handdator

Visa fullständig version : Ergogena och antioxidativa effekter av spirulinasupplementering

King Grub
2009-12-18, 10:30
PURPOSE:: Spirulina is a popular nutritional supplement that is accompanied by claiMSS for antioxidant and performance-enhancing effects. Therefore, the aim of the present study was to examine the effect of spirulina supplementation on (i) exercise performance, (ii) substrate metabolism, and (iii) blood redox status both at rest and after exercise.

METHODS:: Nine moderately trained males took part in a double-blind, placebo-controlled, counterbalanced crossover study. Each subject received either spirulina (6 g.d) or placebo for 4 wk. Each subject ran on a treadmill at an intensity corresponding to 70%-75% of their V O2max for 2 h and then at 95% V O2max to exhaustion. Exercise performance and respiratory quotient during exercise were measured after both placebo and spirulina supplementation. Blood samples were drawn before, immediately after, and at 1, 24, and 48 h after exercise. Reduced glutathione (GSH), oxidized glutathione (GSSG), GSH/GSSG, thiobarbituric acid-reactive substances (TBARS), protein carbonyls, catalase activity, and total antioxidant capacity (TAC) were determined.

RESULTS:: Time to fatigue after the 2-h run was significantly longer after spirulina supplementation (2.05 +/- 0.68 vs 2.70 +/- 0.79 min). Ingestion of spirulina significantly decreased carbohydrate oxidation rate by 10.3% and increased fat oxidation rate by 10.9% during the 2-h run compared with the placebo trial. GSH levels were higher after the spirulina supplementation compared with placebo at rest and 24 h after exercise. TBARS levels increased after exercise after placebo but not after spirulina supplementation. Protein carbonyls, catalase, and TAC levels increased similarly immediately after and 1 h after exercise in both groups.

CONCLUSIONS:: Spirulina supplementation induced a significant increase in exercise performance, fat oxidation, and GSH concentration and attenuated the exercise-induced increase in lipid peroxidation

Med Sci Sports Exerc. 2010 Jan;42(1):142-151. Ergogenic and Antioxidant Effects of Spirulina Supplementation in Humans.

forslund
2009-12-18, 12:58
Finns det några dokumenterade negativa effekter av spirulina?

Jag hittar en tveksam källa (aftonbladet) som säger:

Vanlig svensk algjuice kan ge livshotande nervsjukdomar.
Nu varnar forskare för hälsodrycken.
-Drick inte spirulina-juice, säger professor Birgitta Bergman.

Den blågröna algen spirulina, den kallas också cyanobakterie, är en av de blågröna alger som producerar nervgiftet BMAA.
Giftet kan orsaka nervsjukdomar som parkinson, alzheimer och als.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article277321.ab

Annars hittar jag bara positiva effekter.

maRRtin
2009-12-18, 13:47
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Naturliga-gifter/Alg--och-bakteriegifter/Cyanobakterier-bla-grona-alger-och-deras-gifter/Cyanobakterier-bla-grona-alger-/

Det finns ytterligare en möjlighet att exponeras för cyanobakterietoxiner. Torkade eller färskfrysta cyanobakterier säljs som hälsokost (Spirulina och Aphanizomenon flos-aquae), bland annat sker försäljning via internet. Analyser av sådana produkter har visat att det har förekomma toxiner i dem. Sannolikt beror detta på att toxinbildande arter av cyanobakterier har kommit med vid skörd av de önskade arterna. (Dietrich & Hoeger, 2005; Saker et al, 2005)

Sverker
2009-12-18, 18:16
Det är en prestation att få ned 6 gram spirulina varje dag. Spirulina smakar...sjögräs*spy*

Finns en hel hög spännande antioxidanter i spirulina. Kan säkert påverka glutationet.

Eddie Vedder
2009-12-18, 18:21
Det är en prestation att få ned 6 gram spirulina varje dag. Spirulina smakar...sjögräs*spy*

Intressant att du nämner det Sverker. Jag kollade om jag har tillgång till fullängdaren men det har jag inte riktigt än, det dröjer kanske någon vecka till.

Men min tanke var just smaken, om man på något sätt har korrigerat för det och gjort så att placebon smakar samma sak. Annars är det ju ingen blind studie om man vet att det smakar skit.

