handdator

Visa fullständig version : Tonfisk filé

Snobbe
2009-12-04, 16:54
Någon som har nå tips på vad man kan göra med en sådan? Sushi är väl det självklara men jag är inte sugen på det idag. Alla tips är välkomna :)

1684_
2009-12-04, 18:38
stek? ät me potatismos till, ris å någon sås eller så?:S

Icefire
2009-12-04, 18:48
Marinerad och stekt/grillad med rostade rotfrukter är gott.

Chrilli
2009-12-04, 18:49
se recepttråden. detta gjorde jag för ett tag sen.

http://hem.bredband.net/borjchri/tonfiskprimor.jpg

MrBurner
2009-12-05, 10:54
Vill bara nämna att där jag bor så finns det två COOP-butiker samt två ICA-butiker men ingen av dessa har tonfisk-filé. Kan det vara någon särskild anledning till denna bojkott? :(

Icefire
2009-12-05, 11:11
Vill bara nämna att där jag bor så finns det två COOP-butiker samt två ICA-butiker men ingen av dessa har tonfisk-filé. Kan det vara någon särskild anledning till denna bojkott? :(

Utrotningshotad. Men jag minns inte om det var den blåfenade eller gulfenade som det var störst fara för.
Du kan ju fråga i butiken.

Cohen
2009-12-05, 12:55

Har du kollat i frysdisken? Inte alltför sällan ligger de i genomskinliga plastförpackningar av samma typ som laxfileer ofta säljs i.

Snobbe
2009-12-06, 18:39

Är det större butiker? Jag har aldrig sett färsk tonfiskfilé i mindre butiker pga kilo priset och antar att det inte är så sjukt många som är intresserade av det på samma sätt som kött tex.

Chrilli
2009-12-06, 19:04
Om ni har fiskdisk och vill ha färsk tonfisk, prata med dem så tar de säkert in det år er. Om det inte är så stor efterfrågan kanske de inte vågar chansa, men beställer man så.

Brukar använda charkerna till beställa kött och speciellt vilt om det är något jag planerar laga.