Visa fullständig version : Mat och avföring
shut teh face
2009-12-10, 07:28
Vilken mat genererar minst avföring, vilken mat ska man undvika om man vill undvika stora korvar? Det enda jag vet är att linfrön (tror jag iaf) genererar mycket skit.
Sen undrar jag vilken mat som generellt skapar förstoppning, banan känner jag till här.
Tack på förhud
Eddie Vedder
2009-12-10, 08:17
Vad gäller förstoppningen så är antagligen té och ost ganska "etablerat". Sedan är det lite olika gällande högt fiberintag. För vissa av oss innebär massor av fibrer totalstopp men för andra rena motsatsen.
Spannmålsfibrer ger bulk åt avföringen så undvik det om du nu av någon anledning vill undvika det.
Får jag fråga varför du undrar? Ska du provocera kroppen för att behöva skita så lite och så sällan som möjligt eller vad?:D
Ska kanske ut på en 54 h lång tågresa i Indien, sittandes i Dalit-klassen :).
shut teh face
2009-12-10, 08:22
Vad gäller förstoppningen så är antagligen té och ost ganska "etablerat". Sedan är det lite olika gällande högt fiberintag. För vissa av oss innebär massor av fibrer totalstopp men för andra rena motsatsen.
Spannmålsfibrer ger bulk åt avföringen så undvik det om du nu av någon anledning vill undvika det.
Får jag fråga varför du undrar? Ska du provocera kroppen för att behöva skita så lite och så sällan som möjligt eller vad?:D
Hehe nee jag har haft lite problem med hemorojder, och går på "kur" nu, men det verkar läka mycket fortare om man äter typ 1000 kcal max per dag, och inte går på toa så mycket. :)
Eddie Vedder
2009-12-10, 08:25
Hehe nee jag har haft lite problem med hemorojder, och går på "kur" nu, men det verkar läka mycket fortare om man äter typ 1000 kcal max per dag, och inte går på toa så mycket. :)
Men då vill du väl ändå slippa förstoppning? Jag förstår argumentet med den lågvolymiösa avföringen men att kunna skita ordentligt är ändå av värde. Det är ju just förstoppningen som ger hemorrojder ofta.
shut teh face
2009-12-10, 09:28
Men då vill du väl ändå slippa förstoppning? Jag förstår argumentet med den lågvolymiösa avföringen men att kunna skita ordentligt är ändå av värde. Det är ju just förstoppningen som ger hemorrojder ofta.
Det konstiga är att jag aldrig haft det direkt. Kan tänka mig att man haft liten hemorojd ganska länge men sen bröt det ut lite mer för ett par veckor sedan.
Sen åt jag mindre för att "läka", då blev det okej, men sen åt jag lite mer en dag och då bröt det ut så jag inte ens kunde sitta ned utan att skrika. :D Men nu med kuren så kan jag äta större mängder utan problem, men det är viktigt att man blir av med det för det kan ju bara bli mindre sen bryter det ut igen!
Men det är ganska bra praxis för mig att äta mindre ända. :)
Obs. att det är skillnad mellan att ha lite avföring (p.g.a. att lite kommer in i systemet) och att ha förstoppning. Vill du bli av med hemorrojder vill du INTE ha förstoppning (det vill man iofs sällan annars heller).
shut teh face
2009-12-10, 09:34
Obs. att det är skillnad mellan att ha lite avföring (p.g.a. att lite kommer in i systemet) och att ha förstoppning. Vill du bli av med hemorrojder vill du INTE ha förstoppning (det vill man iofs sällan annars heller).
Nej det vill jag absolut inte ha. :) Trodde någon det? Men min tanke är i alla fall att det får mer tid att läka och mindre påfrestning om man äter mindre. Det kanske är dumt tänk.
Eddie Vedder
2009-12-10, 10:35
Nej det vill jag absolut inte ha. :) Trodde någon det? Men min tanke är i alla fall att det får mer tid att läka och mindre påfrestning om man äter mindre. Det kanske är dumt tänk.
Tanken om mindre mängd och mindre volymm är inte fel. Men förstoppning vill du som sagt INTE ha.
Får du förstoppning finns ju risken att den därr lilla volymen och lilla mängden i vilket fall som helst blir stora mängder just pga att det hunnit samlas på hög.
Vad är det för "kur" du pratar om? Salva?
shut teh face
2009-12-10, 10:40
Tanken om mindre mängd och mindre volymm är inte fel. Men förstoppning vill du som sagt INTE ha.
Får du förstoppning finns ju risken att den därr lilla volymen och lilla mängden i vilket fall som helst blir stora mängder just pga att det hunnit samlas på hög.
Vad är det för "kur" du pratar om? Salva?
Japp, xyloproct (tror jag det heter) från apoteket. Det fungerar jävligt bra. Finns stolpiller också, jag köpte båda. Man kanske inte kommer åt med salvan, men det kan vara lite svårt att veta om man inte låtit en doktor undersöka en. Vilket jag inte ville göra! Var ju ganska säker ändå på vad det var efter att ha pratat med utbildat folk.
