Visa fullständig version : 95:an och den hårda men grymma kampen.
Tjenare.
Kan börja med att säga att jag är 95:a, alltså 14 år. Blir 15 i februari, ärligtalat så längtar jag faktiskt inte mycket, jag tar det som det kommer.
Har inte så mkt planer inför framtiden, tar också det som det kommer men en sak som jag är intresserad av som jag kan hålla på med nästan hela tiden, det är träna.
Jag har tränat fotboll innan i 7 år men nu gymmar jag ist p.ga varit sjuk och kan inte fortsätta med det, inte min grej längre.
Nu har jag gymmat i ca 1 månad och några dagar.
Fast haft 2 viloveckor då jag varit sjuk olika gånger :(.
Jag förväntar mig att se resultat vid maj-juni.
Info:
Bänk: 40 KG
Bepress: 40 KG
Vikt: 57 kg skulle jag gissa på, men har gått ner 5-8kg när jag var inne på en period med mycket medicin osv.
Längd: 182 cm (Ska utnyttjas väl :naughty:)
Har tänkt på att gymma 3-5 gånger i veckan och köra 2 muskelgrupper per träning men skiftar lite ibland.
Jag tar inte EEA, kosttilskott, kreatiner eller ngt utan bara vila och mat.
Kanske börjar med kreatin senare, får se hur det blir.
Första passet som jag skriver ner blir nog imorgon, då blir det över&under arm samt axlar.
Hoppas ni är intresserade av att följa journalen och gärna ger mig kritik, både dåligt och bra och ger tips på hur jag ska göra, en klen nybörjare! :em:
Trevlig kväll! =)
MVH xKurdi
Inte så mycket vikter osv, men hoppas ni fortf är intresserade att läsa o hjälpa mig =)
Uppvärmning : 3 min Cykling samt 4 min slag på boxningssäck.
Slutade med att ta 5 min på löpband sen springa 10 min, sammanlagt 1.3 km.
Axlar
Skivstångspress (bakom nacken)
3x8x10 KG sista setet satt jag på en bänk och gjorde.
Militärpress
3x8x10 KG sista setet satt jag på en bänk och gjorde.
Axelpress
2x8x4 KG ( 4 KG var lite för tungt ) Satt på bänk hela tiden
1x8x3 KG ( Kändess mycket bättre, men fick ont i högersida av överkroppen under övningens gång hela tiden! )
Frammåtlutande hantellyft åt sidan
3x8x3 KG ( skönt, men fick lite problem med balansen! )
Drag till hakan med skivstång
3x8x10 KG ( även här fick jag problem med balansen! )
Under/Över arm:
Arm på bänk, handlederna utanför bänk (vet ej namn på övningen!!!)
3x8x2 KG
Dagens pass känndes sådär, inte riktigt planerat, lite för många övningar eller ?
Tips på vad jag kan förbättra osv? Tacksamm :)
poison91
2009-12-08, 21:09
Tja! Kul att du fått upp ögonen för gymmande ;)
Man lär sej mycket själv med tiden, kolla på andra hur dom tränar så får du ju lite ideer till nya övningar å så (: Men om ja får säga vad jag tycker så kör axelpress me stång framför istället för bakom nacken, du kan hantera mer vikt framför å inte lika lätt att skada sej, men annars ser de bra ut :P, du kör bra övningar för å få bra å biffiga axlar, kom ihåg att en maskin aldrig kan ersätta hantlar å skivstång (; Jag är inget träningsproffs men ja pratar av egen erfarenget å de har funkat för mig iaf :), Ät bra mat, vila å kör stenhårt så kommer du öka =) !
Hehe, tack för din kritik, även det hjälpte mig :)
Jo, övningarna är bra tycker jag med, finns sån gymbok på gymmet, går runt med den nästan varje gång jag gymmar haha :)
Ingen annan får ha den, bara min! (A) Nej då men.
Är det bra att köra 5 Övningar på axlar?
Ska jag köra 5 övningar på varje muskelgrupp då eller köra t.ex 3 Övningar på varje muskelgrupp & sen efter en period byter?
Sen så sa du att jag kan köra framför mig, alltså mera militärpress och inget Axelpress bakom nacken (ska tänka på det och ta åt mig det, tack så mycket! =)
välkommen till gymvärlden ;) bara att mata på - vila, träna och ät! :] lägg gärna upp bilder, blir roligare då :D
Grymt att du börjar så tidigt, lycka till med träningen! :D
Petoria:
Hehe tack!
Jag vill inte sitta hemma och slöa, och inte börja med alkohol/rökning heller.
Så träning är det bästa för mig och säkert ni andra som är medlemmar på denna sidan och tränar .
Vill träna från tidig ålder så man kan ha lite kött på bena om man säger så =)
tj__fmx:
Jadå, bara mata på och vila, och självklart träna!!!
Fast kosten är inte jätte bra, men ska ordna sig, och träningen flyter på lite bra men vilan är också som kosten, inte jätte bra men ska försöka skärpa mig.
Gillar att träna och det ska bli kul och journalera här också och självklart, läsa andras journaler =)
Btw, någon som kan hjälpa mig med hur man citerar flera olika svar samtidigt? ;)
Petoria:
Hehe tack!
Jag vill inte sitta hemma och slöa, och inte börja med alkohol/rökning heller.
Så träning är det bästa för mig och säkert ni andra som är medlemmar på denna sidan och tränar .
Vill träna från tidig ålder så man kan ha lite kött på bena om man säger så =)
tj__fmx:
Jadå, bara mata på och vila, och självklart träna!!!
Fast kosten är inte jätte bra, men ska ordna sig, och träningen flyter på lite bra men vilan är också som kosten, inte jätte bra men ska försöka skärpa mig.
Gillar att träna och det ska bli kul och journalera här också och självklart, läsa andras journaler =)
Btw, någon som kan hjälpa mig med hur man citerar flera olika svar samtidigt? ;)
Tryck på multicitera till höger :)
Jaha :) Hoppas jag citerar dig nu då!
ursäkta glömde skriva det förrut, bilder kommer jag ladda upp på när jag precis hade börjat gymma.
Laddar upp 2 bilder när jag får tillgång till den andra datorn med bilerna på! =)
Edit: Funkar inte! :(
poison91
2009-12-09, 17:08
Hehe, tack för din kritik, även det hjälpte mig :)
Jo, övningarna är bra tycker jag med, finns sån gymbok på gymmet, går runt med den nästan varje gång jag gymmar haha :)
Ingen annan får ha den, bara min! (A) Nej då men.
Är det bra att köra 5 Övningar på axlar?
Ska jag köra 5 övningar på varje muskelgrupp då eller köra t.ex 3 Övningar på varje muskelgrupp & sen efter en period byter?
Sen så sa du att jag kan köra framför mig, alltså mera militärpress och inget Axelpress bakom nacken (ska tänka på det och ta åt mig det, tack så mycket! =)
Haha ja de e rätt, roffa åt dej ;)!
axlar är en ganska stor muskelgrupp så 5 övningar går alldeles utmärkt :), bara de inte blir 5 pressövningar bara , 1-2 press, 1-2 sidor å 1 baksida, funkar utmärkt =)
Men tillexempel Biceps räcker de egentgligen med 3 max 4 för de e en såpass liten muskel och den jobbar även på ryggövningarna å på annat (: triceps kan du lätt köra 5 övningar på, större muskel å så har du bra nytta av mkt triceps styrka i bänkpressen, halva lyftet är bara triceps istortsett =) Smalbänk är en bra basövning för triceps. Rygg är oxå en stor grupp, börja köra lite lätta marklyft om du har möjlighet =), de är klart den bästa ryggövningen! å så lite latsdrag me olika handtag å hantelrodd är även riktit bra för bredd å massa på ryggen, å tänk på att även Ryggövningar stärker bänkandet =) för ja förmodar att bänkpress är lite som en känd övning som man vill bli stark i, så va de iaf för mej ibörjan :D Men framför allt, ha Roligt när du tränar , de är då ökningarna kommer (;
Jaha okej.
Så om jag fattat det är det bra med 4-5 övningar på stor muskelgrupp och t.ex 3-4 övningar på biceps, bröst osv eller?
Tänkte gymma idag, hade gympa i skolan där sket det sig lite.
Fick ont i halsen och kände mig illamåendes resten av dagen, (hade ej tagit astmamedicinen innan lektionen) och det var mycket spring på tid osv så ni kan ju förstå ni som har astma.
Hade annars tänkt på att köra Rygg och Biceps idag men, ska bara friskna till lite.
Har träning imorgon med skol-laget ca 1h-1h 30 min och kanske blir det gym efter det, kommer känna mig sliten men får se hur det blir då, tror inte det blir ett gym-pass.
Sen så fick jag reda på att jag är med i skoltunering på Fredag.
Blir en del fotboll och inget gym-pass på fredag, på lördag blir det kanske simhallen (inte varit där på ett tag) och söndag kanske blir gym.
Uppdaterar er senare vid träningstillfällen :)
Ha det gött alla andra!
Oj du har mkt för dig!
Men lycka till, kmr bli riktigt fina resultat för dig som börjar såhär tidigt! :thumbup:
tänk bara på tekniken i början :)
Oj du har mkt för dig!
Men lycka till, kmr bli riktigt fina resultat för dig som börjar såhär tidigt! :thumbup:
tänk bara på tekniken i början :)
Haha japp! :) Lite har jag för mig just nu faktiskt, annars är jag inte så upptagen.
Men jag hoppas jag orkar gymma imorgon, det skulle vara bra även om ja ska ha tunering på fredag och behöver ladda upp batterier men vi är ändå 16 spelare så.
Jag hoppas det kommer fina resultat och som du säger, tänk på tekniken, det är faktiskt det jag gör nu.
Jag vill ju se stor&stark ut redan nu men rom byggdes inte på 1 dag, det gör inte min kropp heller eller någon annas, om du fattar vad jag menar :) Men jag tar åt mig kritik och feedback från alla möjliga håll.
Jag börja även med Omega 3 idag, som jag tog 5ml av.
Ska ta 5ml av den varje morgon tills den är slut :) sen köpa nytt!
Sniggel ska ha cred för det! (Y)
Nu ska jag sova! Natti =)
Ja det antalet övningar låter bra. kör ca 3 set per övning, det har visat sig ha mycket bättre effekt för såväl nybörjare som mer erfarna att köra 3 istället för 1 set per övning. 9 set för triceps, biceps, bröst är nog ganska lagom, sedan uppåt 12-15 set för rygg, axlar och för ben kan du köra ännu mer, om du räknar in vader i benpasset. Kötta på!
Gabriel174
2009-12-10, 17:09
Följer du något speciellt schema?
Lycka till med träningen.
Edit: var inte viktkåt och utför övningarna fel bara - det blir aldrig bra :)
Långt inlägg, men hoppas ni läser och svarar, vill vara på den säkra sidan och vill veta allt om dessa övningar:
Nacke/Traps
Skivstångs shrug/Barbell shrug
Skivstångs shrug/Barbell shrug (fast skivstång bakom ryggen)
Hantlar/Dumbell shrug
Axlar:
Dumbell/Hantelpress
Hantellyft åt sidan
Militärpress
Axelpress
Drag till hakan
Bröst:
Bänkpress
Hatenlpress
CableCross
Pullover
Flyes
Biceps:
Hammer Curl
Hantel curl på sned bänk
Skivstångs curl
Cabelcurl
Över/Under arm:
Cabel Curl
Bänk Curl (hadflatan mot mig)
Bänk Curl (handlatan ner mot marken)
Bakom ryggen curl, (handflat bort från mig)
Magen:
Skivstång (Luta åt höger/Vänster...)
Cable Crunch
Sit-Ups
Sit-ups i sit-ups maskin (Ner hela vägen, upp hela)
Höga Knän i ett järnställ eller vad man ska kalla det:P
Lår:
Benpress
Leg Extensions
Knäböj?
