handdator

Visa fullständig version : Hur äta inför och under tenta?

Johananas92
2009-12-07, 15:45
Hur ska man egentligen äta inför och under en lång tenta?
Min tanke är väl att man laddar med långsamma kolhydrater kvällen innan (pasta), och äter en rejäl frukost (gröt) någon timme innan provet. Men hur gör man sedan under provet för att hålla blodsockret uppe? Sötsaker är väl egentligen inte att rekommendera, då de bara höjer blodsockret under en kort period. Vad ska man annars äta?
Tentan är på fyra timmar.

svennebanan
2009-12-07, 15:49
Min tanke är väl att man laddar med långsamma kolhydrater kvällen innan (pasta), och äter en rejäl frukost (gröt) någon timme innan provet. Men hur gör man sedan under provet för att hålla blodsockret uppe? Sötsaker är väl egentligen inte att rekommendera, då de bara höjer blodsockret under en kort period. Vad ska man annars äta?

Kaffe i mängder är grunden till ett bra studieresultat!

Exhale_
2009-12-07, 15:53
Man ska inte göra det hela alltför komplicerat skulle jag säga. Att börja tänka på hur man ska äta dagen innan känns bara onödigt.

Att grunda med en stadig frukost tycker jag själv är bra. Gröt + keso och ett par ostmackor på det funkar för mig. Sen brukar jag själv ladda med mörk choklad och kaffe under själva tentan. En chokladkaka och några koppar kaffe har inte svikit mig hittills!

Bite
2009-12-07, 16:01
Jag tycker inte heller att man ska överdramatisera det här med tenta, mat och blodsocker, om man inte har några problem i vanliga fall. Jag brukade alltid äta en helt vanlig frukost och ta med mig en liten flaska vatten till tentan. Ibland slog jag på stort och tog med en termos kaffe och frukt, men jag rörde aldrig frukten tror jag, det kändes som att jag inte ville bryta koncentrationen för att börja pilla med någon apelsin.

stafh
2009-12-07, 16:15
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127473

johanar
2009-12-07, 16:15
Jag hade med mig en gainer bar + halvliter vatten till varje tenta i förra perioden. Skrev två 4or och två 5or så då måste det ju fungera. Iofs kanske inte opti eftersom det inte blev fyra 5or då :P

Eddie Vedder
2009-12-07, 16:18

En helt normal frukost och så lunch när du kommer hem. Jag har aldrig ätit en smula under en tenta.

L-Sami
2009-12-07, 16:20
Jag har oftast ätit helt normalt innan en tenta, men har oftast haft med mig mackor, bananer, proteinshake och någon koffeinhaltigdryck till de större och längre tentorna.

Sniggel
2009-12-07, 16:20
Jag hade hoppat över frukost och tagit med mig 1-2 frukter, en shaker med grönt té, och eventuellt lite nötter också. mer mat än så och resultaten riskerar att bli sämre.

bug
2009-12-07, 16:46
Håller med ovanstående skribenter, ät som vanligt.
Ett tips är ju att dra på lite djävulsbalsam på tinningarna minutrarna innan, så ska du se att MVG:t snart är i land.

dt06mj2
2009-12-07, 16:50
Eftersom jag kör periodisk fasta året om så äter jag aldrig under/innan tentan. Brukar dock festa till med en z-cola.

malfunction
2009-12-07, 18:08
Jag äter inte frukost men om tentan är lång tar jag med mig nån frukt ifall jag skulle känna behov. Oftast har jag te i en termos eller kaffe (fast jag kan bli skakig av koffein vilket försämrar min skrift väldigt). Tips är att inte ta med råa morötter, då blir övriga studenter förbannade =)

Halldin
2009-12-07, 18:11
Eftersom jag kör periodisk fasta året om så äter jag aldrig under/innan tentan. Brukar dock festa till med en z-cola.
Det går ju att göra undantag till det, vilket även Grandmaster har sagt.

