolic health of many children, adolescents and adults.
Curr Opin Lipidol. 2009 Dec 2. Soft drink consumption and obesity: it is all about fructose.
Ahh, jag minns en gång i tiden när fruktos ansågs nyttigt och receptdelen hade många bakverksrecept med fruktsocker istället för vanligt.. :D Ungefär som kvälls och träningstidningar idag mao. Men på kolo insåg man snabbt problemet.. :MrT:
Thankx grub för ditt idoga postande om inkommande rapporter! :thumbup:
Jag ser istället att folk dricker för mycket läsk.
Det blir alltså en utmaning att tillverka läsk med glukos istället. Varför inte en läsk hälften av sötman från glukos och hälften från aspartam/acesulfam K.
Eddie Vedder
2009-12-19, 16:52
Det blir alltså en utmaning att tillverka läsk med glukos istället. Varför inte en läsk hälften av sötman från glukos och hälften från aspartam/acesulfam K.
Du kan inte mena allvar nu Sverker.:confused:
Tycker du verkligen att det är bättre att bara ändra receptur än att försöka minska konsumtionen? Jag kan ha missuppfattat dig nu dock.
I mina ögon finns det inga tvivel om att man bör försöka minska sockerkonsumtion genom alla "färdiga sockerkällor". Att sedan köpa eget socker för egen bakning/syltning/inläggningar etc. är en annan sak.
Jo, lite allvar är med.
Läsken finns här idag och det blir svårt att bryta trenden.
För mig är det självklart att välja lightläsk eftersom jag inte dricker ohemulat mycket.
Nu finns en klappjakt på aspartam. Sukralos är kanske inte så snällt mot miljön. Varför inte göra det bästa av situationen.
Glukos är inte tillräckligt sött för att ge sötman. Varför inte göra en lågaspartamläsk.
creperiet
2009-12-19, 21:39
Sverker är nog säkert medveten om moralperspektivet Eddie men ser att det väger tyngre att "få ut lite mindre minus efter förutsättningana", om jag får lägga orden i munnen på honom.
Vad ser du för potentiellt genomförbara alternativ till minskad läskkonsumption? Skattereglering? Produktionstak? Mediakampanjer? Rent av förbud?
Intressant att höra dina åsikter då du verkar ha en hel del att komma med i nutritionsfrågor utifrån ett samhälleligt perspektiv.
Eddie Vedder
2009-12-19, 21:51
Vad ser du för potentiellt genomförbara alternativ till minskad läskkonsumption? Skattereglering? Produktionstak? Mediakampanjer? Rent av förbud?
Intressant att höra dina åsikter då du verkar ha en hel del att komma med i nutritionsfrågor utifrån ett samhälleligt perspektiv.
Absolut inga förbud. Men jag tycker det är på tok för billigt. Jag skulle sedan gärna se mer utbildning i matkultur, matlagning, råvaror etc. och mindre näringsrekommendationer.
Jag har varit inne på det förut och skulle gärna se att man helt upphör med officiella kostråd, jag tycker idén är absurd. Man får lära sig om procentenheter på tallriken men husmorstipsen om mat försvinner. Finns ju dagligen helt sjuka exempel på Kolo, man vill äta en viss procent fett men har inte ens koll på hur man får i sig det från maten.
Finns ju dagligen helt sjuka exempel på Kolo, man vill äta en viss procent fett men har inte ens koll på hur man får i sig det från maten.
Man dricker grädde, varje deciliter ger 10E%...ehh, eller? ;)
Cerberus
2009-12-19, 23:58
jag håller med Eddie, mycket bättre om folk lär sig vad mat är än att sätta t.ex pasta i facket bra eller dåligt vilket verkar vara det sättet allmänheten ser på mat. Bra eller dåligt.
Samma kostråd gäller ju inte på maratonlöpare som för datorsittande wow-spelare t.ex.
jag håller med Eddie, mycket bättre om folk lär sig vad mat är än att sätta t.ex pasta i facket bra eller dåligt vilket verkar vara det sättet allmänheten ser på mat. Bra eller dåligt.
Samma kostråd gäller ju inte på maratonlöpare som för datorsittande wow-spelare t.ex.Folk kommer alltid äta godis och onyttigheter, vad är då bäst, att försöka lära dom sluta äta onyttigheter eller göra läsken/godiset något nyttigare?
Eddie Vedder
2009-12-20, 08:00
att försöka lära dom sluta äta onyttigheter eller göra läsken/godiset något nyttigare?
Du har ju mitt svar som Cerberus håller med om. Varför inte då läsa mitt svar?