Något mer? (A)
Vader:
Calf Raise
Ge tips på 2/3 övningar till tack!
Triceps:
Triceps press (en arm)
Cabel Triceps press
Triceps press bakom nacken med hantel (en arm)
Cabel Pushdowns
Rygg:
Ländryggen:
Hyperextensions på bänk
ngn till övning?
Mitten rygg ( Lats ) :
Kabelrodd
Latsdag
En arms hantel, andra hand på bänk.
Rumpa:
ButLift
Är dessa övningar bra?
Jag vill köra ca 3 övningar på Biceps, Triceps, Bröst, men kanske 4-5 övningar på rygg och axlar, samt 3 övningar på vader, mage och lår.
Eller hur ska jag göra?
Sen t.ex på Bröst och Rygg, så vill jag få med både övre delen av vardera muskelgrupp,mittdelen samt underdelen.
Så tänk på det när vi säger vilka övningar jag ska köra osv.
Sen så har jag inget fast schema, men låter detta bra? Annars får ni mixa ihop ett bra till mig =)
Pass 1: Triceps, Bröst, Axlar
Pass 2: Rygg, Biceps Över och under Arm
Pass 3: Lår, Vader, Mage och rump övningen
Pass 4: Konditions pass, löpband, crosstrainer och slag på boxningssäck.
Har tänkt mig köra 3 set per övning samt 8 repetioner.
Bra/dåligt?
Tacksam för alla svar! =)
Ok nu tog jag mig en titt också. Jag brukar nästan alltid rekommendera mindre mängd övningar jämfört med vad andra gör, men det känns som jag kommer att förvirra dig då :D
Så innan jag säger exakt vad jag tycker vill jag klargöra några saker.
1. Det finns inget "bästa" tillvägagångssätt, dock finns det bra och mindre bra upplägg
2. Som nybörjare är det mycket lättare att få resultat av sin träning, även om man tränar på ett "mindre bra sätt".
3. Som nybörjare kan man inte stressa kroppen med så tunga vikter och det kan innebära att man tolererar många set och övningar sett över en vecka och fortfarande hinner återhämta sig.
4. Vi är individer och vissa svarar bättre på en viss typ av träning jämfört med en annan.
5. Hur mycket mat man får i sig kan påverka dina resultat markant. Går du inte upp i vikt och styrkan inte heller verkar gå upp är det nästan alltid kosten som felet ligger i, inte träningen (även om det ibland kan vara orsaken till utebliven styrkeutveckling).
Ok, då ska jag säg vad jag tycker :D
Jag tycker du tränar väldigt mycket övningar. Jag tror att de flesta tränar för många set/övningar och att det oftast räcker med nånstans 1-2 övningar á 3-4 set per muskelgrupp per pass, om man väljer de bra övningarna.
Fler set utöver detta kommer bara ställa större krav på återhämtning utan att ge så mycket mer för muskel- och styrkeutvecklingen.
Jag förstod det som att du kommer att ha cirka 3-4 pass per vecka och gå igenom hela kroppen på 1 vecka.
Egentligen tror jag det är bättre att du tränar igenom kroppen fler gånger per vecka än 1. Speciellt som nybörjare, då kan man förmodligen få väldigt bra resultat av att tärna igenom kroppen 3 ggr per vecka. Då blir det helkroppspass som gäller.
MEN... träningen ska vara rolig också och om man får ett schema som i teorin är jättebra men inte tycker det är kul, så kommer det inte heller att funka så bra. Att tro på träningen är en mycket viktig och underskattad faktor.
Halvkroppspass 3 ggr i veckan kan också vara ett bra upplägg, då tränar man igenom kroppen iaf 1½ gång per vecka.
Nu vill jag inte ge något exempel på schema ännu för jag vill nog först se vad du svarar på detta innan jag säger något mer. :)
Vet inte om jag ska skriva mitt svar ovanför första Citerings tecknet eller längst ner men väljer att göra det här.
Jag läste de punkterna och även det andra du hade skrivit, jag tar åt mig det.
De övningarna jag hade listat, jag gör ju inte alla dom såklart, utan jag vill veta vilken av dom som är bäst för mig som nybörjare som jag kan köra med 1-3 månader och eventuellt efter det byta till andra övningar osv.
Men jag vill köra 3 pass, helst 2-3 muskelgrupper per pass och 1 konditionspass som du själv rekommenderat i pm, så på 1 vecka hinner jag med alla muskler i kroppen troligtvis, ja!
Kosten är inte den bästa men jag försöker äta mycket och nyttigt och hålla en bra kost samt få i mig mycket proteiner =)
Ok nu tog jag mig en titt också. Jag brukar nästan alltid rekommendera mindre mängd övningar jämfört med vad andra gör, men det känns som jag kommer att förvirra dig då :D
Så innan jag säger exakt vad jag tycker vill jag klargöra några saker.
1. Det finns inget "bästa" tillvägagångssätt, dock finns det bra och mindre bra upplägg
2. Som nybörjare är det mycket lättare att få resultat av sin träning, även om man tränar på ett "mindre bra sätt".
3. Som nybörjare kan man inte stressa kroppen med så tunga vikter och det kan innebära att man tolererar många set och övningar sett över en vecka och fortfarande hinner återhämta sig.
4. Vi är individer och vissa svarar bättre på en viss typ av träning jämfört med en annan.
5. Hur mycket mat man får i sig kan påverka dina resultat markant. Går du inte upp i vikt och styrkan inte heller verkar gå upp är det nästan alltid kosten som felet ligger i, inte träningen (även om det ibland kan vara orsaken till utebliven styrkeutveckling).
Ok, då ska jag säg vad jag tycker :D
Jag tycker du tränar väldigt mycket övningar. Jag tror att de flesta tränar för många set/övningar och att det oftast räcker med nånstans 1-2 övningar á 3-4 set per muskelgrupp per pass, om man väljer de bra övningarna.
Fler set utöver detta kommer bara ställa större krav på återhämtning utan att ge så mycket mer för muskel- och styrkeutvecklingen.
Jag förstod det som att du kommer att ha cirka 3-4 pass per vecka och gå igenom hela kroppen på 1 vecka.
Egentligen tror jag det är bättre att du tränar igenom kroppen fler gånger per vecka än 1. Speciellt som nybörjare, då kan man förmodligen få väldigt bra resultat av att tärna igenom kroppen 3 ggr per vecka. Då blir det helkroppspass som gäller.
MEN... träningen ska vara rolig också och om man får ett schema som i teorin är jättebra men inte tycker det är kul, så kommer det inte heller att funka så bra. Att tro på träningen är en mycket viktig och underskattad faktor.
Halvkroppspass 3 ggr i veckan kan också vara ett bra upplägg, då tränar man igenom kroppen iaf 1½ gång per vecka.
Nu vill jag inte ge något exempel på schema ännu för jag vill nog först se vad du svarar på detta innan jag säger något mer. :)
Nacke/Traps (inte jättenödvändig muskelgrupp att fokusera på, du får rätt mycket träning här av andra övningar)
Skivstångs shrug/Barbell shrug
Skivstångs shrug/Barbell shrug (fast skivstång bakom ryggen)
Hantlar/Dumbell shrug
Axlar:
Dumbell/Hantelpress Bra
Hantellyft åt sidan ok isolationsövning
Militärpress Bra
Axelpress maskin?
Drag till hakan Bra nybörjarövning, tekniken är extra viktig
Bröst:
Bänkpress Bra
Hatenlpress Bra
CableCross onödig imo
Pullover ok
Flyes onödig imo
Biceps:
Hammer Curl
Hantel curl på sned bänk
Skivstångs curl Bra och förmodligen enda bicepsövning du behöver
Cabelcurl
Över/Under arm: (dessa övningar är bra om man vill träna upp styrkan i underarmarna, dock kanske inte nödvändigt om man kör bra "ryggövningar")
Cabel Curl
Bänk Curl (hadflatan mot mig)
Bänk Curl (handlatan ner mot marken)
Bakom ryggen curl, (handflat bort från mig)
Magen:
Skivstång (Luta åt höger/Vänster...) Bra uppvärmningsövning och rörlighetsövning, usel muskelbyggarövning
Cable Crunch bra
Sit-Ups ok
Sit-ups i sit-ups maskin (Ner hela vägen, upp hela) antagligen ok
Höga Knän i ett järnställ eller vad man ska kalla det:P Bra övning som även ger bra kontroll i höftböjaren
Lår:
Benpress Bra
Leg Extensions ok, går att skippa
Knäböj? Mycket bra om du kan köra
Något mer? (A) Något för baksida lår, t ex raka marklyft, dock kan den vara svår, lårcurl funkar nog ok
Vader:
Calf Raise Bra (stående?)
Ge tips på 2/3 övningar till tack! (vaderna är inte så komplicerade, räcker gott o väl med stående vadpressar (calf raises) eller vadpressar i benpress t ex)
Triceps:
Triceps press (en arm) vet inte exakt vad du menar
Cabel Triceps press mja, onödig
Triceps press bakom nacken med hantel (en arm) ok
Cabel Pushdowns (oftast onödig)
Dips med vikt (om man orkar)
Rygg:
Ländryggen:
Hyperextensions på bänk Bra
ngn till övning?
Mitten rygg ( Lats ) :
Kabelrodd Bra
Latsdag Bra
En arms hantel, andra hand på bänk. Bra
Rumpa:
ButLift ingen aning om hur den ser ut, djupa knäböj är annars en mycket bra övning för rumpan
Har tänkt mig köra 3 set per övning samt 8 repetioner.
Bra/dåligt?
Jag tycker att 3x8 låter vettigt. Det är mest antal övningar jag har invändningar emot
Så här hade jag kunnat tänka mig:
Bänkpress eller Hantelpress eller Militärpress
Dips eller Triceps press bakom nacken med hantel (en arm)
Hantellyft åt sidan (för att det inte ska bli för mycket pressövningar)
Om du vill kan du lägga till en shrug-övning här.
Hyperextensions på bänk (inte tungt, mest för att bli varm och rörlig i ryggen)
Kabelrodd
Latsdrag
Skivstångscurl
+eventuella valfria underarmsövningar
Knäböj
Stående vadpress
Benpress
Cable Crunch
Lårcurl
"Benlyft" (mage)
3x8 låter bra
Pass 4: Konditions pass, löpband, crosstrainer och slag på boxningssäck.
Javisst :)
Det vara bara en liten snabb koll på det hela och enbart mina personliga åsikter kompromissat med dina önskemål. :)
Jaha du sniggel! :) Du är en pärla!
Men det schemat du satte ihop skulle funka bra.
Men skulle du kunna ge tips på så jag får t.ex 3 övningar till triceps, 3 till axlar och 3 till bröst.
Nu har du skrivit så här bara: Bänkpress eller Hantelpress eller Militärpress
Om du vill kan du lägga till en shrug-övning här
Jag menar, jag tränar triceps när jag bänkpressar, och när jag hantelpressar, sen en övning på Triceps när jag har ena handen bakom huvudet och sen går jag upp med den så jag sträcker ut armen.
Fast ändå , skulle vilja ha 3 övningar på vardera muskelgrupp, men tycker du min nacke/trapz kommer med även om jag inte kör de övningarna? För de kommer med i andra övningar? Isåfall, i vilka övningar? :P
stolpskott
2009-12-11, 12:29
Lycka till!
Tack stolpskott, lycka till själv =)
Någon som är villig o svara på mitt inlägg lite längre upp o ge mig lite ideér och tankar ?
Tunering i skolan idag: Vann 1 (4-1) Förlora 1 (2-0)
Imorgon: Kanske simmning, eller så blir det gym, antagligen Rygg och Biceps samt över&under armar :)
Glömde skriva: På det gymmet jag gymmar på finns det ingen ställning typ, alltså de som har krokar som sticker ut som man sätter in skivstången på.
