handdator

Visa fullständig version : Tjänstebil - hur resonera?

mangs
2009-12-14, 10:48
Jag har räknat lite fram och tillbaka på detta men det känns som att en diskussion här skulle ge mer insikter i ämnet.

Valen som finns är en 318d Touring -10 med lite extrapaket som leasingbil, Bilförmånsvärdet hamnar på 4800kr/mån = 2400kr i månadskostnad + betala bränsle för privata mil.

Alternativet är att köpa en egen bil och flänga runt med. Ersättningen då är tämligen låg (18kr milen) men å andra sidan fås ett fast lönepåslag på 2000kr/månad.

När man räknar på det här och man kör ungefär 200mil i tjänsten och runt 50-100 privat så får man ju en del pengar över när man väljer att köra privat med egen bil. Speciellt om man kan acceptera att inte ha en sprillans ny bil. Det handlar om en skillnad på mellan 1500-2000kr.

Desto mer man kör privat och även i tjänsten, desto förmånligare blir det med leasingbil.

En BMW 318d Touring hade annars passat ganska bra för hur situationen ser ut så det är väl inga problem där.

Fördelarna för leasingbil är att man slipper bry sig om eventuella kostnade för reparationer etc (vilket iofs bör vara få på en relativt ny bil). Man behöver vidare inte avvara 350000:- för bilen, pengar som man om man har kan investera eller amortera på befintliga lån. Om man ser skillnaden ovan på runt 1500kr/månad så snackar vi 20000kr om året. Det känns som om att det är en lite fördel för leasingbilen där men ge gärna era åsikter.

bubbe
2009-12-14, 10:55
Du kommer tjäna på att köra privat bil med tanke på den låga körsträcka du har i tjänsten.

Dock fanns det tidigare iaf, ett avdrag på förmånsvärdet för miljöbilar. Kan kanske vara värt att kolla upp?

xodd
2009-12-14, 10:55
Tycker leasingbil är oerhört förmånligt framför allt för att man slipper bry sig om extra kostnader som bil för med sig, till exempel service, reparationer etc.

Sedan har du inget lån på bilen du behöver betala på, inga räntor osv.

Tycker det låter alla tiders jag. :)

mangs
2009-12-14, 11:06
Tack för svaren. Körsträckan kan mycket väl ändras (uppåt eller nedåt) men någonsstans kring 200-300 låter mest rimligt.

Om man väljer att inte ha en jänntfin ny flashig bil att köra runt med så är det ju ekonomisk fördel varje månad att köra en egen privat bil men man måste ju undvara pengar för inköp av denna bil samt att om man måste köra väldigt många mil i tjänsten så kommer kostnade skena iväg eftersom ersättningen bara är 18kr/mil. Visst, har man en äldre bränslesnål bil kan man säkert komma under 18kr/mil men så fort man kommer över denna milkostnad så kommer varje mil man kör i tjänsten vara en förlustaffär.

Med leasing betalar man ju en fast kostnad varje månad på ca 2500kr, en kostnad som är betydligt mindre för en privat bil (försäkring, skatt, slitagedelar, reparationer). Däremot så är den rörliga kostnaden liten då man bara betalar för bränsle i de privata milen. Desto mer du kör privat desto mer tjänar man på leasingbil.

Pdaddy
2009-12-14, 11:11
Tjänsterbil är alltid BILLIGARE, idiotiskt att säga nåt annat tycker jag. Jag har haft förmånsbil i ca 10 år, många har argumenterat detat genom åren :)

Vad jag ser som plus är att man slipper alla jädrans extrakostnader. Service, däckbyten, tvättkostnader, skador/krockar, försäkringar osv osv...

Bra fördelar :D

Pd

bubbe
2009-12-14, 11:14
Tycker du tänker helt rätt.

Frågan är, hur mycket ditt habegär måste tillfredsställas av en ny bil. Eftersom du inte vet hur mycket körsträckan kommer påverkas så blir det en faktor som är svår att ta hänsyn till.

Tänk dock på att bränsle är den största kostnaden på bilen, sen kommer väl ofta värdeminskning (på nyare bilar iaf).

Jag har haft samma val som du, fast enl följande regelverk

Privat bil: 26kr milen efter skatt
Tjänstebil: förmånsvärde + en avgift till företaget (runt halva förmånsvärdet).

Så i mitt fall var det solklart, ca 100-150mil i tjänsten per mån. Dock blev det inte riktigt samma vinst som när jag bytte golf dieseln mot V70.

z_bumbi
2009-12-14, 11:14
Vad kostar en bil som du kan tänka dig att åka runt i och vad kostar den i drift?
Vad händer när bilen går sönder, ersättningsbil från försäkring eller hyrföretaget?

mangs
2009-12-14, 12:38
Än en gång, tack för alla era tankar.

Det är faktiskt inte mig saken gäller utan frugan. Varken hon eller jag har något problem med att köra en 5-7 år "gammal" bil och spara pengar men å andra sidan är det kanske inte varje dag som man har möjlighet att ha en sprillans ny BMW (om än bara en 318d). Det som lockar med leasing-avtalaet är ju främst att allt är betalat och klart när lönen kommer, man behöver alltså inte tänka på några kostnader eller jobb som däckbyte, tvättning mm mm. Bara att lämna in. Samma sak om bilen gåre sönder, då har man ersättningsbil.

Sedan är man ju inte villig att betala hur mycket som helst för denna bekvämligheten men om det det under normala månder skiljer 1500kr i favör till att köra eget men då får ta jobbet, och avvara inköpspriset.

Väljer man leasing tar man det säkra alternativet, lite enklare och bekvämare, man vet kostnaden varje månad och man är villig att betala lite extra för detta.

