Visa fullständig version : Tappat all kontakt med bröst...
Pretender
2003-09-12, 21:38
Med kontakt menar jag att jag inte får ngn "brännande känsla" i pecsen när jag tränar dem, jag känner liksom inte att de arbetar. När jag exempelvis når failure så känner jag inte av tröttheten i bröst, inte ngn annanstans heller för den delen, tycker det hela är mkt märkligt. Har varit så här nu några veckor. Detta gäller alla övningar jag kör; bänk, dips, flies (här känner jag av stretchen i bottenläget, men fortfarande inte den brännande känslan).
Jag antar att detta är ett dåligt tecken, men mitt utförande är godkänt och striktheten är också den ok. Kör oftast 4-6 reps i varje set.
Ngn som upplevt ngt liknande - uppskattar verkligen all respons!
Vänl,
Pretender
Kan det vara så enkelt att du på sistone dragit ned på repsantalet? Förklaringen skulle ju då kunna vara att avsaknaden av den riktigt brännande känslan egentligen är avsaknaden av mjölksyra. Hur är det annars med ökningarna och så? Går du framåt så anser då jag att det inte är så mycket att oroa sig över.
kör de första seten med repsantal uppåt 25 så ska du se att brännarn e där............
värmer du upp ordentligt osv? t.ex bänkpress brukar ja köra en 20 reppare på typ 20kg sen typ 10 repare på 50kg sen lägger ja på det ja tränar på dvs 70kg atm.
förra bröstpasset körde ja bänk/sne hantelpress sen pecdec me dropset jag skrek sista setet :)
Karl_alfred
2003-09-13, 08:28
Finns ingen som helst anledning att köra uppemot 20 reps på uppvärmningen detta skapar mjölksyra i muskeln vilket gör att du inte orkar lika mycket i dina riktiga set. Uppvärmningen ska endast som det låter värma muskeln inte trötta ut den!
Varför måste du känna att det bränner?
Jobba tills muskeln är totalt slut! Att det bränner i muskeln är p.g.a att det bildas mjölksyra. Du kör 4-6 reps på dessa reps antal brukar inte jag få någon riktig mjölksyra. Det sker lättare runt 8-10 reps för min del.
FUn-tex SSwinger
2003-09-13, 08:47
Föruttrötta pecsen genom flyers innan bänken kanske? funka för mig en tid,
kanske armar som begränsar? Jag kände samma sak så jag provade en maskin (fy på mig) som isolerade bröstmuskler utan att använda triceps. Då fick jag den känslan direkt.
Pretender
2003-09-13, 09:56
Tack för alla svar.
Ang. uppvärmning så brukar jag köra det. Om jag kör bänk först så brukar det bli: 10@50 --> 6@70 ---> 3@80, sen mina arbetsset.
Men jag ökar fortfarande i de flesta övningar (bänken står självklart för evigt stilla) :D så jag kanske inte ska bry mig så mkt om det hela.
Men som sagt: tack för alla tips! Ska även testa det där med flies före bänk.
Vänl,
Pretender
Skit i vikterna och kör på kontakt och känsla. Ligg helt plan på bänken tryck inte armbågarna mot kroppen och lyft inte röven. Testa superseta bänkpress med hantelflys och gör 8or i båda.
Bry dig inte om att det inte bränner....men kontakt vill man däremot ha, det ända jag kan komma på för att öka kontakten i bänken är att verkligen utföra övningen bra och inte ha för tunga vikter, ta en vikt du hanterar bra och koncentrera dig på att styra belastningen till brösten och explodera uppåt, i sne bänk så kan du ju testa att gå till halsen det tycker jag gör en grym skillnad vad det gäller kontakt, en annan övning som jag får bra kontakt med är ju hantelpressar men tycker inte dom behövs om man kör bänk och snebänk en annan övning som jag tror är bra att köra efter dina bänk och snebänk pass är tunga plana flyes, kanske inte den bästa övningen men just bottenläget tycker jag är skönt när man bänkat :thumbup: Lycka till !!
Glömde säga, jag tror det är bra att du kör tungt som du gör, men prova att exprimentera lite med stricktheten....
Vad det länge sedan du vilade från träningen så tycker jag att du ska hålla upp en vecka!!! Det hjälpte för mig när jag hade liknande känsla!!!!:thumbup:
citerar karl_alfred
"Finns ingen som helst anledning att köra uppemot 20 reps på uppvärmningen detta skapar mjölksyra i muskeln vilket gör att du inte orkar lika mycket i dina riktiga set. Uppvärmningen ska endast som det låter värma muskeln inte trötta ut den!"
jasså? väl ja blir knappast TRÖTT av att köra typ 20 reppare på 30kg sen 10 reppare på 50 snarare tvärtom värmer ja inte riktigt så blir det bara segt i första arbetssetet....kanske även det är indivduellt.
AST-ss Micke
2003-09-13, 18:48
Originally posted by Legance
citerar karl_alfred
"Finns ingen som helst anledning att köra uppemot 20 reps på uppvärmningen detta skapar mjölksyra i muskeln vilket gör att du inte orkar lika mycket i dina riktiga set. Uppvärmningen ska endast som det låter värma muskeln inte trötta ut den!"
jasså? väl ja blir knappast TRÖTT av att köra typ 20 reppare på 30kg sen 10 reppare på 50 snarare tvärtom värmer ja inte riktigt så blir det bara segt i första arbetssetet....kanske även det är indivduellt.
Jag förstår vad du menar! MEN värma upp på 30 kg:confused:
Då kan du lika gärna veva runt armarna i ett par min!;)
Nu vet ju' inte jag vilka vikter du tränar på men, om du nu kan lyfta mer än 10rep på 50kg så förstår jag inte tanken med 20rep på 30:confused:
Gå närmare den vilkt du tränar på i stället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.