Visa fullständig version : Tillskott som har dokumenterad effekt?
The Ross Sisters
2009-12-10, 00:25
Det finns ju, som bekant, välldigt mycket kosttillskott att välja och vraka mellan, men vad finns det för tillskott som faktiskt har en bevisad effekt?
BCAA/EAA och Kreatin är dom enda jag vet, men finns det fler?
Som jag förstår så är det ofta, i tex preworkout tillskott kolhydrater, koffein och kreatin och dyl. som gör produkten effektiv och sånt kan man ju slänga i sig utan att lägga pengar på massa konstiga PWO's.
BCAA/EAA + Kreatin (ev snabba kolisar) verkar vara det man behöver, men finns det mer komponenter man kan ta med för att öka sin prestation?
Finns inget som pekar på att snabba kolhydrater skulle vara bättre än långsamma kolhydrater vid tex styrketräning och löpning. Fast jag kanske har missat något?
mangemani
2009-12-10, 00:37
det räcker gott och väl,EAA och ja,POW produkter som tex ragex2.
The Ross Sisters
2009-12-10, 00:58
det räcker gott och väl,EAA och ja,POW produkter som tex ragex2.
Är det bevisat att sammansättningen av olika ämnen i ragex2 är gynnsam, eller är det bara spekulationer? Den hinnehåller ju en rad ämnen, men är alla dom verkligen nödvändiga?
Ragex2 innehåller 250mg koffein/portion, jag har hört att koffein förhindrar effekten av kreatin, sanning eller myt?
Fan får ju akta sig för att dokumentera en alltför positiv effekt - då blir det ju olagligt!
Degpekka
2009-12-10, 01:33
Man behöver ju ingenting av det du nämner för att bli grov... och ja, du kan köpa favoriterna ur en pwo, tex koffein, CEE och AAKG och få i princip lika bra resultat.
mangemani
2009-12-10, 01:57
Är det bevisat att sammansättningen av olika ämnen i ragex2 är gynnsam, eller är det bara spekulationer? Den hinnehåller ju en rad ämnen, men är alla dom verkligen nödvändiga?
Ragex2 innehåller 250mg koffein/portion, jag har hört att koffein förhindrar effekten av kreatin, sanning eller myt?
om du läser igenom rage tråden,så kommer du garanterat få ditt svar,men för att summera,få klagar resten hurrar.
men för min del..ja,det är bevisat att det är gynnsamt,dvs det funkar för mej.
nu vet jag inte vad dagens forskningar säger,men jag har aldrig märkt av nå negativt med att kombinera koffein och kreatin,snarare possetivt.
det skrivs och sägs så mycket om ditt och datt,vad som är bra och vad som är dåligt,men det är när man testar,det är då man får det riktiga svaret.
Eddie Vedder
2009-12-10, 07:55
Jag tycker inte direkt man kan räkna in saker som protein, aminosyror, kolhydrater och omega-3 t.ex. Det är ju trots allt något som JAG mer kopplar till "mat i pulverform/kapselform". Det är tillskott men inga problem att få i sig via mat heller och man vet inte om det faktiskt HAR en påtaglig skillnad för ens resultat över tid jämfört med bra kost.
Så de "funkar" ju alldeles självklart, det är ju näringsämnen som kroppen bearbetar och har lärt sig bearbeta sedan Hedenhös.;) Mitt svar på frågan är kreatin och koffein. Vi har skrivit om båda:
http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/
http://traningslara.se/blogg/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/
Det där har vi också skrivit om.:)
http://traningslara.se/blogg/kreatin-och-koffein-paverkas-kreatinet-negativt/
Jag tycker inte direkt man kan räkna in saker som protein, aminosyror, kolhydrater och omega-3 t.ex. Det är ju trots allt något som JAG mer kopplar till "mat i pulverform/kapselform". Det är tillskott men inga problem att få i sig via mat heller och man vet inte om det faktiskt HAR en påtaglig skillnad för ens resultat över tid jämfört med bra kost.
Så de "funkar" ju alldeles självklart, det är ju näringsämnen som kroppen bearbetar och har lärt sig bearbeta sedan Hedenhös.;) Mitt svar på frågan är kreatin och koffein. Vi har skrivit om båda:
Håller inte med. Aminosyror som tillskott hamnar för mig i samma fack som kreatin då det förekommer naturligt i maten vi äter men för den där extra effekten krävs det att det finns i tillskottsform.
Lägger till duravol(produkt, bockhornsklöver) och hmb till listan
Eddie Vedder
2009-12-10, 10:37
Håller inte med. Aminosyror som tillskott hamnar för mig i samma fack som kreatin då det förekommer naturligt i maten vi äter men för den där extra effekten krävs det att det finns i tillskottsform.
