handdator

Visa fullständig version : Nazister och diverse rashatare

Sidor : 1 [2]

BobaFett
2009-12-02, 11:56
Nu snackar vi inte om samma saker

1. Att någon är ointelligent medför inte att denne är rasist.
2. Däremot gäller det motsatta(enligt min åsikt).

Så du menar att om man är rasist så är man intelligent :smash:

isato
2009-12-02, 12:00

edit:...Jag orkar inte

fiskebulle
2009-12-02, 12:01

Men nej. Han menar att om man är rasist är man ointelligent.

Langster
2009-12-02, 12:02
Jag förstår inte vad jag gjort dig? Nästa mening kommer låta dryg men det är absolut inte meningen. Beskriver du din egen situation i detta inlägg så beklagar jag verkligen.

Det lät inte drygt, och för mig gör det inget om jag passar in på beskrivningen, det är en verklighet för väldigt många.
Till viss del stämmer det in på mig. Jag känner verkligen idag att jag hade kunnat få ut mycket mer av skolan och jag hade antagligen fortsatt studera efter gymnasiet om jag hade haft mer stöd från mina föräldrar. Nu har jag ändå bra lön och ett kvalificerat yrke som kräver väldigt mycket tankeverksamhet, men det är ju långt ifrån alla som har den turen.

Du har inte gjort mig något ont, men jag ogillar ditt sätt att dra likhetstecken mellan yrke och intelligens eller klasstillhörighet och intelligens. Föds man inte med de rätta förutsättningarna ÄR DET INTE SÅ JÄVLA LÄTT oavsett hur smart man är. Jag klandrar inte mina föräldrar för bristen av stöd eftersom jag förstår detta.
Jag växte upp på Lidingö och har sett massor av exempel även på det motsatta, rikemansbarn som helt uppenbart inte är särskilt smarta eller till och med dokumenterat efterblivna gör karriär utan att behöva göra några insatser själva.

Langster
2009-12-02, 12:04
Men nej. Han menar att om man är rasist är man ointelligent.

Han menar att om man är rasist så kan man inte vara intelligent.

Det är antagligen inte korrekt, men det krävs nog någon form av brist på social kompetens.

isato
2009-12-02, 12:07
Det lät inte drygt, och för mig gör det inget om jag passar in på beskrivningen, det är en verklighet för väldigt många.
Till viss del stämmer det in på mig. Jag känner verkligen idag att jag hade kunnat få ut mycket mer av skolan och jag hade antagligen fortsatt studera efter gymnasiet om jag hade haft mer stöd från mina föräldrar. Nu har jag ändå bra lön och ett kvalificerat yrke som kräver väldigt mycket tankeverksamhet, men det är ju långt ifrån alla som har den turen.

Du har inte gjort mig något ont, men jag ogillar ditt sätt att dra likhetstecken mellan yrke och intelligens eller klasstillhörighet och intelligens. Föds man inte med de rätta förutsättningarna ÄR DET INTE SÅ JÄVLA LÄTT oavsett hur smart man är. Jag klandrar inte mina föräldrar för bristen av stöd eftersom jag förstår detta.
Jag växte upp på Lidingö och har sett massor av exempel även på det motsatta, rikemansbarn som helt uppenbart inte är särskilt smarta eller till och med dokumenterat efterblivna gör karriär utan att behöva göra några insatser själva.

Jag förstår. Det var absolut inte meningen att trampa på någon annan än -Krehs och hans anhängares tår.

Fred? :D

isato
2009-12-02, 12:09
Han menar att om man är rasist så kan man inte vara intelligent.

Det är antagligen inte korrekt, men det krävs nog någon form av brist på social kompetens.

Alltså in mina ögon är det okey att hata politiken(flyktingpolitiken). Då är det den man skall hata, inte andra människor.

Aerials
2009-12-02, 12:12
Det man borde diskutera i den här tråden är varför rasister är rasister? Var det gick snett? behöver de en kram o.s.v. Att diskutera och försöka motbevisa deras påståenden om att olika raser är olika är lönlöst då olika raser faktiskt ÄR olika.

Vi drar ner diskussionen till din nivå.
*Pratar du om hundraser?
- Ja det finns olika hundraser till exempel.
*Finns det olika människoraser?
- Nej, det finns ingen population som levt tillräckligt länge isolerat för att kunna delas in i raser/underarter.
*Vad är människan då?
- En art.

