Logga in

Visa fullständig version : "mat" mellan styrka & cardio

Mallan
2002-06-06, 08:40
Skulle behöva lite tips & ideér på tillskott el "mat" som kan vara lämpligt att trycka i sig efter att man tillbringat ett intensivt styrkepass i gymet och ska gå vidare på cardioträningen (~30min).

Vill förbränna, visst, men inte riskera att "nöta" på den lilla muskelmassa som jag lyckats bygga upp. :D

Har funderat på att ta min Kreapyrdos (Kreapyr, ALA, ALC) här istället för efteråt. Kan det vara nå´t?? :confused:

Mallan
2002-06-06, 12:47
Ok, har fått mitt svar (på annat håll..hrmrmr) :mad:

"snabbt" protein tillsammans m. lite MCT blir lösningen om jag känner mig utpumpad efter styrkepasset. ;)

Kaparn
2002-06-08, 14:25
Vad du än äter skall du vara medveten om att man skall hålla en lucka på 8timmar mellan styreträningen och konditionsträningen, för annars bryter du ned det du med träningen har byggt upp, och det är ju det man vill undvika.

Personligen har jag i 3månader nu tränat på morgonen och sprungit på kvällen och det har fungerat bra. Har nu till sommaren ställt om mig och börjat springa på morgonen, vilket kan fungera ännu bättre eftersom kroppen har lättast att bränna fett på morgonen. Det återstår ju att se..

/Kaparn

GhostFace
2002-06-08, 15:16
Tung fysisk träning bygger inte upp nåt...det sliter ner. ;)

Kaparn
2002-06-08, 16:15
Det gäller att träna hårt och tungt, men med kontroll och medvetenhet.

betterbodies
2002-06-09, 09:54
Ta en scoop Whey som Proteindrink med vatten mellan styrkan å cardio. Funkar alldeles utmärkt för mig :D

Mallan
2002-06-10, 14:31
Yes, lite svar och kommentarer! :eek:
(sarkastisk)

Jo, visst ultimatum är ju att dela upp det, men...
Jag känner att jag får ut mer på konditionsträningen om den görs lite senare på dagen och då jobbar jag. Nästa tillfälle är efter gymet.

Kroppen ska väl klara av en fysisk aktivitet på 1,5-2tim med den energi man laddat med under natten & dagen :rolleyes:
Om man dessutom pausar lite mellan passen & intar x-tra energi borde ju depåerna vara nöjda :confused:

Bör även lägga till att Krepyrdosen inte är aktuell...blir istället VP2 & MCT :D ;)

[ 10 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Mallan ]

Dasse
2002-06-15, 22:44
Hur länge vara dina styrkepass?
När du kör cardio- vad är du ute efter?
Bättre kondition eller fettförbränning eller en kombination av de bägge? Svaret på dessa frågor bestämmer hur hård cardio du kommer att köra och kommer också att avgöra vad du bör stoppa i dig mellan ditt styrkepass och din cardioträning.
Dessa frågor bör besvaras för att kunna ge dig ett vettigt svar. :)

Mallan
2002-06-17, 10:41
Hej Dasse,

Syftet med cardioträningen är att bibehålla/öka konditionen. Ngn mer förbränning är för tillfället inte nödvändig.

Mitt styrkepass pågår i ~60min. Drar det ut på tiden kortar jag ner cardion till 20 min (istället för 30 min) eller tar en paus med x-tra näring (protein & MCT).

Jag tränar med högre puls, ofta intervaller.

Hoppas att det ger dig "mer kött på benen" :)

Dasse
2002-06-17, 23:49
Om du nu inte är ute efter fettförbränning och kör tuff intervallträning ser jag inget hinder med att du även stoppar i dig kolhydrater mellan styrkan och cardion för att orka bättre. 20 - 30 min är inte så länge och innebär väl inte någon större risk för nedbrytning av massa om man kör lugnt men om man kör tufft som du verkar göra tror jag att det eventuellt kan vara bra med KH. Vet dock inte hur mycket av dessa som du kommer att tillgodogöra dig på denna korta tid men det borde ju vara positivt för återhämtnngen i alla fall. Prova får du se vad du tycker. (Följande fråga ställer jag av ren nyfikenhet)Använder du pulsklocka och i så fall karvonens formel för att räkna ut på vilken nivå du ska träna, om du svarar ja, vilka % av max kör du på och hur länge på varje? OBS tro inte jag är någon expert bara för att jag frågar. :)

Petrus
2002-06-18, 05:48
>Mallan,
Jag fattar vad du är ute efter... ;)
Om du tycker det är jobbigt att dricka en vassledrink så finns det bra alternativ som jag själv överväger. (Har dock ej provat än)
Köp ett tillskott av BCAA´s eller Aminosysror...kostnad ca 150-200:-/månad beroende på produkt och tillverkare osv. Då får du i dig de viktigaste aminosyrorna direkt på ett lätt sätt och slipper ha en proteindrink skvalpandes i magen under cardioträningen... ;)
Hittar du pulverform är det bäst, men undvik de färdigblandade och flytande produkterna.
Vänligen,,,

Petrus

The Dwag
2002-06-18, 07:37
Jappz och köper du tabbar är det bara du tuggar dom i munnen och sköljern ner med vatten...eller en Isotonics sportdryck med lågt kolhydrat värde !

Prolab Amino 2000 är klart ätbara på det sättet.... Ulitmates Nutritions BEEF Liver tabletter smakar inte mummigt !
;) :D

Mallan
2002-06-18, 12:01
I förra veckan drog jag en VP2/MCT blandning mellan styrkan och intervalljoggen.
För att undvika "skalpet" är man ju tvungen att stå och "hänga" i 15min efteråt och det pajjar ju liksom lite av motivationen.

Tinner, tror du har gett mig vad jag behöver...låter intressant. Vet att det finns en flytande (vilket du inte rekommenderar) variant på gymet..BCAA´s tabletter kanske, får kolla...

The Dwag, ok inte insatt i vem som har den, liten ledtråd?!

Dasse,Jag kör med pulsklocka lite då och då.
I början av deffen, för att jag skulle veta hur många kcal jag gjorde av med. Ibland har jag den för att kolla att jag inte tränar på för hög eller för låg puls, men det mest avancerade jag gör med den är väl att jag uppdaterar den med jämna mellanrum pga av konditionsförändring samt kollar min max-/vilopuls.
För tillfället ligger den på "hyllan".

Ikväll är det dags för en dos av styrka och cardio så vi får väl se vad jag kan hitta

:rolleyes: . Utbudet av tillskott är inte vad det borde vara här nere... :mad: :(
Man får gå till apoteket för att beställa Glutamin..så de kanske har det andra oxå :)

Tack för alla tips!!
BCAA´s & Amino;
Lasse (misstänker att det är eran "whey amino") eller Tobbe...nå´t ni har & rekommenderar??!! :D

[ 18 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Mallan ]