Det resonemanget köper jag. Jag är beredd att hålla med.:)
The Ross Sisters
2009-12-10, 15:35
om du läser igenom rage tråden,så kommer du garanterat få ditt svar,men för att summera,få klagar resten hurrar.
men för min del..ja,det är bevisat att det är gynnsamt,dvs det funkar för mej.
nu vet jag inte vad dagens forskningar säger,men jag har aldrig märkt av nå negativt med att kombinera koffein och kreatin,snarare possetivt.
det skrivs och sägs så mycket om ditt och datt,vad som är bra och vad som är dåligt,men det är när man testar,det är då man får det riktiga svaret.
Jag ska ta å läsa igenom den tråden!
Ah, okej. Vad jag vet har jag inte heller kännt någon skillnad när jag intagit koffein i samband med kreatin, har dock enbart gjort det ngra få ggr!
Det jag mest är inne på ang om produkterna har en bevisad effekt (har svårt att förklara detta) är ju om ämnessammansättningen är gynnsam eller om det, som i tex rage, är enbart koffeinet och kreatinet som gör en pigg och att tillskottet innehåller massa annat drit bara för att verka flashiga. hänger du med?
Tex:
"kolla våran nya produkt 'ulitmate anabolic peace of shit 2000' den innehåller alla möjliga aminosyror och örter från världens alla hörn + månsten och extrakt från pluto vilket kommer att få dina muskler att explodera och du kommer få en ökad ork du aldrig upplevt förr!
!obs! innehåller 4g koffein"
Och då är det ju alltså koffeinet som gör nytta så ist för att köpa denna produkt så kan man ist ta koffeintabletter. nu vette faan om jag rör ihop det i grytan för mkt!
Roger över Roger ut!
The Ross Sisters
2009-12-10, 15:36
http://traningslara.se/blogg/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/
http://traningslara.se/blogg/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/
Det där har vi också skrivit om.:)
http://traningslara.se/blogg/kreatin-och-koffein-paverkas-kreatinet-negativt/
Ska läsa igenom inläggen:)
mangemani
2009-12-10, 16:48
Jag ska ta å läsa igenom den tråden!
Ah, okej. Vad jag vet har jag inte heller kännt någon skillnad när jag intagit koffein i samband med kreatin, har dock enbart gjort det ngra få ggr!
Det jag mest är inne på ang om produkterna har en bevisad effekt (har svårt att förklara detta) är ju om ämnessammansättningen är gynnsam eller om det, som i tex rage, är enbart koffeinet och kreatinet som gör en pigg och att tillskottet innehåller massa annat drit bara för att verka flashiga. hänger du med?
Tex:
"kolla våran nya produkt 'ulitmate anabolic peace of shit 2000' den innehåller alla möjliga aminosyror och örter från världens alla hörn + månsten och extrakt från pluto vilket kommer att få dina muskler att explodera och du kommer få en ökad ork du aldrig upplevt förr!
!obs! innehåller 4g koffein"
Och då är det ju alltså koffeinet som gör nytta så ist för att köpa denna produkt så kan man ist ta koffeintabletter. nu vette faan om jag rör ihop det i grytan för mkt!
Roger över Roger ut!
jojo,jag förstog redan från början vad du menade;)
mitt råd är att du läser på rage inehålls förteckningen och sen söker du på allt som finns i den.
rage har en mycket bra blandning utav saker som har sin funktion i kroppen för att kroppen ska kunna prestera bättre.
men som sagt,läs i rage tråden..läs,tänk igenom om det är värt det och köp/strunta i det:)..simpelt.
BobaFett
2009-12-10, 22:51
BCAA/EAA + Kreatin (ev snabba kolisar) verkar vara det man behöver, men finns det mer komponenter man kan ta med för att öka sin prestation?
CLA finns dokumenterat. Jag tycker att det funkar bättre än EAA, ökar alltid mer än när jag kör EAA, det kan vara placebo men jag tror ärligt talat på det.
Eddie Vedder
2009-12-11, 07:28
CLA finns dokumenterat.
Ja men med väldigt skiftande resultat. Så jag skulle definitivt inte klassa CLA som en av de tillskotten med stark evidens för effektivitet.
Snarare tvärtom, just CLA tycker jag har ovanligt mycket motsträvig forskning bakom sig. Mängder av forskning så visst finns det väldokumenterat. Men om forskningen säger både A, B och C känns det ju inte som effekten vilar på en särskilt stabil vetenskaplig grund.
Jämfört med t.ex. kreatin och koffein.
BobaFett
2009-12-11, 15:50
Ja men med väldigt skiftande resultat. Så jag skulle definitivt inte klassa CLA som en av de tillskotten med stark evidens för effektivitet.
Snarare tvärtom, just CLA tycker jag har ovanligt mycket motsträvig forskning bakom sig. Mängder av forskning så visst finns det väldokumenterat. Men om forskningen säger både A, B och C känns det ju inte som effekten vilar på en särskilt stabil vetenskaplig grund.
Jämfört med t.ex. kreatin och koffein.
