handdator

Visa fullständig version : Har du inte reflexer...you will die!

ARMSTARK
2009-12-04, 23:23
Den här tråden skapas av ren omtanke för mänskligheten.

Om ni inte redan har reflexer på med reflexer, annars skaffa det! Ni vet inte hur osynliga ni är när man kommer åkande i sin bil. Jag är en rätt "duktig bilist" men ändå har det varit nära flera gånger! Jag vill verkligen inte köra på någon så snälla! Reflexer!

Mr.Sarkastisk
2009-12-04, 23:25
Förlåt ;/

Jure
2009-12-04, 23:41
Jag tror min måne löser reflexproblemet.

p1r
2009-12-04, 23:50

Om ni inte redan har reflexer på med reflexer, annars skaffa det! Ni vet inte hur osynliga ni är när man kommer åkande i sin bil. Jag är en rätt "duktig bilist" men ändå har det varit nära flera gånger! Jag vill verkligen inte köra på någon så snälla! Reflexer!
True! Inte bara en gång man har varit nära att måsta sätta på vindrutetorkarna i onödan!

Madame
2009-12-04, 23:58
jag trodde du menade reflexer som i att reagera snabbt... men okej, ska hänga på nåt på jackan *kissass*

stridis
2009-12-05, 09:38
Det som inte dödar en, gör ont. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3398823&postcount=71)

OneManArmy
2009-12-05, 09:42
Jag som kör bil hela dagarna i jobbet gnäller över folk utan reflex... Sen har jag inte det själv! måste fan införskaffa det idag :P

Nitrometan
2009-12-05, 10:03
Ett tips är reflexväst.

Syns grymt mycket bättre än såna där små hängande saker.

capture
2009-12-05, 10:28
Men sen blir det där det andra dilemmat när folk tror de syns hur bra som helst bara för de har reflex och knappt bryr sig om att flytta sig från vägen om en bil kommer.

Eddie Vedder
2009-12-05, 10:44
Skulle aldrig komma på tanken att ge mig ut å löpa i mörkret utan reflexvästen.

Men jag är dålig på att bära reflexer och ljus på cykeln i övrigt tyvärr.

spange
2009-12-05, 11:14
Jag tror min måne löser reflexproblemet.

sången "jag vill ha en egen måne" fick just en ny innebörd i mina ögon, bulklåt.

sorry för offt. jag måste haka på mig mer reflexer när jag är ute.

omnibus
2009-12-05, 11:15
Jag har reflexer istället för reflexer.

David Brent
2009-12-05, 11:22
Skulle aldrig komma på tanken att ge mig ut å löpa i mörkret utan reflexvästen.

Men jag är dålig på att bära reflexer och ljus på cykeln i övrigt tyvärr.

Det är du inte ensam om. Var och varannan cyklist kör utan lysen, även på ganska tungt trafikerade vägar där jag bor. Det är lätt att känna att man syns väldigt väl på cykel, man ser ju bilarna så bra.

Rockhard
2009-12-05, 12:21
Reflexer behövs inte om man är medveten om att man inte syns.

BobaFett
2009-12-05, 12:22

Om det har varit nära flera gånger så kör du för fort :smash:

...du borde anpassat farten efter första gången.

Hemi
2009-12-05, 12:26
Det är viktigt att man som gående förstår att trots att man badar i bilens ljus är det inte säkert att man syns, utan reflexer med största sannolikhet inte. Det är inte bilens lysen som ser, det är föraren inne i bilen. Även med reflexer kan det vara förvillande ibland om gatan är blöt och svart. En person med hund med massor av dinglande reflexer överallt kan se ut som ett fladdrande väsen och det är svårt att se vilken sida man skall passera ekipaget. Då sänker man hastigheten och ekipaget gör bäst i att verkligen hålla sig på sidan av vägen, det finns fartdårar överallt.

spann
2009-12-05, 12:53
räcker inte ljus på cykeln? ja blev nästan påkörd förra veckan, men hade spinnat så fatta knappt va som hände

Hemi
2009-12-05, 12:59
Räcker och räcker, i slutändan är det ändå bilens förare som är den svagste länken. Om föraren sitter och nickar eller sneglar på en karta spelar inga reflexer i värdlen någon roll. Men av erfarenhet tycker jag att en lampa eller en reflex kan vara lika bra som många reflexer eller tom bättre beroende på situation. Lampa i kombination med reflexväst borde vara optimalt på en cyklist.

Hemi
2009-12-05, 14:09
Ett par tips:

Använder ni många reflexer, sätt dem på strategiska ställen. Runt underbenet kan vara ett. Fasta reflexer -kanske- kan tala om genom sin rytm vad man möter på vägen. En dinglande reflex på sidan kan vara bra. Pedaler har det ofta. En väst har fördelen att man ser att det är en människa. Även hunden kanske kan ha en. En pluspoäng är att föraren kan tro att det är poliser och då bromsar man ändå i respekt, inte så effektivt i Sverige kanske där poliser ute är ganska sällsynta och västen vanlig men utomlands är effekten fundamental.

