handdator

Visa fullständig version : Ägg och dess innerhåll

Raschmus
2009-12-02, 22:31
Vad innerhåller ett medelstort ägg? Och vad skiljer vitans innerhåll från gulan?

Morty
2009-12-02, 22:44
Vitan är i princip bara vatten och protein. Inte mycket kul där! I gulan däremot, där finns protein, fett och alla näringsämnen du vill ha förutom C-vitamin.

Toby Asp
2009-12-02, 22:45
http://svenskaagg.temp.box.se/attachments/90/1280.pdf

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=21223

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133319&highlight=%E4gg

Exhale_
2009-12-02, 22:53
Ägget är uppbyggt av skal, vita och gula. Äggskalet utgör ca 11% av totala vikten av ägget. Äggvitan ca 58 % och äggulan ca 31 %.

Äggskalet består i huvudsak av kristaller av kalciumkarbonat. Det behövs lika mycket kalk till ett litet ägg som ett stort ägg. Därför är större ägg skörare.

Innanför skalet finns närmast en tvåskiktad hinna, som i huvudsak består av proteinerna keratin och mucin. I den trubbiga änden delar sig hinnnorna och bildar en luftblåsa. I nyvärpta ägg är luftblåsan knappt märkbar men den ökar med ökande ålder hos ägget genom avdunstning genom skalet.

Innanför dubbla hinnan finns äggvitan. Den är inte helt vit utan snarare svagt gul till lite grönaktig. Närmast gulan finns ett lager tunn vita som ibland kan vra svårt att urskilja. Utanför denna finns ett laget tjock, elastisk vita, som får en nästan oval form hos ett riktigt färskt ägg.

I äggets båda ändar är vitan fastare och bildar tjocka strängar, sk äggsnoddar. Dessa håller fast gulan i mitten av ägget.

Äggulan innehåller ca 33% fett, 16% protein och mindre än en procent kolhydrater. Fettet består till 75% av TG, varav 17% är fleromättat (PUFA). 5% av fettet i gulan utgörs av kolesterol. En fjäredel av fettet utförs av fosfolipider, framförallt lecitin.

Äggvitan innehåller ca en procent glukos men inget fett. Det är även ett av få alkaliska livsmedel som finns. Vitan består till 88-90 % av vatten, resten protein. Proteinerna är lösliga i vatten och koagulerar i värme. Ovalbumin är det dominerande proteinet (till mer än hälften). Det innehåller till stor del svavelgrupper vilket leder till att silverbestick missfärgas.

Morty
2009-12-02, 23:24
Toby, skitbra PDF!

Eddie Vedder
2009-12-03, 07:30
Ägget är uppbyggt av skal, vita och gula. Äggskalet utgör ca 11% av totala vikten av ägget. Äggvitan ca 58 % och äggulan ca 31 %.

Äggskalet består i huvudsak av kristaller av kalciumkarbonat. Det behövs lika mycket kalk till ett litet ägg som ett stort ägg. Därför är större ägg skörare.

Innanför skalet finns närmast en tvåskiktad hinna, som i huvudsak består av proteinerna keratin och mucin. I den trubbiga änden delar sig hinnnorna och bildar en luftblåsa. I nyvärpta ägg är luftblåsan knappt märkbar men den ökar med ökande ålder hos ägget genom avdunstning genom skalet.

Innanför dubbla hinnan finns äggvitan. Den är inte helt vit utan snarare svagt gul till lite grönaktig. Närmast gulan finns ett lager tunn vita som ibland kan vra svårt att urskilja. Utanför denna finns ett laget tjock, elastisk vita, som får en nästan oval form hos ett riktigt färskt ägg.

I äggets båda ändar är vitan fastare och bildar tjocka strängar, sk äggsnoddar. Dessa håller fast gulan i mitten av ägget.

Äggulan innehåller ca 33% fett, 16% protein och mindre än en procent kolhydrater. Fettet består till 75% av TG, varav 17% är fleromättat (PUFA). 5% av fettet i gulan utgörs av kolesterol. En fjäredel av fettet utförs av fosfolipider, framförallt lecitin.

Äggvitan innehåller ca en procent glukos men inget fett. Det är även ett av få alkaliska livsmedel som finns. Vitan består till 88-90 % av vatten, resten protein. Proteinerna är lösliga i vatten och koagulerar i värme. Ovalbumin är det dominerande proteinet (till mer än hälften). Det innehåller till stor del svavelgrupper vilket leder till att silverbestick missfärgas.

Det var rena rama citatet från Livsmedelsvetenskap det där. Då anger man helst källa vettu. ;)

För den med intresse så är det alltså ur äggkapitlet från boken Livsmedelsvetenskap, en bra bok som jag rekommenderar.:thumbup:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144043465

Exhale_
2009-12-03, 09:03
Det var rena rama citatet från Livsmedelsvetenskap det där. Då anger man helst källa vettu. ;)

För den med intresse så är det alltså ur äggkapitlet från boken Livsmedelsvetenskap, en bra bok som jag rekommenderar.:thumbup:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144043465

Äh va menar du... :em:

Näe det är sant. Livsmedelsvetenskap it is. Bra bok om än lite tråkigt skriven.

broel
2009-12-03, 10:22
Så hur många kcal är det i gulan och vitan i %-form?

broel
2009-12-03, 10:29
Utgör gulan 31% av kalorierna i ägget?

Hann inte ändra inlägget så de blev dubbelpost,,,

Eddie Vedder
2009-12-03, 11:37
Så hur många kcal är det i gulan och vitan i %-form?

