handdator

Visa fullständig version : Feedback på mitt proteinupplägg

Duffman
2009-12-16, 18:31
Jag undrar lite över mitt proteinupplägg. Så här har jag ätit under de 5 senaste träningsdagarna och jag tycker att det funkat bra. Jag behöver deffa några kilon och med detta upplägg är jag inte hungrig alls under hela dagen. Men, är det slöseri med pengar att käka protein på detta sätt, är det vettigare att dela upp allt (160g pulver) på flera portioner? Just 80g pulver med mjölk tycker jag blir ett riktigt gott mellanmål.

Vaknar och tar 200mg koffein, omega3 och går och tränar

Efter träningen ett mål mat om ca 700kcal tex kycklingkorv och pasta

Efter ytterligare 1,5 timma en proteindrink med 80g Kollo Pure Whey samt 5dl lättmjölk
(64g protein från pulvret och ytterligare 15 från mjölken)

Efter ytterligare 1,5 timma en proteindrink med 80g Kollo Pure Whey samt 5dl lättmjölk

Lätt kvällsmat med lite tonfisk och två skivor fiberrikt bröd

Det var allt. Förslag mottages tacksamt på eventuella förändringar på upplägget!

Exhale_
2009-12-16, 18:34
Jag undrar lite över mitt proteinupplägg. Så här har jag ätit under de 5 senaste träningsdagarna och jag tycker att det funkat bra. Jag behöver deffa några kilon och med detta upplägg är jag inte hungrig alls under hela dagen. Men, är det slöseri med pengar att käka protein på detta sätt, är det vettigare att dela upp allt (160g pulver) på flera portioner? Just 80g pulver med mjölk tycker jag blir ett riktigt gott mellanmål.

Vaknar och tar 200mg koffein, omega3 och går och tränar

Efter träningen ett mål mat om ca 700kcal tex kycklingkorv och pasta

Lätt kvällsmat med lite tonfisk och två skivor fiberrikt bröd

Det var allt. Förslag mottages tacksamt på eventuella förändringar på upplägget!

Men varför tar du inget protein innan träningen på morgonen? :O

Duffman
2009-12-16, 18:36
Det är ju sant. jag skulle kunna ta lite innan träningen... kanske 6g EAA...

Exhale_
2009-12-16, 18:41
Det är ju sant. jag skulle kunna ta lite innan träningen... kanske 6g EAA...

Styrketräning på tom mage är katabolt som det sjunger om det, så ja det vore nog en bra idé :P 10g e ännu bättre.

Sen vet jag inte hur det ligger till med kolhydrater när du tränar direkt på morgonen. Men det kan säkert någon annan tjippa in och berätta mer om.

Duffman
2009-12-16, 18:51
jag försöker att hålla kolisarna nere, men jag får ju i mig en del av pastan. Lite protein innan passet är nog en bra ide.

944RS
2009-12-16, 19:09
Tycker det verkar som lite slöseri med pulvret då det går att få lika mycket långsammare proteiner genom vanlig mat.
67g vassle stimulerar inte proteinsyntesen mer än vad 30(?)g gör...

Scratch89
2009-12-16, 20:23
Jag skulle försöka få in lite mer mat istället. Nu vet jag inte hur lång tid du kommer att hålla på, men i långa loppet tror jag att det där kan ge upphov till brister.

Duffman
2009-12-16, 21:09
Jo, min plan var väl att skärpa till proteinintaget på det här sättet i två månader och sedan gå över till mer vanlig mat. Just nu funkar min träning och jag blir starkare och starkare men jag vill under dessa två månader ge mina muskler (de som finns) lite mer protein eftersom jag är så pass motiverad just nu.... Dessutom smakade proteinet väldigt bra vid min dosering.... men kruxet är väl att 80g pulver per drink kanske blir onödigt...

Eddie Vedder
2009-12-16, 22:01
Pasta, bröd och en liter mjölk låter inte som en särskilt kolhydratsnål kost. Den är överhuvudtaget väldigt energisnål skulle jag tro (även om du inte nämner mängderna i detalj för alla livsmedel) men sett till energiprocent gissar jag att kolhydratintaget är ganska högt ändå.