Så knäböj och Marklyft skulle kanske bli dumt att köra då jag inte vet hur jag ska lägga tillbaka skivstången, kan bara ställa den på bänkpress stället? Hur gör ni btw?
Jaha du sniggel! :) Du är en pärla!
Men det schemat du satte ihop skulle funka bra.
Men skulle du kunna ge tips på så jag får t.ex 3 övningar till triceps, 3 till axlar och 3 till bröst.
Ja, jag skulle kunna göra det, även om jag själv inte tycker det är nödvändigt.
Du kan lägga till flyes och en övning för baksida axlar i en omvänd Pec-Dec maskin.
Nu har du skrivit så här bara: Bänkpress eller Hantelpress eller Militärpress
Om du vill kan du lägga till en shrug-övning här
Jag menar, jag tränar triceps när jag bänkpressar, och när jag hantelpressar, sen en övning på Triceps när jag har ena handen bakom huvudet och sen går jag upp med den så jag sträcker ut armen.
Säg att du väljer ut:
Hantelpress (triceps stabiliserar)
Dips (involverar triceps)
Hantellyft åt sidan
Så här kan man säga att du tränar triceps "1½ ggr"
Då kanske det kan läggas till en till renodlad tricepsövning, t ex stående tricepsextension bakom ryggen så är du uppe i "2½"
Fast ändå , skulle vilja ha 3 övningar på vardera muskelgrupp, men tycker du min nacke/trapz kommer med även om jag inte kör de övningarna? För de kommer med i andra övningar? Isåfall, i vilka övningar? :P
Kabelrodd (involverar nacke/trapz)
Latsdrag (involverar åtminstone nedre trapz)
Så där blir det också "1½ gång" ungefär.
Oavsett vilken muskelgrupp du väljer att fråga om så kan jag nog ge exempel på övningar så jag redan nämnt i schemat som tränar dessa muskelgrupper :P
Ok då uppdaterar jag det jag skrev (fortfarande ett exempel):
Hantelpress (bröst 1, triceps ½, axlar ½)
Dips (triceps 2½, bröst 2, lats 1)
Hantellyft åt sidan (axlar 1½)
Tricepsextension med hantel bakom ryggen (triceps 3½)
Flyes (bröst 3, biceps ½, axlar 2½)
Hyperextensions på bänk (inte tungt, mest för att bli varm och rörlig i ryggen) (korsrygg ½, baksida lår ½, rumpa ½)
Kabelrodd (lats 2, biceps 1½, baksida axlar 1, "resten" av ryggmuskulaturen(inkl trapz), baksida lår 1, underarmar 1)
Latsdrag (lats 3, biceps 2½, baksida axlar 2, bröst 3½)
Skivstångscurl (biceps 3½, underarmar 2)
Shrugs-övning (underarmar 3, trapezius 2)
Baksida axlar i maskin (baksida axlar 3, trapezius 3, rhomboideus är också med på ett hörn)
+eventuella valfria underarmsövningar (underarmar 4)
Knäböj (framsida lår 1, baksida lår 2, rumpa 1½, vader ½, samt +½ på många stabiliserande muskelgrupper)
Stående vadpress (vader 1½)
Benpress (framsida lår 2, baksida lår 3, rumpa 2, vader 2½)
Cable Crunch (mage 1)
Lårcurl (baksida lår 3)
"Benlyft" (mage 2)
Mycket snabbt o hafsigt räknat. Men här förstår du lite hur jag tänker när jag kollar hur mycket du tränar dina muskelgrupper. Och nu i schemat ligger det runt 3 "ordentliga" tillfällen på de flesta muskelgrupper.
Jo tack sniggel.
Det gör det =)
Idag blev det ingen simmning, tur det för jag har verkligen fobi för vatten. *gah!*
Idag blev det Pass 2:
Rygg
Latsdrag 3x8x20 kg
Kabelrodd 3x8x20 kg
En arms hantelrodd 3x8x5 kg en arm, alltså x2
Hypexstensions 3x8
Borde köra in traps/nacke övningarna här med men det blev inte så idag.
* Passet känndes ok, kunde gjort bättre, kännde mig lite stel trots allt.
Biceps
Hammer Curl 3x8x5 kg PB!
Hantel Curl på lutande bänk 3x8x5 kg PB!
Skivstångs Curl 3x8x15 kg PB!
* Kändes skönt, lite PB trots allt =)
Axlar
Militärpress 3x8x15 kg PB!
Hantelpress 3x8x4 kg tror jag det var.
Drag till hakan med skivstång (upprätt rod) 3x8x10 kg
* Kändes skönt, men jag stod upp på militärpressen och jag fick en dålig balans, böjde ryggen så jag kom lite snett, behöver förbättra tekniken, tips?
Över/Under arm
Skivstångs push-up 3x8x2.25 kg
Sammanfattningsvis:
Passet känndes sådär, 3 st på gymmet inklusiv mig ( detta är ett skit gym om jag får säga det )
Gymkortet går ut 25 januari, efter det blir det sportlife.
Imorgon blir det Pass 1 fast jag körde axlar idag! *gah!*
Ska kanske köra på sportlife med en kompis (får gå in där gratis antagligen).
Men vad tycker ni?
Ska jag köra som snigel säger eller ska jag ha 3 övningar för varje enskild muskel, även om jag inkluderar en muskel i t.ex en annan övning?
Det du valde ut tyckte jag om mycket sniggel, men jag vill ändå köra 3 övningar på varje muskelgrupp även om jag inkluderar t.ex biceps i lats, och triceps i bänk..om du förstår mig.
Ser mitt schema bra ut förövrigt?
Tänkt på att köra så tills 25 Januari :)
Det du valde ut tyckte jag om mycket sniggel, men jag vill ändå köra 3 övningar på varje muskelgrupp även om jag inkluderar t.ex biceps i lats, och triceps i bänk..om du förstår mig.
Ser mitt schema bra ut förövrigt?
Tänkt på att köra så tills 25 Januari :)
Jag förstår dig. Inget jag vanligtvis rekommenderar men det funkar säkert bra ändå.
Jo, men iaf tack för att du la ner din tid Sniggel.
Hur gör du själv, gör du som du skrev till mig eller kör du också enskild övning för varje muskelgrupp?
Idag körde jag Pass 1:
Bröst:
Bänkpress 3x8x20 kg
Bänkpress 1x2x30 kg
Hantelpress 2x8x3 kg
Hantelpress 1x8x4 kg
Cablecross stående 4x8x10 kg på varje sida = 20 kg
* Sammanfattar allt längre ner!
Triceps:
Pushdowns 3x8x20 kg
Kickbacks 2x8x4 kg (fick ont i triceps och axlar som f**)
Kickbacks 1x8x3 kg (fick ont här med, men inte lika mkt)
Sittande tricepspress 3x8x7 kg
*Sammanfattningsvis så var det ett jävlans dåligt pass.
Ingen fokus, koncentration.
Tankarna var på tjejen och en tjej som stod och posera med sin stora röv framför mig när jag bänkade. fick fan stånd i övningens gång, var nära på o kasta iväg skivstången på ett eller annat sätt xD
Ska göra bättre nästa gång, och nästa gång ska jag köra axlar här med.
Schemat som jag börjat med nu, ser ut ungefär så här (taget från minnet, är nog inte 100% korrekt, menger ett hum om hur jag tränar). Det är extra fokus på ben så det är därför jag har fler övningar för dessa muskelgrupper:
Måndag
Knäböj
Latsdragmaskin
Benpress
Stående vadpress
Lårcurl (kanske)
Tisdag
Bänkpress
Mage (sidocrunches med vikt)
Flyes
Baksida axlar/shrugs-liknande övning
kanske nån övning till
Onsdag
Kort cardiopass på ca 20 minuter
Torsdag
Pullups med vikt
Mage (crunches med vikt)
Biceps (en arm i taget, en hantel)
Nån övning till här, kanske 2
Fredag
Knäböj
Dips
Marklyft
Vadpress
Vanligtvis brukar jag inte köra 4 styrkepass i veckan men provar på det nu (igen) av olika anledningar.
Parachutes
2009-12-14, 10:31
Hallo! Det ser ut som sniggel är frikostig med sin visdom :) Skulle bara vilja göra 2 tillägg! 1. Pröva i stort sätt alla övningar som låter intressanta! Alla är olika och tycker om olika övningar (man har en tendens att lyfta tyngre i övningar man tycker om;) ) 2. Hoppa inte över shrugs! Livsviktiga är dom!
Lycka till med träningen!
Jaha sniggel, det där ser fint ut!
Tack Parachutes för din påpekning. :)
Man kan ju pröva alla övningar som du säger, sen väljer man ut de som man själv känner tar bäst på kroppen osv.
En fråga bara, tränigsschema osv, spelar det ngn roll vilka muskelgrupper man kör eller? Kan man t.ex köra bröst och ben o lite olika eller ? :P
Förstår inte alla som typ kör bröst, triceps, rygg, bicpes, axlar, mage, ben...förklara någon tack! =)
Jaha sniggel, det där ser fint ut!
Tack Parachutes för din påpekning. :)
Man kan ju pröva alla övningar som du säger, sen väljer man ut de som man själv känner tar bäst på kroppen osv.
En fråga bara, tränigsschema osv, spelar det ngn roll vilka muskelgrupper man kör eller? Kan man t.ex köra bröst och ben o lite olika eller ? :P
Förstår inte alla som typ kör bröst, triceps, rygg, bicpes, axlar, mage, ben...förklara någon tack! =)
Det kan t ex att vara dumt att träna biceps på måndag, och på tisdag köra rygg, eftersom att vara trött i biceps, gör att man orkar mindre när man ska träna rygg. Samma sak gäller t ex triceps dagen före pressövningar som t ex bänkpress.
Jaha okej :) Då fattar jag.
Haha :)
Slänger upp några bilder på mig.
http://i49.tinypic.com/wbf868.jpg
http://i45.tinypic.com/rves8y.jpg
http://i45.tinypic.com/abl00o.jpg
De 2 första bilderna är från 2009-09-23 .
Det var ca 3 dagar jag har gymmat då, har tidigare lyft en hantel så lite, kört armhävningar och situps men det är inte mycket det.
Den sista bilden är från 200-10-31.
Man ser att jag har ökat lite, jag spänner magen lite, inte för mycket!
Jag kan nt lägga upp bilder här dirrektlänkade, det blir fel..:P *whatever*
Btw, jag kör 15 strikta armhävningar nu, förrut klarade jag bara 7 t.ex, hållde på knogarna nu iförsig också.
Imorgon blir det lite kondition på löpband, crosstrainer och slag på boxningssäck! :)
Kanske chins också! (A)
Tränade idag, tänkte bara köra kondition + slag på säck och chins samt armhävningar men blev lite annat istället. Ska kanske köra så här fram över, tar 2 övningar från varje muskelgrupp o kör dom =)
Alltså 2 från bröst, 2 från rygg, 2 från bi/triceps osv..
Uppvärmining 1½min cykling.
Samt 10 armhävningar
* Cyklingen var en kort uppvärmining, var redan på hugget kännde jag.
Men iallfall, efter passet slog jag lite på boxnigssäcken och sprang ca 8 min på löpbandet.
Rygg:
Latsdrag 3x8x25 kg PB!
Kabelrodd 2x8x25 kg PB!
Kabelrodd 1x8x20 kg
Chins 3 + 2
* Körde latsdrag ner till bröstet, jobbigt var det men skönt ändå.
Lite mera teknik krävs det.
Kabelrodden funkade på 25 kg men blev lite för mycket, så när jag sänkte 5 kg blev det lite skönare
Chinsen fungerade, men fyfan för mitt gym, de är ett cable cross maskin, och de är 2 handtag längst upp, gör mina chins på dom.
