Visa fullständig version : 3 pass om dagen, Vitargo+Kassein
1.Kan man köra 2 löp-pass, á 3.14km. 17:15-17-25 19.00-19-25. Och sedan ett fys-pass på 30min överkropp hemma? Blir man övertränad eller, vad händer?
2. Kan man blanda ut vitargo+kassein med 7dl vatten?
Commando1980
2009-12-01, 18:34
1. ja det kan man, om du blir övetränad av det kan jag inte svara på då det bl a saknas mycket information. (t ex träningsstatus, hur många dagar i veckan du tänker göra ovanstående osv). sen om det är ett bra upplägg för att nå dina mål (vilka också är okända) är en annan femma.
2. du får anpassa mängden vätska utifrån hur mycket pulver du använder.
Ålder:13
Vikt: 65.5kg (Mål på bulk 68.5)
Längd: 180 cm
Mål: Komma in på top 5 på DM i vår.
Vilopuls: 58
Maxuls: 202
Tänkte köra detta 2ggr/veckan.
Commando1980
2009-12-01, 18:43
Ålder:13
Vikt: 65.5kg (Mål på bulk 68.5)
Längd: 180 cm
Mål: Komma in på top 5 på DM i vår.
Vilopuls: 58
Maxuls: 202
top 5 på DM...i löpning?
L Johnsson
2009-12-01, 18:49
Är det inte lite smartare att dela upp 6pass på fler dagar än 2?
På så sätt tror jag du kommer få ut mer av passen...
Har inte den tiden det är det som är problemet, annars hade jag såklart gjort det. ;)
L Johnsson
2009-12-01, 18:58
Har inte den tiden det är det som är problemet, annars hade jag såklart gjort det. ;)
Okay, mer förståeligt då :cool:
Är du 13 år och har tänkt träna 2-3 gånger om dagen för att satsa på något så är det bättre enligt mig, att du pratar med din tränare, föräldrar? Eller annat folk runtomkring, istället för att gå in på ett forum på internet för att få hjälp med ditt satsande vid så ung ålder.
Bear Grylls
2009-12-01, 19:25
Skulle inte förvåna mig om det ganska snart hälsar på knäskador och anant mysigt hos dig om du ska köra så hårt. Men det är din kropp.
L Johnsson
2009-12-01, 19:31
Skulle inte förvåna mig om det ganska snart hälsar på knäskador och anant mysigt hos dig om du ska köra så hårt. Men det är din kropp.
Nej håller med där, 3pass om dagen är väldigt tufft. Jag hade inte kört det heller...
Hm.. hur ska jag lägga om?
Skulle verkligen råda dig att dela upp det på flera dagar; det finns alltid tid till träning om man gör tid för den.
Kanske flytta ut passen på flera dagar?
Anders The Peak
2009-12-01, 22:30
Den här artikeln är bra för din utveckling och efter du har läst den kan du gå vidare och läsa om olika träningsupplägg och kanske hitta något som passar just dig!
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=333
varför bulka när löpning är målet ?
varför bulka när löpning är målet ?
Varför inte? Var ju inga stora vikter han hade räknat att öka med. 13 års åldern lägger man nog på sig en del, och ska göra det!
Bara ha tid för träning 2 dagar i veckan när man är 13? Och övertränad kan man väl knappast bli vid 13 år? kommer du över 10 träningar i veckan så kan vi börja snacka, dock bör inte alla pass vara löppass. Kanske kan lägga in ett ordentligt töj/stretchpass och 1-2 styrkepass med kroppsvikt(antar att du inte har tillgång till riktigt gym när man är 13).
Är du en super människa?! 3 pass om dagen... Hur länge ska du köra så?
Spelar ingen roll om du får i dig näring av snabba vitargo kolhydrater så behöver kroppen vila för att återhämta sig efter ett pass. Träna både kondition och styrka, avråder dig. Träna styrka för sig och kondition när du ska det.
Ingen som har läst längden på löppassen? Ingen brukar gå i taket om någon säger att de ska springa en mil tre gånger i veckan.
Crocker: Om du anpassar tempot så bör det utan problem funka dvs kör inte max alla passen. Självklart beräknat på att det är den enda träningen du gör utöver skolidrotten.
Tack så mycket allihopa! Uppskattas verkligen med delade tankar. ;)
Men jag vilar ju 5 dagar av 7, och kör styrketräning också, och ja det är det är det enda. Men jag skulle ju kunna smeta ut styrkan under en dag och ta 2 dagar med 3.14kmx2 löpning?
Ännu en fråga, är det farligt att ligga på 1.8g kalcium?
Dricker säkert 7dl mjölk p dag, och i protein-tillskotten så finns det massor.
Snabbräknade lite lätt och ligger på 170% av ODI.