F.ö, du förlöjligare bara dig själv och diskussionen när du skriver som du gör (se fetmarkerad text.) Men jag ska ge dig ett personligt svar.
- 1. Det har alltid funnits olika tillhörigheter inom alla världens arter, pratar vi om människan har vi alltid haft olika kulturer, religioner, språk och värderingar som gjort oss just unika - men också lindat in oss i olika tillhörigheter.
En familj är en tillhörighet, en nation är en tillhörighet, en förening är en tillhörighet osv.
Är det lika konstigt att vara djurgårdare och hata en AIKare just för att han eller hon är AIKare som att tillhöra en grupp människor och hata en annan grupp människor som en rasist gör?
Förstår ni sambandet? Jag förstår inte varför flertalet blir så chokerade över att det finns haters därute? Alla är haters på något sätt, whatever float your boat säger jag helt enkelt. Förstår ni inte er på andra människor skit i att lägga er i, respektera att alla är olika och ska ni argumentera emot gör det på ett bra sätt och respektera att andra kan tycka annorlunda. Säg inte att andra människor är dumma i huvudet för det, redogör varför ni tycker det är fel istället.

Langster
2009-12-02, 12:37
*Pratar du om hundraser?
- Nej, det finns ingen population som levt tillräckligt länge isolerat för att kunna delas in i raser/underarter.
*Vad är människan då?
- En art.

F.ö, du förlöjligare bara dig själv och diskussionen när du skriver som du gör (se fetmarkerad text.) Men jag ska ge dig ett personligt svar.
- 1. Det har alltid funnits olika tillhörigheter inom alla världens arter, pratar vi om människan har vi alltid haft olika kulturer, religioner, språk och värderingar som gjort oss just unika - men också lindat in oss i olika tillhörigheter.
En familj är en tillhörighet, en nation är en tillhörighet, en förening är en tillhörighet osv.
Är det lika konstigt att vara djurgårdare och hata en AIKare just för att han eller hon är AIKare som att tillhöra en grupp människor och hata en annan grupp människor som en rasist gör?
Förstår ni sambandet? Jag förstår inte varför flertalet blir så chokerade över att det finns haters därute? Alla är haters på något sätt, whatever float your boat säger jag helt enkelt. Förstår ni inte er på andra människor skit i att lägga er i, respektera att alla är olika och ska ni argumentera emot gör det på ett bra sätt och respektera att andra kan tycka annorlunda. Säg inte att andra människor är dumma i huvudet för det, redogör varför ni tycker det är fel istället.
Jag håller med dig faktiskt, i vissa fall finns det anledningar till hat. Även om det vore trevligare om alla kunde kramas istället.

Men, väldigt ofta och speciellt här i Sverige är hatet helt obefogat. Svenskar som är rasister riktar sin ilska åt fel håll, eller tycker bara att det är lite tufft att tycka att araber är äckliga typ.
Invandrare som är rasistiska mot svenskar känner sig antagligen inte riktigt välkomna, eller har svårt att anpassa sig till vårt samhälle. Det är dock knappast rätt att rikta sitt hat mot svenska folket för det.
Sverige och svenskar har ju i så gott som alla fall ingen bakgrund som gör oss värda att hatas just för vår nationalitets skull. Innan invandringen började hade vi inga problematiska relationer till de folkgrupper som har kommit hit idag och tycker illa om oss.

En sak som jag tycker är konstig är att det är så fel att tala om raser. Vad är definitionen för en ras? Att använda hundraser som argument MOT raser inom människosläktet verkar ju rätt korkat. I vissa fall är det ju till synes bara färger som skiljer hundraser från varandra och alla hundraser går att korsa rent biologiskt. Vissa hundraser kommer till på bara ett fåtal år, samtidigt som vissa folkgrupper har levt åtskilt i hundratals, eller tusentals år. Visst går det att peka ut stora skillnader mellan en aboriginer och en mongol?

mks
2009-12-02, 12:54
*Pratar du om hundraser?
*Vad är människan då?
- En art.

Det finns inget motsatsförhållande mellan ras och art. Alla hundar är av arten Canis lupus familiaris.

stolpskott
2009-12-02, 13:03
Läst igenom halva tråden nu, och jag måste säga en sak. Isato: Det sätt du argumenterar på visar ärligt talat på en lägre intellegens (jag förutsätter att du är invandrare, inte för att du är emot nazister utan för att du antytt det i dina inlägg), än vad t.ex. -Kreh gör. Däremot så är jag inte nazist, och håller med dig i dina åsikter, men snälla håll käften för du som person ger folk som -Kreh underlag för sina åsikter.

Aerials
2009-12-02, 14:06
Det finns inget motsatsförhållande mellan ras och art. Alla hundar är av arten Canis lupus familiaris.

Nu får ni allt börja läsa mina inlägg nogrannar kololiter!
Jag påstod aldrig att det fanns ett motsatsförhållande. Jag påstod att människan är en art och ingen ras alternativt indelat i raser.