Sätter man istället en massa reflexer dinglande helt oplanerat på ett hundekipage t ex kan det se helt galet ut, är det ett ryttarekipage som passerar vägen? En skyddsplast från en lastbil som blåser omkring? En pressenning från en byggarbetsplats som passerar vägen? Ett gäng fyllon som slåss? Ett UFO? Ett gäng troll som har fest? Hur som helst man vet inte på vilken sida man skall passera och man tvärnitar och om det då som oftast är, halkrisk så...

När man går på sidan av vägen även på dagen måste man som bilist ibland stanna för mötande bilar. Gångtrafikanten brukar då titta in i bilen och undra vad fan man håller på med, "Är du korkad" eller "Ser jag så tjock ut " eller nåt. Men det kan finnas mötande bilar som kör långt ut i vägen, breda lastbilar och vi bilister vill inte köra ihjäl någon så ta det säkra före det osäkra, ibland kan man behöva ta ett steg av vägen om det är på en 7-meters landsväg.

Till bilister:

Är du för trött, sätt dig inte i bilen.
Tänd inte lampan och snegla på annat.

Läste i Trafikmagasinet hr många olyckor som berodde på sovande bilister, det var skrämmande.

OSV.

clork
2009-12-05, 14:47

Trodde killen syftade på reaktionsförmåga angående rubriken

ARMSTARK
2009-12-05, 15:35
Om det har varit nära flera gånger så kör du för fort :smash:

...du borde anpassat farten efter första gången.

Eller så har man kört väldigt mycket under många år. Allvarligt talat, det finns inga "bilister ska se sig för" osv, på med reflexen! Man ser en reflex på typ 100 meters håll, så effektivt!

tommie-92
2009-12-05, 15:53
Tycker det är skandal att fler människor inte har reflexer på sig nu när det är mörkt både på morgonen och kvällen.

ryss
2009-12-05, 15:55
Det som inte dödar en, gör ont. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3398823&postcount=71)

fifan! hur är knäna nu?

stridis
2009-12-05, 16:28
Det knäet är permanent "smådåligt". Vad göra åt det liksom?
Var alldeles för less för att stå på mig ordentligt när det gällde knäet, rehabade på egen hand men lessnade på det. Blev inte fullständigt återställt.

Griip
2009-12-05, 16:39
Alltså.. wtf. Är man helt plötsligt en dålig människa om man inte har reflexväst på sig så fort man går ut? FU!

MrPowa
2009-12-05, 16:40
Spelar ju ingen roll om man har reflex/lyse dem ska ju ändå köra över en. Har hänt några gånger att man nästan fått dra ner i diket bara för att föraren håller på och kör över en.

Degpekka
2009-12-05, 18:21
räcker inte ljus på cykeln? ja blev nästan påkörd förra veckan, men hade spinnat så fatta knappt va som hände

Du måste ju även enligt lag ha reflexer på cykeln, både från sidan samt fram och bak.

Mimix
2009-12-05, 18:56
I egenskap av medlem av... http://www.kolozzeum.com/forum/group.php?groupid=43
...så borde jag ju förstås sy mig en cat suit täckt med fransar (tänk rumbadress á la Let's Dance) i vars ändar det dinglar en liten reflex.
Men jag har istället 2 mer oförargliga på min handväska...
http://i45.tinypic.com/346w8io.jpg

Hemi
2009-12-05, 21:47
Du måste ju även enligt lag ha reflexer på cykeln, både från sidan samt fram och bak.

Där ser man. Ljusa kläder hjälper enormt gentemot mörka också. Ni som har reflexer på väskor och insydda i gamla kläder, tänk på att de slits ut, köp nya godkända reflexer.

Och ja, det verkar som vissa bilister vil köra över folk, desto större anledning att skydda sig bäst man kan. Annars kan det vara slut med bänkandet.

agazza
2009-12-05, 21:54
Kliver alltid ner i diket när det kommer en bil och går alltid mot trafiken. Använder reflex eller armband.

västar tycker jag är avtrubbande, alla har dom så jag märker dom knappt längre, för dom syns inte lika mycket som en riktig reflex.

Har man inte reflex kan en ficklampa va bra för då fattar man att någon går där.

mattilainen
2009-12-05, 21:58
Jag är en sån där kille som jättegärna bär reflexer och tycker det ser ut som man är en riktig man. Det som är synd är att man sällan är ute och handlar enbart reflexer, så det blir lätt att man glömmer dom när man väl är och handlar :p

Men nu jävlar, nu ska jag tänka på det

BobaFett
2009-12-06, 15:09
Eller så har man kört väldigt mycket under många år. Allvarligt talat, det finns inga "bilister ska se sig för" osv, på med reflexen! Man ser en reflex på typ 100 meters håll, så effektivt!

