Visa fullständig version : Kolsyra?
Alone_in_the_dark
2009-12-03, 11:39
Läste följande idag i tidnignen City, skrivet av Zarah Öberg (http://www.zarahssida.se/):
Det finns teorier om att kolsyra är urkalkande, vilket i så fall är ohälsosamt för benstommen. Minska på kolsyrad läsk och vatten och drick naturell dryck. Kolsyrade drycker påstås även minska näringsupptaget i tarmen.
Fråga, jag köper idén om kalk och sura ämnen är väl inte så hälsosamt, men kolsyra? Någon som kan komma med någon bra förklaring till detta?
Sen undrar jag om vatten inte tillhör naturell dryck vad är det då?
Den sista meningen är också intressant om den stämmer.
Kolsyrade drycker påstås även minska näringsupptaget i tarmen
*popcorn*
Kolsyra är surt (om än inte så mycket) och kan kanske påverka tandemaljen negativt (andra syror i t ex läsk är värre), när det sen kommer ner i magen möter det saltsyra (magsyra) vilket är surt, t o m mycket surt. Eftersom saltsyran, eller snarare allt som lämnar magsäcken, sen buffras och blir basisk i början av tunntarmen så kan inte kolsyran påverka något efter det. Om den nu faktiskt påverkar något vs magsyran.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolsyra
Skribenten har iofs ännu värre teorier om hälsorelaterade saker och man ska läsa precis allt hon skriver med ett väldigt kritiskt öga. Inte helt ovanligt i den krets hon rör sig men det är synd att det sprider sig via dagspressen.
Alone_in_the_dark
2009-12-03, 13:22
Kolsyra är surt (om än inte så mycket) och kan kanske påverka tandemaljen negativt (andra syror i t ex läsk är värre), när det sen kommer ner i magen möter det saltsyra (magsyra) vilket är surt, t o m mycket surt. Eftersom saltsyran, eller snarare allt som lämnar magsäcken, sen buffras och blir basisk i början av tunntarmen så kan inte kolsyran påverka något efter det. Om den nu faktiskt påverkar något vs magsyran.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolsyra
Skribenten har iofs ännu värre teorier om hälsorelaterade saker och man ska läsa precis allt hon skriver med ett väldigt kritiskt öga. Inte helt ovanligt i den krets hon rör sig men det är synd att det sprider sig via dagspressen.
Kan inget annat hålla med dig bumbi, men jag fick mig ett gott skratt iallfall på lunchen, och sånt ska ju förlänga livet;)
"Kolsyrad läsk och vatten" skall nog läsas som "kolsyrad läsk och kolsyrat vatten"; tvetydigheten uppstår p.g.a. ordens olika genus, och utgör för den absoluta majoriteten inget förståelsehinder. Språkmissar av den typen är ju inte sjukt ovanliga även bland Kolozzeums eminenta skribenter, och även om jag föstår att det är roligt att håna tycker jag nog att man kan välja att håna saker för vad de är.
Alone_in_the_dark
2009-12-03, 14:22
"Kolsyrad läsk och vatten" skall nog läsas som "kolsyrad läsk och kolsyrat vatten"; tvetydigheten uppstår p.g.a. ordens olika genus, och utgör för den absoluta majoriteten inget förståelsehinder. Språkmissar av den typen är ju inte sjukt ovanliga även bland Kolozzeums eminenta skribenter, och även om jag föstår att det är roligt att håna tycker jag nog att man kan välja att håna saker för vad de är.
Det var språkfelet som jag tyckte var kul, och i o med att det handlade om kolsyra var det antagligen kolsyrat vatten de syftade på:), dem andra påståendena tyckte jag var intressanta teorier som jag undrade om det fanns belägg för.
Skulle starta en tråd i emnet men hittade denna tråden.
Precis som det stod i första posten så hittade jag lite texter om att det finns teorier om att kolsyra är urkalkande, vilket i så fall är ohälsosamt för benstommen.
Samt att matsmältningen kan bli något trögare?
Själv dricker jag aldrig kolsyrat vatten då det inte faller mig i smaken, utan anledningen till att jag frågar är för att min fru har väldigt svårt att få i sig vatten om det inte är kolsyrat.
Sen fick vi en kolsyremaskin förra julen och sedan dess så har hon i strort sätt bara druckit kolsyrat, hon dricker det både till frukost, mellanmål, middag och kvällsmat ca 0,5l vid varje tillfälle.
Nu har hon klagat en del på ont i magen den senaste tiden och satte det i samband med att hon fick ont i går kväll efter hon druckit kolsyrat vatten.