Det är för att de använder det i viktminskningssyfte, de tester som finns på muskelökning visar att det fungerar, speciellt studien där man kombinerar CLA, kreatin och vassleprotein.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126109
Eddie Vedder
2009-12-11, 15:56
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126109
Om du kollar kommentarerna efter så känns inte direkt CLA som särskilt bidragande där.;)
BobaFett
2009-12-11, 16:10
Om du kollar kommentarerna efter så känns inte direkt CLA som särskilt bidragande där.;)
Hur vet du det? Det finns ingen studie på CLA/kreatin/protein vs kreatin/protein.
BobaFett
2009-12-11, 16:12
Hur vet du det? Det finns ingen studie på CLA/kreatin/protein vs kreatin/protein.
Nu tänkte jag lite fel här *screwy*
Eddie Vedder
2009-12-11, 16:27
Results revealed that although some statistical trends were observed with moderate to large effect sizes, CLA supplementation did not significantly affect (p > 0.05) changes in total body mass, fat-free mass, fat mass, percent body fat, bone mass, strength, serum substrates, or general markers of catabolism and immunity during training. These findings indicate that CLA does not appear to possess significant ergogenic value for experienced resistance-trained athletes.
Effects of conjugated linoleic acid supplementation during resistance training on body composition, bone density, strength, and selected hematological markers. J Strength Cond Res. 2002 Aug;16(3):325-34.
RESULTS: After 7 wk the CLA group had greater increases in lean tissue mass (LTM) (+1.4 vs +0.2 kg; P < 0.05), greater losses of fat mass (-0.8 vs +0.4 kg; P < 0.05), and a smaller increase in 3MH (-0.1 vs + 1.3 micromol.kg LTM.d(-1); P < 0.05) compared with PLA. Changes between groups were similar for all other measurements, except for a greater increase in bench press strength for males on CLA (P < 0.05). In the crossover study subjects had minimal changes in body composition, but smaller increases in 3MH (-1.2 vs +2.2 micromol.kg LTM.d(-1); P < 0.01) and NTx (-4.8 vs +7.3 nmol.kg(-1) LTM.d(-1); P < 0.01) while on CLA versus PLA. CONCLUSIONS: Supplementation with CLA during resistance training results in relatively small changes in body composition accompanied by a lessening of the catabolic effect of training on muscle protein.
The effects of conjugated linoleic acid supplementation during resistance training. Med Sci Sports Exerc. 2006 Feb;38(2):339-48.
Jag menar alltså inte att CLA är "motbevisat" eller så utan bara att JAG inte anser man kan jämföra CLA med den evidensen som koffein och kreatin har. Som du ser ovan finns små positiva effekter men även uteblivna.
Här är en review som du själv får läsa i sin helhet om du har tillgång till men i abstraktet framgår att vetenskapen är tveksam som sagt:
Conjugated linoleic acid (CLA) has been studied extensively in both animal and human models. CLA supplementation has been attributed to provide several health benefits that are based largely upon animal and in vitro studies. Recent literature suggests that CLA supplementation possesses an anti-adipogenic role. However, the results of studies in humans have not been as consistent in this regard as anticipated from animal models. In addition to body composition, CLA also recently has been investigated in terms of exercise performance. The following review summarizes the most recent scientific investigations relative to CLA supplementation and its effects upon body composition and exercise performance. Additionally, recent investigations into the safety of CLA supplementation also are reviewed.
http://currentsportsmedicinereports.net/pt/re/jsr/userLogin.htm;jsessionid=LvkP5nKV3hdn1Vj7V0QSJfT5c MLHltn9CmHFNpdvJKCfkp8N4rgD!713630137!181195628!80 91!-1
Conjugated linoleic acids. Curr Sports Med Rep. 2008 Jul-Aug;7(4):237-41.
Beta-Alanin har också bevisad effekt.
WHITEFOLKS
2009-12-11, 19:16
Lite sidofråga, en bevisad effekt kan väl även vara "0"?
Det betyder väl mest att man har klargjort hur mycket/lite effekt någonting har och att det inte är pga "diffusers"?
Eddie Vedder
2009-12-11, 22:00
att det inte är pga "diffusers"?
Menar du confounders?
Doctor Snuggles
2009-12-11, 22:05
Nu tänkte jag lite fel här *screwy*
Hehehe.
WHITEFOLKS
2009-12-11, 22:48
Menar du confounders?
Antagligen, inte så inne på begreppen :D
Cerberus
2009-12-11, 23:10
Köp hellre en burk koffeintabletter(eller drick mer kaffe) än CLA iaf. Har inte prövat CLA men de verkar va jävligt mkt pengar för eventuell minimal effekt.
Eddie Vedder
2009-12-11, 23:29
Har inte prövat CLA men de verkar va jävligt mkt pengar för eventuell minimal effekt.
Och man kan få i sig det från goda feta mjölkprodukter.*drool*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.