handdator

Visa fullständig version : Trisets...... typ

Trytter
2009-12-13, 02:00
Frågan rör inte trisets där man kör olika övningar för samma muskelgrupp utan tre övningar på raken för tre olika muskelgrupper utan vila.
Många kör ju "supersets" för att spara tid på gymmet ex: rygg/mage osv.
Jag har ibland experimenterat lite med trisets av ovanstående modell var jag ex kör: Bänk/Mage/Skivstångsrodd följt av någon minuts vila för att sedan repetera önskat antal ggr..
Jag har själv märkt att jag orkar lyfta tyngre på de olika övningarna än om jag bara växlar mellan två olika övningar.
Givetvis pga den lite längre vilan de enskilda musklerna får om man kör ett triset.
Nu undrar jag bara om där är något negativt med att köra på det här sättet jämfört med supersets var man växlar mellan två olika muskelgrupper?
Är den lite längre vilan mellan seten ett problem?
Kanske skulle fungera i de perioderna var man kör tungt och lågreps och ändå vilar några minuter mellan varje set? Det spar ju onekligen en hel del tid.
Men som sagt... Några nackdelar med att köra trisets på ovanstående sätt?

Bigglet
2009-12-13, 02:06
vad är fördelen med ditt upplägg? (ja jag är full)

z_bumbi
2009-12-13, 16:20
Om du är trött i magen så kan det påverka formen i skivstångsrodden men det märker du själv hur mycket det påverkar just dig. Samma tankesätt får man ha med sig i alla andra triset dvs vad kan påverkas av övningarna innan. Större basövning, mindre basövning eller isolationsövning och sist en isolationsövning kan vara ett bra sätt att tänka (man måste självklart inte tänka så men det kan underlätta planeringen).
I övrigt så trivs du med det så är det bara att köra på.

Honken
2009-12-13, 16:41
Jag skulle definitivt inte kört mage innan stångrodd, eller bänk för den delen.

Trytter
2009-12-13, 22:20
Jo det kan nog behövas lite mer planering med tanke på vilka övningar som kombineras.
Men utöver det finns det inget uppenbart negativt med trisets?
Som sagt blir det ju en lite längre vila men jag funderade på att använda det huvudsakligen vid lågreps där vilan ändå blir lång. Har personligen inte märkt av en sämre styrkeutveckling jämfört med supersets eller om man vilar helt mellan seten. Det sista alternativet känns snarare kontraproduktivt i mitt fall då jag bara börjar tänka för mycket om jag bara går och glor. Plus att man inte känner sig vidare effektiv när man vilar 2-3min mellan seten..

Martin Löwgren
2009-12-13, 22:26
Magen behövs som stabilisator och ska vara fräsch inför t ex skivstångsrodd.

Mage och andra stabilisationsmuskler läggs med fördel sist i passen.