Visa fullständig version : Geisharecept?
Hej hej är det nån som har nå "recept" så man kan göra egen geishachoklad hemma? lr ide på hur man skulle kunna göra nå liknande? Min fd svärmor är heltokig i geisha o skulle vilja ge henne ett recept så hon kan göra den själv hemma utan onödiga tillsatser(hon gillar inte heller tillsatser) Bara kom på att d kunde bli en liten kul julklapp eller assesoar på julkortet :D
ja vet ass.... är felstavat :S
Om man rör ner rispuffar i smält nougat som man breder ut på bakplåtspapper och när detta stelnat delar upp i lämpliga bitar och täcker med ljus blockchoklad så borde man nog komma ganska nära.
Om man rör ner rispuffar i smält nougat som man breder ut på bakplåtspapper och när detta stelnat delar upp i lämpliga bitar och täcker med ljus blockchoklad så borde man nog komma ganska nära.
Rsipuffar? Är väl snarare någon slags nöt i geisha?
Från Fazer:
Geisha 100g fylld mjölkchoklad
Mjölkchoklad med krispig nötnougat 40%.
Ingredienser: mjölk, socker, kakaosmör, hasselnötter, kakaomassa, vegetabiliskt fett, vetemjöl, emulgeringsmedel (sojalecitin), koksalt, härdad vegetabilisk olja, aromer (vanilj, vanillin). Innehåller hasselnötter, kan innehålla spår av andra nötter och mandlar.
Inget recept dock, bara ingredienserna. Du får väl prova dig fram! *popcorn*
Jo de e nog väldigt fint malda hasselnötter i dom.
Nougat med fint hackade nötter och sedan chokladöverdrag på det skulle väl i stort sett vara väldigt nära?
jag hade finhackat nötter, nästintill pulveriserat. Sedan hade jag smält socker och låtit nötkrosset karamelliseras. När det stelnat hade jag kört över med kniven igen och blandat ner i en röra av både nougat och choklad.
Till sist sedan doppa pralinerna i god mjölkchoklad.
Anton Fräs
2009-12-22, 04:38
Hur har det gått? Jag hade väldigt gärna snott åt mig receptet du slutligen kom fram till, börjar bli knapert med tid för julklappsinhandling :D
Vilket projekt! Att göra egen choklad och egen nougat är inte billigt och inte enkelt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.