Langster
2009-12-02, 14:25
Nu får ni allt börja läsa mina inlägg nogrannar kololiter!
Jag påstod aldrig att det fanns ett motsatsförhållande. Jag påstod att människan är en art och ingen ras alternativt indelat i raser.

Men varför är Homo Sapiens enligt dig (och andra) inte möjlig att dela in i raser som de flesta andra arter?

Ras är inte ett vetenskapligt begrepp, det finns ingen gräns för hur mycket eller lite DNA måste skilja sig för att man ska tala om olika raser. Den som väljer att säga att människan inte kan delas in i raser är den som tillför den negativa laddningen till ordet.

Langster
2009-12-02, 14:27
Men rastillhörighet är rätt ointressant ändå, det är kulturer som skiljer olika folkgrupper åt.

Kwon
2009-12-02, 14:35
Vad tycker ni om dom som är 75 % Kaukas och 25 % någonting annat? Tex negroid, australoid, africoid, capoid, mongoloid, sauropod etc

Är dom 75 % ok?

Langster
2009-12-02, 14:52
Vad tycker ni om dom som är 75 % Kaukas och 25 % någonting annat? Tex negroid, australoid, africoid, capoid, mongoloid, sauropod etc

Är dom 75 % ok?

Avkomman av rasförrädare har naturligtvis inget mänskligt värde. *grr27*

BobaFett
2009-12-02, 15:10

F.ö, du förlöjligare bara dig själv och diskussionen när du skriver som du gör (se fetmarkerad text.)

Vad generöst av dig att dra ner diskussionen till min nivå :) ...jättesnällt :smash:

Nej det är inte normalt att HATA en AIKare om man är djurgården fan, jag hatar inte någon för att han håller på ett annat lag. Såna människor kallas för "huliganer" och om man inte gillar andra människogrupper så är man "rasist" förstår du sambandet?

Vanlig människa: sportfan - Idiot: huligan.
Vanlig människa: fördomar - Idiot: rasist.

Vissa människor fattar helt enkelt inte skämt :smash: den fetmarkerade texten i mitt förra inlägg är ett sådant, tror du att jag på fullaste allvar skulle skriva nåt sånt och vara seriös så är det du som är idiotisk :laugh:

Jag tycker att hela diskussionen i tråden är löjlig, varför ens diskutera med rasister? Du hänger upp dig för att jag skrev "ras", kalla det vad du vill. Alla vi är olika och det är anledningen till varför rasister vill hata andra människor i stället för att se något positivt i människors olikheter. Rasisters åsikter är ointressanta då de lika gärna kunde varit nåt helt annat, så länge de får hata så är det lugnt liksom, sen om det är andra människogrupper eller AIK är skitsamma.

Kwon
2009-12-02, 15:14
Avkomman av rasförrädare har naturligtvis inget mänskligt värde. *grr27*

Om rashatarna inte kan se ngn skillnad, då är dom väl ok? :)

Ta en halvis som tex Keanu Reeves som ofta spelar kaukas, i vilket läger hade Rashatarna placerat honom? :D

BobaFett
2009-12-02, 15:22
Om rashatarna inte kan se ngn skillnad, då är dom väl ok? :)

Ta en halvis som tex Keanu Reeves som ofta spelar kaukas, i vilket läger hade Rashatarna placerat honom? :D

I male hawtness lägret :cool:

Kwon
2009-12-02, 15:23
Jag menar, Keanu ser ju mer kaukas ut än många vanliga Kaukaser, var hade man placerat honom, förutom i male hawtness-lägret då! :D

BobaFett
2009-12-02, 15:27
Jag menar, Keanu ser ju mer kaukas ut än många vanliga Kaukaser, var hade man placerat honom, förutom i male hawtness-lägret då! :D

men är inte han kaukas då? eller vad innebär kaukas exakt? Betyder inte det vit? Om han är vit så är han väl kaukas... eller?

Kwon
2009-12-02, 15:27
Keanu är ju halvis Boba.

English descent på ena sidan och hawaii-kines på andra sidan.

Inte vad -Kreh eller andra rashatare skulle placera i deras läger va? :D

BobaFett
2009-12-02, 15:30
Keanu är ju halvis Boba.

I så fall så är han längst ner på listan för det enda som är värre än en icke-arier är en arier som håller på med en icke arier :D

Kwon
2009-12-02, 15:32
Men det e ju (oftast) ingen som skulle ana om en som är tex 75 % kaukas och 25 % något annat, är någonting annat än kaukas. :)

Vissa ser ju MER kaukasiska ut än många purebloods, och vilka är purebloods these days anyways? :D

Hur långt bak skall man behöfva kolla? :)

BobaFett
2009-12-02, 15:34
Jag har en brorsa som ser ut som en skinhead haha, han är rakad och ganska ljus men han heter Amir :D ...det har hänt att skinheads kommit fram och klappat han på axeln typ: fan vad bra, du är en av oss :D ..vi är svartskallar förresten, bara det att han ser svensk ut.