Jag tycker inte man skall förbjuda godis och läsk men jag tycker att det är sjukt hur lättillgängligt och billigt det är. Det i kombination med en utbredd okunskap om hur man lagar bra mat, hittar bra råvaror m.m.
Jag gillar t.ex. stora godisaffärer med enormt utbud men desto mindre att varenda liten pressbyrå eller videobutik har en VÄGG med godis. Jag ogillar även hur man så välgenomtänkt placerar ut mer lockande "spontanlivsmedel" så strategiskt i affärer.
Coca-Cola lyssnar säkert på marknaden och kommer snabbt ut med nya produkter ifall konsumenterna vill ha dem.
Kampen Kolozzeum vs Coca-Cola kommer den amerikanska jätten att vinna, lätt. Det finns pengar till marknadsföring.
Lite kul att jätten kan lägga hur mycket pengar som helst på marnadsföring. Vi dricker ändå julmust på julafton.
Eddie Vedder
2009-12-20, 08:21
Coca-Cola lyssnar säkert på marknaden och kommer snabbt ut med nya produkter ifall konsumenterna vill ha dem.
Beror ju på vad man vill sälja. Är vinstmarginalen mycket högre på det som konsumenterna mindre gärna vill ha tror jag snarare man marknadsför den billiga produkten hårdare.
Så berättar man för konsumenten vad den vill ha istället. Och vips kan man säga att utbudet enbart följer efterfrågan (en efterfrågan som man mer eller mindre bankat in i skallen via marknadsföring).
Lite kul att jätten kan lägga hur mycket pengar som helst på marnadsföring. Vi dricker ändå julmust på julafton.
Ett bra exempel på att det finns efterfrågan om alternativ tycker jag. Så där har du själv ett bra exempel på vad jag försöker säga.
Och min åsikt är ju (som du vet) att mindre rosa skinka och korv är något jag tror att konsumenten visst kan acceptera om man bara görs medveten om att färgen är fullständigt som det ska och att det faktiskt ser ut så när man minskar ner en carcinogen ingrediens.
Det finns många profeter. Det står profeter i varje gathörn och skriker ut sanningen.
Inte lätt att nå fram med det egna budskapet. Ännu svårare att nå ut med sitt budskap när det krockar med andra intressen.
Jättebra att det finns kolsyrat mineralvatten som ett alternativ till kaloririk och kariesframkallande läsk. Vips krockar det med miljömålet om utsläpp av växthusgaser.
Sanningen blir ett glas vatten från kran...men hur kul är det:(
miss_incorrigible
2009-12-20, 09:16
Jag är så glad att jag insåg det där för ett tag sedan, resulterade i att jag minskade till att dricka läsk någon gång i månaden. Om ens det, jag minns inte när jag drack läsk senast. Efter ett tag tänker man inte på det.
Eddie Vedder
2009-12-20, 09:20
Det finns många profeter. Det står profeter i varje gathörn och skriker ut sanningen.
Inte lätt att nå fram med det egna budskapet. Ännu svårare att nå ut med sitt budskap när det krockar med andra intressen.
Jättebra att det finns kolsyrat mineralvatten som ett alternativ till kaloririk och kariesframkallande läsk. Vips krockar det med miljömålet om utsläpp av växthusgaser.
Sanningen blir ett glas vatten från kran...men hur kul är det:(
Inte kul alls nu när det finns enorma mängder "roligare" alternativ. Min poäng är alltså en fråga om VEM som har gjort det egna kranvattnet till ett tristare val. Jag säger inte att du har fel och att jag har rätt eller vice versa men jag är i många fall tveksam till hur man förenklar efterfrågan - utbud. Jag har tagit den där diskussionen de flesta gångerna jag hamnast i kontakt med livsmedelsindustrin och tycker aldrig jag får ett riktigt bra svar, alltid i stil med "Jo visst fast.. eh.." och jag kan se i tankebubblan ("Frågvisa jävla skitunge!":D)
Om alla de här produkterna inte dykt upp och marknasförst kraftigt skulle ju inte heller eftefrågan finnas. En intressant fråga om hönan och ägget tycker jag.:)
Här i Uppsala har ju kampanjen "varannan vatten" gjort resultat på Valborg. Fast då var det kanske inte just för tänderna man propagerade för vattendrickande.:D
WHITEFOLKS
2009-12-20, 09:29
Kampen Kolozzeum vs Coca-Cola kommer den amerikanska jätten att vinna, lätt. Det finns pengar till marknadsföring.
Reklam och marknadsföring är inte samma sak.
För mig som lekman är det så. Förklara gärna skillnaden.