Fan det är ju nästan grovt o köra så, den är hur hög som helst också så jag får hoppa till lite, kan ju inte ställa mig på en bänk, då blir det för mycket.
Biceps:
Hammercurl 3x8x5 kg
Hantelcruls på snedbänk 3x8x5 kg
* Känndes riktigt skönt, hammercurlen blev lite jobbig för vänsterarmen men det fungera med lite krystningar. =)
Triceps:
Pushdowns 3x8x20 kg / kanske 25, kmr nt ihåg exakt
En arms extension 3x8x5 kg
* En arms extensionen kändes lite jobbigt men här gick det också bra skulle jag tro, lite mera teknik ska jag träna på.
Pushdownsen kräver mera teknik.
Mage:
Situps 3x15
Cable Crunches 3x8x30 kg
* Sit-upsen fungera, men vet inte om CC:N gjorde det.
Vet inte äns om jag utförde övningen rätt, känndes ju lite i magen så jag får väll hoppas på det.
Axlar:
Militärpress 3x8x 15 kg
Hantellyft åt sidan 3x8x3 kg
* Kändes skönt faktiskt men har lite svårt med balansen på millisarna.
Någon som har en schysst guide inne om millisar?
Bröst:
Flyes 3x8x4 kg
* Helt ok.
Vill inte anstränga mina bröst/bröstkorgen för mkt p.ga astman och sen får jag det svårt och jobbigt att andas när jag har ont i bröstet.
Sammanfattningsvis:
Bra pass.
Hade tänkt o bara köra kondtion som jag nämnde ovan.
Men körde in lite andra grejer också, hiss eller diss?
Det är sjukt tråkigt att gymma själv, men man får mera gjort känner jag, jag har blivit kompis med några på gymmet men dom står och snackar om "WoW" hela tiden och ockuperar maskinera också. Sen kör dom bara bänkpress.
Finns ingen som typ kan peppa mig / uppmuntra mig lite..:/
Det kan vara jobbigt utan partner, men ingen partner är bättre än en omotiverad partner. Kör på ditt race, lyssna på musik medans du tränar så slipper du känna ensamheten.
Lycka till!
Du har rätt Ferato, fast de finns folk på gymmet jag pratar med som skulle kunna hjälpa mig osv men inte lika roligt o fråga hela tiden.
Idag körde jag Pass 3: Lår, Vader, Mage och rump övningen:
Lår:
Knäböj 3x8x20 kg (Bara stången!)
Benpress 1x8x30 kg
Benpress 1x8x35 kg
Benpress 1x8x40 kg
Liggande lårcurl 2x8x10 kg
Liggande lårcurl 1x8x15 kg
Benspark 3x8x10 kg
Vader:
Ingen övning, borde gjort ngn men..
Aktiverar jag vader i ngn av de ovanstående övningarna?
Rumpa:
Knäböj/Lårcurl övningarna?
Mage:
Sit-ups 3x15
Sit-ups 3x15x5 kg (håller 5 kg på magen/mitt i övingensgång vrider jag mig och vikten från vänster-höger,höger-vänster.
Cable crunches 3x12x35 kg
Sammanfattningsvis:
Passet i sig kändes okej, inte det bästa men skulle kunna göra bättre ifrån mig, t.ex rump och vad övning/ar.
Jag pröva på knäböj och nöta lite teknik, ganska skön och rolig övning på alla sätt o vis =)
Fast blir inte roligare med massa mera vikter i framtiden hah.
Idag var allt stressat p.ga syster som nyss akut opererat sig, imorgon blir det ingen träning, vilodag kanske.
Hoppas ni tycker om journalen, skriv gärna lite i den så jag blir lite pepp =)
Sköt om er.
Gabriel174
2009-12-16, 22:30
Glöm inte att käka mycket bara.
Jo jag käkar ju en del skulle jag tro.
T.ex så här kan dagens måltid se ut:
Frukost:
2 Mackor med ost på, ett glas mjölk, 4 valnötter.
Lunch i skolan:
2-3 Glas mjölk.
1 Knäckemacka - inget på lägg, luff skola.
Samt fisk och potatis eller något.
Mellanmål:
1 Macka med ost på, lite yoghurt fil (blåbär och jordgubbs fil) samt 1 glas mjölk och 4 valnötter t.ex och en banan.
Middag:
Ris och Kyckling (filé, klubba kanske)
Sallad ( Gurka, Tomat, Paprika osv)
Kvällsmat:
Samma som mellanmålet typ.
Fast jag sover bara 7.5-8h per dygn, bör jag sova 8.5-9h ist? :)
Vad mer ska jag käka? :)
Idag ska det inte bli ngn gym träning men kanske simhall =) Återkommer hur det gick ifall jag ska simma idag.
Ser min kost bra ut?
Så tråkigt att ingen kommenterar något, man blir helt motivitations lös och orkar inte fortsätta skriva, fast det gör knappast saken bättre.
Simmningen gick bra idag, ca 250 m bröst och 150 m rygg (vilade imellan)
Jag hatar vatten btw :D
Ser lite lite ut tycker jag. Fast jag vet ju iofs inte mängder, t ex hur många skivor ost, hur tjocka är skivorna. Hur många otatisar och hur mycket fisk, vad för sås har du till och hur mycket?
Men rent spontant ser det lite lite ut. Dock väger du rätt lite också och behöver inte så mycket energi. Men vill du upp i vikt så lär du kunna äta mycket mer ifall du inte går upp i vikt av den kost du äter nu.
Smör på mackorna, varför inget pålägg?
Middagen ser lite fettsnål ut (förutom när du har klubba)
Sås till middagen?
Kanske ska börja äta köttfärs och pasta då det är lättare att få i sig större mängder energi än från kycklingfilé och ris.
Grönsakerna har du som många andra svenskar (ok nu är du inte från Sverige, men du fattar vad jag menar :P) valt ganska värdelösa (undantag paprika) ur näringssynpunkt. Gurka är i princip bara vatten i grön förpackning.
Broccoli, morötter, blomkål, grönkål, rödkol, vitkål, spenat och rotfrukter är exempel på mycket nyttigare val, inte för att de hjälper dig att gå upp i vikt, men antar att du vill ha allmänna synpunkter på kosten.
Vet att det är vanligt att folk inte gillar dessa grönsaker men man kan lära sig :) speciellt om man hittar på roliga grejer med dem.
Jo tack sniggel! :) skönt att du kom in och skrev.
Nästan så att man saknat dig =)
Haha, det med gurka har du rätt i, men jag trodde det var protein i gurka.. ^^
Jag har lov nu, då blir det ingen skol lunch (måste äta mycket mycket mer hemma istället då).
Du vet, ang det dära med Protein/Eaa eller vad det var som du tipsade mig om, är det inte farligt om jag börjar med sånt ? Jag är ju bara 14, blir 15 i februari, men jag vill ju se biffig ut inför sommaren så jag föränvtar mig resultat i maj-juni?
Jag vill även börja käka Vitamin C eller D tabletter som man lägger ner i ett glas med vatten så löser det upp sig, har hört att det är bra mot förkylningar&imunnförsvar osv?
Fiskoljan som du tipsa mig om fungerar riktigt bra, känner inte så stor skillnad nu men det kommer tror jag =)
Mål:
Väger: 58-59 kg nu (har gått upp lite, satsar på 60-62 till sommaren.
Fast mina mag rutor ska fortfarande synas :)
Bänkpress: 50-55 KG till sommaren.
Vet inte mark och knäböj vad jag vill uppnå med det eftersom jag inte kör de övningar så mkt.
Idag blir det Pass 1: Bröst, Triceps samt Axlar. =)
Ser framemot det, kommer uppdatera er senare med hur det gick och träningsschemat! :)
Ett högt proteinintag är ingen fara för någon som har friska njurar, vilket du till 99.99% chans har :P
Det finns säkert intag där ett för högt proteinintag blir farligt, men finns inga studier där man sett (undersökt) detta.
Ett proteinintag på 2g/kg kroppsvikt lär inte vara någon fara och förmodligen kanman gå högre än så (vilket många har gjort) utan att det är någon fara.
Proteinpulver i sig är inget farligt. Det är mjölk som man har gjort pulver av så att det nästan bara är protein kvar.
Ett protein är uppbyggt av långa kedjor av aminosyror och EAA är då alltså aminosyror som inte sitter ihop, dessutom är det enbart de aminosyror som är essentiella som finns i EAA, dvs endast de som är livsnödvändiga och behövs för muskeltillväxt.
Man kan säga att proteinpulver (vassle, den vanligaste) är ett livsmedel där proteinet är koncentrerat (från mjölk).
På samma vis som att pulvermos är ett livsmedel där kolhydrater är koncentrerat (från potatis).
På samma vis som att olivolja är ett livsmedel där fett är koncentrerat (från oliver).
Finns inga belägg för att det skulle vara farligt att ta proteinpulver eller EAA som tonåring. Men sen så är det inget behov heller, det är absolut inte nödvändigt heller. Det viktigaste när det gäller att bygga muskler med hjälp av styrketräning är att man äter bra mat som också är proteinrik, och där kan man, om man har svårt att få kosten proteinrik, lägga till proteinpulver, t ex efter träning.
Och det kan ge en liiten fördel att använda sig av näringstiming där man t ex tar EAA före träning och kanske proteinpulver efter, eftersom det tas upp så snabbt (enkelt förklarat). Men det som skapar de riktiga resultaten är fortfarande kosten och träningen, EAA och proteinpulver kan aldrig kompensera för en dålig kost eller träning.
Ah just det du har gått upp. Då innebär det nog att kosten du följer är tillräcklig, iaf ett tag. Du kan behöva öka mängden efter hand för att fortsätta gå upp. Så om du märker att viktökningen står helt still så kan det vara dags att försöka äta något mer varje dag.
C-vitamin tror jag är onödigt att lägga till om man har en bra kost. Paprika som du äter innehåller väldigt mycket C-Vitamin.
D-Vitamin har jag för mig jag läst att det eventuellt kan vara bra för immunförsvaret. Jag vet inte hur pass säker man är på detta ännu dock, kanske behövs mer forskning.
Fiskoljan, om du har ett behov av det, vilket jag tror, borde kunna ge effekt, och maximal effekt får du nog efter att ha tagit det regelbundet en lång tid, kanske ett år. Men jag har sett i studier att positiva resultat på astman hos atleter har nåtts efter bara 8 veckor. Tror de tog 8g om dagen då förstås. Vet inte hur mycket fiskolja som är "för mycket" och vet inte om 8g bör tas under en längre tid (flera månader). Kan ju nämna att jag förbrukar ungefär 1 flaska per månad, vilekt blir cirka 5g om dagen och det har jag gjort i mer än ett år och jag har inte märkt av något negativt av detta.
De eventuella negativa effekter man skulle kunna få av för mycket fiskolja (för mycket omega 3) skulle isåfall vara längre blödartider (om du skär dig tar det lång tid innan ett sår bildas) och i extremfall, hjärnblödning. Hoppas jag inte skrämde dig nu men det ska nog till extrema mängder fiskolja under lång tid för att något sådant ska inträffa.
Ja du vännen, jag har nog friska njurar skulle jag tro =).
Nu fattar jag även det med proteinpulver o vassle o det hela, tack för att du gav exemplar också, det är så man lär sig saker snabbare, iaf enligt mig.
Men vad menas med 2g/kg kroppsvikt? Så om jag väger 58 kg, ska jag ta 58x2g=176 g.
Är det 176g protein som jag ska få i mig?
Då skulle jag behöva äta kött från den timman jag vaknar tills det är läggdags! :P
Jag har som sagt gått upp i vikt, vet nt om vågen visar fel/rätt fan men iaf, jag har bra kost nu känner jag.
Kan ju öka lite senare.
D-vitamin har jag med hört så det kanske är bra, ngn som har lite mer om det o säga?
