handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein om dagen?

projectile
2003-09-13, 12:30
Jo, har ett par frågor här gällande protein osv. Jag tränar 5 dagar i veckan och käkar rätt under dagarna, äter 2 ägg 2 bananer 75 cl mjölk efter varje pass. Så mina frågor lyder, vad är det som är bättre med en proteinshake istället för äggen efter träning? Ungefär hur mycket protein ska man ta in under dagen? Hur mycket ska man ta in efter träning? Och finns det någon lista på vad som är proteinrikt osv? :) Tack på förhand. :D

Edit: Om man kör på shakes, hur många ska man dricka per dag då?

Assazel
2003-09-13, 12:54
Originally posted by projectile
Jo, har ett par frågor här gällande protein osv. Jag tränar 5 dagar i veckan och käkar rätt under dagarna, äter 2 ägg 2 bananer 75 cl mjölk efter varje pass. Så mina frågor lyder, vad är det som är bättre med en proteinshake istället för äggen efter träning? Ungefär hur mycket protein ska man ta in under dagen? Hur mycket ska man ta in efter träning? Och finns det någon lista på vad som är proteinrikt osv? :) Tack på förhand. :D

Edit: Om man kör på shakes, hur många ska man dricka per dag då?

en sak är att shaken är ju flytande och kommer ut i kroppen snabbare.

edit frågan: jag rekommenderar 1 proteinshake på morgon och kväll och en gainer efter träningen. Alltså 2 protein och 1 med allt.
Sen beror det på vad du vill nå för mål med kroppen, gå upp eller gå ner...

Även ekonomin spelar ju in.

projectile
2003-09-13, 12:57
jag vill gå upp :)

ekonomin är inget problem

men fortfarande de viktigaste frågorna obesvarade |:

King Grub
2003-09-13, 13:11
Så mina frågor lyder, vad är det som är bättre med en proteinshake istället för äggen efter träning?

Vassleprotein tas upp betydligt snabbare än vanlig mat. Förutom direkt på morgonen och efter träningen är långsamt protein bättre, men just efter träningen vill du ha ett snabbt upptag.

Ungefär hur mycket protein ska man ta in under dagen?

2 till 3 gram per kilo kroppsvikt, kanske.

Hur mycket ska man ta in efter träning?

Jag tror på en proteintopp efter träningen, så jag tar runt 80-100 gram. Men absolut minst 35 gram, skulle jag tippa på, och gärna mer. Eller dela upp intaget under timmen efter passet.

Och finns det någon lista på vad som är proteinrikt osv?

http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Kött, fågel, fisk, inälvsmat, skaldjur, mjölkprodukter, bönor och linser är proteinrika.

Om man kör på shakes, hur många ska man dricka per dag då?

Efter träningen räcker bra. Eventuellt kan du ta en vassledrink direkt vid uppvaknandet också.

projectile
2003-09-13, 13:36
tack för svaren, har ett par frågor till :P ; Vad händer om man äter för mycket protein? Säg 10 g protein per kilo kroppsvikt per dag? Jag väger 69 kg, hur mkt bör jag ta in på en dag, när jag tränar, sammanlagt?

King Grub
2003-09-13, 13:39
tack för svaren, har ett par frågor till :P ; Vad händer om man äter för mycket protein? Säg 10 g protein per kilo kroppsvikt per dag? Jag väger 69 kg, hur mkt bör jag ta in på en dag, när jag tränar, sammanlagt?

Ett eventuellt överskott lagras som glykogen eller kroppsfett. Det gäller allt överskott.

2-3 gram per kilo kroppsvikt är ett bra intag, träningsdag eller vilodag.

projectile
2003-09-13, 13:47
ok ny fråga: Om jag vill ha samma proteinintag, fast via vanlig mat? Hur ska jag äta då?

King Grub
2003-09-13, 13:50
ok ny fråga: Om jag vill ha samma proteinintag, fast via vanlig mat? Hur ska jag äta då?

Hur menar du? Du får titta i en energitabell (i länken ovan t ex) eller på förpackningarna och se hur mycket protein matvaran innehåller. För att ta ett exempel, tonfisk på burk i vatten innehåller 25 gram protein per 100 gram fisk, så vill du ha 37.5 gram protein från tonfisken äter du en burk, vilka brukar innehålla 150 gram. Äter du pasta och dricker mjölk till det så får du säkert 20 gram protein till.

projectile
2003-09-13, 13:51
okok... hur mkt protein brukar en shake innehålla förresten?

King Grub
2003-09-13, 13:52
okok... hur mkt protein brukar en shake innehålla förresten?

Det beror på hur mycket pulver du tar. ;)

projectile
2003-09-13, 13:53
haha jaa, men en normal shake :P, vill bara ha ett ungefärligt värde så jag kan veta hur många ägg jag skulle ersätta en shake med på morronen t.ex.

King Grub
2003-09-13, 14:08
haha jaa, men en normal shake :P, vill bara ha ett ungefärligt värde så jag kan veta hur många ägg jag skulle ersätta en shake med på morronen t.ex.

Jag har inte en aning om vad du anser vara normalt. Vill du ha 30 gram så ta det, vill du ha 50 gram så ta 50 gram.

Ozz
2003-09-13, 14:52
Projectile:> Jag har inte full koll på hur mycket glukos en banan innehåller men bara två st och 75cl mjölk efter träningen blir nog inte tillräckligt med påfyllning för musklerna. Om du kör dina "hemmagainers", nån som kan bananinnehåll kan rätta mig annars?
En annan sak, antag att om du verkligen skulle käka 10g protein/kg kroppsvikt så är det stor risk att din kropp tar skada av dom enorma mängder kväve som kroppen måste göra sig av med. Nu tror jag väl iofs inte att du tänkte käka sånna mängder...