Ska även tillägga att hon går på diet för att bli av med de sista mammakilorna som inte försvann under amningstiden, men har nu i stort sätt stått stilla på samma vikt i någon/några månader.
Förra gången hon gick på samma diet med likvärdig träning så gick hon stadigt ner i vikt varje vecka tills hon nådde dit hon ville. (och detta var innan hon började överkonsumera kolsyrat vatten, om man nu kan göra det?.)
Så kan det vara kolsyran som påverkar hennes matsmältning negativt, så att hon får svårare att gå ner i vikt samt magont?
Samt om hon kan bli drabbad av benskörhet längre fram pga kolsyra, för det är ju inte heller bra!!??
Scratch89
2010-02-14, 10:57
Anledningen till att hon har ont i magen kan lika gärna vara för att hon dricker MER vatten än tidigare; har man något man tycker är gott hemma hela tiden är det inte så svårt att inse att konsumtionen kan öka.
Och nej, hon kommer inte bli benskör av kolsyran. Som bumbi skrev ovanför så kommer alla syror (och baser) att tas ut av magsyran i magsäcken. Vad jag vet så binder inte kolsyra kalcium heller (i alla fall inte i den utsträckningen att det skulle vara någon fara i praktiken).
Vi rapar ut kolsyran. Lösligheten för kolsyra vid 37° är rätt dålig. Den faller spontant sönder till koldioxid och vatten.
Det vi inte rapar ut kommer att ta sig till blodet i tarmarna och sedan andas vi ut koldioxiden.
MeekGeek
2010-02-14, 11:23
Jag tror knappast något alls av kolsyran i en läsk klarar av passera magsäcken ens. Så fort man släpper trycker (öppnar flaskan) och värmer upp den till kroppstemperatur (dricker upp den), har man förskjutit reaktionsjämnvikten H2CO3 => H2O + CO2, dvs kolsyran utgår i egenskap av vatten och koldioxid. *blurp*
Edit: Rackarns, inte snabb nog!
Vi rapar ut kolsyran. Lösligheten för kolsyra vid 37° är rätt dålig. Den faller spontant sönder till koldioxid och vatten.
Det vi inte rapar ut kommer att ta sig till blodet i tarmarna och sedan andas vi ut koldioxiden.
Jag tror knappast något alls av kolsyran i en läsk klarar av passera magsäcken ens. Så fort man släpper trycker (öppnar flaskan) och värmer upp den till kroppstemperatur (dricker upp den), har man förskjutit reaktionsjämnvikten H2CO3 => H2O + CO2, dvs kolsyran utgår i egenskap av vatten och koldioxid. *blurp*
Edit: Rackarns, inte snabb nog!
Eftersom blodets pH ligger över kolsyrans pka värde joniseras kolsyra till bikarbonat när det transporteras runt i kroppen. Alltså är kolsyra mycket lösligt i kroppen, även vid 37 grader. Men jag förstår er poäng gällande just den sura/varma magsäcken. ^^
...men nu ventileras koldioxiden bort i lugorna...jämnvikten förskjuts mot koldioxid och vatten och pH i blodet stiger...någonting:D
Ja precis, så lämnar bikarbonat kroppen, genom upptag i lungan, omvandling till CO2 och H2O och utandning ^^. Jag vet att det var pillelill av mig, men jag ville bara säga att koldioxid faktiskt löser sig bra i kroppen (läs blodet)^^.
Det relevanta är väl snarare fosforsyrans effekt på benstommen!
Tjejen får testa att skippa det kolsyrade vattnet ett tag och utvärdera. Är man känslig kan man få ont i magen/börja må illa av saker som gör en "rapig".
Tack för alla svar!!
Hon har från och med i dag bestämt att hon bara ska dricka kolsyrat vatten vid ett tillfälle per dag framöver och se om det blir någon förbättring.
Sen har hon ett broblem i sambandet, hon rapar aldrig. (kan helt enkelt inte och känner inget behov av det heller)
Thomas78
2010-03-04, 21:59
Min syster är med i viktväktarna och på en sån där träff när dem får lära sig en del om kost och sånt så hade läraren (som för övrigt är min gamla kemi/fysik/natur lärare på högstadiet) tagit upp just detta med kolsyra. Nu tog hon inte några anteckningar så jag har inte fått det svart på vitt men han visade med en hel massa formler och annat vad som händer i kroppen med kolsyran och kontentan var att dricker man mer än 1,5l kolsyrad dryck om dagen så försämras förbränningen. Skulle vara kul om någon visste vad som faktiskt händer i kroppen och kunde beskriva det.
Jag skrev detta:
Mer spännande än så är det inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.