handdator

Visa fullständig version : Mängd mat vid deff?

Tompa.H
2009-12-08, 21:38
Har precis bestämt mig för att börja deffa efter års skiftet.
Har läst om kring här på forumet, och har märkt många gånger att folk säger till att personen äter för LITE för att gå ned i vikt.

och nu undrar då jag hur mycket skall man äta under en deff? vilka tider?
någon snäll farbror som kan ge mig ett litet deff upplägg, matmässigt.

Vad tränar ni under deffen? alltså löpning, simmning, rodd osv för fettbrännande syfte?

Om detta hjälper, Tränar styrke träning gjort i snart 2 år,
194cm lång
Vikt 89-90kg.

och har under vintern byggt upp bra muskelmassa, och vill ju inte tappa det under deffen, och jag vet att man skall äta mer protein för att behålla muskel massan, men jag vet inte hur mycket jag skall äta?

Tack på förhand

kjell33
2009-12-08, 21:41
Läs detta
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Mr.Sarkastisk
2009-12-08, 22:30
Läs detta
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Låter som en strålande idé. (+1)

happy75smile
2009-12-09, 10:13
Har precis bestämt mig för att börja deffa efter års skiftet.
Har läst om kring här på forumet, och har märkt många gånger att folk säger till att personen äter för LITE för att gå ned i vikt.

och nu undrar då jag hur mycket skall man äta under en deff? vilka tider?
någon snäll farbror som kan ge mig ett litet deff upplägg, matmässigt.

Vad tränar ni under deffen? alltså löpning, simmning, rodd osv för fettbrännande syfte?

Om detta hjälper, Tränar styrke träning gjort i snart 2 år,
194cm lång
Vikt 89-90kg.

och har under vintern byggt upp bra muskelmassa, och vill ju inte tappa det under deffen, och jag vet att man skall äta mer protein för att behålla muskel massan, men jag vet inte hur mycket jag skall äta?

Tack på förhand

Första hand är väl ändra kostvana. Dvs äta mindre socker och kakor till att börja med och röra sig mer. Det hela går ut på röra sig mer.
Man kan äta mycket men då måste man tänka på att man måste röra sig ännu mer för att det skall brytas ned.

Tänk dig de vikingarna förr i tiden var ju relativ smala- varför? de jagar dvs de rör på sig därav är de inte så tjocka.

För att gå ned i vikt rekommendera jag att man förbränner minst 500kal/per träningspass. Sedan om det är löpning eller andra sporter spelar ingen roll. Ofta är ett träningspass ca 300kal man förbränner dvs måste man promenera resterande eller göra något som förbränner de 200kal. Rör dig varje dag. Om du träna varje dag eller ej spelar ingen roll men om du inte träna så skall du gå prommenad i alla fall minst 1 timme om dagen.
Byta ut Bil mot promenad när det går

När man sedan har lyckats med detta kan man fraktiskt börja smått minska på mängden mat som man äter. Det är inte kvantitet som gäller utan kvaliteten :-).
Ät mindre varje mål och lägg in mellanmål som en frukt.
Av erfarenhet nu så är det jag håller på med nu. Det fungera utmärkt.
Ät ordentligt frukost och sedan en mellan mål innan lunch och sedan lunch och sedan mellan mål och sedan middag. Om du håller det jämn takt kommer du se det i vågen. Det kan upplevas tufft själv från början att vänja sig eftersom man är rädd att känna hunger känsla eller man rent av känner det med. Bra tips är i så fall att dricka vatten mycket under dagen. Drick kanske en kluck vatten varje timme. Första gången jag började med ett så kände jag hunger känslan i 1dag eftersom kroppen är inte van men efter ca 3dagar så har min kropp vant sig.
Hur äter man mindre? Det kan börjas fraktiskt skära sakerna i mindre delar så du behöver flera gånger på dig innan du får i dig samma mängd och sedan minska på mängden och äta långsammare. Det är för lurar hjärna. Det tar ca 10min efter man ätit innan hjärna uppfattar att du äter något.
Om du vill ha ännu bättre effekt är dricka ett glas vatten eller dricka soppa innan maten (vätska fyller din matsäck). Så slipper du äta så mycket och sedan dricka regelbundet med vatten mellan måltider samt mellan mellanmålen.