handdator

Visa fullständig version : snabba kolisar efter träning

kharon
2003-09-13, 10:15
Hur mycket fett kan källan till snabba kolhydrater innehålla för att det ska vara tillräckligt snabbt och fint.
Det jag menar är att om jag väljer att käka vitt bröd, kex, olika sorters flingor etc som snabba kolisar, hur mycket fett per 100g kan detta innehålla för att anses bra?

Eller borde man eftersträva att inte få i sig fett alls efter träning så upptaget blir så snabbt som möjligt?

Jag skulle nämligen vilja ha omväxling på de snabba kolisar jag käkar... Godis i all ära men jag känner mig sugen på annat ibland.

Skulle också vara kul att få tips på snabba kolhydrater. Så om ni har nåt att rekommendera eller har bra ideer på nåt gött att käka efter träningen så gör det!

Jag kör med marshmallows, riskakor, rice krispies, coco pops, potatismos (pulver).

King Grub
2003-09-13, 11:08
Så lite fett som möjligt. Det här målet är det enda där du bör sträva efter att få så lite fett som möjligt.

Ervin
2003-09-13, 11:40
hur många gram snabba kollisar och proteiner ska man få i sig efter träningen? på ett ungefär... ju mer dessto bättre?

Jag väger 80kg... hur många kollisar respektive prottisar ska jag få i mig då?

King Grub
2003-09-13, 11:43
Originally posted by Ervin
hur många gram snabba kollisar och proteiner ska man få i sig efter träningen? på ett ungefär... ju mer dessto bättre?

Kolhydratsmängden beror på passets längd och intensitet. Och ett benpass kräver mer än ett bicepspass. Du kan utgå från 1 gram per kilo kroppsvikt och prova dig fram.

Jag tror på en proteintopp efter träningen, så jag tar runt 80-100 gram. Men absolut minst 35 gram, skulle jag tippa på, och gärna mer. Eller dela upp intaget under timmen efter passet.

Ervin
2003-09-13, 12:43
Efter att man har tagit dom sanbba kollisar o prottisar efter träningen. Hur länge ska man vänta innan man äter ett mål mat då? Det brukar väl gå 1-1.5 timma innan jag äter igen.

LunaSpice
2003-09-13, 13:10
Efter att man har tagit dom sanbba kollisar o prottisar efter träningen. Hur länge ska man vänta innan man äter ett mål mat då? Det brukar väl gå 1-1.5 timma innan jag äter igen.

Det är ganska lagom tycker jag. Man brukar blir rejält hungrig ungefär så långt efter plus att det man käkat direkt efter träning då har lagrats på sina rätta ställen och då är det dags att trycka i sig mer... :eating:

King Grub
2003-09-13, 13:12

Det låter fint.