handdator

Visa fullständig version : vassleprotein

osv
2009-12-15, 02:00
Hej! När är en vassleproteindrink egentligen effektivast? i samband med mat, en liten stund efter man ätit, innan man äter eller på tom mage? Man vill ju få ut mest av pulvret så man inte slänger pengarna i sjöN!

Tack

WHITEFOLKS
2009-12-15, 02:05
Beror på sammanhanget.

För maximal effekt av vasslet isolerat så är det nog direkt innan träning på fastande mage.

Om du däremot använder det för att höja proteinhalten i kosten så kan det nog vara vettigt att ta det i samband med måltid.

King Grub
2009-12-15, 10:02
För sig självt mellan målen, vid andra tillfällen än i samband med träning.

Sandö
2009-12-15, 10:04

Så inte tillsammans med något annat? Jag tänker på t.ex. banan eller havregryn?

bobbanboy
2009-12-15, 10:06
OT: När är det lämpligast att ta vasslet på en vilodag?

Psyla
2009-12-15, 10:08

Det beror ju helt på vad du vill få ut av det.

Vill du ha en akut kraftig stimulans så bör du ta det på tom mage.

Vill du att det ska användas som ett långsammare protein kan du dricka vasslet tillsammans med en måltid.

King Grub
2009-12-15, 10:22
Så inte tillsammans med något annat? Jag tänker på t.ex. banan eller havregryn?

Bara om du vill ta bort eller minska egenskaperna som gör vassleproteinets unikt, dess muskeluppbyggande egenskaper.

osv
2009-12-15, 13:18
så en vassledrink som tillskott på ett mellanmål då man t.ex bara käkar några knäckemackor, är det bra eller skulle det vara mer effektivt att ta drinken lite senare eller vid ett helt annat tillfälle?

King Grub
2009-12-15, 13:44
För sig självt, som jag skrev, om ändamålet med intaget är att stimulera muskeluppbyggnaden.

Pompere
2009-12-16, 19:41
Om man bara är ute efter att utöka sitt protein-intag, är tex 30g vassle blandat med 2-3 dl mjölk ett bra alternativ (för att inte förlora allt för mycket vassle med samband av oxidationen)?

Tyckte jag läste någonstans att ca 15g vassle kan kroppen maximum ta upp, resten oxideras.

Brukar nämligen inta ca 20-30g vassle blandat med 2-3 dl mjölk precis innan jag går och lägger mig. Bra eller Anus?
Och nej, jag orkar inte köpa kaseinprotein.

Eddie Vedder
2009-12-16, 20:24

Eaxakt samma sak gäller.

King Grub
2009-12-16, 20:39
Om man bara är ute efter att utöka sitt protein-intag, är tex 30g vassle blandat med 2-3 dl mjölk ett bra alternativ (för att inte förlora allt för mycket vassle med samband av oxidationen)?

Tyckte jag läste någonstans att ca 15g vassle kan kroppen maximum ta upp, resten oxideras.

Brukar nämligen inta ca 20-30g vassle blandat med 2-3 dl mjölk precis innan jag går och lägger mig. Bra eller Anus?
Och nej, jag orkar inte köpa kaseinprotein.

Den där siffran handlade överhuvudtaget inte om oxidation. Majoriteten av proteinet du äter oxiderar alltid. Så skall det vara. Att en aminosyra oxiderar betyder inte att den inte bidrar till muskeltillväxt; det gör den även om dess slutliga öde är att oxidera till energi, genom sin närvaro i blodet innan dess.

Vassleproteinet upptag blir långsammare som en del av en komplett måltid. Då minskar/försvinner den muskeluppbyggande effekten. Mjölk räknas nog inte dit; vassledelen av mjölk tas upp fort trots kaseinet.

Mourten
2009-12-16, 21:11
När vi iaf pratar kalcium å protein, jag får rätt mkt nervryckningar mera, å muskelryckningar ofrivilligt, ofta när jag sover.
Kan detta bero på allt protein man sätter i sig i pulver -> kalicum alltså?

creperiet
2009-12-17, 12:33
På tal om tarmens upptagningsförmåga av vassle, vad betyder det fetmarkerade?

Some products have a suggested serving size as high as 50g of protein. However, due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing and rapid small intestine transit time, the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15g. The combined effect of these factors may contribute to incomplete digestion, thereby limiting the absorption rate of protein before it reaches the ceacum and is eliminated as waste.

J Int Soc Sports Nutr. 2008 Jul 24;5(1):10. An open label study to determine the effects of an oral proteolytic enzyme system on whey protein concentrate metabolism in healthy males.

Det första typ: möjligt hämmande av spjälkande enzymer "from over-processing" (?)

Det andra har jag ingen aning om. Klarhet någon?

King Grub
2009-12-17, 12:42
Hur lång tid det tar att passera tunntarmen.

creperiet
2009-12-17, 17:59
Jaha, tack. Hade inte koll på vad tunntarm hette på engelska.

Vad syftar "over-processing" på då?

Gpajpen
2019-12-09, 13:16

Varför inte i samband med träning?

tutanota
2019-12-21, 21:09
Varför inte i samband med träning?

bump

timryden88
2019-12-24, 11:19
Bara om du vill ta bort eller minska egenskaperna som gör vassleproteinets unikt, dess muskeluppbyggande egenskaper.

Nu är jag helt lost. Kan muskeluppbyggande effekten utebli helt om man äter en banan med vassleshaken? Isåfall har jag slösat en jäkla massa kilon vassle...känns ju sådär.

Pintan
2019-12-24, 12:44
Nej.

Såhär har jag tolkat det.

Vassleproteinets unika egenskap har större effekt när man inte tränat.

När man tränat är kroppens känslighet för stimulans från protein såpass stort att vassleproteinets unika egenskaper ej har lika stor effekt jämfört med andra proteinkällor.

PKtarzan
2019-12-27, 20:04
Personligen är det jävligt sällan jag dricker vassle...8/10 gånger avänder jag det i gröten efter träning eller i kvargen i kvällsmålet.

Animalisk
2019-12-31, 15:31
För sig självt, som jag skrev, om ändamålet med intaget är att stimulera muskeluppbyggnaden.

Tack och bock för guldinfo.