Men det är sant det du säger, att om man äter mycket då skiter man oftast en omgång per dag. Och ifall man äter mindre så kanske det blir var tredje dag, och det kan ju ibland bli sämre då eftersom det samlats och hårdnats.
Eddie Vedder
2009-12-10, 10:41
Japp, xyloproct (tror jag det heter) från apoteket. Det fungerar jävligt bra. Finns stolpiller också, jag köpte båda. Man kanske inte kommer åt med salvan, men det kan vara lite svårt att veta om man inte låtit en doktor undersöka en. Vilket jag inte ville göra! Var ju ganska säker ändå på vad det var efter att ha pratat med utbildat folk.
Xyloproct är hur bra som helst.:thumbup:
-Englund
2009-12-10, 13:20
Men det är sant det du säger, att om man äter mycket då skiter man oftast en omgång per dag. Och ifall man äter mindre så kanske det blir var tredje dag, och det kan ju ibland bli sämre då eftersom det samlats och hårdnats.
Är detta "normalt"? Ni som "vet"?
Jag ser 1-2 tömningar per dag som normalt. Utefter hur jag äter. Gissar att någon som äter väldigt begränsat med kolhydrater tycker annorlunda.
Gissar att någon som äter väldigt begränsat med kolhydrater tycker annorlunda.
Jag ser 1-2 dagar mellan tömningar som normalt.
-Englund
2009-12-10, 14:08
Ok. har alltid fått höra av lärare och andra att "2, helst 3 gånger per dag" är dugligt. vad har dom gjort för fel för att gå på toa så mkt, om det nu Är mindre normalt och mindre bra?
Scratch89
2009-12-10, 14:25
Det är väl ingen som har sagt att det är mindre normalt och mindre bra?
Eddie Vedder
2009-12-10, 14:36
Att gå på toan 3-4 gånger per dag eller en gång var tredje dag kan säkert klassas inom spannet för "normalt" kan jag tro. Blir det mer/mindre än så kan man nog börja ana en lite probematisk mag- tarmsituation.
Sedan är et givetvis en fråga om huruvida det är häftiga diarréer eller något annat otrevligt.
-Englund
2009-12-10, 14:51
Det är väl ingen som har sagt att det är mindre normalt och mindre bra?
Det var tänkt som en genomskådlig frågeställning, dåligt skrivet av mig:)
Mega_man1000
2009-12-10, 15:08
hur mycket problem haru fått av hemorroider då? r det en yttre eller inre hemorroid?
shut teh face
2009-12-10, 15:11
hur mycket problem haru fått av hemorroider då? r det en yttre eller inre hemorroid?
Vettefan det är troligtvis en yttre som jag kör salva på men jag drar upp ett stolpiller i stjärta ändå, ifall det är inne också. Det är lite mysig känsla också. :Virro:Virro
Mega_man1000
2009-12-10, 16:58
jaha så du har fått en liten "kula" utanför analöpningen? får du ont efter du varit på toa asså jagmenar gör det ont en lååång stund efter asså flera timmar?
Scratch89
2009-12-10, 17:45
Man måste älska Kolozzeum ibland.
shut teh face
2009-12-10, 17:53
jaha så du har fått en liten "kula" utanför analöpningen? får du ont efter du varit på toa asså jagmenar gör det ont en lååång stund efter asså flera timmar?
Varför undrar du så mycket? Japp jag det är troligtvis en kula utanför öppningen. Det var bara när det var värst 1-2 dagar som det gjorde ont flera timmar efteråt (om man satt ned)
om man går på toa ofta är det ett tecken på bra ämnesomsättning?
om man går på toa ofta är det ett tecken på bra ämnesomsättning?
Nix. Det är ett tecken på att du äter mer som en häst och mindre som en människa.
*asbestdräkt på*
Men hur är det om det är tvärt om då, om man går på toa typ var 3-4 dag är det tecken på dålig ämnesomsättning?
Men hur är det om det är tvärt om då, om man går på toa typ var 3-4 dag är det tecken på dålig ämnesomsättning?
Det kan vara det. Men det behöver inte vara det. Jag behöver inte gå på toa oftare än så om jag äter kolhydratfritt.
Det är i så fall förstoppning snarare än att man inte går på toaletten som är det lurigare. "Låg ämnesomsättning" är hypotyreos, och det för med sig en drös andra problem utöver förstoppning. Chansen att man har det är ganska låg, om det bara är förstoppning som är problemet.
för mig har har det alltid varit så sällan även fast jag var mycket fet när jag var yngre och det spelar ingen roll hur mycket jag äter jag går nästan aldrig oftare ändå.
-Englund
2009-12-10, 21:53
Man måste älska Kolozzeum ibland.
Faktiskt.. !:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.