Verbatim
2009-12-02, 15:35
Jag har väldigt rent blod.

Bara pma om ni vill erbjuda era systrar eller flickvänner. För rasens bästa.

BobaFett
2009-12-02, 15:35
Men det e ju (oftast) ingen som skulle ana om en som är tex 75 % kaukas och 25 % något annat, är någonting annat än kaukas. :)

Vissa ser ju MER kaukasiska ut än många purebloods, och vilka är purebloods these days anyways? :D

Det är sant, lika bra att ge tillbaka USA till Indianerna då :D

Nitrometan
2009-12-02, 15:42
15 generationer känns väl rimligt?

I passen på 30-talet i Tyskland angav de ras. De hade nån cirkelsymbol. Hel, halv, fjärdedelar och åttondelar angavs. Så de gick tre generationer tillbaka.

Langster
2009-12-02, 15:43
Jag har indian (native american, eller vad som är PK just nu) blod i mig, precis som Chuck Norris.

Eftersom jag kan nämna Chuck Norris i samma mening som jag beskriver min egen stamtavla så ser jag det som fakta att jag är lite übermensch.

Kwon
2009-12-02, 15:43
Det kräver sitt eget Chuck Norris-läger imho, Lange! :D

Nitrometan
2009-12-02, 15:44
Jag har indian (native american, eller vad som är PK just nu) blod i mig, precis som Chuck Norris.
Amerikansk ursprungsbefolkning säger man nog om man inte nämner specifik stam.

Oooh. Chuck Norris. :bow:

D Andersson
2009-12-02, 15:45
15 generationer känns väl rimligt?

I passen på 30-talet i Tyskland angav de ras. De hade nån cirkelsymbol. Hel, halv, fjärdedelar och åttondelar angavs. Så de gick tre generationer tillbaka.

Det är även så många generationer fram man straffar för ett brott i Nordkorea, tre alltså.

Kwon
2009-12-02, 15:49

Cirkelsymboler? For reals?

Då hade jag sett ut såhär! :D

http://img134.imageshack.us/img134/1277/circle.jpg

Nitrometan
2009-12-02, 15:51
Det är även så många generationer fram man straffar för ett brott i Nordkorea, tre alltså.

Tre generationer känns rimligt för de flesta brott. Ungdomar som inte får lära sig att deras handlingar får konsekvenser spårar bara ut. Lika bra att straffa dem. Hårdare straff är bättre straff.

Hade de tänkt på det i Tyskland så hade de säkert gjort det.

Nitrometan
2009-12-02, 15:52

Japp.

Arier (??) var vitt, "allt annat" var svart.

Enkelt och bra.

Sen kunde man sätta säkerhetsnivåer i tull/passkontroll efter det t.ex.

Tricce
2009-12-02, 15:52
Kan någon rasist vara vänlig och förklara varför man hatar en ras.
Om det skulle vara så att den ariska rasen är den överlägsna så borde den ju inte försvinna iaf? För gör den det är den ju inte den överlägsna. Thought for food!

BobaFett
2009-12-02, 15:54

Då hade jag sett ut såhär! :D

http://img134.imageshack.us/img134/1277/circle.jpg

Det rosa är tomten, det gröna är snubben med de håriga benen och det gula är din morsa då eller :D

BobaFett
2009-12-02, 15:57
Kan någon rasist vara vänlig och förklara varför man hatar en ras.

För att pappa tog en på familjejuvelerna och man fick ingen tutte av mamma :D

Yes
Hur är det med Vanilla Ice?

Nitrometan
Det rosa är tomten, det gröna är snubben med de håriga benen och det gula är din morsa då eller :D

Gult = påskris

Grönt = broccoli

Rosa = marsipan

Lite konstigt. Men det blir the amazing Kwon! :hbang:

Langster
2009-12-02, 16:00
Chuck Norris färg är awesome. Går tyvärr inte att återge någonstans i universum.

Kwon
2009-12-02, 16:03
Gult = påskris

Grönt = broccoli

Rosa = marsipan

Lite konstigt. Men det blir the amazing Kwon! :hbang:

haha nä, morsan var Pikachu, farsan hade Jolly Green Giant och Miss Piggy som föräldrar! :D

Kwon
2009-12-02, 16:03
Såhär hade väl Chucks cirkel sett ut... .D

http://3.bp.blogspot.com/_GWsA7FbWU9U/SR1SIgUNbfI/AAAAAAAAAUI/f_YbLSzcl-s/s400/crop+chart.jpg

D Andersson
2009-12-02, 16:04

Wigger?

