Visa fullständig version : Hur utbilda sig till kostrådgivare?
Flexipop
2009-12-11, 08:44
Jag har gått ner rejält i vikt och skulle gärna vilja hjälpa andra att göra likadant! Drömmen är att bli en kostrådgivare på konsultbasis. Har redan kontakter (på mitt rehab/hälsocenter) som eventuellet skulle kunna ge mig jobb men jag borde väl ha någon slags utbildning på pappret också.
Vilken typ av utbildning borde jag gå för detta ändamål?
En variant är ju att utbilda sig till kostvetare, en treårig universitetsutbildning. Då får du lära dig det mesta om kost.
Det finns även andra alternativ. Kostrådgivare är vad jag vet ingen skyddad yrkestitel så vem som helst kan utge sig för att vara det.
Den stora frågan ligger nog i om du är lämplig som kostrådgivare om din enda erfarenhet inom området är att du lyckats gått ner i vikt. Näe studier är nog en bra idé!
Scratch89
2009-12-11, 10:47
För det första så är det bara en liten del av en kostrådgivares kunder som faktiskt vill gå ner i vikt. Betydligt fler vill ha hjälp med att hitta någon form av kost som de kan äta p.g.a allergi, överkänslighet eller sjukdomar. Om du vill arbeta med kostrådgivning tycker jag att dietist är ett bra val. Där utbildas man för att just ge kostrådgivning till en bred grupp människor.
Kostvetarutbildningen är inte särskilt bra, då man inte direkt blir kostkunnig efteråt. Av de jag känner som gått något liknande är det snarare det egna intresset att läsa utöver studierna som gjort att man blivit duktig/kunnig, och inte kurserna.
BillyButt
2009-12-11, 12:18
Kostvetarutbildningen är inte särskilt bra, då man inte direkt blir kostkunnig efteråt. Av de jag känner som gått något liknande är det snarare det egna intresset att läsa utöver studierna som gjort att man blivit duktig/kunnig, och inte kurserna.
vad är poängen med utbildningen om man inte lär sig någonting om kost?
Scratch89
2009-12-11, 13:44
Man lär sig, men inte tillräckligt mycket. Man lär sig grunderna som står i Näringslära för Högskolan; dvs grundlig biokemi och lite transportsystem. Man får lära sig att SNR is the shit och att idrottare behöver 60-65 E% kolhydrater för att kunna prestera.
Jag tror inte att det är någon från min gamla klass som faktiskt KAN någonting, förut om det man skulle lära sig till tentan. De flesta tror fortfarande på Aftonbladetdieter och GI.
Eddie Vedder
2009-12-11, 14:21
Det gör man. I alla fall här i Uppsala förutsatt att man VILL lära sig förstås. Om det skiljer sig så mycket i Göteborg kan jag inte svara på. Vi läser all kost som dietisterna läser men inget psykologi, ingen fysiologi och ingen sjukdomsbehandling.
Men jag håller med Scratch89 att de flesta inte tar sig tiden att gå på djupet mer än "SNR är korrekt, kommer alltid vara och mer behöver jag inte veta."
Det gör man. I alla fall här i Uppsala förutsatt att man VILL lära sig förstås. Om det skiljer sig så mycket i Göteborg kan jag inte svara på. Vi läser all kost som dietisterna läser men inget psykologi, ingen fysiologi och ingen sjukdomsbehandling.
Men jag håller med Scratch89 att de flesta inte tar sig tiden att gå på djupet mer än "SNR är korrekt, kommer alltid vara och mer behöver jag inte veta."
Ja men så är det nog med de flesta utbildningar, man måste vara intresserad nog att lägga manken till för att bli duktig. Jag har en kompis som pluggar kostvetare i Uppsala och han är riktigt duktig, men så hade han intresset redan innan utbildningen också.
Dietist är ett bra val men var inställd på att den grupp du med stor sannolikhet kommer att behandla är sjuka till rejält sjuka människor. Väldigt sällan det handlar om någon form av friskvård. Det gäller att ha ett medicinskt intresse för att dietistyrket ska vara givande men har man det så är det skitskoj. Visst kan man läsa till dietist och sedan köra prívat mot ex företag och friska individer men då är lite den dietetik man läser aningen överflödig.
