handdator

Visa fullständig version : Laktosets effektivitet som muskelglykogen

Troikha
2009-12-14, 16:33
Dricker 2,3 liter mjölk varje dag och det slog mig att jag får 115g kolhydrater av mitt dagsintag på 350g kolhydrater från mjölk. Häromdagen läste jag att fruktos (fruktsocker) enbart lagras som leverglykogen. Hur är det med laktos (mjölksocker)? Används laktos även vid inlagring av muskelglykogen eller är det som fruktosen att det enbart lagras som leverglykogen?

hertzman
2009-12-14, 16:40
Laktos sönderdelas till glukos och galaktos i tarmen. Glukos kan ju tas upp och lagras som muskelglykogen.

Hur det är med galaktos vet jag faktiskt inte.

mikaelj
2009-12-14, 16:41
Galaktos metaboliseras i levern.

hertzman
2009-12-14, 16:51
Galaktos metaboliseras i levern.

Det har konstaterats att stora mängder fruktos, som också lagras som leverglykogen, kan ha flertalet negativa effekter bland annat på insulinkänsligheten. Kan det tänkas att Galaktos kan ha likande negativa effekter? Är galaktos kemiskt likande fruktos?

Sverker kanske har koll?

Apos78
2009-12-14, 18:46
Har inte hört något sådant om galaktos. Om effekterna var liknande de eventuella från fruktos så antar jag att man hört något om detta.

Eddie Vedder
2009-12-14, 19:30
Under intensiv fysisk aktivitet verkar galaktos inte vara särskilt effektivt som kolhydratkälla:

Objectives: This study tested the hypothesis that supplementation with galactose before and during endurance exercise would spare carbohydrate (CHO), optimize fat utilization and improve performance compared with a typical sports drink formulation.

Subjects: Nine well-trained cyclists undertook three trials, each consisting of 120 min at 65 VO2max followed immediately by a set work, self-paced time trial (TT). Three treatments, allocated as a randomized balanced design, consisted of the following: (a) 8% (w/w) solution of galactose (Gal); (b) 8% solution of 50% galactose/50% glucose (Gluc/Gal); and (c) 8% solution of 80% glucose/20% fructose (Gluc/Fru). These were consumed as 0.67 g CHO per kg body wt 45-min pre-exercise; 1.0 g CHO per kg body wt per h for the first 120 min of exercise; 0.33 g CHO per kg body wt during the TT. Blood samples were collected before and during exercise; respiratory gas samples were collected only during fixed workload exercise.

Results: Mean TT power output was significantly less in Gal compared with Gluc/Gal (P=0.030). Blood glucose and insulin concentrations were lower, and free fatty acids higher in Gal compared with Gluc/Gal and Gluc/Fru. Respiratory exchange ratio was not significantly different between trials.

Conclusions: Ingestion of an 8% galactose-only solution (12.5 ml per kg body wt per h) is detrimental to endurance performance compared with equivalent volumes of iso-osmotic solutions containing 50% galactose/50% glucose or 80% glucose/20% fructose. This may reflect the inability of the liver to convert galactose into glucose at a rate required to support strenuous exercise intensity.

The effect of galactose supplementation on endurance cycling performance. European Journal of Clinical Nutrition (2009) 63, 209–214; doi:10.1038/sj.ejcn.1602924; published online 10 October 2007

Men flera studier har dock visat positiv effekt på mjölk som återhämtningsdryck, både sett ur proteinbalanssynpunkt och med avseende på glykogeninlagring och vätskebalans.

Troikha
2009-12-15, 15:31
Tack Nicklas! Då kan jag behålla en stor del av mjölken ì mitt kostschema med gott samvete:) Finns det några studier på hur stor % av laktoset som omvandlas till glukos respektive galaktos?

mikaelj
2009-12-15, 16:30
Tittar man på laktosmolekylen skulle jag gissa på hälften.

Eddie Vedder
2009-12-15, 17:32
Finns det några studier på hur stor % av laktoset som omvandlas till glukos respektive galaktos?

Ja varenda studie som någonsin undersökt spjälkning. Det är ju grundläggande, laktosen består av 50/50 glukos och galaktos så det är ju såklart 50/50.:)

Troikha
2009-12-16, 10:49
Ok tack så mycket:)