Kan vara värt om resultaten hänger på det.

stridis
2009-12-07, 18:16
Jag hade hoppat över frukost och tagit med mig 1-2 frukter, en shaker med grönt té, och eventuellt lite nötter också. mer mat än så och resultaten riskerar att bli sämre.

Äter du frukost i vanliga fall? Skulle jag hoppa över frukost skulle jag bli helt dum i huvudet framåt lunchtid.

vicarious
2009-12-07, 18:31
4-timmars tenta är ju ingenting. Äter man en ordentlig frukost klarar man det utan problem.. Tror aldrig heller jag har ätit något under en tenta, förlorar fokus då. Kladd hit och dit! Iofs har jag bara suttit max 4 timmar, sitter man längre kanske lite fika kan vara en bra idé :)

phrack
2009-12-07, 18:42
Jag käkar inte heller frukost, periodisk fasta is the shit. Är mycket mer fokuserad under fastan, sen är det ju helt underbart att komma hem och trycka i sig en mastodontmåltid :)

MrBurner
2009-12-07, 18:53
Men man bör nog inte börja med periodisk fasta precis vid tentatillfället tror jag :)

Rickard
2009-12-07, 18:56
Men man bör nog inte börja med periodisk fasta precis vid tentatillfället tror jag :)
Man bör inte ändra sina kostvanor på något sätt.

Det är inte ett maraton du ska springa utan du ska sitta på en stol i upp till fyra timmar. Så att ladda dagen innan kommer du inte ha någon nytt av, ät som du alltid brukar göra.

Apos78
2009-12-07, 19:04
Dricka vatten ser jag som viktigt. Bara en aning för litet vätskeintag och huvudet blir klart segare. Ta med något du verkligen tycker om (inom rimliga gränser). Det kan vara skönt att, om tid finns, lyfta huvudet från alla papper och tugga i sig en god bulle eller liknande. Mental avkoppling typ.

Sniggel
2009-12-07, 19:05
Äter du frukost i vanliga fall? Skulle jag hoppa över frukost skulle jag bli helt dum i huvudet framåt lunchtid.

Inte numera. Har märkt att jag blir mycket smartare om jag hoppar över en stadig frukost.

z_bumbi
2009-12-07, 20:06
Jag brukar äta ungefär som vanligt men beroende på när tentan börjar och hur lång den är så anpassar jag mat och dryck en del. En del tentor börjar inte på morgonen och att t ex börja skriva 18:00 utan att ha ätit vettigt innan påverkar i mitt fall prestationen. Då äter jag mer vid tiden för ett vanlig mellanmål och sen dricker jag lite mindre för att undvika att vara nödig/behöva gå på toa. Jag undviker också vissa typer av mat men det har mer med mina tarmproblem att göra än något jag rekommenderar till någon annan.
Är det en kort tenta dvs fyra timmar eller mindre så räcker sen en kopp kaffe etc bra under själva tentan. Det kan vara bra att göra en mental paus mellan två uppgifter eller när man funderar på vad man ska skriva på uppgiften som man inte har en aning om vad den handlar om.
Lite godis/frukt etc kan också göra att man blir lite piggare.

Är det en längre tenta så blir maten viktigare och då har mackor eller drickyoghurt funkat ganska bra.

Iofs sitter jag väldigt sällan tiden ut och skulle jag göra det kanske jag skulle märka större betydelse av vad jag äter, när jag gjort längre saker som högskoleprovet så vet jag att maten har stor betydelse för resultatet på de olika delarna.

Alfred Nobel
2009-12-07, 20:18
Jag har en redbull och tuggummi med mig till tentorna. Våra håller på 08.00 - 13.00 eller 13.00-18.00. Innan äter jag en normal frukost och/eller lunch.

Peter Hansen
2009-12-07, 20:24
Jag håller med Apos. Något lätt att tugga på som en kort break är nice.

dt06mj2
2009-12-07, 20:54
Det går ju att göra undantag till det, vilket även Grandmaster har sagt.

Kan vara värt om resultaten hänger på det.