Baan
2009-12-02, 16:05

Det är något skumt med honom, han känns inte så afrikansk.

Kwon
2009-12-02, 16:07
det är något skumt med honom, han känns inte så afrikansk.

:)

Yes
2009-12-02, 16:08
Wigger?
Är det en egen ras, och hur rankas den isåfall?

Det är något skumt med honom, han känns inte så afrikansk.
Han är svart på insidan.

D Andersson
2009-12-02, 16:18
Är det en egen ras, och hur rankas den isåfall?

Det är väl den rasliga motsvarigheten till en transvestit - en neger i en vit mans kropp. Svårt att säga hur den rankas, klart är iaf att det pågår en kamp mellan den vita utsidan och den svarta insidan. Michael Jackson var ett exempel på det omvända.

- Kreh
2009-12-02, 16:20
Det här är er drömvärld, eller? http://www.dn.se/livsstil/trend/ar-2030-far-alla-vara-svenskar-1.955836

Allt ska vara blandat i en enda kommunistisk sörja.

Yes
2009-12-02, 16:27
Det är väl den rasliga motsvarigheten till en transvestit - en neger i en vit mans kropp. Svårt att säga hur den rankas, klart är iaf att det pågår en kamp mellan den vita utsidan och den svarta insidan. Michael Jackson var ett exempel på det omvända.
Kinky!

Allt ska vara blandat i en enda kommunistisk sörja.
Inte då, du är i gott sällskap med alla kommunister.

Fliptones
2009-12-02, 16:34
Har inte läst hela tråden..
Men för att knyta till topic, så skulle jag vilja påstå att det inte finns så många nazister eller rashatare i det här landet.
Dock finns det många personer som skulle kunna få en sådan stämpel. Jag själv oxå tyvärr.. (Fastän jag har många vänner som är mörkhyade eller från andra länder).

Varför skulle jag bli stämplad så då? Jo, jag tycker till exempel att vi inte borde ta emot 120000 flyktingar nästa år, eftersom vi inte ens har jobb till befolkningen som redan bor här. Argumentet är inte konstigt alls, men att säga en sådan kommentar får många att se rött. "Va, är du rasist din jävel?!!"

Här är en insändare som jag anser vara rysligt bra. Den borde man ta sej tid att läsa:
http://frianyheter.wordpress.com/2009/11/30/insandare-ar-sverige-rasistiskt/#more-26375

Trevlig kväll kolo!

Richard85
2009-12-02, 16:51
Har inte läst hela tråden..
Men för att knyta till topic, så skulle jag vilja påstå att det inte finns så många nazister eller rashatare i det här landet.
Dock finns det många personer som skulle kunna få en sådan stämpel. Jag själv oxå tyvärr.. (Fastän jag har många vänner som är mörkhyade eller från andra länder).

Varför skulle jag bli stämplad så då? Jo, jag tycker till exempel att vi inte borde ta emot 120000 flyktingar nästa år, eftersom vi inte ens har jobb till befolkningen som redan bor här. Argumentet är inte konstigt alls, men att säga en sådan kommentar får många att se rött. "Va, är du rasist din jävel?!!"

Här är en insändare som jag anser vara rysligt bra. Den borde man ta sej tid att läsa:
http://frianyheter.wordpress.com/2009/11/30/insandare-ar-sverige-rasistiskt/#more-26375

Trevlig kväll kolo!

Dom som uttalar sig sådär är okunniga individer. Simpelt

forslund
2009-12-02, 16:52
Dom som uttalar sig sådär är okunniga individer. Simpelt

Kan du säga varför istället?

Richard85
2009-12-02, 16:55
Kan du säga varför istället?

Säga varför? Folk som kallar andra rasister, främlingsfientliga, nazister bara för att dom har en åsikt om invandringen i Sverige visar på en jävligt låg intellektuell nivå. Dom använder dom benämningarna för dom kan inte komma med något annat. Dom har ingen substans för det dom kallar folk utan häver ur sig skit. Varenda en debatt man läst/sett hittills senaste ja, 2-3 åren så fort någon kommit med en negativ åsikt kring invandringen/invandringspolitiken ja då är man per automatik stämplad som rasist.

forslund
2009-12-02, 16:57
Ok, då är jag med. Jag tolkade ditt inlägg som riktat mot Fliptones, inte det i hans text.

Richard85
2009-12-02, 16:58
Ok, då är jag med. Jag tolkade ditt inlägg som riktat mot Fliptones, inte det i hans text.

Inlägget håller jag med om. Syftade på det han tog med om att dom stämplar folk när dom har en åsikt om det..

