handdator

Visa fullständig version : Förmiddagsträning vs. eftermiddagsträning

Skrollovicz
2009-12-13, 14:13
Med risk för att detta kommer bli en lite flummig tråd...

Jag har för mig att det har skrivits en del på forumet om att insulinkänsligheten försämras ju längre dagen lider. Stämmer detta eller är jag bara senil? :)

Om det stämmer, vad betyder det i praktiken? Hur skulle det påverka min kropp och hälsa att ändra om i rutinerna, i stället för att träna varje dag klockan 10.00 som jag gör nu börja träna klockan 17.00 i stället?

Skrollovicz
2009-12-13, 14:22
EDIT: Frågan gäller konditionsträning. Styrketräning är bara bättre att träna på kvällen eftersom hormonnivåerna i kroppen är mer gynnsamma då, om jag har förstått saken rätt.

jontet
2009-12-14, 21:11
ryggen är lite känsligare på morgonen också vilket kan ställa till det med styrketräningen(själv fått ryggskott flera gånger vid morgonträning så jag undviker de potentiella ryggdödarna helt nu)

King Grub
2009-12-14, 21:12
Rent prestationsmässigt upplever majoriteten att den är bättre på eftermiddagen än förmiddagen, oavsett träningsform.

Skrollovicz
2009-12-15, 08:10
Rent prestationsmässigt upplever majoriteten att den är bättre på eftermiddagen än förmiddagen, oavsett träningsform.

Grub, stämmer det att glukostoleransen försämras kontinuerligt från uppvaknandet? I så fall betyder det att man lättare lägger på sig kroppsfett om man gör sin konditionsträning på kvällen, eftersom man då förlägger en stor del av kolhydratintaget till just kvällningen??