Visa fullständig version : Köpa ny bärbar dator.. hjälp, snälla! :)
Elfsberg
2009-12-03, 14:36
Tja,
eftersom den här maskinen börjar bli lite till åren tänkte jag investera i en ny dator. Tyvärr är jag inte det minsta insatt nu för tiden och jag förstår inte mycket alls av det här med dubbla kärnor och 64-bits och allt vad det heter.
Det jag vill ha är..
en billig maskin, helst under 5500 kr
minst en HDMI ut
minst 15"-skärm, gärna +17"
4 Gb ram(räcker 3 Gb?)
DVD+/-RW, helst med Dual Layer
Maskinen kommer användas till att..
surfa på kolo
glo på film(HDMI..)
Vad tror massan om denna dator?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=508114
Intel Celeron 900 / 2.2 GHz (säger mig ingenting)
Intel GMA 4500MHD Dynamic Video Memory Technology 5.0 (säger mig ingenting)
4 GB DDR2 SDRAM (installerad) / 8 GB (max)
DVD±RW (±R DL)
17.3" TFT
+ massa tjafs som kortläsare och nätverkskort
Det var bättre förr. Då plockade man fram lödpennan och låste upp sin ashäftiga Thunderbird. :\
Det kommer funka jättebra.
Elfsberg
2009-12-03, 14:42
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/20811?opendocument&markID=20-20-20
Intressant. Lite liten skärm kanske.
Processor Intel Cel. T3000
Internminne 4Gb (2x2GB)
Hårddisk 320 GB
Vad skiljer dessa processorer åt?
Köp en stationär istället!
Elfsberg
2009-12-03, 14:42
Det kommer funka jättebra.
GR8.
Jag vill ju köra de nya häftiga operativsystemen. Skulle det vara värt att offra 1 Gb minne för en snabbare CPU?
Köp en stationär istället!
Jao. Jag tänkte att det vore praktiskt med en bärbar när jag börjar plugga nästa höst.
Varför vill du ha en sån storskärm på laptopen? 15.6 duger utmärkt. Allt över 17" är, enligt mig, opraktiskt. Du vill ha HDMI sladd, så jag antar att det är för att koppla till TV etc, så där har du en skärm att titta film på osv.
GR8.
Jag vill ju köra de nya häftiga operativsystemen. Skulle det vara värt att offra 1 Gb minne för en snabbare CPU?
Nej, tvärtom.
Elfsberg
2009-12-03, 14:56
Varför vill du ha en sån storskärm på laptopen? 15.6 duger utmärkt. Allt över 17" är, enligt mig, opraktiskt. Du vill ha HDMI sladd, så jag antar att det är för att koppla till TV etc, så där har du en skärm att titta film på osv.
Mja. Den behöver inte nödvändigtvis vara mer bärbar än att man kan flytta på den ganska enkelt.
Sen har jag ju nyss påbörjat en proffskarriär inom Quake Live också.
Nej, tvärtom.
Fint.
Dubbla CPU, ett krav?
Fint.
Dubbla CPU, ett krav?
Inte direkt, men väldigt få datorer idag säljs med enkelkärniga CPU:er. Om du kan, välj hellre en dubbelkärnig.
Elfsberg
2009-12-03, 15:04
Det var ju ingen HDMI på den första jag postade. Letar vidare..
Jao. Jag tänkte att det vore praktiskt med en bärbar när jag börjar plugga nästa höst.
Då är tipset att du inte köper något för stort. Max 15", helst mindre.
Nej, tvärtom.
Fast om "en snabbare cpu" skulle innebära 2 kärnig är det lätt värt.
Inte direkt, men väldigt få datorer idag säljs med enkelkärniga CPU:er. Om du kan, välj hellre en dubbelkärnig.
+1
Btw så kan du själv sätta i mer minne väldigt enkelt och BILLIGT i efterhand.
Elfsberg
2009-12-03, 15:22
Det finns gott om datorer utrustade med Dual Core CPU, 3 Gb RAM och uppåt, över 300 Gb HDD/5400 rpm och 17"-skärm, men så fort man blandar in HDMI ut så ryker alla alternativ för under 5000 kr.
Jag surfar vidare, men troligen får jag vänta ett tag.
Jag gillar mygel också. En polare har ett datorföretag och kanske kan fixa nått billigare.
shut teh face
2009-12-03, 15:29
Jag har nyss varit och köpt en laptop, den var den mest sålda på webbhallen. Men jag tog den sista. :D Nån compaq 615 med windows 7, för typ 3900 kr.
Ska ju bara ha den till ... ja ingenting, typ surf.. :D
Jag tror att det är vanlig DVI-signal över HDMI. Se om du kan få tag i en kontaktadapter (signalerna går igenom oförändrade) mellan de utgångar datorn nu har till HDMI.
Elfsberg
2009-12-03, 15:48
Jag vill ha ljud också..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.