Visa fullständig version : Resa någonstans i Europa
Jag och frugan funderar på att skippa julklappar i år och ta en resa istället. Det vi har kommit fram till att vi vill ha är detta:
* Antingen weekend eller max en vecka.
* Någon gång i februari - mars.
* Någonstans i Europa (alltså inte för lång restid).
* Behagliga temperaturer men inte nödvändigt med högsommarvärme.
* Budget runt 10 000:- för hela resan (alltså inkl. mat o.s.v.) men gärna billigare.
Nu undrar vi såklart om ni har några tips på ställen att åka till och var man köper resan? Vi har försökt kolla runt lite men det är i princip omöjligt att sortera ut något vettigt känns det som.
Super_Johan
2009-12-06, 12:22
Barcelona är billigt, behagligt väder, beach mitt i staden. Min personliga favorit.
http://static2.travelandleisure.com/images/amexpub/0001/9675/barcelona-beach-200804-ss.jpg
kidneyinlodz
2009-12-06, 12:22
södra italien?
London. Inte behagligt väder men grymt!
Barcelona har jag hört mycket gott om. Italien skulle kunna vara ett alternativ också. Någon speciell ort ni kan rekommendera? London har jag fått för mig är väldigt dyrt?
Någon som känner till en bra sida att boka resan på?
/TS fruga.
Trapper Buzz
2009-12-06, 20:00
Benidorm. Ryanair. Under tre.
London var ju absolut inte billigt, var väl ungefär som här.
För att spara in lite på matkostnaderna så käkade vi inte på restaurang under de fyra dagarna vi va där, vi käkade uteslutande på McDonalds, KFC och Burger King. Kostar samma som här hemma.
Lite dumt i efterhand när min mage gjorde uppror och jag fick springa in på toan på McDonalds - som givetvis var upptagen av två stycken som stoppade sprutor i armarna - så det blev kapplöpning mot min röv till vandrarhemmet :)
För att komma undan billigare går mycket att boka i förväg, t.ex. London Eye, Madame Tussaud och såna grejer, då kan man spara några kronor och dessutom slippa stå i kö.
MasterChief
2009-12-06, 20:22
Rom är bäst!
Nice är fint. Det finns även fantastiskt smidiga förbindelser från Nice så man snabbt och billigt tar sig till Monaco, Italiens riviera och även Marseille.
http://www.tunliweb.no/Bilder_SM/_album_nice/a1_1024pixel.jpg
Marocko, Spanien, Teneriffa, finns mycket billigt och trevligt
http://www.reseguiden.se/sista-minuten
där har ni massor att välja på
Split ska vara rätt fräckt.
Nordenator
2009-12-06, 21:58
Rom är bäst!
Nice är fint. Det finns även fantastiskt smidiga förbindelser från Nice så man snabbt och billigt tar sig till Monaco, Italiens riviera och även Marseille.
[.IMG]http://www.tunliweb.no/Bilder_SM/_album_nice/a1_1024pixel.jpg[./IMG]
Mhmm. Sen ifrån Marseilles kan man ju även ta sig till Avignon och Aix-en-Provence som är två trevliga lite mindre städer. Monaco var också sevärt, men det är ju inte så pass stort att man behöver så många timmar där. Nice kommer jag nog förhoppningsvis åka tillbaka till någon gång. Jag tror vi spenderade fem av trettio dagar av luffandet där. Festival, perfekt väder och massvis att titta på :)
Bumpar och lånar den här tråden.
Några andra sevärda platser i Europa i slutet utav augusti? Är inte ute efter varken festande eller shopping, annars rätt öppen för annat!
Skulle resa till Portugal (t.ex. Madeira) eller Spanien. Väldigt billigt just nu. Fast 10 000 räcker inte så långt om man ska till Madeira. Kanarieöarna kanske...
Flyg billigt nånstans med Wizz? Zadar kanske?
Bumpar och lånar den här tråden.
Några andra sevärda platser i Europa i slutet utav augusti? Är inte ute efter varken festande eller shopping, annars rätt öppen för annat!
Menorca kan jag rekommendera för sol, bad och utforskning. Hyra en bil och åka runt ön till alla dom små vikarna som finns. Är man redo att gå en bit kan man bli helt själv på en strand.
Matutbudet var väl sådär. Mycket mat köpte vi på Lidl när vi var ute på dagsutflykter. Billigt med riktigt god skinka osv. Köpa lite frallor, drickor osv sedan dra iväg.
Budapest, ljubljana, amsterdam.
Sköna städer med lite olika stil.
knuckles
2013-07-30, 18:49
Pripyat
Budapest, ljubljana, amsterdam.
Sköna städer med lite olika stil.
Kring jul finns det mycket att tjäna på att åka längre söderut- för solljusets skull.
awesomooo
2013-07-30, 20:13
Rotterdam ska vara rätt modernt och tufft. Annars är Polen bra med Warszawa, Gdansk och Krakow.
Kring jul finns det mycket att tjäna på att åka längre söderut- för solljusets skull.
Personen som ville åka på vintern skrev frågan 2009, förhoppningsvis har han kommit iväg nu :D
Exdiaq frågade efter resor i augusti.
Personen som ville åka på vintern skrev frågan 2009, förhoppningsvis har han kommit iväg nu :D
Exdiaq frågade efter resor i augusti.
Jobbigt när gamla trådar återupplivas *gah*
Raschmus
2015-06-08, 10:25
Tips i Barcelona?
MasterChief
2015-06-08, 10:57
Tips i Barcelona?
Googla och leta upp bra restauranger innan ni reser dit...finns många turistfällor med rätt usel mat även om de ser fina ut. Jag har varit i väldigt många europeiska städer men jag blev verkligen paff hur usel mat det var på vissa restauranger. i Barcelona; typ sämst av alla jag varit i. Nu var jag där med jobbet så jag bara "hakade på" men hade jag åkt ditt privat så skulle jag titta upp restauranger innan, för det lär ju finnas bra ställen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.