Skulle förvåna mig om Grandmaster skulle påstå att man kan öka fokus genom att bryta fastan. Men om man personligen tycker det är jobbigt är det såklart en bra idé att inte fasta under tentan, :thumbup:

KaptenKnäsvag
2009-12-07, 20:59
Jag har provat att äta skitstor frukost och massa kaffe innan en tenta och det gick inget vidare. Jag blev mest slö och dessutom pissnödig som fan av allt kaffe. Man får dessutom inte lämna in plats under första timman av tentan på Universitetet jag pluggade på, och i slutet av den timman hade jag en överfull blåsa.

Det funkade bättre att käka väldigt lätt innan tentan, gärna något gott. Jag brukade göra ett par riskakor med smör, ost, lite salami och kanske en liten espresso. Brukade även ta med mig en lite påse godis för att äta undet tentan. Det kändes stimulerande att ha någonting att tugga på samtidigt.

Halldin
2009-12-07, 21:12
Skulle förvåna mig om Grandmaster skulle påstå att man kan öka fokus genom att bryta fastan. Men om man personligen tycker det är jobbigt är det såklart en bra idé att inte fasta under tentan, :thumbup:
Citat: "För att vara på den säkra sidan så rekommenderar jag att du äter en frukt strax innan provet på tisdag (upprätthåller blodsockret på en balanserad nivå)."

stridis
2009-12-07, 21:21
Själv äter jag lätt innan tentan och sedan har jag en banan och en redbull. Redbullen tar jag när jag känner att jag fastnar eller behöver en boost. kan bli pinkenödig och lite lätt orolig av red bull så jag sparar den tills jag behöver den för bästa resultat.

Johananas92
2009-12-07, 22:02
Tack för alla intressanta svar!
Jag har bara fått för mig att mat med snabba kolhydrater skulle störa blodsockret, och därmed även koncentrationsförmågan. Men det verkar ju inte vara någon större fara.
Tänkte köra på en mugg te, någon frukt och något snacks.

Elfsberg
2009-12-07, 23:44
Spontant känns det som att man inte ska sitta och fundera över mat om man är tillräckligt fokuserad på skolarbetet?

dt06mj2
2009-12-08, 00:35
Citat: "För att vara på den säkra sidan så rekommenderar jag att du äter en frukt strax innan provet på tisdag (upprätthåller blodsockret på en balanserad nivå)."

http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&rlz=1C1CHMA_svSE338SE338&q=%22rekommenderar+jag+att+du+%C3%A4ter+en+frukt+s trax+innan+provet%22&btnG=S%C3%B6k&meta=&aq=f&oq=

Scratch89
2009-12-08, 07:00
Äta under tentor är ju helt befängt. Tar bort fokus som inget annat.

Jag har tagit med mig mat en gång, och då hade vi en dubbeltenta som tillsammans var runt 7 timmar. Då räckte det med ett par mackor.

svennebanan
2009-12-08, 07:15
Äta under tentor är ju helt befängt. Tar bort fokus som inget annat.

Jag har tagit med mig mat en gång, och då hade vi en dubbeltenta som tillsammans var runt 7 timmar. Då räckte det med ett par mackor.

En normal students tentor är 6 timmar och då är det en tenta. Klart man inte blir hungrig på ett 2timmars läxförhör

jesse
2009-12-08, 07:48
En normal students tentor är 6 timmar och då är det en tenta. Klart man inte blir hungrig på ett 2timmars läxförhör

Haha, de flesta studenter har nog tentor som ligger mellan 4-5 timmar (för högskolan). Är det bara jag som hyser ett visst agg mot alla som dukar upp för en fyra rätters middag på sina bänkar? Prasslande från godispåsar, personer som långsamt river upp pappret runt sin centerrulle, colaburkar som öppnas var och varannan minut osv.

En vattenflaska är ju allt som behövs...

Tolkia
2009-12-08, 08:27
Men ORKA. Både:

1) Överdramatisera kostsammansättningens effekt på prestationen under en tenta som inte sträcker sig över flera dygn. Det som avgör hur det går på tentan är primärt hur mycket man har läst, att det kommer "rätt" frågor och att man inte är så nervös att man får totalt hjärnsläpp. De enda sätt att verkligen sabotera sina tentaresultat medelst mat lär vara att komma till tentan med matförgiftning eller vara tokhungrig.

