Visa fullständig version : Tråden om glögg!
Nu är äntligen glöggmånaden här på riktigt! Ska försöka ta mig till bolaget idag och köpa mig en flaska. Har ni några förslag eller rekommendationer så ös på, alla tips och förslag är bra!
Gäller även naturligtvis alkoholfria varianter. :thumbup:
shut teh face
2009-12-04, 12:44
Gör ett eget, det ska jag göra.
Ett spanskt fylligt vin, typ rioja, starksprit (konjak blir det nog), nejlikor, kanel, kardemumma, socker. Blir ett julglögg.
Sir Anselm
2009-12-04, 12:55
Grythyttans Skogsglögg tycker jag smakade bra! Blåbär och Lingon ska det visst vara.
Jag gjorde ett smaktest förra året: http://mikael.jansson.be/log/juldrycker
Parachutes
2009-12-04, 13:20
Jag gjorde ett smaktest förra året: http://mikael.jansson.be/log/juldrycker
Väldigt ambitiöst av dig :) Blev lite nyfiken på Dufvenkrooks..
Är det bara jag som inte klarar av alkoglögg utan bara vill dricka saftglögg? :)
Väldigt ambitiöst av dig :) Blev lite nyfiken på Dufvenkrooks..
Prova årets choklad/chili. Fantastiskt god!
Är det bara jag som inte klarar av alkoglögg utan bara vill dricka saftglögg?
2.2% som är gjord på vin är bra, saftglöggvarianten är just gjord på saft. Brukar sällan ge särskilt bra smak. Vilken av dem menar du?
hahavaffan
2009-12-04, 14:19
Är det bara jag som inte klarar av alkoglögg utan bara vill dricka saftglögg? :)Nä det är fler, alla barn mellan 0 och 14 år också ;)
Prova årets choklad/chili. Fantastiskt god!
+1, både jag och flickvännen tyckte den var riktigt rund i smaken. Inte för söt men ändå sötare än tex Blossas.
Eddie Vedder
2009-12-04, 14:42
Jag gjorde ett blindtest på tre av produkterna från BLOSSA i skolan för ett tag sedan (en sensorisk bedömning i form av ett rangordningstest).
Det var deras standard, deras lingonglögg och deras vitvinsglögg. Jag föredrar standardglöggen men det är nog mycket p.g.a. den julkänslan den ger, det blir helt enkelt ett så starkt egenvärde att det påverkar ens smakbedömning.
Men även vitvinsglöggen smakar grymt gott. Lingonglöggen smakar direkt äckligt.*spy*
Glögg och bandy. Topnotch.
+1, både jag och flickvännen tyckte den var riktigt rund i smaken. Inte för söt men ändå sötare än tex Blossas.
+2! Grymt god!
Jag kör Saturnus eller Tindra vanligtvis men i år blir det
bYUhR1GDTJ0
Glögg är :thumbup:
I år har det redan druckits en hel del. Speciellt choklad/chili och blåbär/lingon sticker ut. Riktigt goda varianter. Köpte en till flaska choklad/chili idag.
2.2% som är gjord på vin är bra, saftglöggvarianten är just gjord på saft. Brukar sällan ge särskilt bra smak. Vilken av dem menar du?Gör väl inget att den är gjort på saft? Det som är gott är ju kryddorna och sötman, inte alkoholen. Kan man få allt det gotta utan den räliga alkoholen så är det ju perfekt :)
Nä det är fler, alla barn mellan 0 och 14 år också ;)Wee :)
hahavaffan
2009-12-04, 20:11
Vars fashiken löper man den där Dufven... chocklad/chili?
Gör väl inget att den är gjort på saft? Det som är gott är ju kryddorna och sötman, inte alkoholen. Kan man få allt det gotta utan den räliga alkoholen så är det ju perfekt :)
Jo, jag håller helt med om alkoholen.
Jag tycker bara inte att smaken blir densamma på saftglögg (0%) jämfört med vinglögg (2,2%). Det kan också bero på sortens saftglögg. Den jag provat hittils har varit som ... saft. Vinbärssaft med kanel.
Helt enkelt alldeles för sött när det är baserat på druvjuice, och jag saknar den lilla strävhet som är kvar i vinglöggen trots den låga alkoholhalten.
Vars fashiken löper man den där Dufven... chocklad/chili?
Dufvenkrooks choklad/chiil säljs i en Välsorterad Mataffär Nära Dig(tm). (Hemköp, ICA, ...)
Var är giraffen, förresten?
Granatgiraffen
2009-12-04, 20:18
Jo, jag håller helt med om alkoholen.
Jag tycker bara inte att smaken blir densamma på saftglögg (0%) jämfört med vinglögg (2,2%). Det kan också bero på sortens saftglögg. Den jag provat hittils har varit som ... saft. Vinbärssaft med kanel.
Helt enkelt alldeles för sött när det är baserat på druvjuice, och jag saknar den lilla strävhet som är kvar i vinglöggen trots den låga alkoholhalten.
Dufvenkrooks choklad/chiil säljs i en Välsorterad Mataffär Nära Dig(tm). (Hemköp, ICA, ...)
Var är giraffen, förresten?
Jag är här!
Saftglögg är inte gott alls! Eller jag kan dricka ett litet glas och sen känns det som om munnen klistrar igen. Det är visserligen ett glöggproblem rent generellt.
hahavaffan
2009-12-04, 20:18
Var är giraffen, förresten?Ahh, I Min Butik(c) alltså. Gött. Får leta imööörrn.
Giraffen har jullov! Återkommer efter jul och nyår skulle jag tro ;)
Giraffen har jullov! Återkommer efter jul och nyår skulle jag tro ;)
Jag är här!
:-D
Saftglögg är inte gott alls! Eller jag kan dricka ett litet glas och sen känns det som om munnen klistrar igen. Det är visserligen ett glöggproblem rent generellt.
Japp. Jag har inte hittat någon saftglögg som är ett bra substitut. Det borde väl gå att göra saftglögg som inte är så förbenat söt, eller?
håller mig till alkoholfri glögg med helvetes mycket russin + mandel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.