Jaha, paprika är dessutom gott också =)
Fiskoljan har jag använt tidigare, fast i kapslar då.
Man känner av som du säger efter ett bra tag, men det är lite dålig/äcklig smak i munnen men jag har nyss börjat med det och tar 5ml som du säger/dag.
Nja, skulle inte tagit för mkt fiskolja(omega 3) och jag e ingen emo.
Är det negativt om man missbrukar för mkt då? Om jag fattat det ärtt så bildas såret efter långt tid och hjärnblödning osv, så det förvirrar läkarna osv då? :P
Ifall ngt sånt skulle ske, vilket jag inte hoppas på att det gör.
Ja 176 gram är en bra siffra att ligga på (för dig). Det är den vanliga rekommendationen för inte begränsa sin muskeltillväxt. I denna siffar räknas alla proteinkällor, inte bara kött!
Tänk på att bröd och mjölkprodukter innehåller ansenliga mängder protein också!
100g vete innehåller runt 10g protein t ex. Pasta brukar innehålla 12g per 100g och mjölk innehåller 3.4g per dl. Ost innehåller mellan 20-30g per 100g har jag för mig. När alla livsmedel är ihopräknade utöver de vanliga proteinkällorna så blir det oftast en hel del gram protein till.
Om du räknar en dag på allt vad du äter (finns lite olika sätt att göra detta på), och du inte kommer upp till 176 så gör ju 1 drink på 10g EAA och 1 proteindrink på 25g (runt 80% protein) att du får i dig ca 30g extra bara där.
Du får fortfarande inte dåliga resultat om du skulle ligga lägre, t ex 1.2g/kg men det är förmodligen bättre att ligga kring 2.0g/kg.
Missbruka fiskolja, jag vet inte var gränsen går och det beror nog också på hur din övriga kost ser ut. Men oavsett så är nog 3-5g om dagen långt ifrån missbruk för de allra flesta. Speciellt som det finns människor här på jordklotet som livnär sig på i princip nästan bara fet fisk.
Jaha. Då har jag fattat det rätt med 1.2g/kg eller 2.0g/kg.
Får se över det med EAA och proteindrik.
Har snackat lite med föräldrarna men dom tror att det kommer vara farligt för mig eftersom jag är såpass ung.
Fast då ska jag visa dom ditt inlägg som du skrev tidigare på dagen, att Proteindrik (vassle) är nästan enbart pulver från vanlig mjölk osv. :)
Jaha, jag kör iaf på 5m men du skriver ju ut 5g, är 5m = 5g eller?
Jag är inte så bra på matte, fick dessutom tillbaka skolbetygen idag, första terminen i 8:an då eftersom jag är 95:a (14 år), hade bara g i matte! ^^
Idag blev det Pass 1:
Bröst:
Bänkpress (uppvärmning) 1x6x20 kg
Bänpress 2x8x25 kg (usel teknik idag, ändå bruka jag köra på 25-30 ganska fint förrut för några veckorsn & maxa 40 kg)
Flyes 1x8x4 kg
Flyes 2x8x5 kg
Cable Cross 3x8x20 kg (10 på varje sida)
Cable Cross 1x8x30 kg (15 på varje sida, rätt tungt faktiskt)
* Gillar o köra flyes osv, men bänkpressa gillar jag inte p.ga usla teknik, ngn som har en schysst riktigt bra och lätt&kortfattat guide om Bänkpress?
Hoppas jag inte får ont i bröstet/bröstkorgen nu som förrut när jag tränat bröst.
Triceps:
Pushdowns 2x8x20 kg
Pushodwns 1x8x25 kg (mkt mer teknik, sjukt klart jobbigare!)
Kickbacks 2x8x3 kg (alltså detta är bara en arm, så tänk x2 på kickbacksen)
Kickbacks 1x8x4 kg (sjukt klart jobbigare, men teknik är viktig här).
French press med en hantel 3x8x7 kg (kändes nice, tekniken var bra här)
* Tricepsen känndes bra idag, men kickbacken gjordel ite ont, fick ont i axlarna lite och sen triceps när jag körde den.
Axlar:
Militärpress 3x8x15 kg (sista setet var jobbigt som f*n)
Hantelpress 3x8x5 kg (jobbigt men det är värt det :))
Drag till hakan med skivstång 3x8x10 kg
Hantellyft åt sidan 3x8x4 kg (sista och halva näst sista settet gjorde fruktansvärt ont, kunde knappast lyfta armen)
Hantellyft frammåt 3x8x3 kg (samma här)
* Kändes bra faktiskt, men som sagt gjorde lite ont här och där.
Sammanfattningsvis:
Kändes helt okej, jag fick lite ont i bröstet när jag körde bröst men det är lite vanligt för mig faktiskt, så sjukt irriterande.
Imorgon tror jag det blir Biceps samt rygg om jag ska träna.
Tyck till! =)
Jaha. Då har jag fattat det rätt med 1.2g/kg eller 2.0g/kg.
Får se över det med EAA och proteindrik.
Har snackat lite med föräldrarna men dom tror att det kommer vara farligt för mig eftersom jag är såpass ung.
Fast då ska jag visa dom ditt inlägg som du skrev tidigare på dagen, att Proteindrik (vassle) är nästan enbart pulver från vanlig mjölk osv. :)
Det är väl mer eller mindre vanligt att föräldrar är skeptiska (vilket ju är ett sundhetstecken) till pulver de inte tidigare hört talas och som de inte kunde köpa när de var unga.
I slutändan är det förstås de som bestämmer men det kan ju vara bra om de letar lite information om just proteinpulver (vassle) och hur det går till när det tillverkas. Då tror jag att de blir mindre oroliga.
Jaha, jag kör iaf på 5m men du skriver ju ut 5g, är 5m = 5g eller?
Jag är inte så bra på matte, fick dessutom tillbaka skolbetygen idag, första terminen i 8:an då eftersom jag är 95:a (14 år), hade bara g i matte! ^^
5g är inte riktigt 5 ml, men nästan. tror 5ml är 4,5g eller nåt sånt. Det är smådetaljer :)
Kämpa på med matten, vem vet, du kanske får lättare för det efter något år eftersom fiskolja har visat sig få folk (tror det är främst unga man har kollat på) att koncentrera sig lättare och prestera bättre på mentala utmaningar.
Finns många bra egenskaper hos fiskolja.
Jo det är sant. Ska be dom läsa lite om sånt här med vassle och eaa osv :)
Ja du, när jag hade kapslar märkte jag av, nu med fiskoljan hoppas jag det är bättre och snabbare resultat men allting tar sin tid, rom byggedes inte på 1 dag heller.
Ska höja mig i alla ämnen, eller iaf försöka, men matten ska jag nog satsa mycket på. :)
Vad vill du bli?
Matte kan vara jäkligt viktigt om du vill jobba inom ett tekniskt yrke (min uppfattning är att de flesta som läser matte på högskolan har problem med matten, och då brukar det överlag vara folk som åtminstone är hyfsat bra på grundskole- och gymnasiematte). Annars räcker det nog med att satsa på G ifall man vill prioritera andra ämnen.
edit: Måste säga att du skriver bättre än vad många andra i din åldersgrupp gör!
Hehe tack vännen =).
Jag hatar o särskriva, kanske kommer in någon msn smilis i texten eller något, men det får man ta med en nypa salt.
Jag har tänkt på Ambulansförare de senaste tiden, eftersom min syster akut opererats och mamma har åkt ambulans mycket osv så det glädjer mig att göra något för sammhället en dag.
Sen så har jag även tänkt på yrket pilot också.
Har en kompis som är 24-25 år ungefär, han är färdigutbildad pilot nu och ska ha sin första långa resa (från sverige till indien fast med stopp då) någon gång 2010 =)
Sen så har jag även tänkt på yrket pilot också.
Har en kompis som är 24-25 år ungefär, han är färdigutbildad pilot nu och ska ha sin första långa resa (från sverige till indien fast med stopp då) någon gång 2010 =)
Om du ska bli pilot så kvittar det vad du har för betyg, så länge du har behörighet. Sedan får man gå till deras psykolog och se om man är lämplig för pilotutbildningen :) Det finns nån skola som tar in på betygen och där kostar utbildningen inget, men det är få förunnat. Man ska ha typ MVG i allt minst där, och det är inte alls säkert att du kommer in ändå :D
Bara lite info om pilot :] Om du inte ska bli stridspilot då klart.
Jag ska också satsa på att bli pilot ;)
Kikade in här lite och såg att du är såpass ung - vilket är en stor fördel, började själv i ungefär samma ålder=)
sen reagerade jag över en sak i din första post som jag också tycker verkar positivt, och det är att du skriver att du förväntar dig se resultat framåt Maj-Juni, många nybörjare förväntar sig märkbara resultat DIREKT, vilket ofta inte uppfylls varpå personen i fråga blir tröttnar och lägger av, så att från början inse att det är en lite långsammare process vilket du verkar veta är nog en stor fördel för att orka hålla på länge! (men nog kommer du märka skillnad tidigare än juni om du tränar på bra)
Lycka till!
tj_fmx: Det är la klart det krävs betyg, även om du köper utbildningen själv / går igenom den med dina betyg?
Stridspilot är nt så kul, (kan ju inte jag säga nu som aldrig kört ett jas gripen eller t.ex f17 plan) men passagerar plan är nog lite mera status och respekt.
Lycka till, hur går det i skolan för din del då? :)
Spange: Glad att du kikade in här, välkommen! =)
Jasså, hur gick det för dig då?
Jo, jag var en sån som spännde mig varje dag i spegeln fram till 1.5 månad efter jag hade börjat gymma, o ville se resultat dirrekt, men allting kommer inte på silverfat.
Ska man styla och posa på stranden får man lida pin =)
Jag gillar att träna och tycker det är kul, blir bara mer motivierad om det är fler som kollar in min journal och skriver lite till mig och uppmuntrar mig och ger mig feedbacks osv.
Fast går på ett skit gym nu, fungerar iaf, ganska nära mig, 3 min ifrån mig, men blir sportlife vid februari ! =)
Spange: Glad att du kikade in här, välkommen! =)
Jasså, hur gick det för dig då?
Jo, jag var en sån som spännde mig varje dag i spegeln fram till 1.5 månad efter jag hade börjat gymma, o ville se resultat dirrekt, men allting kommer inte på silverfat.
Ska man styla och posa på stranden får man lida pin =)
Jag gillar att träna och tycker det är kul, blir bara mer motivierad om det är fler som kollar in min journal och skriver lite till mig och uppmuntrar mig och ger mig feedbacks osv.
Fast går på ett skit gym nu, fungerar iaf, ganska nära mig, 3 min ifrån mig, men blir sportlife vid februari ! =)
jodå, hittills går det fint. hållt på i fem år nu och det blir bara roligare och roligare
skitgym? dålig/trasig utrustning eller? =)
tj_fmx: Det är la klart det krävs betyg, även om du köper utbildningen själv / går igenom den med dina betyg?
Stridspilot är nt så kul, (kan ju inte jag säga nu som aldrig kört ett jas gripen eller t.ex f17 plan) men passagerar plan är nog lite mera status och respekt.
Lycka till, hur går det i skolan för din del då? :)
Nej, jag har varit hos Scandinavian Aviation Academy.
Ansökningskraven är följande:
-Fyllda 18 år
-Godkänd 3-årig gymnasieutbildning med minst godkända betyg i Engelska B, Matematik C samt Fysik A
-Godkänd flygpsykologisk undersökning (Interpersona eller Gordon Consulting)
- Medical Class 1 (läkarundersökning)
Personligen tycker jag stridspilot verkar lätt mest intressant, men det är mycket svårare att komma in på det.