Kör man egen bil kan kostnaden och jobbet variera men kommer i snitt lite billigare undan. Dessutom är bilen ens egen vilket innebär att man kan när som helst byta till någon annan, man kan behålla den om man väljer att byta jobb, man kan hotta upp bilstereo etc etc.

Det som oroar mig mest med att köra egen är den låga milersättningen på 18:-/mil. Kör man mycket i tjänsten kommer det kosta, pengar som man vackert får ta ur egen ficka.

Frugan hade tidigare på ett annat jobb ett liknande avtal men högre ersättning (30kr/milen) och körde då en egen bil (några år gammal V40). Då hon körde 300-350mil i månaden blev det faktiskt en riktig kassako. Detta efetsrom bilen var såpass billig i drift.

JJ
2009-12-14, 12:45
Varje gång jag räknat för egen del (inte samma situation som er, men ändå) så hag jag kommit fram till att leasing varit en dålig affär och istället köpt en ca 1 år gammal bil. Jag tror det blir samma för er, så frågan är bara hur sugna ni är på just en ny bil.

pragmatist
2009-12-14, 12:48
Jag tror inte man kan köpa en miljöbilsklassad 3-serie Touring än, men när de kommer så lär det vara ett starkt alternativ eftersom man får 20% rabatt på förmånsvärdet.

Måste det vara just en BMW förresten? Och med den låga körsträckan finns det ju ingen jättepoäng med diesel heller för den delen.

tsp
2009-12-14, 12:53
Ta BMWn vettja!

mangs
2009-12-14, 13:00
Som sagt, det kan eventuellt bli fler mil/månad framöver. Tyvärr finns inga andra alternativ gällande leasing-bil utan vill jag ha något annat får man köpa eget.
Vi är väl inte jättesugna på helt ny bil. En bil med några år på nacken är inga problem men om kostnaden bli ungefär likvärdig så har man ju hellre en ny bil så klart. :)

shut teh face
2009-12-14, 13:02
Eftersom det blir så jämnt, ekonomiskt. Så resonera inte på kostnaden, resonera på bekvämligheten; fast kostnad, inga extra kostnader etc.

Ta BMWn helt klart.

Parachutes
2009-12-14, 13:26
BMW 318 är ju faktiskt en trevlig bil (även om jag vanligtvis inte ger BMW så mycket cred) Vad är alternativet till tjänstebilen?

mangs
2009-12-14, 16:19
Har funderat på allt mellan BMW 1-serien, 3-serien eller eventuellt en Audi A4. Har även varit inne på någon mindre miljöbil. Samtidigt har vi redan en A6a idag som vi kanske vill byta. Behovet är en stor/mellan och en liten bil så hur vi än väljer så får det bli en liten kompromiss. Tar vi 318 kan jag sedan köpa en mindre bil och pendla med till jobb.

Mycket lutar just nu åt att vi är bekväma och tar en leasing-bil, då kan man ju ha gott samvete när man fläskar på lite mer när det gäller min framtida pendlingsbil.

Det som är bra med 318 är att den är rätt liten och nätt men samtidigt kan man ha två barn och en del last i den, en helt ok familjebil med andra ord. Eftersom ungarna dessutom blivit större känns inte behov av ett gigantisk bagage så prioriterat.

gibb
2009-12-14, 16:35
Helt klart leasingbilen - en hel drös med bekymmer och ansvar som någon annan får ta mot en inte alltför stor kostnad. Att den är ny och fräsch är bara grädde på moset förstås!
I min värld så är bilar alltid förknippade med underhåll och ansvar, och förr eller senare går något sönder som kostar riktiga pengar.

shadowfire
2009-12-14, 17:18
Hur fungerar det med skatt/deklaration osv när man har tj-bilen?
Är det från brutto- eller nettolönen som kostnaden dras från?

Hmm, det kanske har avhandlats i någon annan tråd innan.

mangs
2009-12-14, 20:46
Det fungerar som så att förmånsvärdet läggs på din nuvarande bruttolön.

Dvs, tjänar du 30.000kr och har en tjänstebil med ett förmånsvärde på 5000kr så skattar du varje månad som om du tjänat 35000kr. Dvs du får i runda slängar ut 2500kr mindre än om du tjänat 30.000kr utan bil.

Sedan vad det gäller bränslet så dras det från nettolön. Dvs har du kört för 800kr, får du ut 800kr mindre.

k66a
2009-12-15, 08:24
Fördelen med tjänstebil är som sagt att du inte får några överaskningar i service/rep, skönt att även bara byta däck när det behövs till nya bra kvalitetsdäck, inte som många köpa lite sämre/billigare däck till privat bilen. Då det även blir en form av arbetsplats så är säkerhet och komfort viktigt.
Har precis börjat övningsköra med min dotter och då är det skönt med tjänstebil, blir inte lika nervös när hon tar i trottoar kanter eller dundrar över ett farthinder så det smäller under bilen.
Bekymmersfritt till en fast kostnad, om man nu ska ha en ny bil så är tjänstebilen nog bäst för de flesta.

JJ
2009-12-15, 09:26
Om BMW:n täcket till som familjebil (hur fan gör ni?) för er så låter det som ett bra alternativ att ta den och sen byta A6:an mot en mindre. 118d skulle jag valt om jag skiter i att den är rätt dyr.

mangs
2009-12-15, 14:46
Tack för alla svar, det kommer bli så att vi tar tjänstebilen. Den late mangs i mig vaknade när jag bytte hjulen på vår andra bil idag i kylan. :)

Jag hoppas att den räcker till med lastutrymme etc, nu när den minste är såpass stor att vi slipper dra med den största barnvagnen.

Hade varit skönt att slippa pendla med A6an så jag är lite inne på en 118 eller motsvarande.