Ännu en fråga, är det farligt att ligga på 1.8g kalcium?
Dricker säkert 7dl mjölk p dag, och i protein-tillskotten så finns det massor.
Snabbräknade lite lätt och ligger på 170% av ODI.
Finns studier som pekar på att ett överdrivet intag(mer än 7dl dagligen) av kalcium kan resultera i benskörhet och prostatacancer, medan andra inte påvisar detta. Man lever bara en gång :cheers:
Vad menar du med intag av kalcium över 7dl?
Vad menar du med intag av kalcium över 7dl?
Tror han menar ett intag av kalcium som motsvarar mängden i 7dl mjölk.
Men det kan ju inte stämma efter 7dl mjölk är man fortf. under 100% av ODI ju?
Elfsberg
2009-12-03, 00:31
Varför är du tvungen att sära på de två löppassen?
Har du VERKLIGEN inte tid att springa en längre sträcka en annan dag?
Eddie Vedder
2009-12-03, 08:50
Men det kan ju inte stämma efter 7dl mjölk är man fortf. under 100% av ODI ju?
Vad är ODI? Det korrekta är RDI, dvs rekommenderat dagligt intag. Är ODI ett kolofierat begrepp kanske opti dagligt intan.:D
Kalciummängden motsvarande 7 dl mjölk skulle jag inte oroa mig över som sådan. Men kosten är alltid en helhet, högt kalciumintag och för lågt D-vitaminintag kan vara negativt t.ex.
Men den mängden du nämner är ju på intet sätt extrem. Inte alls.
Odi=Optimalt dagligt intag. ;)
Och nej har verkligen inte tid.
Eddie Vedder
2009-12-03, 18:40
Odi=Optimalt dagligt intag. ;)
Och nej har verkligen inte tid.
Aldrig varken sett eller hört om den benämningen förut.
Och vad har du inte tid till?
Sprida ut träningen som en annan nämde.
Konstigt, här har jag iaf. hittat ODI, finns på alla näringsämnen där:
http://www.halsosidorna.se/Jarn.htm
forslund
2009-12-03, 20:38
Förstår inte varför folk börjar gapa "överträning" och "supermänniska" samt att det inte finns en chans att man klarar av detta.
Två gånger i veckan, 30 minuter löpning sammanlagt tillsammans med 30 minuter styrketräning - det är ju inte mer än vad den vanlige svensken tränar på gym.
Har 1 dag till att lägga till ett pass på:
Kan jag addera den dagen med 45m helkropp. Och ta en 2x5km två dagar istället?
-Englund
2009-12-03, 21:23
Förstår inte varför folk börjar gapa "överträning" och "supermänniska" samt att det inte finns en chans att man klarar av detta.
Två gånger i veckan, 30 minuter löpning sammanlagt tillsammans med 30 minuter styrketräning - det är ju inte mer än vad den vanlige svensken tränar på gym.
Jag håller med. Räknar man den sammanlagda träningen så är det inte ens ett helt pass för många som kör 2 pass om dagen. Då menar jag INTE elitidrottare... Sen att det är dumt att sprida ut det sådär, det är en annan sak. Bara att slå ihop.
skulle säga att risken att bli övertränad är liten då 30 min fys hemma tolkar jag som du menar armhävningar,situps, upphopp. Tror inte det går att bli övertränad med den egna kroppen
Andvänder faktiskt rätt så mycket naturliga vikter förövrigt.
Elfsberg
2009-12-03, 21:53
Är de kravodlade? Svanmärkta?
:laugh:
Haha. ;)
Nej men det jag ville förmedla var att jag andvänder vikter eftersom han antog att det var nej. xD
Får ångest nu.
Ska köra 10km idag/imorgon samma sak med styrka när borde jag ta vad?
Jag vill veta varför du inte har tid att träna mer än två dagar i veckan, hur mycket kan man ha att göra som 13åring liksom?
Måndag: Så har jag ett jobb. =)Är hemma runt halv4 16.00-20.00
Tisdag: Tid för träning
Onsdag: Slutar jag skolan 16.00 och är inte hemma förrän 18.45 då orkar jag verkligen inte.
Torsdag: Har jag en tid då jag är med kompisar hela dagen,+vila.
Fredag: Tid för träning
Lördag: Tid för träning
Söndag: Delar ut reklam 09.00-10.00 sedan har jag tid för träning ibland. (Jobbar varannan vecka).
WHITEFOLKS
2009-12-04, 18:08
Enda dagen då du inte ser ut att ha tid är ju torsdagen då du själv säger att du vilar. Alla andra dagar så får du ju in träning om du vill.
Alla pass ska ju inte vara blodsmak i munnen när det gäller konditionsträning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.