handdator

Visa fullständig version : Innehållsförteckning

hidden
2009-12-10, 10:46
Hej! Undrar om när det står till exempel: 45 kcal per 100 ml om det räknar in ALLA kcal. Alltså totala kcal per 100 ml, eller måste man räkna med hur mycket proteinet, fett, kolhydraten innehar för kcal för att få reda på totala summan av kcal?

Om ni inte förstår får jag formulera om frågan, tror att många kan ha funderat om detta.

Tack i förväg.

King Grub
2009-12-10, 10:51
Per 100 gram menar du nog, och ja, allt energigivande är medräknat. Protein och kolhydrat ger 4 kcal per gram och fett ger 9 kcal per gram, och det är just dessa värden som är sammanräknade för totalsiffran X kcal / 100 gram.

hidden
2009-12-10, 14:06
Per 100 gram menar du nog, och ja, allt energigivande är medräknat. Protein och kolhydrat ger 4 kcal per gram och fett ger 9 kcal per gram, och det är just dessa värden som är sammanräknade för totalsiffran X kcal / 100 gram.

Mm, jag syftade på mjölk då, därför jag skrev ml :) Men det kunde ju inte du veta osv osv... Skit samma...

Ok, tack för svaret! Alltid undrat hur det där gick till.

Nu när vi ändå diskuterar, vad är rekommenderat intag av protein under fettminskning? Jag väger ca 90 kg och siktar på ca 100 gram protein varje dag samt styrketräning med kroppen som vikt och långa intensiva promenader.
Spelar det roll av vilken protein man äter?

Eddie Vedder
2009-12-10, 15:01
vad är rekommenderat intag av protein under fettminskning? Jag väger ca 90 kg och siktar på ca 100 gram protein varje dag samt styrketräning med kroppen som vikt och långa intensiva promenader.
Spelar det roll av vilken protein man äter?

Man brukar rekommendera att definitivt aldrig understiga 2 gram/kg kroppsvikt i alla fall, gärna uppemot 2.5 gram/kg kroppsvikt är troligen inte dumt. Ett tips är att styrketräna mer "på riktigt", dvs strukturerad och tung styrketräning på ett gym. Det är den absolut viktigaste träningen för att bibehålla muskelmassan.

Proteinets typ är av vikt om du är helvegetarian skulle jag säga men om du äter en blandkost där kött, ägg, mjölk och fisk ingår så är det inget att tänka extra på. Allt skall räknas in, protein från kött och ägg liksom från potatis och broccoli.

hidden
2009-12-10, 18:08
Man brukar rekommendera att definitivt aldrig understiga 2 gram/kg kroppsvikt i alla fall, gärna uppemot 2.5 gram/kg kroppsvikt är troligen inte dumt. Ett tips är att styrketräna mer "på riktigt", dvs strukturerad och tung styrketräning på ett gym. Det är den absolut viktigaste träningen för att bibehålla muskelmassan.

Proteinets typ är av vikt om du är helvegetarian skulle jag säga men om du äter en blandkost där kött, ägg, mjölk och fisk ingår så är det inget att tänka extra på. Allt skall räknas in, protein från kött och ägg liksom från potatis och broccoli.

2.5 gram kilot? Hur får jag i mig det samtidigt som jag ligger på kcal underskott? Protein drink tro?

Eddie Vedder
2009-12-10, 20:14
2.5 gram kilot? Hur får jag i mig det samtidigt som jag ligger på kcal underskott? Protein drink tro?

Vad väger du?

hidden
2009-12-10, 20:24
Vad väger du?

89 kg på en söndags morgon. Är ca 175 cm lång.

Eddie Vedder
2009-12-10, 20:30
89 kg på en söndags morgon. Är ca 175 cm lång.

Låt säga ca 220 gram protein då. Det är 880 kcal. Jag tycker definitivt inte att du bör gå under 45 gram fett vilket ger 400 kcal. Det lär knappast vara svårt med en proteinrik kost. Eller har du tänkt dig rena svältdieten?

hidden
2009-12-10, 20:49
Låt säga ca 220 gram protein då. Det är 880 kcal. Jag tycker definitivt inte att du bör gå under 45 gram fett vilket ger 400 kcal. Det lär knappast vara svårt med en proteinrik kost. Eller har du tänkt dig rena svältdieten?

Nene! Har verkligen inte tänkt mig det. Redan på morgonen drar jag i mig 47,1 g protein. Kanske inte mycket för er som tränat länge men för mig som nu har bestämt mig att gå ner i fett vikt, aldrig haft koll på dieten lika mycket som nu.

Eftersom jag fortfarande är en fattig gymnasieelev har jag lite svårt att bestämma lunch själv + få råd med gymkort. Vad jag har förstått ska man äta mycket fisk, kyckling, kött sådär lite allmänt och vad mer för något? Ska man dra ner på potatis och ris?