Utgör gulan 31% av kalorierna i ägget?

Hann inte ändra inlägget så de blev dubbelpost,,,

Svaren har du ju redan i Exhales inlägg och Toby Asps länkar.

jontet
2009-12-04, 14:52
dum fråga kanske men är de lite större äggen, ofta kallade typ "xl-ägg" sämre i näringsinnehåll(per 100g) än de mindre?

Eddie Vedder
2009-12-04, 14:53
dum fråga kanske men är de lite större äggen, ofta kallade typ "xl-ägg" sämre i näringsinnehåll(per 100g) än de mindre?

Nej.

Seb74
2009-12-05, 11:52
Hur många ägg trycker medlemmarna här varje dag?
Själv brukar det bara bli ett/dag, till frukosten, men ibland kan det bli äggmackor till lunch, eller pytt med 1-2 ägg till middag.

Nån riktig äggmissbrukare här inne kanske?

stevebc
2009-12-05, 12:50
Helt ärligt, utgör skalet 11% av massan? Låter helt otroligt. Känns som en fjäder i jämförelse, inte som att 10 skal skulle väga mer än ett ägg. Måste testa någon gång.

nio
2009-12-05, 13:20
Det vore intressant att veta om det finns undersökningar som tar hänsyn till hönornas kost och "livsstil". T ex frigående höns, utegående höns som äter mer varierat, majshöns med gulare gula, osv.

Spiffy
2009-12-05, 13:27
Någon som kan svara på varför stekta ägg är så otroligt mycket lättare att äta många av än kokta.
Är det för att mycket vätska ångas bort under stekning?

Eddie Vedder
2009-12-05, 14:01
Någon som kan svara på varför stekta ägg är så otroligt mycket lättare att äta många av än kokta.
Är det för att mycket vätska ångas bort under stekning?

Ja strukturen i de stekta äggen gör de säkert mer lättätna för många och massan blir mindre som du säger.

fiskarn
2009-12-05, 15:56
nån som har tips på hur man skalet på kokade ägg att lossna lättare? Brukar väl koka dom i ~8 min och sen spola kallt vatten över dom.

Eddie Vedder
2009-12-05, 16:13
nån som har tips på hur man skalet på kokade ägg att lossna lättare? Brukar väl koka dom i ~8 min och sen spola kallt vatten över dom.

Enda tipset jag känner till är just att hälla kallt vatten på dom en tid, typ 1-2 minuter.

Främst är det en fråga om hur färskt ägget är men det varierar mellan olika ägg. Vissa kartonger jag köper är direkt omöjliga och vissa innehåller ägg som bara åker av på ett kick.

Seb74
2009-12-05, 19:07

Tycker det oftast är rätt lugnt efter 30 sek spolande med kallvatten, men ibland kommer undantagen där halva ägget följer med skalet och gulan börjar rinna ut och man svär och svär :D

stevebc
2009-12-05, 20:40
Enda tipset jag känner till är just att hälla kallt vatten på dom en tid, typ 1-2 minuter.

Främst är det en fråga om hur färskt ägget är men det varierar mellan olika ägg. Vissa kartonger jag köper är direkt omöjliga och vissa innehåller ägg som bara åker av på ett kick.Har hört att det handlar om färskheten. Färska ägg är mer svårskalade än äldre.

mikaelj
2009-12-05, 20:42
Eddie Vedder: Främst är det en fråga om hur färskt ägget är men det varierar mellan olika ägg
stevebc: Har hört att det handlar om färskheten.

*skickar ett par glasögon per expressbrud till Frankrike*

:-)

Eddie Vedder
2009-12-05, 20:44
Har hört att det handlar om färskheten. Färska ägg är mer svårskalade än äldre.

Har du ens läst inlägget du citerar?;)

malfunction
2009-12-05, 21:45

Kostdoktorns julklappstips, kanske perfekt att ge till sig själv?
-CB2MVZgt5Y

Seb74
2009-12-05, 21:55
Frågan är om tiden man sparar är värt en extra pryl att diska.
Fast klart, är man så dålig som dom i reklamen på att knäcka råa ägg så är nog den där prylen ovärderlig :D

Bozar
2009-12-06, 00:52
Wow 20 dollar för den där skiten, USA-bor lär inte ha höga betyg i hemkunskap om de behöver en sådan där.

Skulle nog vilja påstå att av alla ägg jag knäcker så har jag en misslyckande-frekvens på max 5% på en dålig dag, är osäker på om jag misslyckats i år faktiskt.....

bombenx
2009-12-06, 02:06
Crack away with EZ cracker. Hur dom ska hålla på dom där amerikanarna

nio
2009-12-06, 03:53
Haha.

Jag blir ytterst sällan arg, men det har hänt att jag blivit så arg när jag skalat ägg att jag slängt dem i väggen istället.

Dan_the_man
2009-12-06, 15:11
Tror inte jag nånsin misslyckats med att knäcka ägg på det där viset som i reklamen. Ibland åker det med små skalbitar, men tiden det tar att fiska upp dom lär ju vara mindre än tiden det tar att diska den där.

Ean
2009-12-06, 16:41
Haha.

Jag blir ytterst sällan arg, men det har hänt att jag blivit så arg när jag skalat ägg att jag slängt dem i väggen istället.

HAHA, fick ett roligt minne av mig själv! :laugh:

Den där hinnan som ligger mellan skalet och äggvitan, vad är det? Inte så stor betydelse kanske men mest av nyfikenhet.

WHITEFOLKS
2009-12-06, 16:48
Få saker kan man bli så ragemode på som när skalet fastnar på äggen.