Visa fullständig version : Kaseinpulver utan att styrketräna så mycket?
Tja.
Har en snabb fråga angående kasein fast än inte gymmet inte är största prio och man inte vill bli så stor?
Jag har tränat gym tre ggr i veckan länge nu och bara kört med vassle före och efter träning för att slippa fara hem och laga ihop något vettigt. Men nu kommer jag troligtvis dra ner på gymmet när jag ska träna inför Vasaloppet.
Min fråga är då om det kan vara någon idé att köpa ett kaseinpulver för att ta det på ex. kvällar/mornar och sedan fortsätta med vassle före och efter träning?
Kommer detta gynna min träning eller bara öka i vikt? Eller kommer jag bygga mer muskler också?
Tack!
King Grub
2009-12-03, 15:53
Det är som vilket protein som helst från vanlig mat. Mjölkprotein i det här fallet. Det finns inget negativt med ett högt proteinintag, oavsett träningsmängd. Du går upp i vikt av ett kaloriöverskott, inte av kolhydrat, fett eller protein i sig.
Det enda jobbiga med rent kasein är att det klumpar sig så enormt. Man får vispa som en tok.
Blandprotein är lättare att blanda och slippa klumpar.
King Grub: Ok, så det kan alltså vara en bra idé för mig som är 18 år och går i skola och kanske inte får i sig den bästa kosten varje dag?
Oreng: Okej, men hur är den Fairing Sloow Protein New Edition då? Jag gissar att blandprotein är en mix av kasein och vassle, men det kan väl inte ha lika bra effekt som rent kaseinpulver om man ska använda det som jag tänkt? Eller?
EDIT: Är Fairing Complete Protein III ett bra alternativ till Fairing Sloow om man ska ha den till att dricka regelbundet på mornar/kvällar?
Vilken är bättre?
Är du ute efter att få proteinet långsammare så kan du ju alltid blanda vanligt vassleprotein med mjölk och kanske äta något annat till.
Då "slipper" du ha en sort för att ta runt träningen och en annan på kvällen.
Fairings nya sloow är det tillräckligt mycket kasein i så att du kan mycket väl använda det till det som du tänkt.
Okej. Får bli så då.
Sen min sista fråga; Hur mycket och när är lämpligt att ta kaseinet? En drink morgon och en drink kväll? Har ingen erfarenhet av detta och skulle kännas onödigt att ta för lite/för mycket hela tiden. Står dosering 1 dl, men tänkte att om jag tar en morgon och en kväll kör jag 0,5 dl vardera? Lagom?
Tack!
Har du ätit lite protein i din vanliga mat så tar man lite mer och har du redan ätit massor med proteinrik mat så tar man inget eller lite...
Det är ju vanligt mjölkprotein i pulverform. Inget speciellt men kanske mest lämpligt då du vet att du inte kommer äta något på några timmar.
Okej, låter ju logiskt.
Men det kommer inte vara helt onödigt att köra på detta även fast jag inte kommer att styrketräna speciellt mycket va? Kommer bli mycket skidor då fokus ligger på Vasaloppet och inte muskelbyggning.
Proteintillskott kan vara helt onödigt om du får i dig tillräckligt via maten oavsett vad du tränar. Även om man inte tränar så har ju kroppen alltid ett behov av protein för att "överleva". Sedan har man ett större behov när försöker bygga muskler.
Jag försöker alltid ha aminosyror(EAA)i kroppen inför ett skid/cykel/löp-pass och sedan fyller jag på med någon form av protein efter passen oxå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.