Jo då, det går bra :) haha, du kanske inte undrade kom jag på nu. Ville bara visa att det är vad som krävs för att komma in ;)
Personligen tycker jag stridspilot verkar lätt mest intressant, men det är mycket svårare att komma in på det.
Mer macho yrke får man nog leta efter hehe ;)
tj_fmx: Jaha. Roligt =)
Jo, de krävs egenskaper o sånt som du själv säger.
Sniggel: Haha.. stridspilot (A), passagerarpilot (A)(A).
Skulle nog hellre bli uppskattad som passagerar pilot än stridspilot, fast båda e nog lika mäktiga.
Idag blev det Pass 2: Rygg, Biceps Över och under Arm:
Biceps:
Hammercurl 3x8x5 kg
Hantelcurl på sned bänk 3x8x5 kg
Skivstångscurl 1x8x15 kg
Skivstångscurl 2x8x10 kg
Rygg:
Ländsrygg maskin 3x8x10 kg
Hantelrodd 3x8x5 kg allt detta x2 för jag gjorde på vänster och höger sida =)
Latsdrag 4x8x25 kg
Kabelrodd 3x8x20 kg
Kabelrodd 1x8x25 kg
Över/Under arm:
Skivstångscurl handflatan ner mot marken 2x8x2.50 kg tror jag.
- . . upp mot taket 2x8x2.50 kg tror jag.
Sammanfattningsvis:
Roligt och det funkade, flöt på ganska bra faktiskt.
Biceps träningen var nog roligast. Bajceps bajceps och återigen bajceps!
Idag blev det Pass 4: Konditions pass, löpband, crosstrainer och slag på boxningssäck.
Cykling 6min=4km
Roddrag i 2 min
Löpband i 12 min, (gående) sen springa 3 min, = 15 min, 1.34 km
Crosstrainer en halv minut typ.
Slag på boxningssäck i 5 min
Bänkpress
1x3x40 KG (helt utan någons hjälp)
1x8x30 KG (samma här)
Sammanfattnigsvis:
Roligt pass, bänkpressningen var grymmast, 40kg 3 repetioner utan någons hjälp, är roligt!
Hade ju som mål innan journalen att bänka 40 kg innan nyår, fast gjorde det för några veckorsen.
Konditionsträningen var helt ok, tog 2 doser (25milligram x2) under konditions träningen. =)
Trevligt att se någon som börjar träna stenseriöst i så tidig ålder!
http://www.fhs.se/sv/Utbildning/Officersprogrammet/Aviatisk-profil/ är inte så svårt att få göra testerna iaf, försvarsmakten skriker efter fler folk att testa :)
Trevligt att se någon som börjar träna stenseriöst i så tidig ålder!
http://www.fhs.se/sv/Utbildning/Officersprogrammet/Aviatisk-profil/ är inte så svårt att få göra testerna iaf, försvarsmakten skriker efter fler folk att testa :)
Hehe tack du!
Jodå, alltid kul o röra på sig samt göra något man gillar, träna/gymma.
Jag klickade på länken, fast vet inte om det dära är ngt jag borde tänka på än. Har så mkt framför mig fast, pilot tankarna finns 24/7.
Idag blev det ingen gym träning! :'(
Jag som tycker jag är i bra form, mashaallah (säger vi muslimer iaf) =).
Jag har käkat 4 colaburkar och 1 påse ostbågar på 1 dag..precis när jag börjar få lite synligare rutor.
Istället blev det simmning igen, suck!
Typ 150 m bröst och 50 m rygg.
Sen blev det bada med några kompisar ist och dyka lite :)
Imorgon blir det nog Pass 1.
Idag blev det Pass 1.
Bröst, Axlar och Triceps.
Bröst:
Bänkpress 2x8x20 kg
Bänkpress 1x6x37 kg....Fyfan! Ett rent helvete, när jag var på sista repetionen kunde jag inte lyfta mera, fick stången rakt uoo i halsen och lite över bröstet i en äcklig position, kunde inte röra mig, skrek som en gris efter att någon skulle hjälpa mig men inte fan fanns det ngn där förrutom en kvinna som kommer efer 30 sekunder. Fick nästan andningsbrist.
Flyes 3x8x4 kg (4kg på vänster arm och 4kg på höger)
Cable Cross 3x8x10 kg (10 kg på vänster sida och 10 kg på höger)
Cable Cross 3x8x15 kg (15 kg - - 15 kg -)
Triceps:
Frenchextension eller ngt, 3x8x7kg
Tricepscurl (rep) 3x8x15 kg
Axlar:
Militärpress 3x8x10 kg (körde lite lätt idag p.ga bänkpress skiten)
Hantelpress 3x8x4 kg (4kg på vänster och 4kg på höger)
Hantellyft åt sidan 3x8x3 kg (3kg på vänster och 3 kg på höger)
Sammfattningsvis:
Vaknade kl 11:10, gymmet stängde 12:00 idag p.ga jul tider osv.
Så jag hann inte så mkt, dessutom värmde jag inte äns upp, tog bara ett äpple påväg till gymmet (springandes!) och sen det med bänkpressen.
Jag blev helt chockad när det hände..:(
Gabriel174
2009-12-23, 18:35
Tips: Be någon passa dig om du höjer i bänken.
Sen så, märker du att du inte klarar av vikten, rulla ner den mot benen och ställ dig upp, om du förstår vad jag menar?
Tips: Be någon passa dig om du höjer i bänken.
Sen så, märker du att du inte klarar av vikten, rulla ner den mot benen och ställ dig upp, om du förstår vad jag menar?
Jo jag förstår dig.
Fanns ingen o fråga i närheten, alla var så inne i allting och jag trodde jag skulle klara det själv.
Känndes dåligt..
Lite bilder.
Ryggen:
http://i45.tinypic.com/ndr0g2.jpg
http://i49.tinypic.com/2i1ibs3.jpg
Sidan:
http://i50.tinypic.com/1r8eae.jpg
Ben:
http://i48.tinypic.com/28j8op3.jpg
http://i45.tinypic.com/6nuh5u.jpg
Varning för ben bilderna, extremt håriga =)
Inga bra poses/poser. Haha ! Vad tkr ni ? Kanske nt mkt o ha men.
Gabriel174
2009-12-23, 21:09
Jo jag förstår dig.
Fanns ingen o fråga i närheten, alla var så inne i allting och jag trodde jag skulle klara det själv.
Känndes dåligt..
Har också failat på lutande bänk utan passare. Men se till att göra det smidigare nästa gång, haha :) :hbang:
Edit: Starkt att du fortsatte passet, jag hade dragit hem och suttit mig i en vrå :D
Edit2: Äh, var ju inte så hårigt :D
Kommer bli kul att titta tillbaka hit om 1-2 år tror jag :) Kör hårt.
Hahaha!
Det var inte lutande bänkpress, vanlig/plan bänkpress...
Ska göra smidigare nästa gång, om det går. :)
Haha tack! Jag tänkte, avslutar jag nu kanske jag är rädd för o träna nästa gång, så jag kör på.
Haha tack du, ja, fast jag har som mål att se riktigt resultat i maj-juni.
Fast mina föräldrar vill inte köpa proteinpulver till mig! :(
Btw, lite hårigt var det :)
Gabriel174
2009-12-24, 02:26
Jo, men ska funka lika bra att göra det på vanlig bänk.
Se dock till att hellre ha en passare nästa gång.
Rädd för att träna ska du inte vara, men jag hade nog skämts, haha.
Känner igen det där snacket "Nej nej, vad är det här för pulver? Ska man inte vara 18 år? etc etc". Köpte hem en gainer och blev inte mer snack om det.
Edit: Uppmanar inte dig till att köpa det om dina föräldrar inte vill att du gör det btw!
Jo, men ska funka lika bra att göra det på vanlig bänk.
Se dock till att hellre ha en passare nästa gång.
Rädd för att träna ska du inte vara, men jag hade nog skämts, haha.
Känner igen det där snacket "Nej nej, vad är det här för pulver? Ska man inte vara 18 år? etc etc". Köpte hem en gainer och blev inte mer snack om det.
Edit: Uppmanar inte dig till att köpa det om dina föräldrar inte vill att du gör det btw!
Haha.
Ja, en passare nästa gång när jag ska köra tung bänkning.
Hahah....Fyfan, jag ska säga att pulver är bra för min astma ;)
Nejdå men.
Jag får la köpa det snart, ska tjata till mig.
Har hänt lite i mitt liv, ska göra så mina föräldrar får dåligt samvete så jag kan få pulvret så jag blir lite starkare & musklerna byggs snabbare :9
Okej, nej men mina föräldrar går säkert på att köpa det snart.
Bara en tidsfråga innan jag vet när jag får ta det :)
Gabriel174
2009-12-24, 17:42
Absolut inget måste att ha pulver, bara så att du vet. Proteinpulver, gainers etc behövs inte om du sköter din kost. Sen så kommer du att få resultat oavsett om du använder pulver eller inte, speciellt nu när du är nybörjare. Bli inte less för att resultaten inte kommer över en natt - det tar sin tid.
Kom ihåg, var inte rädd för att äta!
Absolut inget måste att ha pulver, bara så att du vet. Proteinpulver, gainers etc behövs inte om du sköter din kost. Sen så kommer du att få resultat oavsett om du använder pulver eller inte, speciellt nu när du är nybörjare. Bli inte less för att resultaten inte kommer över en natt - det tar sin tid.
Kom ihåg, var inte rädd för att äta!
Nejdå.
Resultat tar tid, allting tar tid.
Jag menar, jag har skrivit att jag vill se Riktiga resultatet i Maj-Juni någon gång.
Jag sköter kosten men nu typ, de senaste 2 dagarna börjar jag ta lite kex här och där och äter, tar kanske ett äpple när jag har lust, 4 min senare en bannan, 2 timmar senare 2 mackor med ost och mjölk sen 5 min efter det några dummle's..
Måste fan skärpa mig nu!
Kan inte gymma imorgon heller, inte övermorgon heller kanske, blir simhallen då tror jag och på nyårsafton och nyårsdagen är det stängt.
Längtar som fan tills jag får protein och när jag kan börja i sportlife! (A)
Åh nej, håller på att bli förkyld fan...
Har snorsmak i munnen, tack vare att min kompis putta ner mig / välte mig i simhallen i vattnet idag.
Btw hitta en fet bajs klump, sa till badvakterna och dom tog en hov och tog upp skiten.
Nu ska jag käka marabou mjölkchokoload...:$
Hoppas jag inte blir förkyld, för om jag inte blir det så är det nog gymm imorgon för min del.
Hehe, varit småseg nu de senaste dagarna men på bättre vägar :)
Idag blev det Pass 1:
Axlar, Triceps, Bröst
Uppvärmning:
3 Min cykling typ, 2 km..:P
2x6x6 kg bicepscurl
1x6x7 kg bicepscurl
Bröst:
Bänkpress:
1x8x20 kg (bara stången)
2x8x30 kg
Flyes:
2x8x6 kg på varje arm (= 12kg) PB!
1x8x5 kg på varje arm (= 10 kg)
Pullover:
3x8x7 kg PB!
[/B]
Fast tekniken sög! P:
Axlar:
Axelpress:
1x8x15 KG PB! (pb för axelpress då ;))
Militärpress:
2x8x15 KG
Frammåtlutande hantellyft:
1x8x4 kg på varje arm =8kg sammanlagt (tungt som f*n)
2x6x3 kg på varje arm =6kg sammanlagt. (tungt här med)
Axelpress:
3x8x6 kg på varje arm=12 kg sammanlagt. (Tungt men funkade :), stöna som fan och en kvinna i 60 års åldern stod o små fnissa åt mig haha )
Triceps:
Pushdowns:
2x8x20 KG
1x8x25 KG fast vet inte om jag har bra teknik på denna övningen än..
Kickbacks:
3x8x5 kg (på båda =6x8x5kg) Känndes som att ngn hade kört in en stål grej i min biceps/triceps/axel...