Vad gäller kostvetare så är det en gedigen kostutbildning....om man lägger lite krut på det. Sen kanske många kostvetare arbetar med yrken där det sällan handlar om kroppen på cellnivå. Detta gäller i ännu större utsträckning för kostekonomerna. Där är det att känna sig hemma i storkök som blir det stora fältet.
Eddie Vedder
2009-12-11, 15:22
Vad gäller kostvetare så är det en gedigen kostutbildning....om man lägger lite krut på det. Sen kanske många kostvetare arbetar med yrken där det sällan handlar om kroppen på cellnivå. Detta gäller i ännu större utsträckning för kostekonomerna. Där är det att känna sig hemma i storkök som blir det stora fältet.
Det är exakt samma utbildning. Vi är den första kullen som heter kostvetare, de som tar examen från samma utbildning men som är från kullen ovanför oss är sista kullen kostekonomer.
Det är exakt samma utbildning. Vi är den första kullen som heter kostvetare, de som tar examen från samma utbildning men som är från kullen ovanför oss är sista kullen kostekonomer.
I Umeå var det isåfall lite annorlunda då ekonomerna läste just ekonomi under två terminer och kostvetarna läste andra kurser som avslutning. Mot livsmedelsinspektör t.ex. Alltså ingen ekonomi för kostvetarna. Fast vänta nu...kanske var det så att programmet i stort bytte namn till kostvetarprogrammet och sedan fanns ett antal inriktningar att välja på, där ekonomhållet var ett alternativ?
Kan det stämma? I vilket fall så arbetar de som läste ekonomikurserna nästan uteslutande inom någon form av storkök.
Eddie Vedder
2009-12-11, 15:53
Fast vänta nu...kanske var det så att programmet i stort bytte namn till kostvetarprogrammet och sedan fanns ett antal inriktningar att välja på, där ekonomhållet var ett alternativ?
Så är det nog. För oss är alternativen likvärdiga. Dock var den tidigare utbildningen fyra år och numera tre år. Skillnaden är den ettåriga magistern för de tidigare kullarna där vi istället har möjlighet till en tvåårig master.
Mer ekonomi finns som val även för oss. Fek A är obligatoriskt och Fek B är valbar denna termin. En i vår klass har valt den.:D För oss andra fanns alternativen att även läsa halv termin praktik plus halv termin pedagogik (någon form av ledarskaps-/kompetensutvecklingskurs) eller halv termin praktik plus halv termin sensorsik analysteknik och produktutveckling.
Mitt val är det senare, fick för övrigt reda på att tentaresultatet från sensoriktentan blev VG för bara någon minut sen haha.:D
Så är det nog. För oss är alternativen likvärdiga. Dock var den tidigare utbildningen fyra år och numera tre år. Skillnaden är den ettåriga magistern för de tidigare kullarna där vi istället har möjlighet till en tvåårig master.
Mer ekonomi finns som val även för oss. Fek A är obligatoriskt och Fek B är valbar denna termin. En i vår klass har valt den.:D För oss andra fanns alternativen att även läsa halv termin praktik plus halv termin pedagogik (någon form av ledarskaps-/kompetensutvecklingskurs) eller halv termin praktik plus halv termin sensorsik analysteknik och produktutveckling.
Mitt val är det senare, fick för övrigt reda på att tentaresultatet från sensoriktentan blev VG för bara någon minut sen haha.:D
Gratulerar :thumbup:.
Och ja det låter bekant det där. I Umeå var det dock tvärtom med fördelningen. I en klass på ca 25 tror jag det var en eller två som INTE valde ekonomi. Dock ett par som bytte efter Fek A. Jag bytte då till dietistprogrammet efter ekonomernas 3:e termin....innan ekonomin :).
Ristretto
2009-12-11, 16:03
Eddie: Vad siktar du på att arbeta med när du är färdigutbildad?
Sen om vi slänger in nutritionistutbildningen, fem år. Hur mycket skiljer sig den mot dietist- och kostvetarprogrammen?
Som jag förstått det så är det mer kemi och handlar mera om forskning på mat osv. än att, som exempelvis dietisterna, lägga upp kostplaner mm för olika ändamål?
Eddie Vedder
2009-12-11, 16:09
Eddie: Vad siktar du på att arbeta med när du är färdigutbildad?
Jag skriver examensarbete nu till våren och kommer söka mastern direkt. Två år till är med andra ord inte otänkbart, tvärtom är det prioritet 1.