Skrämmande fettsnålt och en bedrövlig kost för övrigt.

Duffman
2009-12-17, 00:12
well, jag äter ju hyfsat bra och rätt kalorisnålt tycker jag själv, men oftast en gång per dag. Min mage funkar tydligen bäst av detta. De senaste fem träningsdagarna har jag ätit som i inlägget och har tyckt det funkat men det handlar ju alltså om de senaste fem dagarna. Innan käkade jag betydligt mer och låg på ca 2800kcal per dag och drack en proteindrink om dagen. Kanske skulle återgå till det. Kruxet är att jag som sagt inte får i mig speciellt mycket (allting är relativt) proteiner och ville därför kolla hur mycket som är normalt/förståndigt att inta per drink.

WHITEFOLKS
2009-12-17, 06:08
Jag har svårt att se att 80g vassle + 5dl mjölk skulle vara nödvändigt. Räcker nog och blir över med 25g vassle. Du gör nog bättre i att använda "resten" av protein/kalorierna på annat / någon annanstans.

T.ex. på bra fett som Eddie Vedder nämnde.

Dreas
2009-12-17, 09:41
Dela upp det, 25g protein per tillfälle, och nej, 6ggr per dag är det onödigt att ta shakes. Sikta på 1-2?

Duffman
2009-12-17, 10:04
funderar på att ta 3 st shakes om dagen med 25g istället. 1st före träning, 1st strax efter träningen och sedan en på kvällen. Det blir nog bra. Tackar för all feedback! Svårt dock att få i sig ca 2g per kroppsvikt med vanlig mat... :)

Anders The Peak
2009-12-17, 22:31
Om man vill bli fin får man lida pin. Deffa betyder att man går på underskott och det märks av fysiskt och psykiskt. Det går inte att gå ned i vikt utan att göra uppoffringar. Om man deffar med lågt kolhydratintag och lite kalorier totalt sett är det värde med att ha ett relativt högt proteinintag. Men om man ligger lite högre i kolhydratintag och lite kalorier totalt kan man ligga på ett litet lägre proteinintag totalt sett.
Jag brukar säga att potatis är byggarens bästa vän när det gäller dieter. Potatis ger hygglig mättnad och lite kolhydrater jämfört med de flesta andra kolhydratskällor...

944RS
2009-12-18, 09:15
funderar på att ta 3 st shakes om dagen med 25g istället. 1st före träning, 1st strax efter träningen och sedan en på kvällen. Det blir nog bra. Tackar för all feedback! Svårt dock att få i sig ca 2g per kroppsvikt med vanlig mat... :)

Väger du jättemycket eftersom det är svårt att nå 2g/kg kroppsvikt?

Är det några livsmedel du inte äter pga allergi eller sådant? För det finns ju väldigt proteinrika mjölkprodukter som kvarg och keso.
Ägg, kyckling, kött, fisk osv... Mycket proteiner och lite/inga kolhydrater!

Duffman
2009-12-20, 02:05
Nej jag väger inte jättemycket, men tillräckligt. Jag äter ganska bra men har trots detta svårt att gå ner i vikt trots ganska bra cardioträning. Men, jag ska fan i mig bita ihop och köra på. Kvarg har jag svårt för, men tonfisk, ägg, kyckling och potatis tycker jag är gott. Har blivit lite extra peppad att träna nu och ser fram emot när helgerna är slut :)

Johan_P
2009-12-20, 18:29
Utifrån det vi vet skulle jag vilja se dig revidera hela schemat och tänka om. Du verkar basera hela kosten på kosttillskott. Det är inte så svårt att fixa 2 g/kg protein, trots allt.

Lyssna på Eddie, för övrigt.

Duffman
2009-12-20, 22:10
Givet är jag öppen för förslag, det var därför jag startade tråden. Har läst en hel del på Eddies sajt och som sagt så var detta endast ett upplägg jag kört i fem dagar. Jag äter normalt sett bra mat men känner att det skulle vara intressant att tillföra kroppen lite extra protein iform av kosttillskott. Nu blir det en kompromiss med bra mat i kombination med tre st proteindrinkar om ca 30g samt två måltider vettig kost. Ska bli kul att se hur det funkar!