2) Leka hardcore och spotta på personer som behöver eller vill ha käk med sig på tentan. Har man sådana uppmärksamhetsproblem att man störs av pysandet från colaburkar på ett sätt som påverkar ens tentaresultat är det för mig en gåta hur man tagit sig fram till tentan överhuvudtaget. Och då kanske man behöver jobba på att lära sig fokusera.

Bumbi och Apos78 har bra tips, tycker jag.

Martin Löwgren
2009-12-08, 09:56
Jag käkade som vanligt innan och tog sedan med käk in på tentan. Vart alltifrån köttgryta till lasagne *flex*

Halldin
2009-12-08, 12:26
http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&rlz=1C1CHMA_svSE338SE338&q=%22rekommenderar+jag+att+du+%C3%A4ter+en+frukt+s trax+innan+provet%22&btnG=S%C3%B6k&meta=&aq=f&oq=
Anledningen att du inte hittar det på Google är för att det är sagt i ett privat mail när jag hade personlig konsultation med honom för några år sedan.

On topic så brukar jag ha med mig 2 energidrycker och nån godispåse, vet dock inte om det är optimalt.
Har aldrig haft med en riktig måltid.

j2b
2009-12-08, 16:57
sitter sällan längre än en timme så för mig känns det överflödigt med mat, händer att jag har med nåt att dricka..

svennebanan
2009-12-08, 17:01
Haha, de flesta studenter har nog tentor som ligger mellan 4-5 timmar (för högskolan). Är det bara jag som hyser ett visst agg mot alla som dukar upp för en fyra rätters middag på sina bänkar? Prasslande från godispåsar, personer som långsamt river upp pappret runt sin centerrulle, colaburkar som öppnas var och varannan minut osv.

En vattenflaska är ju allt som behövs...

6 timmar är väl ändå en ganska stor del av dygnet? Jag fungerar då inte när jag är hungrig. Dom gånger jag slarvat med att ta med tilltugg har jag ångrat mig bittert.

svennebanan
2009-12-08, 17:03
sitter sällan längre än en timme så för mig känns det överflödigt med mat, händer att jag har med nåt att dricka..

Vad läser du?

Kebab-Arne
2009-12-08, 17:46
De flesta av mina tentor är på 5 timmar. Sitter man alla 5 timmarna blir jag jättehungrig så behöver nåt så jag inte rikserar att bli avvisad från tentasalen pga kurrande mage.

jesse: Alla har väl olika prioriteringar? Hyser du agg mot folk som tar med sig saker att äta på en tenta måste du hysa ganska mycket agg mot diverse saker?

jesse
2009-12-08, 18:55
2) Leka hardcore och spotta på personer som behöver eller vill ha käk med sig på tentan. Har man sådana uppmärksamhetsproblem att man störs av pysandet från colaburkar på ett sätt som påverkar ens tentaresultat är det för mig en gåta hur man tagit sig fram till tentan överhuvudtaget. Och då kanske man behöver jobba på att lära sig fokusera.

Bumbi och Apos78 har bra tips, tycker jag.

De flesta av mina tentor är på 5 timmar. Sitter man alla 5 timmarna blir jag jättehungrig så behöver nåt så jag inte rikserar att bli avvisad från tentasalen pga kurrande mage.

jesse: Alla har väl olika prioriteringar? Hyser du agg mot folk som tar med sig saker att äta på en tenta måste du hysa ganska mycket agg mot diverse saker?

Oj, det var verkligen inte meningen att folk skulle ta mitt inlägg så seriöst, jag borde kanske inkluderat en smilie?

Tolkia: Skrev jag någonstans att det påverkade mitt tentaresultat?

För att lugna berörda personer så får jag väl tillägga att man för min del får ha med sig vad man nu månne vilja i matväg.