Frenchpress med en hantel:
3x8x7 KG tekniken är inte bra här tror jag..
Avslutning:
Slag på boxningssäck 2-3 min intensivt typ.
Sammanfattningsvis:
Bra pass, för att vara sliten i några dagar och inte tränat på ca 6 dagar eller något så funka det bra tycker jag.
Fick ganska så grym pump idag :)
Btw, pump är la att musklerna blir större&får volym va? För isf är det det jag menar haha ;)
Gabriel174
2009-12-28, 15:06
"1x8x15 KG PB!"
Menar du att du tog 15kgshantlar?
"1x8x15 KG PB!"
Menar du att du tog 15kgshantlar?
Haha nej..
15 kg i Skivstång...
Som du gör militärpress, fast har skivstången bakom huvudet så, förstår du mig?
Axelpress kallas det tror jag ;)
Idag blev det Pass 2: Rygg, Biceps Över och under Arm.
Uppvärming: 1,5 mins cykling..
Biceps:
Hantelcurl - Stående
1x8x6 kg (en arm i taget, gick fint)
1x8x7 kg (en arm i taget, gick fint)
1x8x8 kg (en arm i taget, gick fint på höger armen men vänstern var lite jobbig o fick kämpa och krysta som bara den, blev lite vinglig också höh)
Skivstångscurl - Stående mot en vägg med skulderbladen i, 2 set iaf
2x8x15 kg (kämmpigt, lite vingligt men gick, brett grep)
1x8x10 kg (smalt grepp, gick bra!)
Omanvända curl
1x8x10 kg (gick bra detta med)
Hantelcurl på sned/lutande bänk
2x8x6 kg (en arm i taget, gick bra fast vänstern var lite kämpig)
1x8x7 kg (en arm i taget, samma här med vänstern)
Rygg:
Latsdrag - till bröstet
3x8x25 kg (gick fint)
Kabelrodd
3x8x25 kg (gick fint fast lite kämpigt)
En arms hantelrodd
3x8x6 kg (x2 då)
Skivstångsrodd
2x8x15/20 kg (kmr inte ihåg vikten riktigt, bara testade övninge för skojsskull)
Ländryggsmaskin
2x8x10 kg (snabbt som tusan gick det här :P)
Skivstångs shrugs
2x6x15 kg (gick bra tror jag)
Hantelshrugs
2x6x6 kg (gick bra, 6kg på vardera hand)
Över/Under arm
Typ som skivstångscurl fast sittandes på bänk
2x8x4 kg (gick bra tror ja)
Samma övning igen fast handflatan mot marken ist
2x8x4 kg
Sen blev det slag på boxningssäck i 2 min eller ngt.
Sammanfattningsvis:
Passet gick bra faktiskt, men behöver tips på övningar som tränar hela ryggen, asså vill träna skulderbladen,trapzen,latsen, länd/kors ryggen o allting... Ngn som kan hjälpa till?
Biceps tränandet gick bra faktiskt, lite svag i vänstern men ska ändra på det med.
Drack även detta idag:
2 ägg , lite salt och några citron droppar i ett glas, halsa allt!
Hört att de nyttigt som fan o proteinrikt, smaka illa men lätt värt det.
Btw, käka bara 1 äpple på väg till min träning, men drack 2 redbulls, varav 1 på träningens gång :P Haha
Bra pass tycker jag
Gabriel174
2009-12-30, 19:25
En bra ryggövning är Marklyft. Se dock till att ha bra teknik på den, annars kan ryggen pajjas. Filma gärna marklyften och andra övningar så man kan se hur din teknik ser ut.
Sen så gjorde tyvärr Rocky fel när han drack ägg.
Läs detta: http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/
Om jag får fråga, varför boxar du på säcken efter varje pass?
Kör hårt.
Jaha.
Haha, fyfan, det smaka som bara den, jag ska inte göra det mera då efter att jag läst artikeln.
Jag tycker inte om marklyft så mkt faktiskt, kanske p.ga att jag inte kör den? Testat den ett fåtal gånger bara men, jag ska gärna filma när jag kan.
Men mitt gym e så litet, och lite för mkt folk så de blir la skämmigt och filma :P
Men vill ju filma så jag får bra teknik så jag slänger upp filmen här så man får feedback från alla.
Haha, jag vet faktiskt inte.
Kanske lite ilska jag vill ta ut?
Men jag villl röra mig lite också, det e ju ganska stelt att bara gymma så vill få igång alla muskler lite så dära snabbt bara.
Det ska jag göra, du med!
Gott nytt år på dig också vännen =)
Fan! Glömde skriva in gårdagens pass..men skriver nu ist
2010-01-02
Pass 3: Lår, Vader, Rumpa och Mage
Lår:
Leg curl/Liggande lår curl
2x8x15 kg
1x8x20/25 kg
Benspark:
1x8x5 kg
2x815 kg
Knäböj:
2x8x 20 kg(bara stången) Orka inte lägga på fler vikter..träna bara lite för skojsskull
Vader:
Benpress
1x8x25 kg
1x8x30 kg
1x8x35 kg
Insida samt utsida lår:
6x8x10 kg 8 (3 set insida, 3 utsida)
Vader:
Stående vadpress me hantlar
3x6x6kg på varje arm = 12 kg
Rumpa:
Leg curl skiten
Mage:
2x25 situps
Kände att ja var stel idag faktiskt...blir nog gymm idag...kanske kondition eller pass 1.
Snart, om kanske 1-2 veckor. Ska jag lägga fokus på att få VOLYM!
Ska jag köra 10-12 repetioner och fortfarande 3 set?
Vill så klart bygga starka muskler, uttålighet men även så att de blir störe ;)
Känns som att de tar för långt tid nu. Vad rekomemenderar ni ?
Benspark:
2x815 kg
Riktigt imponerande ;)
Klart det tar lång tid! Jag tränade fyra månader när jag var 15-16 och såg knappt någon skillnad, men så länge man kan lasta mer vikter behöver man inte oroa sig. Du har fortfarande åtminstone 6år på dig att öka naturligt i muskelmassa, Sen så vet jag inte hur testonivåerna är vid 14 år men det kommer nog öka med tiden det också. Kör hårt!
Ojdå..skrev fel där.
Benspark:
2x8x15 kg
Jo jag vet att det tar långt tid, men e sugen på o se resultat direkt nu :P
Men ska jag köra 3 set och fortf 12 reos för Volym bygning då eller? Hur gör ni.
Uppvärmning[/[B]:
2,5 min cykling
Sen innan jag avsluta passet cykla jag 3 min lungt.
[B]Bröst:
Bänkpress
3x12x25 kg :P var stel idag orka inte mkt.
Flyes
1x12x6 kg sammanlagt 12 kg
Hantelpress på sned bänk
3x12x6 kg sammanlagt 12 kg
Cable cross
2x7x15 kg sammanlagt 30 kg eller ngt
Seegt...
Triceps:
Pushdowns
2x12x25 kg
1x12x20 kg
Kickbacks
3x12x5kg på höger arm
2x10x5kg på vänster arm
En hands tricepspress
3x12x5 kg på höger arm
2x7x5 kg på vänster arm
Axlar:
Militärpress
1x2x22 kg PB
1x6x20 kg - tungt som fan
3x12x15 kg
Sammanfattningsvis:
Gjorde inga mer axel övningar än millisen, så jävla segt idag... :P Åt typ ingeting innan träningen heller, bara en redbull.
en fråga till er som läser detta:
Ska jag satsa på 4 set och 12 reps för volym(större storlek) ? Eller vadå?
Idag blev de Biceps och Trapz Och Rygg lite :P
Biceps:
Hammercurl
1x7x7kg (14 kg sammanlagt)
1x5x7kg ( - . - )
1x6x6 kg (12 kg sammanlagt)
skivstångscurl
2x8x15kg PB tror jag eller?
1x4x15kg haha
Rygg:
en amrs hantelrodd
3x8x7kg x2 för jag kör höger och vänster sida me
marklyft
2x3x24 kg orka inte lasta på vikter :P
Latsdrag
3x5x30 kg PB
kabeldrag
2x4x30 kg PB
Drag till hakan me skivstång
3x12x15 kg PB
skit pass idag faktiskt, trött som fan nu också därför skriver jag lite sär..
Joakim pettersen
2010-01-05, 23:49
Fastna inte vid att köra 3set, experimentera och variera. Btw överarm är biceps.
Igår var det vila, idag var det träning :P
Varför ska man inte fastna vi datt köra 3 set? :P
Förklara dig..
Idag ble det Triceps, Bröst och Axlar:
Triceps:
Pushdowns
2x12x20 kg
1x12x25 kg/30kg kmr inte ihåg :P
Kickbacks
3x12x6kg x2
Bröst:
Flyes
2x12x6kg på varje arm = 12 kg sammanlagt
1x12x7kg på varje arm = 14 kg sammanlagt
Bänkpress
1x12x20 kg
1x12x30 kg
1x12x40 kg (med passare, fick hjälp förrutom 5-6 repetioner i början men sen så var det problem med balansen) PB! - mest repetioner
Axlar:
Militärpress
3x12x15 kg
Hantelpress
2x12x6 kg på varje arm, sammanlagt 12 kg
1x12x7 kg på varje arm, sammanlagt 14 kg.
Känndes bra, riktigt trött efter träningen idag :P
Tog en gainomax efter träningen också haha ;)
Joakim pettersen
2010-01-07, 23:23
Så att du får variation på set och volymmängd.
Joakim: Jaha, så du tkr jag kan köra mellan 3-4 set då eller? Och 12 reps för volym?
Idag blev det gympa i skolan och sen gymm efter det..fyfan vad trött jag e nu.
Träna Biceps och Rygg/Trapz idag...
Biceps:
Stående Hammercurl
1x12x6kg en arm i taget
2x12x7kg en arm i taget
Hammercurl på lutande bänk
1x12x6kg en arm i taget
2x12x7kg en arm i taget, mkt krystningar och ja, vänsterarmen e lite för klen
Skivstångscurl
3x12x15kg
Rygg
Latsdrag
2x10 tror jagx30 kg
1x8x35 KG PB!
Kabelrodd
2x10x25 kg
1x8x30 kg typ
Ensam hantelrodd
2x8x7 kg x 2
1x7x9 kg x 2
Marklyft
1x2x35 kg, känndes lite men tekniken var inte så bra, testa bara för skojs skull lixom ;)
Drag till hakan med skivstång (finns de ngt kortare namn för denna övning???)
3x11x15 kg
Sen sprang jag ca 1min och 50 sekunder, på snabbhet 13-13.5 ;) ...
Benpress:
2x12x35 kg
1x12x45 kg
Liggande lårcurl:
2x12x15 kg
1x12x25 mg
Benspark
2x12x10 kg
1x12x15 kg
Stående vadpress på hantel
3x6x7kg på vardera arm
Situps
1x15
1x24 eller ngt
Cablecruches
2x12x40 kg
Segt :D
Fastna inte vid att köra 3set, experimentera och variera. Btw överarm är biceps.
Och jag skulle vilja betona vikten av att hålla sig till ett och samma upplägg så länge det går framåt :)
Sniggel: Hur menar du? Att jag inte kör 12 reps ? utan 8? :P
Idag blev det: Boxning, Triceps, Bröst och Axlar
Boxning:
Slog i 25 sek på säck mot en kille som hållde, vi gjorde så och turades om i 3 min..känndes som fan :D
Triceps:
Pushdowns
2x12x30 kg
1x12x35 kg lite motstånd
Tricepscurl med rep...