Fliptones
2009-12-02, 16:58

samma här. :) Men nu är jag oxå med.
Skönt att vi är överens. Nu ska jag dra o handla mat i mängder. :)

limenka
2009-12-02, 18:10
För att klargöra lite småsaker för er " kunniga" inom ämnen (troligen obildade och arbetslösa också- angrepp haha). Aldrig varit med om hur "svartskallar" angriper en stackars försvarslös svensk i grupp. Har sett ett flertal gånger hur "svenska, stolta, hjältar" angriper försvarslösa på gatan för nöjesskull. Därmed menar jag inte att de "svarta" inte gör det. Min poäng/fråga är; varför hyckla?*screwy*

Då ni också säger att invandrare är rasister så visar ni bara hur idiotiska ni är. Hur tänker ni? Vad i hela friden skulle få en minoritet och "föra krig" mot en överlägsen majoritet? Att bli förtryckt, isolerad, nonchalerad och allmänt "dragen över kanten" för araben i ditt kvarter sålt Borisov vodka kan möjligtvis ha lett till lite konsekvenser dock, eller??

Nu sätter jag inte en "godkänd" stämpel på varje invandrare jag mött. Lika så svensk. " We All Come From The Same Place, The Punany", Kloka ord från en allsidig man. Tänk lite på det?

Jag satt här om kvällen med en nyvunnen kompis till mig och diskuterade fördomar och hat. Som f.d. nationalsocialist säger han till mig, och vilket även förklarar det mesta till hur vi kunde sitta och prata och varför han just är f.d., ”för att verkligen få en rättvis bild av en annan människa så måste man ha träffat den flera gånger”. :thumbup:

Annars kan ni väl sprida lite kärlek? :hbang:

Richard85
2009-12-02, 18:23
Tja, är man bosatt i Malmö/Landskrona och har även bott i Göteborg så vet man att det är precis så att invandrargrupperingar utöver exakt det du nämner på just svenskar. Fanns en artikel i hd.se för ett par år sedan där man intervjuade ett par invandrargrabbar från Landskrona där dom påtalade just att dom går på svenskar av den enkla anledningen att dom är just det, svenskar.

Så skippa snacket om att det är ytterst ovanligt. Bara sedan om man vill, vända sig till Helsingborg, Södertälje etc etc. Det sker på dagliga baser. Varför skulle dom inte göra det fast dom är i minoritet? Dessutom, dom ställena jag nämner är dom ju knappast i minoritet heller utan snarare i majoritet eller i likvärdig mängd.

Sen du nämner förtryckt, nonchalerad etc etc. Jag har en muslimsk tjej numera förlovad sedan snart 6 år tillbaka. Majoritet av min umgåskrets består av invandrare med muslimsk härkomst. ALLA dom, ALLA förstår inte var det här kommer ifrån att man skulle vara förföljd, förtryckt, nonchalerad etc i det svenska samhället. Ingen förstår det. Det är något som skapats av en klick invandrare och därmed är det ett faktum att det är så, eller? Nej problematiken är stor på bägge håll och Sverige och svensk politik har misslyckats oerhört men att sopa problemen under borden det är vi i Sverige duktiga på, OAVSETT bakgrund

qqq111
2009-12-02, 18:35
Jag klassar mig själv inte som rasist (ogillar inte alla invandrare, bara vissa (vilket troligtvis är majoriteten)).

Kolla på t.ex arabländer. Det är inte stabila länder. Kolla på Sverige. Stabilt och välmående land. Dom fördärvar sina länder, kommer hit, lever loppan på hårt arbetande svenskars skattepengar.

Visst, om dom bara kom hit och betedde sig normalt och allmänt hyggligt, men när dom ska resultera i en nettoförlust för Sverige ekonomiskt, och dessutom beté sig illa mot ursprungliga svenskar, då finns det ingen anledning att vara så generös enligt mig.

Aerials
2009-12-02, 18:42
För att klargöra lite småsaker för er " kunniga" inom ämnen (troligen obildade och arbetslösa också- angrepp haha). Aldrig varit med om hur "svartskallar" angriper en stackars försvarslös svensk i grupp. Har sett ett flertal gånger hur "svenska, stolta, hjältar" angriper försvarslösa på gatan för nöjesskull. Därmed menar jag inte att de "svarta" inte gör det. Min poäng/fråga är; varför hyckla?*screwy*

Då ni också säger att invandrare är rasister så visar ni bara hur idiotiska ni är. Hur tänker ni? Vad i hela friden skulle få en minoritet och "föra krig" mot en överlägsen majoritet? Att bli förtryckt, isolerad, nonchalerad och allmänt "dragen över kanten" för araben i ditt kvarter sålt Borisov vodka kan möjligtvis ha lett till lite konsekvenser dock, eller??