Högsta drömmen är väl forskning egentligen. Men jag kan tänka mig allt från arbete inom det kommunala med kostfrågor gällande skol- och äldremat, att jobba med produktutveckling inom industrin, att jobba med kostrådgivning, att vara någon form av skribent (typ det jag gör på bloggen fast inte gratis:D) etc.
Jag vet massor och är inte oroad för min framtid i alla fall.:)
Dietist är ett bra val men var inställd på att den grupp du med stor sannolikhet kommer att behandla är sjuka till rejält sjuka människor. Väldigt sällan det handlar om någon form av friskvård. Det gäller att ha ett medicinskt intresse för att dietistyrket ska vara givande men har man det så är det skitskoj. Visst kan man läsa till dietist och sedan köra prívat mot ex företag och friska individer men då är lite den dietetik man läser aningen överflödig.
Läser man till dietist kan man alltid läsa till kurser om fysisk aktivitet, folkhälsokunskap osv vid sidan av eller efter att man tagit examen. Om jag skulle börja läsa på högskolan idag och vore mest fokuserad på kost så skulle jag gå den vägen. Att ha en känd examen som funkar även inom vården är ingen direkt nackdel då man ökar jobbmöjligheterna och det är också sällan gruppen friska människor är så friska att man inte har nytta av en hel del kunskap om sjukdomar. Varken om man jobbar på företagsfriskvård eller på ett gym så "slipper" man diabetes, övervikt, hjärtsjukdomar, allergier osv.
Annars finns det folkhälsovetare och hälsopedagoger. Då kan man välja kurser med inriktning mot kost så får man i alla fall en grund att stå på.
Jag har utöver de vanliga grundläggande kost kurserna läst om ätstörningar, överviktiga barn och ungdomar, kost vid de vanligaste folkhälsosjukdomarna och kost för prestation (om än väldigt lite av det sista).
Martin Löwgren
2009-12-11, 21:13
Jag utbildade mig via SAFE här i sthlm. Helt okej grundutbildning.
SiSenior
2009-12-11, 22:12
Jag utbildade mig via SAFE här i sthlm. Helt okej grundutbildning.
Vad kostar den utbildningen? Aldrig hört om den förut. Därför frågar jag.
Martin Löwgren
2009-12-11, 22:42
Vad kostar den utbildningen? Aldrig hört om den förut. Därför frågar jag.
Vet inte i dagsläget men tror jag pröjsade 25 då, 2002.
SiSenior
2009-12-12, 00:24
Vet inte i dagsläget men tror jag pröjsade 25 då, 2002.
Okej;)
Eddie Vedder
2009-12-12, 08:00
Okej;)
Skaffa dig en riktig utbildning istället för att köpa ett diplom.
Martin Löwgren
2009-12-12, 10:24
Det skriver jag under på.
Jag gick den kursen för att få en licens. Efter detta har jag självstuderat vilket fungerat riktigt bra.
Tror mer att Eddie menade att det är bättre att gå en utbildning som kontrolleras av UHÄ.
SiSenior
2009-12-12, 13:24
Japp. Tanken om en riktig utbildning finns givetvis där men jag är inte säker vad jag vill göra med mitt liv ännu. Därför tänkte jag om priset varit lägre, att man kunde tagit den lite vid sidan om men de är inte relevant då.
machine gun
2009-12-12, 17:44
Vi läser all kost som dietisterna läser men inget psykologi, ingen fysiologi och ingen sjukdomsbehandling.
Dietetiken är där man lär sig det mesta om kost och kostbehandling under dietistprogrammet och den läser man inte som kostvetare.
Japp. Tanken om en riktig utbildning finns givetvis där men jag är inte säker vad jag vill göra med mitt liv ännu. Därför tänkte jag om priset varit lägre, att man kunde tagit den lite vid sidan om men de är inte relevant då.
I ditt fall så kolla med det ställe som du kände att du hade chans att få jobb, de bör ju veta vad de vill ha eller i alla fall ge dig bra råd. De behandlingshem/avdelningar som jag har hört om har en ganska stor spridning på personal då man är bra på olika saker och därför kompletterar varandra.
Eddie Vedder
2009-12-12, 19:32
Dietetiken är där man lär sig det mesta om kost och kostbehandling under dietistprogrammet och den läser man inte som kostvetare.
Jo 15 hp dietetik och folkhälsa.
