handdator

Visa fullständig version : Mängden proteinpulver per shake?

Sandö
2009-12-09, 22:51
Jag har Kolozzeums Pure Whey och på förpackningen står det att man ska blanda en dl per shake. Det är ju förmodligen baserat på någon form av medelvikt. Men hur mycket kan man ta per gång, finns det någon max-gräns där det inte ger mer eller t.o.m. när det blir skadligt? Jag väger 115-116kg så jag bör ju kunna ta mer än en dl per shake?

OR? :)

Dreas
2009-12-09, 23:04
25g pulver per shake skulle jag rekommendera, tror inte du behöver mer för att stimulera proteinsyntesen maximalt.

exor
2009-12-09, 23:16
Jag brukar köra mellan 30g till 60g pulver. Men har då mellan 3-7 dl vätska.

Sandö
2009-12-09, 23:23
Okej, får ta och väga det och se hur mycket det är.
Har mängden vätska så mycket med det hela att göra egentligen? Förutom att det blir jäkligt trögflytande om man har för lite vätska. :)

exor
2009-12-10, 00:00
Nä det tror jag inte. Ville bara skriva det så att du kunde jämföra.

Morty
2009-12-10, 11:17
20 gram pulver har jag, som max. Mer är antagligen bortkastat, och dessutom blandar jag med 3dl mjölk (+10 gram protein; 2 gram vassle och 8 kasein) Sök för mer info!

EIGuapo
2009-12-10, 21:26
Jag har Kolozzeums Pure Whey och på förpackningen står det att man ska blanda en dl per shake. Det är ju förmodligen baserat på någon form av medelvikt. Men hur mycket kan man ta per gång, finns det någon max-gräns där det inte ger mer eller t.o.m. när det blir skadligt? Jag väger 115-116kg så jag bör ju kunna ta mer än en dl per shake?

OR? :)

Jag tar 0,5dl direkt före & direkt efter.

Sniggel
2009-12-10, 21:32
Vill du ta mer än 25-30g (som verkar vara maxgräns där det kommer till nytta) så bör du nog blanda ut med långsamt protein och eller fett och fiberrika livsmedel (syftar mest på havregryn), även om fett gör mest för att "sakta ner" magsäckstömningen.
Eller så kan du ta drinken tillsammans med mat. Säg 30g före stor måltid och 30g efter samma måltid, skulle jag tro.
Eller ta drinken vid fler tillfällen under dagen. Mellan måltider kan vara en bra idé då det kan uppreglera proteinsyntesen under en viss tid utan att tappa den långsiktiga antikatabola effekten dina måltider har.

selmir
2009-12-10, 21:51
Vill du ta mer än 25-30g (som verkar vara maxgräns där det kommer till nytta) så bör du nog blanda ut med långsamt protein och eller fett och fiberrika livsmedel (syftar mest på havregryn), även om fett gör mest för att "sakta ner" magsäckstömningen.
Eller så kan du ta drinken tillsammans med mat. Säg 30g före stor måltid och 30g efter samma måltid, skulle jag tro.
Eller ta drinken vid fler tillfällen under dagen. Mellan måltider kan vara en bra idé då det kan uppreglera proteinsyntesen under en viss tid utan att tappa den långsiktiga antikatabola effekten dina måltider har.

Men om man tar 5dl mjölk ( långsamt protein ? ) + 50g whey sen tar ca 50 % av shakern och efter en-två timmar efter tar resten borde väl vara OK som mellanmål ???

Sandö
2009-12-10, 21:56

Anledningen till att jag vill ta mer är för att jag iom min vikt behöver mer protein och tror inte jag får i mig det annars. Men, att blanda i havregryn låter som en bra idé faktiskt, det ska jag göra! Kanske tom lyxa till det med mjölk ist för vatten! :)

King Grub
2009-12-10, 22:15
Anledningen till att jag vill ta mer är för att jag iom min vikt behöver mer protein

Det gör du nog inte. Inte vid ett enstaka tillfälle i samband med träning. Det är dygnets totala proteinbehov man kan räkna på i gram per kilo. Den akuta stimulansen av muskeluppbyggnaden av proteinintag beror på höga nivåer av aminosyror i blodet, och där ligger den övre gränsen för effekt på runt 20-30 gram protein (eller 10 gram essentiella aminosyror i fri form). Mer gör ingen skada, men ökar inte muskeluppbyggnaden mer heller, och har man ett bestämt dagsintag av protein, är det vettigare att lägga resten vid andra tillfällen.

Sandö
2009-12-10, 22:32
Det gör du nog inte. Inte vid ett enstaka tillfälle i samband med träning. Det är dygnets totala proteinbehov man kan räkna på i gram per kilo. Den akuta stimulansen av muskeluppbyggnaden av proteinintag beror på höga nivåer av aminosyror i blodet, och där ligger den övre gränsen för effekt på runt 20-30 gram protein (eller 10 gram essentiella aminosyror i fri form). Mer gör ingen skada, men ökar inte muskeluppbyggnaden mer heller, och har man ett bestämt dagsintag av protein, är det vettigare att lägga resten vid andra tillfällen.

Okej. Eftersom jag även äter 10g EAA före och 10g EAA efter träning menar du helt enkelt att det är bättre att lägga proteinshaken vid andra tillfällen under dagen?
Jag äter som vanlig under hela dagen; frukost, lunch och kvällsmat. Sen brukar jag träna runt 19.30 - 20.00 och innan jag tränar så tar jag EAA och Rage X2, och efter EAA och proteinshake. Då kanske det är bättre att jag stoppar in lite proteinshake mellan lunch och kvällsmat istället, samt att jag bör försöka äta något i matväg efter jag är klar med träningen vid halv tio-tiden. Låter det vettigt?