Nu sätter jag inte en "godkänd" stämpel på varje invandrare jag mött. Lika så svensk. " We All Come From The Same Place, The Punany", Kloka ord från en allsidig man. Tänk lite på det?

Jag satt här om kvällen med en nyvunnen kompis till mig och diskuterade fördomar och hat. Som f.d. nationalsocialist säger han till mig, och vilket även förklarar det mesta till hur vi kunde sitta och prata och varför han just är f.d., ”för att verkligen få en rättvis bild av en annan människa så måste man ha träffat den flera gånger”. :thumbup:

Annars kan ni väl sprida lite kärlek? :hbang:
Mina upplevelser skiljer sig vilt ifrån dina.
Du kommer från Säffle? Och jag har bott i Stockholm hela mitt liv - Resten lämnar jag åt publiken att avgöra..

L Johnsson
2009-12-02, 18:46

Då har vi olika uppfattningar av verkligheten...

Aerials
2009-12-02, 19:44

Än roligare än hans uppenbarligen ogrundade påstående om hur det bara är svenskar som "hoppar" på invandrare och att det absolut inte går åt båda hållen, vilket naturligtvis bara är snicksnack, är hur han refererar till invandrare genom att benämna dom som "svarta" *screwy*

jag citerar för den som missa't:
"För att klargöra lite småsaker för er " kunniga" inom ämnen (troligen obildade och arbetslösa också- angrepp haha). Aldrig varit med om hur "svartskallar" angriper en stackars försvarslös svensk i grupp. Har sett ett flertal gånger hur "svenska, stolta, hjältar" angriper försvarslösa på gatan för nöjesskull. Därmed menar jag inte att de "svarta" inte gör det. Min poäng/fråga är; varför hyckla?"

limenka
2009-12-02, 20:49

Du uppfattar den som du vill.

Än roligare än hans uppenbarligen ogrundade påstående om hur det bara är svenskar som "hoppar" på invandrare och att det absolut inte går åt båda hållen, vilket naturligtvis bara är snicksnack, är hur han refererar till invandrare genom att benämna dom som "svarta" *screwy*

jag citerar för den som missa't:
"För att klargöra lite småsaker för er " kunniga" inom ämnen (troligen obildade och arbetslösa också- angrepp haha). Aldrig varit med om hur "svartskallar" angriper en stackars försvarslös svensk i grupp. Har sett ett flertal gånger hur "svenska, stolta, hjältar" angriper försvarslösa på gatan för nöjesskull. Därmed menar jag inte att de "svarta" inte gör det. Min poäng/fråga är; varför hyckla?"

Är du möjligtvis "analfabetist" (påhittat ord). Att missa "Därmed menar jag inte att de "svarta" inte gör det. " är ganska häpnadsväckande. Du skall kanske läsa igenom hela texten innan du drar någon slutsats, lr möjligtvis läsa den flera gånger :) Det jag skrev skrev jag för att väcka känslor, få folk att reagera, helst agera. Om du nu skulle undra vart jag fått mitt "ogrundade påstående" ifrån så kan jag referera till mig själv och mina erfarenheter. Att jag använder ordet " svarta " är endast för att visa konkreta exempel på hur väl de orden berör och sårar. Dock är det ganska skrattretande, rent av underhållande när någon kallar mig "svarting" ev " svart" *rolleyes*

Tricce
2009-12-02, 20:56
Om du nu skulle undra vart jag fått mitt "ogrundade påstående" ifrån så kan jag referera till mig själv och mina erfarenheter.

Du är inte född och uppvuxen i Säffle då antar jag?

malfunction
2009-12-02, 21:02
Jag stör mig otroligt mycket på dessa nazister och rashatare, så tänkte att det hade kunnat vara roligt att se vad ni andra tycker och tänker om dom, kanske skapa en lite diskussion här.

Hur tycker ni att man ska behandla dessa?
Bör man visa respekt åt dessa?
Hur anser ni att dom påverkar samhället?

Kom gärna med egna tillägg och frågor!

Jag tycker absolut inte man ska behandla dom med respekt, varken deras åsikter eller deras "rätt" att uttrycka dom. Mig veterligen finns det ingen riktig nationalsocialist som förespråkar sann yttrandefrihet och jag kan inte komma på någon bra anledning till att bry mig om deras rättigheter när dom ignorerar andras. Nazister, rasister och nationalister är pack som alltid bör bekämpas med alla möjliga medel.

limenka
2009-12-02, 21:08
Tja, är man bosatt i Malmö/Landskrona och har även bott i Göteborg så vet man att det är precis så att invandrargrupperingar utöver exakt det du nämner på just svenskar. Fanns en artikel i hd.se för ett par år sedan där man intervjuade ett par invandrargrabbar från Landskrona där dom påtalade just att dom går på svenskar av den enkla anledningen att dom är just det, svenskar.