SiSenior
2009-12-12, 19:48
I ditt fall så kolla med det ställe som du kände att du hade chans att få jobb, de bör ju veta vad de vill ha eller i alla fall ge dig bra råd. De behandlingshem/avdelningar som jag har hört om har en ganska stor spridning på personal då man är bra på olika saker och därför kompletterar varandra.
Får göra de, tack!
machine gun
2009-12-12, 19:51
Jo 15 hp dietetik och folkhälsa.
Ok, men i dietistprogrammet läser man 45 hp dietetik (+ praktik 15 hp som också egentligen räknas som en dietetikkurs). Läser man magisterterminen (försvinner iofs snart) läser man ytterligare 15 hp dietetik + examensarbete inom det ämnet 15 hp.
Så att säga att man läser exakt samma kostkurser på båda programmen skulle jag säga är aningen felaktigt.
Eddie Vedder
2009-12-12, 20:17
Ok, men i dietistprogrammet läser man 45 hp dietetik (+ praktik 15 hp som också egentligen räknas som en dietetikkurs). Läser man magisterterminen (försvinner iofs snart) läser man ytterligare 15 hp dietetik + examensarbete inom det ämnet 15 hp.
Så att säga att man läser exakt samma kostkurser på båda programmen skulle jag säga är aningen felaktigt.
Sen när slutade dietetiken handla om sjukdomsbehandling? Jag trodde det var just vad den går ut på?
Eddie, jag fattar i alla fall inte hur du kan få det till att 15 hp dietetik och folkhälsa är samma sak som 45 hp dietetik; det ena är ju en termin längre och om man skall döma av kursrubrikerna är inriktningen också olika? Inte menat som något slags diss av kostvetarprogrammet.
machine gun
2009-12-12, 20:35
Sen när slutade dietetiken handla om sjukdomsbehandling? Jag trodde det var just vad den går ut på?
Dietister jobbar med kostbehandling, det vore väldigt märkligt om dietetiken inte handlade om kost.
Eddie Vedder
2009-12-12, 20:37
Dietister jobbar med kostbehandling, det vore väldigt märkligt om dietetiken inte handlade om kost.
Ja som sjukdomsbehandling. Alltså exakt vad jag sa från början.
machine gun
2009-12-12, 20:43
Ja som sjukdomsbehandling. Alltså exakt vad jag sa från början.
Nej, du skrev att kostvetare och dietister läser samma kostkurser: "Vi läser all kost som dietisterna läser". Jag menar på att jag lärde mig mer om kost under dietetikkurserna än under kostvetenskapskurserna.
Eddie Vedder
2009-12-12, 20:47
Nej, du skrev att kostvetare och dietister läser samma kostkurser: "Vi läser all kost som dietisterna läser". Jag menar på att jag lärde mig mer om kost under dietetikkurserna än under kostvetenskapskurserna.
Ah okej. Då är jag med.:)
Vilken gymnasielinje behöver man gå då?
Eddie Vedder
2009-12-12, 21:35
Det är ju inte bara en utbildning som diskuteras.
SiSenior
2009-12-12, 21:52
Själv går jag på Entrepenörsprogramet för tillfället och kommer ha (i och med att jag valde dom tillvalskurserna jag gjorde) i princip alla kurser som behövs. Ända som kommer att saknas är Naturkunskap B men den kommer jag läsa när jag är klar med 3an.
Eddie Vedder
2009-12-12, 21:54
Vad menar du?
Du frågar vilken gymnasieutbildning som krävs. Men det är ju inte bara en enstaka universitetsutbildning som nämnts och vissa kräver ju annan behörighet än andra.
Naturvetenskaplig, naturvetenskaplig eller naturvetenskaplig.
Du behöver en bredd på kunskaperna och mycket kemi och biologi i ryggmärgen.
Vad är dietetiken, vad läser man på den kursen ?
Eddie Vedder
2009-12-13, 09:02
Naturvetenskaplig, naturvetenskaplig eller naturvetenskaplig.
Du behöver en bredd på kunskaperna och mycket kemi och biologi i ryggmärgen.
För de flesta kostinriktade utbildningarna är definitivt inte naturvetenskaplig bakgrund ett krav. I vår utbildning känns det som matte C är det enda jag känt att jag verkligen saknat från gymnasiet sett till vad jag haft svårigheter med.