2x12x30 kg
1x12x35 kg
En arms Pushdown
Vänster: 2x12x10 kg typ :P
Höger : 2x12x10 kg typ :P
Axlar:
Militärpress
2x10x15 kg
1x10x10 kg
Typ liggandes på lutandebänk
2x8x3 kg i vardera arm
1x8x4kg i vardera arm
Hantelpress
3x11x7 kg i vardera arm
Bröst:
Bänkpress
1x12x20 kg
2x12x30 kg
Flyes
2x12x6 kg i vardera arm
1x12x8 kg i vardera arm
Kabelkryss (cable cross)
2x10x10 kg på vardera sida
1x12x5 kg på vardera sida typ
Det var allt för idag :P
Biceps, Rygg:
Biceps:
Skivstångscurl
2x12x15 kg
1x10x15 kg
Hammercurl
2x10x6 kg på vardera arm
1x12x7 kg på vardera arm
Hammercurl på snedbänk
2x10x7 kg på vardera arm
1x10x6 kg på vardera arm typ
Rygg:
Latsdrag
2x12x30 kg
1x12x35 kg
Kabelrodd
2x12x25 kg
1x10x30 kg
Drag till hakan med skivstång
3x12x15 kg
Och det var allt för idag..:P Segt..
börjar tappa tränignslusten nu, någon som vill peppa o kanske ge 1 eller 2 eller t.om flera ord som peppar mig? ;)
Ser bra ut, de är bara att kämpa på (Y):)
Ser bra ut, de är bara att kämpa på (Y):)
Tack, du uppmuntrar iaf ;)
Andy.da.wohoo
2010-01-15, 23:49
Ajdå, tappa inte träningslusten, kör på! Det lönar sig så mycket om du fortsätter och ser det som att det är roligt :)
chrille87
2010-01-15, 23:55
Bara kämpa på, styrketräning är ett maraton och inget 100m lopp. Du är bara 14 år så ge det lite tid så kommer du bli ruskigt bra om några år om du fortsätter att träna hårt!
Säger samma som chrille, det tar lång tid och har man tålamod så kommer man vara så jävla nöjd sen, fan vad jag önskar att jag började träna i din ålder :(.
Sniggel: Hur menar du? Att jag inte kör 12 reps ? utan 8? :P
Att inte variera sin träning för ofta. Så länge det går framåt (vikterna höjs då och då) så fortsätt med samma antal reps, samma övningar, samma antal set osv...
Tack för all peppande..
Jag är fortfarande ung, 14 år, blir 15 om några veckor...Jag har minst 5 år kvar på mig o träna upp en rikitigt bra kropp och fysik.. ;)
Jag ska nog satas på 4 set och 12 reps långt fram över ;)
Idag blev det Lår, Vader?, Rumpa och Mage! ;)
Benpress
1x12x25 kg
1x12x35 kg
1x12x40 kg
Ligande lårcurl
1x12x25 kg
1x12x30 kg
1x12x35 kg
Benspark
2x12x15 kg
1x12x20 kg
Typ stod på en step bräda och hade hantlar i handen sen ställde jag mig på tårna
1x12x5 kg i vardera hand
1x12x10 kg i vardera hand
20 Situps
15 sneda situps åt höger, 15 år vänster
Lite andra övningar osv,
Hängande ben lyft mm..
Känndes lite segt men...
Sen blev det va 5 min på löpbandet..
var av 1 min sprang jag som tusan !
Triceps, Bröst och Axlar idag:
Triceps:
En arms pushdowns x 2
2x12x5 kg
1x12x10 kg
1x5x10 kg - vänster armen
1x7x10 kg - vänster armen
Tricepscurl
2x12x25 kg
1x10x30 - ostrikt
Pushdowns
2x12x25 kg
1x10x30 kg
Axlar:
Hantellyft åt sidan
3x12x4 kg
Militärpress
2x12x12.5 kg
1x12x15 kg
Hantelpress
2x12x6 kg
2x12x8 kg PB!
Bröst:
Kryssdrag
4x12x10 kg på vardera sida
2x12x5 kg på vardera sida
Bänkpress:
1x18x15 kg - har ont i handleden ..
Hantelpress på sned konstig bänk
3x12x6 kg
Sen körde jag ca 50 situps också o lite andra mag övningar...
Träna idag också...:P
Rygg, Biceps
Latsdrag:
2x12x35 kg
1x12x30 kg
Kabelrodd
2x12x30 kg
1x12x25 kg
Skivstångslyft till hakan
3x12x15 kg
Biceps
Skivstångs curl
1x12x15 kg - tungt idag...
2x12x10 kg
Hammer curl
2x12x6 kg
Hammercurl på sned bänk
1x12x7 kg
1x12x6 kg
Bänkpress:
1x4x50 KG PB!
Var en bodybuilder som hjälpte mig o bänka haha, han lyfte lite kännde jag faktiskt men jag lyckades trycka upp den själv också, enligt han så lyfte han bara "4-5" kg ;)
Gabriel174
2010-01-18, 23:14
Ser att du körde på 25kg i bänken för någon vecka sen. Ganska osannolikt att dubbla den vikten så snabbt, men om han endast hjälpte 4-5kg (tror han hjälpte ganska mycket mer än det) så är det starkt.
Grattis.
Ser att du körde på 25kg i bänken för någon vecka sen. Ganska osannolikt att dubbla den vikten så snabbt, men om han endast hjälpte 4-5kg (tror han hjälpte ganska mycket mer än det) så är det starkt.
Grattis.
Tja, du missförstod lite..
Bara för att jag kör 25 på träningen ensam för att inte råka ut för att inte kunna lyfta en rep eller så o få på mig skiten, så kör jag lätt när jag är ensam..
Och lite tyngre när jag har någon i närheten som eventuellt står bakom.. :)
Sundqvist
2010-01-19, 21:22
Oj, jag önskar jag började så tidigt :( va datavärlden som tog över.. men kötta på! du kommer gå långt om du sköter träningen, kosten & sömnen!
Gabriel174
2010-01-19, 21:29
Tja, du missförstod lite..
Bara för att jag kör 25 på träningen ensam för att inte råka ut för att inte kunna lyfta en rep eller så o få på mig skiten, så kör jag lätt när jag är ensam..
Och lite tyngre när jag har någon i närheten som eventuellt står bakom.. :)
Okej, låter strongt isf att köra på 50 redan nu :)
Hehe tack Gabriel.
Nej men han gubben vill att jag ska bli stor o stark o sånt, så han bänka lite själv sen sa han kom vi bänkar 50, då sa jag nej kommer inte klara det då sa han jo visst, jag hjälper ju till så ;)
Har inte tränat sen i Måndags p.ga att jag har ont i halsen.
Tar ju astma medicinen så hostar inte så värst mkt men jag hostar iaf..Hoppas jag snart är tbx, saknar träningen.
Ni som läser detta, träna lite för mig med :)
Har inte tränat på ganska länge nu, har ont i halsen.
Men jag vill påbörja en diet...
Kolla in tråden ifall ni vill hjälpa till / dela med av era tankar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4141817#post4141817
Tränade idag (A).
På sportlife idag för första gången. Helt ok!
Körde Hantelpress, AxelPress, , Millisar, Lyft åt sidan, Pushodwns, pushups fast i cablecross, hammer curl, skivstångscurl osv :)
Bilder:
http://i50.tinypic.com/2d0l3is.jpg
http://i46.tinypic.com/34zaz4w.jpg
Tränade idag, körde hantel curls, lite push ups i cabelcross, hantel lyft åt sidan, axelpress, bänkpress osv..
Fan måste komma igång, orkar inte bara lata mig hemma..
Ge mig lite motivation...
Bänka bara 30 kg idag, kunde inte bänka mera :O
Känner att jag måste träna mycket mera nu.
Har inte tränat seriöst på jätte länge, inget fotboll i skolan heller förrutom igår, dog nästan.
Måste få upp tränings lusten, känner att jag var mkt vigare och stabilare och större när jag tränade, men minskar nu eller ngt.. :(
Faajteer
2010-04-02, 23:11
Tränade idag (A).
På sportlife idag för första gången. Helt ok!
Körde Hantelpress, AxelPress, , Millisar, Lyft åt sidan, Pushodwns, pushups fast i cablecross, hammer curl, skivstångscurl osv :)
Bilder:
http://i50.tinypic.com/2d0l3is.jpg
http://i46.tinypic.com/34zaz4w.jpg
M-centrum?
Mvh
Riktigt coolt att se någon som börjar så tidigt, önskar själv som många andra att jag hade börjat så ung! Säger som Sundqvist, var lite för insugen i data-träsket. :D
Kul att se att så många engagerar sig, kolla runt lite hur folk tränar och hur långt det har tagit dom så är jag säker på att du kommer finna motivation :) Fortsätt träna och se till att du äter riktigt ordentligt så kommer detta gå finfint! Behöver du hjälp så är det bara att säga till, säker på att det är många som är sugna på att ge råd.
Skriver du upp övningarna i ordning? Om så är fallet så rekommenderar jag att du kör triceps sist i bröst/axel/triceps-passet då det är ruggigt svårt att göra bröst och axel-övningarna bra om man är trött i triceps.
Lycka till! :)
Hehe ja, det är mölndals centrum..din J*vel...kanske sett mig där? Hahah! :)
Jo, ville börja tidigtdå jag la av med fotbollen, men har kollat rätt mkt, har ca 3 mån "teknik" träning...
Ska fortsätta träna bara jag kommer igång, ska äta mycket, för när jag tränade, åt jag j*vligt mkt, men nu äter jag knappast.
Typ kolla på idag, frukost, lite godis, kex, godis, 2bullar,
vatten där i mellan, ingeting.
Ingen middag idag, har ingen aptit längre..
Ajjabajja, kosten är t.om. viktigare än träningen!
Försök klämma i dig så mycket riktigt käk du bara kan, det är en vanesak och det blir lättare när du hållt på ett tag :)
Sockersugen kommer även försvinna till väldigt stor del när du äter ordentligt!
Ajjabajja, kosten är t.om. viktigare än träningen!
Försök klämma i dig så mycket riktigt käk du bara kan, det är en vanesak och det blir lättare när du hållt på ett tag :)
Sockersugen kommer även försvinna till väldigt stor del när du äter ordentligt!
Jo vet.
Förrut när jag träna åt jag typ chips 1 gång på 3-4 veckor, nu blir det 1 gång i veckan,cola varannan dag nästan osv..tkr mer synd om mina tänder.
Måste komma igång och käa ordentligt, protein&fullkorns rikt!! :D
Tss, fullkorn. Mer fett åt folket! :D
shadowfire
2010-04-02, 23:53
Så, då var det dags o ta tag i denna träning på allvar för jag antar att du har denna journal för att du vill bli något/nå något mål?
Av dina bilder o döma så är du lååångt ifrån någon muskelmassa, du är mer smal/deffad, i mina ögon sett negativt... mer som ett benrangel som får stå i vassen än som en fysik värd att visa upp. Samtidigt har du guldläge nu, den hormonsammansättningen i kroppen o testoproduktionen som du har nu hade jag bara kunnat drömma om nu när jag passerat 30... nu är det dags o köra på!
Skärp till dig med kosten, du är ung och behöver mkt energi. I med MAT nu och tanka på med protein. Träna på frekvent och ta dig tid o vila och andas ut, så kommer du växa så in åt helvete de kommande 1-2 åren.
nmanradnävna
2010-04-02, 23:56
Haha en diet nu? Nej för helvete du ska bulka upp dig gött nu så har du riktigt fina förutsättningar för å kirra en schysst fysik vid någon ålder
Fan vad soft gubbe du träffat, ska han hjälpa dig hela tiden eller?
Nu när jag tänker efter så är det fan lite sjukt att du faktiskt tror att det är läge för en diet :D
Men kör på nu ja!!
Faajteer
2010-04-04, 23:22
Hehe ja, det är mölndals centrum..din J*vel...kanske sett mig där? Hahah! :)
Njae, inte vad jag minns. Tränar på m-centrum max 1gg i veckan. :) Gl.
Mvh
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.