Det är klart att man ska ha reflexer, jag har lyse och reflexer på cykeln själv men din attityd om att alla andra ska anpassa sig för att det ska passa bilister är orsaken till många olyckor. Vaddå "det finns inga bilister ska se sig för"? Det är väl vad hela körkortsutbildningen går ut på!

Om det är en mörk väg och du vet av erfarenhet att det kan finnas gående som är svåra att se så ska du se till att anpassa farten så att du hinner bromsa. Den gående behöver ingen körkortsutbildning för att vistas på vägen, den gående dödar ingen om han inte har reflex på sig. Det gör bilister som kör för fort däremot.

babbett
2009-12-06, 16:52
Bra tråd! En påminnelse är aldrig fel!
Självklart ska man ha reflex!

Mr Zero
2009-12-06, 20:58
Reflexer behövs inte om man är medveten om att man inte syns.

Det är inte bara för din skull utan också för dina medtrafikanters skull som du ska ha reflex.

Rockhard
2009-12-06, 22:08
Det är inte bara för din skull utan också för dina medtrafikanters skull som du ska ha reflex.

Att dom ser mig har bara betydelse om jag på något sätt är ivägen för dom. Är jag osynlig så ligger hela ansvaret på mig själv att det inte sker en olycka. Var det jag menade.

Degpekka
2009-12-06, 22:23
Att dom ser mig har bara betydelse om jag på något sätt är ivägen för dom. Är jag osynlig så ligger hela ansvaret på mig själv att det inte sker en olycka. Var det jag menade.

Men du är bara människa och kan omöjligt ha 100% koll... Det är fler än du själv som blir drabbade om du blir påkörd.

joriice
2009-12-06, 22:33
Varför är reflexer som dinglar utanför jackan oftast skitfula? Varför inte ha lite mer sparsmakad/clean/slick look?

Rockhard
2009-12-06, 22:38
Men du är bara människa och kan omöjligt ha 100% koll... Det är fler än du själv som blir drabbade om du blir påkörd.

Tja, som oskyddad trafikant är jag typ 1000 ggr mer motiverad att undvika en olycka än en bilist är. Så jag litar inte på att dom ser mig, oavsett dagsljus eller mörker, reflex eller inte.

saab900
2009-12-06, 22:56
Möjligheten för en gångtrafikant att väja är ju också lite större än för en bilist. När jag är ute och joggar på landet sker det medelst pannlampa och reflexband runt vristen. Jag går alltid ner i dikeskanten om det kommer en bil.

Höll på att klippa en cyklist på väg från gymmet häromveckan. Han cyklade utan lysen och reflexer i mörka kläder på fel sida genom en vänsterkurva från mitt håll sett, refug mitt i kurvan också. Smart. Lagen om det naturliga urvalet sattes ur spel enbart för att jag såg honom i sista sekunden och nitade och höll så långt ut det gick åt refugen.

Degpekka
2009-12-07, 00:23
Tja, som oskyddad trafikant är jag typ 1000 ggr mer motiverad att undvika en olycka än en bilist är. Så jag litar inte på att dom ser mig, oavsett dagsljus eller mörker, reflex eller inte.

Det spelar ju inte någon roll hur motiverad man är... du kan ju ha otur/göra misstag ändå... Man kan aldrig lita på att man blir sedd, men chansen att dem ser dig ökar väldigt mkt med en reflex.

Everest
2009-12-07, 02:19
Att bleka tänderna och le mycket fungerar minst lika bra

Griip
2009-12-07, 02:21
Att bleka tänderna och le mycket fungerar minst lika bra

Men om man inte är på bra humör då? Jag själv är inte den som orkar fakea ett smile. Förutom över internet, då är det lätt :)

stolpskott
2009-12-07, 10:12
Ett tips är reflexväst.

Syns grymt mycket bättre än såna där små hängande saker.

+1, övningskörde i mörkret, och något pucko gick på höger sida av vägen, med reflexen i framfickan. Den dinglade lite smått så den växlade mellan att synas och att inte synas.

-"Vart FAAAN är KÄRINGEN?!?!?!"

fishmoose
2009-12-09, 15:24
Jag har fixat reflexer.

dream_theater_
2009-12-09, 15:36
Det är klart att man ska ha reflexer, jag har lyse och reflexer på cykeln själv men din attityd om att alla andra ska anpassa sig för att det ska passa bilister är orsaken till många olyckor. Vaddå "det finns inga bilister ska se sig för"? Det är väl vad hela körkortsutbildningen går ut på!

Om det är en mörk väg och du vet av erfarenhet att det kan finnas gående som är svåra att se så ska du se till att anpassa farten så att du hinner bromsa. Den gående behöver ingen körkortsutbildning för att vistas på vägen, den gående dödar ingen om han inte har reflex på sig. Det gör bilister som kör för fort däremot.

Om du ens försöker skämta så är du inte i närheten av kul. Ska jag som bilist behöva sakta ner till 50 på en 90sträcka för att det går folk utan reflexer? Nä du får fan tänka om, och tänka rätt