Lite som att försöka dölja att man ingår i kontrollgrupp i en studie med vitlök.

WHITEFOLKS
2009-12-18, 19:47
Haha eller studien med alokohol/apelsinjuice. Jag tror man känner alkoholsmaken rätt bra :D

Sverker
2009-12-18, 20:38
Man kan nog stampa tabletterna hårt och dragera dem. Lite silikonolja så slipper man rapa eländet.

Frumpish
2009-12-18, 21:33
Känns väldigt beige å riskera parkinson, alzhemiers etc, aftonbladet är precis som du säger en ytterst tveksam källa men intervjun var ju med Birgitta Bergman och hon om någon borde ha bra koll på vilka typer av gifter som kan förekomma (om de sedan orsakar just Parkinson etc är väl upp till någon med läkarbakrund att kommentera)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Birgitta_Bergman

ChrisDEFC
2012-05-26, 10:09
Några nya studier på spirulina? Någon som använder det regelbundet?

Eddie Vedder
2012-05-26, 10:14
Några nya studier på spirulina?

Studier vet jag inte. Men det här en litteraturgenomgång.

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408391003721719

ChrisDEFC
2012-05-27, 10:10
Studier vet jag inte. Men det här en litteraturgenomgång.

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408391003721719

Kosta ju 43$ den där. Äter du det själv? Varför eller varför inte? Tycker det verkar lite intressant men behöver mer kött på benen innan jag ska ta tag i det och inhandla en påse.

Eddie Vedder
2012-05-27, 14:12
Äter du det själv? Varför eller varför inte?

Nej verkligen inte. Det verkar inte gott och det är ju inte säkert om det ens är helt utan risk. Skulle aldrig falla mig in.

snarlik
2012-05-27, 14:41
Så som jag har uppfattat det så är ren spirulina alltid helt ofarlig, men i tillverkningen så finns det alltid en risk att andra algsorter kan komma med vilka kan innehålla nervgift.

ChrisDEFC
2012-05-27, 15:11
Nej verkligen inte. Det verkar inte gott och det är ju inte säkert om det ens är helt utan risk. Skulle aldrig falla mig in.

Så som jag har uppfattat det så är ren spirulina alltid helt ofarlig, men i tillverkningen så finns det alltid en risk att andra algsorter kan komma med vilka kan innehålla nervgift.

Tack för tipsen. Då släpper jag detta tills vidare.

Whistler
2012-06-04, 13:16
De flesta som har halvdåligt skötta akvarier hemma har ordentliga mängder cyanobakterier, bara att börja skörda! :)

Morty
2012-06-04, 14:23
Jag har aldrig tyckt att spirulina är äckelpeckel. Druckit te på det och ätit bars med spirulina i.

Konradsson
2015-01-14, 02:47
Jag bumpar denna tråd eftersom jag är intresserad av spirulinas hälsoeffekter. Innehåller det verkligen nervgifter som Aftonbladet påstod? Har det gjorts några nya studier under de senaste åren?

Konradsson
2015-01-15, 20:30
Jag svarar på min egen fråga ifall någon är intresserad. Hämtat från Wikipedia.

Spirulina is a form of cyanobacterium, some of which are known to produce toxins such as microcystins, BMAA, and others. Some spirulina supplements have been found to be contaminated with microcystins, albeit at levels below the limit set by the Oregon Health Department.
...
These toxic compounds are not produced by spirulina itself, but may occur as a result of contamination of spirulina batches with other toxin-producing blue-green algae.

maqan
2015-01-15, 20:33
BMAA bör inte vara ett problem såvida man köper sin spirulina ifrån leverantören som utför kontroller på sina produkter.

Morty
2015-01-15, 22:57
Har alltid 1msk spirulinapulver i mina smoothies. Dessutom spenat/grönkål. Blir fit, smal och snabb. Underbart.

sumialic
2017-10-08, 20:27
Någon mer som sitter på nyttig information om spirulinas hälsoeffekter och eventuella toxiner? Bör man eller bör man inte använda sig av det?

sumialic
2017-10-08, 20:40
Någon mer som sitter på nyttig information om spirulinas hälsoeffekter och eventuella toxiner? Bör man eller bör man inte använda sig av det?

Googlade runt lite själv och det verkar inte som någon höjdare att stoppa i sig.