Dreas
2009-12-10, 22:35
Okej. Eftersom jag även äter 10g EAA före och 10g EAA efter träning menar du helt enkelt att det är bättre att lägga proteinshaken vid andra tillfällen under dagen?
Jag äter som vanlig under hela dagen; frukost, lunch och kvällsmat. Sen brukar jag träna runt 19.30 - 20.00 och innan jag tränar så tar jag EAA och Rage X2, och efter EAA och proteinshake. Då kanske det är bättre att jag stoppar in lite proteinshake mellan lunch och kvällsmat istället, samt att jag bör försöka äta något i matväg efter jag är klar med träningen vid halv tio-tiden. Låter det vettigt?Ta en vassledrink till frukost och en till kvällsmat då? Alltså, mat + drink :)

Sandö
2009-12-10, 22:44
Ta en vassledrink till frukost och en till kvällsmat då? Alltså, mat + drink :)

Ja det låter ju också bra....fan det blir för mycket tips till slut! :)

Vilken skön signatur du har föresten, måste ju vara gym-turken då? :D

Dreas
2009-12-10, 22:52
Ja det låter ju också bra....fan det blir för mycket tips till slut! :)

Vilken skön signatur du har föresten, måste ju vara gym-turken då? :DDet jag får ut av tråden och har som åsikt själv är, om man nu inte får i sig nog med protein ifrån maten då är, 20-30g protein vid x antal lämpliga tillfällen, förslagsvis vid de tidpunkter jag själv sa.

Gymturken it is :D

Sandö
2009-12-10, 22:57
Det jag får ut av tråden och har som åsikt själv är, om man nu inte får i sig nog med protein ifrån maten då är, 20-30g protein vid x antal lämpliga tillfällen, förslagsvis vid de tidpunkter jag själv sa.

Gymturken it is :D

Jo låter ju helt klart vettigt. Har egentligen aldrig satt mig in i det här med olika typer av protein och allt vad det är, men börjar få lite koll nu. :)

Dreas
2009-12-10, 23:13
Jo låter ju helt klart vettigt. Har egentligen aldrig satt mig in i det här med olika typer av protein och allt vad det är, men börjar få lite koll nu. :)Bra det, Kolozzeum är grymt på den fronten måste jag säga :)

ChrisDEFC
2009-12-10, 23:32
25-30g säger ni, har ingen våg hemma men är det ungefär 0,8-1dl pulver?

Är det samma rekommendation när det gäller kasein+vassle(typ double pro) eller kan man ta lite mer då pga det långsammare upptaget?

Och om man äter så gör det ju upptaget långsammare så vilken dos är rekommenderat om man typ drar en banan eller några mackor ihop med vassleshaken till mellanmål? Eller är det fortfarande maxgräns runt 25-30g.

944RS
2009-12-11, 08:50
0,8-1dl är nog lagom då 1dl väger runt 35g.

Det är ju bara vassle som har den begränsningen så kaseindrinkar med vassle i kan man ta mer av.

Sandö
2009-12-13, 22:34
Alltså såvida min våg inte ljuger så väger 1,1-1,2 dl av Pure Whey ca 60g. Mätte alldeles nyss.

Psyla
2009-12-13, 23:11
Jag räknar aldrig själv in EAA i mitt totala proteinbehov, det ger bara akut stimulans och är inget som varar direkt. Samma sak med vassle förutsatt att jag inte dricker det tillsammans med en vanlig måltid, då används det som ett vanligt blandprotein om jag inte är helt ute och cyklar...

jontet
2009-12-14, 08:10
Jag räknar aldrig själv in EAA i mitt totala proteinbehov, det ger bara akut stimulans och är inget som varar direkt. Samma sak med vassle förutsatt att jag inte dricker det tillsammans med en vanlig måltid, då används det som ett vanligt blandprotein om jag inte är helt ute och cyklar...

jag tror nog att du är det, påstår du att eaa på något sätt står utanför proteinsyntesen?

Yeahvlen
2009-12-14, 08:58
jag tror nog att du är det, påstår du att eaa på något sätt står utanför proteinsyntesen?

Står utanför en förhöjd muskelproteinsyntes? Det höjer muskelproteinsyntesen, kraftigt dessutom.

Sniggel
2009-12-14, 09:34
Och om man äter så gör det ju upptaget långsammare så vilken dos är rekommenderat om man typ drar en banan eller några mackor ihop med vassleshaken till mellanmål? Eller är det fortfarande maxgräns runt 25-30g.

Jag vet inte om jag sett någon svara på denna frågan tidigare. Men jag tror att det teoretiskt sett borde gå att höja mängden om man tar det till en måltid, och ändå få full nytta av proteinet (både från maten och drinken), till skillnad om man tar t ex 60g vassle på tom mage.

King Grub
2009-12-14, 10:23
30 gram verkar vara maxgränsen för akut stimulans av proteinsyntesen även med långsammare protein eller vid en blandad måltid.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B758G-4X25VJY-R&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=aa46a45d453f76170c55d906611038d5

Sniggel
2009-12-14, 12:30
30 gram verkar vara maxgränsen för akut stimulans av proteinsyntesen även med långsammare protein eller vid en blandad måltid.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B758G-4X25VJY-R&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=aa46a45d453f76170c55d906611038d5

Men där är "more to it" än enbart stimulans av proteinsyntes i det akuta skedet (då syftar jag på 11 timmar som "akut"), med avseende på att bygga muskler.

Där kan man tänka sig att 30g vassle + 150g "lean beef" gör mer nytta än 30g vassle + motsvarande mängd kalorier från maltodextrin.

Du har själv nämnt bl a hormoniell påverkan som en av faktorerna av ett högre proteinintag (ville bara påpeka detta, säger inte emot dig på något sätt).