Att få lära sig rabbla SNR i sömnen och kunna räkna på det kräver ingen kunskap i biologi eller kemi.
En dietist behöver inte heller ha läst naturvetenskapligt program på gymnasiet.
Vad är dietetiken, vad läser man på den kursen ?
På grundnivå:
http://www.uu.se/node697?kKod=2HK026&lasar=09/10&typ=1
http://www.uu.se/node697?kKod=2HK027&lasar=09/10&typ=1
http://www.uu.se/node697?kKod=2HK015&lasar=09/10&typ=1
Seda finns det som sagt mer dietetikkurser på avancerad nivå.
Vad som är krav eller lämplig bakgrund kan vi säkert diskutera:D
Helt klart måste man vara intresserad av mäniskor. Ha förstålese för hur andra upplever, ha empati, ifall man vill bli kostrådgivare. Det är en sak att ha kunskapen. En annan att få mäniskor att ta till sig informationen.
Eddie Vedder
2009-12-13, 09:24
I de yrken amn oftare får från just min utbildning är nog dock matte och ekonomi mer viktigt.
I övrigt är det som sagt bara att plugga in SNR och inse att det är en obestridlig sanning.
Hela naturvetenskapen stöter och blöter tankar och idéer mot varandra. Finns säkert ingenting i SNR som inte ifrågasatts och prövats gång på gång.
Hur ska man själv kunna acceptera eller förkasta SNR ifall man inte har kunskaper i kemi och biologi ? Hela näringsläran är kemiska reaktioner.
Hur kan någon sprida kunskap om LCHF utan att förstå ketonernas löslighetsegenskaper. Acceptera att de löser sig lika bra i vatten som i fett och därmed passerar över alla cellmembran i kroppen.Upptäcka att glukos som är strikt vattenlöslig KRÄVER transportörer över alla membran.
Hur kan man förspråka stabila eller låga blodsockervärden utan kunskapen om att glukos är en aggresiv molekyl som lätt reagerar med kroppens aminer ?
Eddie Vedder
2009-12-13, 09:52
Hela naturvetenskapen stöter och blöter tankar och idéer mot varandra. Finns säkert ingenting i SNR som inte ifrågasatts och prövats gång på gång.
Hur ska man själv kunna acceptera eller förkasta SNR ifall man inte har kunskaper i kemi och biologi ? Hela näringsläran är kemiska reaktioner.
Hur kan någon sprida kunskap om LCHF utan att förstå ketonernas löslighetsegenskaper. Acceptera att de löser sig lika bra i vatten som i fett och därmed passerar över alla cellmembran i kroppen.Upptäcka att glukos som är strikt vattenlöslig KRÄVER transportörer över alla membran.
Hur kan man förspråka stabila eller låga blodsockervärden utan kunskapen om att glukos är en aggresiv molekyl som lätt reagerar med kroppens aminer ?
Nu pratar vi nog om olika saker. Jag pratar om de yrken som MIN utbildning oftast ger (det där låter mer som nödvändiga dietistkunskaper). Och där finns inget värde i att ifrågasätta såna saker. Bara plugga in dom.
Utöver kostchesyrken och dylikt handlar det ju om produktutveckling, journalistik, restaurangchefer o.s.v. Att skriva i AlltOmMat eller göra konsumenttester på ÖNOS nya sylt kräver knappast de kunskaper du pratar om.:)
Många verkar missuppfatta vad hag egentligen pluggar utifrån vad jag skriver om på Kolo och bloggen. Hoppas inte jag "lurat" in någon på vår utbildning i tron att de ska få läsa massor om träning och näringslära.:D
Spot on Sverker :D
Jag anser själv att en naturvetenskaplig bakgrund bara hade varit till fördel. Kemikunskaper kan man nog aldrig få för mycket av när man ska lära sig om kroppen, då oavsett om det är basic näringslära eller sjukdomslära man läser.
Jag har hittills endast läst Kostvetenskap A och B men har känt att det är kemin som släpat. Nu är ju jag inte purung så de som kommer direkt från gymnasiet har det kanske lättare.
Många verkar missuppfatta vad hag egentligen pluggar utifrån vad jag skriver om på Kolo och bloggen. Hoppas inte jag "lurat" in någon på vår utbildning i tron att de ska få läsa massor om träning och näringslära.:D
Hade jag läst din blogg innan jag började plugga hade då jag velat utbilda mig till det du är :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.