WHITEFOLKS
2009-12-20, 09:47
Marknadsföring är ett mycket större begrepp som "styr" fler i princip alla de beslut ett företag gör. Det är allt från "Vad är målet med företaget?" till "Hur ska vi nå dit?"
Reklam går ju givetvis under marknadsföring men marknadsföring är i princip allt företaget gör för att nå målet i marknadsplanen.
Eddie Vedder
2009-12-20, 09:56
För mig som lekman är det så. Förklara gärna skillnaden.
Man kan marknadsföra sig som "Det miljömedvetna valet" hos en konsument och försöka bygga upp en allmän bild av hela sitt varumärke. Allt från billiga priser, kampanjer, extratjänster utöver kärnprodukt, kanske olika insatser för människor runtom i världen för att få goodwill till att göra en reklamfilm t.ex.
WHITEFOLKS beskriver det bra. Reklam är marknadsföring men marknadsföring är inte bara reklam.
Gammal tråd, vet inte hur långt Cokacola har kommit i dagsläget.
Stevia + Coka Cola = sant (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96459)
King Grub
2010-01-24, 16:45
While virtually absent in our diet a few hundred years ago, fructose has now become a major constituent of our modern diet. Our main sources of fructose are sucrose from beet or cane, high fructose corn syrup, fruits, and honey. Fructose has the same chemical formula as glucose (C(6)H(12)O(6)), but its metabolism differs markedly from that of glucose due to its almost complete hepatic extraction and rapid hepatic conversion into glucose, glycogen, lactate, and fat. Fructose was initially thought to be advisable for patients with diabetes due to its low glycemic index. However, chronically high consumption of fructose in rodents leads to hepatic and extrahepatic insulin resistance, obesity, type 2 diabetes mellitus, and high blood pressure. The evidence is less compelling in humans, but high fructose intake has indeed been shown to cause dyslipidemia and to impair hepatic insulin sensitivity. Hepatic de novo lipogenesis and lipotoxicity, oxidative stress, and hyperuricemia have all been proposed as mechanisms responsible for these adverse metabolic effects of fructose. Although there is compelling evidence that very high fructose intake can have deleterious metabolic effects in humans as in rodents, the role of fructose in the development of the current epidemic of metabolic disorders remains controversial. Epidemiological studies show growing evidence that consumption of sweetened beverages (containing either sucrose or a mixture of glucose and fructose) is associated with a high energy intake, increased body weight, and the occurrence of metabolic and cardiovascular disorders. There is, however, no unequivocal evidence that fructose intake at moderate doses is directly related with adverse metabolic effects. There has also been much concern that consumption of free fructose, as provided in high fructose corn syrup, may cause more adverse effects than consumption of fructose consumed with sucrose. There is, however, no direct evidence for more serious metabolic consequences of high fructose corn syrup versus sucrose consumption.
Physiol Rev. 2010 Jan;90(1):23-46. Metabolic effects of fructose and the worldwide increase in obesity.
http://physrev.physiology.org/cgi/content/full/90/1/23
Trapper Buzz
2010-01-24, 16:48
Jag som aldrig begriper nånting om mat och dryck vill gärna ändå leverera
min grundmurade åsikt om att läsk är det absolut onödigaste som finns.
Frumpish
2010-01-24, 17:05
Hur ligger det till med fruktosmängden i vanliga frukter som äpple, banan, apelsin och vanliga bär? Är alla kolhydrater i frukterna dötsfruktos?
Eddie Vedder
2010-01-24, 17:07
Hur ligger det till med fruktosmängden i vanliga frukter som äpple, banan, apelsin och vanliga bär? Är alla kolhydrater i frukterna dötsfruktos?
Det varierar väldigt mellan olika sorters frukter och även för samma sorts frukt men från olika odlingsföhållanden och vid olika mognadsgrad.
http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&lang=sv
Frumpish
2010-01-24, 17:11
Äpple, inhemsk, medelvärde, med skal har 3.8g fruktos av ~7g kolhydrat per 100g!
Inte så dötsmkt kanske, undra hur en generell riktlinje för fruktosintag skulle kunna se ut för en genomsnittskolloit?
johanhej
2010-01-24, 22:31
Samma kostråd gäller ju inte på maratonlöpare som för datorsittande wow-spelare t.ex.
word som fasen. Ge folk korrekt information istället. Anna Skipper gör bara allt värre.
Scratch89
2010-01-24, 22:38
Jag som aldrig begriper nånting om mat och dryck vill gärna ändå leverera
min grundmurade åsikt om att läsk är det absolut onödigaste som finns.
Men det är gott!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.