handdator

Visa fullständig version : Katt på regementet - vad fan ska jag göra?

Exdiaq
2009-12-16, 22:37
Ska söka själv på nätet när jag har lite tid över (har haft kvällstjänst och grymt mycket annat som måste göras innan jag kan lägga mig), så frågar efter hjälp här. Kanske några nattugglor som kan hjälpa. Kan vara stavfel eller konstiga meningsbyggnader eftersom jag är astrött.

I alla fall, idag när jag var på motorområdet (som är inhägnat) för att vårda lastbilen så såg jag en katt sitta ihopkurad vid en vägg. När jag kom närmare gick den iväg en bit, men när jag satte mig på huk och kallade kom den rätt kvickt. Den började kela något så in i helvete och när jag skulle gå iväg mjauade den efter mig. Gick tillbaka och klappade den för att försöka komma på vad det var med den/vad den ville. Det jag reagerade på var att pälsen var riktigt fin i stil med hur en innekatts päls är. Ja, jag vet att utekatter också kan sköta sin päls, men detta kändes inte som en utekatt. Den var inte särskilt mager heller men verkade rätt hungrig så gick och hämtade en dubbelmacka jag hade i väskan för att ge den skinkan. Delade dubbelmackan för att ta bort senapen som fanns på skinkan, la ner ena brödskivan med smör till katten i tro om att den skulle slicka i sig smöret. Istället började den äta hela mackan (som var rätt bastant) och 20-30 sekunder senare var den helt väck. Gav den två rätt tjocka skinkbitar samt andra brödbiten som den krängde. Allt detta har fått mig att tro att det är en innekatt som rymt hemifrån och irrat in sig på motorområdet.

Är grymt blödig när det gäller katter och förutsätter alltid det värsta i den här situationen. Har sagt till ett befäl och vakten, som verkade måttligt intresserade. På fredag börjar julledigheten och så kan inte hoppas på att någon skulle se katten om den råkar illa ut (inte hittar mat, fryser, o.s.v.). Jag kommer förhoppningsvis vara kvar på regementet (P7 utanför Lund) eftersom jag ska ligga i beredskap till den 25:e december. Så vad fan ska jag göra? Vem/vilka skulle jag kunna kontakta som kan ta hand om katten och var är det bäst att jag annonserar (om någon skulle sakna den)?

Flodhäst
2009-12-16, 22:41
Den är knappast fast på regementet...

MilkmaN
2009-12-16, 22:52
Jag säger skjut.

Menigar
2009-12-16, 22:54
Din största oro är helt klart att nåt befäl får för sig att det inte ska vara några katter i kungens motorområde och vrider nacken av den.
Inte mycket att göra, har den inget halsband eller så?

p1r
2009-12-16, 23:49
Antingen tar du hem den, skjuter den eller låter den vara. Dra lott om du är osäker!

Exdiaq
2009-12-21, 16:13
Ja, oj vad roliga en del kan vara..

OnT: Har inte sett katten igen men såg senast idag spår i snön efter den så den har varit där i natt/tidig morgon (snöat järnet i går kväll och en del i natt). När jag tänker efter var det nog ingen innekatt ändå utan den var bara grymt hungrig. Pälsen avvisade vatten bra och inte alls som när våra innekatter får vatten på sig. Den rörde sig också rätt vant och var inte helt uppstissad och rädd som en innekatt skulle vara utomhus. Dessutom såg jag att det finns rätt många bondgårdar och fristående villor öster om motorområder så den kan höra till där någonstans. Nu undrar jag bara varför den går runt på motorområdet. Kan vara så att den inte hittar ut under stängslet eftersom det har kommit 30-35cm snö på ett par dagar. Håller utskik efter den.

David Brent
2009-12-21, 16:21
Kolla upp om det finns katthem i området, de kan kanske ta hand om den.

Johan1986
2009-12-21, 16:38
Låt den va. Om det är motorområdet vid miloverkstaden du menar så finns där hus i närheten där den kanske hör hemma. När jag låg inne på strftp hade vi också en katt som smög runt.
Om den är nere vid stridvagnsgaraget hör den säkert hemma nere i byn.

Larsson85
2009-12-21, 17:18
Desto mer mat du ger den, desto svårare blir det att få den att gå tillbaka dit den kom från...

delta_mats
2009-12-21, 17:23
Katten har nog full koll på var den är och hur den kan ta sig in och ut ur området. Så jag säger att du ska låta den vara.

Kliffen
2009-12-21, 17:55
"Jag säger skjut. "

+1

spoonchest
2009-12-21, 18:25
Katten har nog full koll på var den är och hur den kan ta sig in och ut ur området. Så jag säger att du ska låta den vara.

+1 på den. Katter är lite som ninjor, kan man tycka.

xodd
2009-12-21, 18:54
Ta den och åk till en veterinärstation. Kan dom kolla om den är chippad. Annars kan du känna runt i nackpartiet under huden lite själv, på vissa katter har dom lagt den så man känner det ganska väl.

Jag hade tagit den till veterinär o kollat upp det iaf.

Zibbe
2009-12-21, 19:15
Lite offtopic men vilket kompani ligger du på Exidaq? Jag ligger själv inne som vakt & eskort soldat på P7 (Kanske har sett varandra? :)) och kan även jag ha sett den katt du nämner (eller någon annan?) när jag patrullerat motorområdet. Jag har dock sett ett antal katter både på motorområdet och lägerområdet så jag vet inte säkert...Tror dock att de klarar sig ganska så bra vad jag har märkt.

Mimix
2009-12-21, 19:33
Ser den ut att vara i form och må bra så är nog chansen stor att den inte är långt hemifrån.
Är uppvuxen i Bullerbyn med massor med katter...Tigga mat och kel är ju deras grej...:D

Du får dock skylla dig själv, nu måste jag tvångspussa dig för att du ömmar för mjausingar...*kissass*

paranoid666
2009-12-22, 10:48
ta in den på logementet och ha den i skåpet, mata den med mjölk som du snor från frukosten, när du är i fält kan ju pansarskytte ta hand om den :P om vi nu kommer att vara på regementet mer,