Så skippa snacket om att det är ytterst ovanligt. Bara sedan om man vill, vända sig till Helsingborg, Södertälje etc etc. Det sker på dagliga baser. Varför skulle dom inte göra det fast dom är i minoritet? Dessutom, dom ställena jag nämner är dom ju knappast i minoritet heller utan snarare i majoritet eller i likvärdig mängd.

Sen du nämner förtryckt, nonchalerad etc etc. Jag har en muslimsk tjej numera förlovad sedan snart 6 år tillbaka. Majoritet av min umgåskrets består av invandrare med muslimsk härkomst. ALLA dom, ALLA förstår inte var det här kommer ifrån att man skulle vara förföljd, förtryckt, nonchalerad etc i det svenska samhället. Ingen förstår det. Det är något som skapats av en klick invandrare och därmed är det ett faktum att det är så, eller? Nej problematiken är stor på bägge håll och Sverige och svensk politik har misslyckats oerhört men att sopa problemen under borden det är vi i Sverige duktiga på, OAVSETT bakgrund

Jag motsäger dig verkligen inte! Har själv hört exakta samma sak från vänner i Huddinge. Men! När jag skriver om hur infödda svenskar trakasserar invandrare så menar jag inte dig, din vän lr din mamma för den saken. Jag menar (ursäkta attacken) bönder och raggare. När man bor i en sådan här håla som jag gör så kan man inte undgå att uppleva det jag pratar om.

Du säger att dina vänner inte upplever det jag skriver om, det är jag glad för. Men du kan inte tro att de utländska som kommer hit och placeras i en förort helt isolerade där majoriteten verkligen är invandrare, inte känner sig så som jag beskrev förut? Jag upplever exakt samma sak som dina vänner men bara för jag inte upplever det så betyder det inte att andra inte gör det? För att bli accepterad i det svenska samhället finns bara en lösning, lär dig språket! Vilket kan vara orsaken till att några få av oss lyckats?

Jag klassar mig själv inte som rasist (ogillar inte alla invandrare, bara vissa (vilket troligtvis är majoriteten)).

Kolla på t.ex arabländer. Det är inte stabila länder. Kolla på Sverige. Stabilt och välmående land. Dom fördärvar sina länder, kommer hit, lever loppan på hårt arbetande svenskars skattepengar.

Visst, om dom bara kom hit och betedde sig normalt och allmänt hyggligt, men när dom ska resultera i en nettoförlust för Sverige ekonomiskt, och dessutom beté sig illa mot ursprungliga svenskar, då finns det ingen anledning att vara så generös enligt mig.

Så du menar att massinvandringen under 50- 70-talet som byggde upp en stabil grund för det svenska samhället var en förlust? Förenta Arabemiratens(rätt namn?) som består av världens rikaste länder skulle skratta åt det du skrev nu ( de är "araber" om du nu inte förstod)

Det är också lite små roligt att du kallar Sverige för ett stabilt land. En skuld flera miljarder anser du vara stabil? Dock så har vi ju inte inbördeskrig som visa U-länder har.

Khyron_
2009-12-02, 21:13
Så du menar att massinvandringen under 50- 70-talet som byggde upp en stabil grund för det svenska samhället var en förlust?
:smash:

Det var ingen massinvandring på 60-70talet utan arbetskraftsinvandring det är en väldigt stor skillnad.

limenka
2009-12-02, 21:13
Du är inte född och uppvuxen i Säffle då antar jag?

Jag är varken född eller uppvuxen i Säffle. Född cirka 1 år innan krig bröt ut i mitt " hemland". Men jag har bott i Sverige sedan jag var 2 år om du nu är ute efter hur "svensk" jag är.

limenka
2009-12-02, 21:15
:smash:

Det var ingen massinvandring på 60-70talet utan arbetskraftsinvandring det är en väldigt stor skillnad.

Det har du helt rätt i. My bad. Dock, räknas det ändå som en massinvandring.

Khyron_
2009-12-02, 21:21
Det har du helt rätt i. My bad. Dock, räknas det ändå som en massinvandring.
*bs*
Nej det gör det inte.

Rimmon
2009-12-02, 21:22
Jag tycker absolut inte man ska behandla dom med respekt, varken deras åsikter eller deras "rätt" att uttrycka dom. Mig veterligen finns det ingen riktig nationalsocialist som förespråkar sann yttrandefrihet och jag kan inte komma på någon bra anledning till att bry mig om deras rättigheter när dom ignorerar andras.

Genom att inte respektera deras rätt att ha sin åsikt så respekterar du inte åsiktsfriheten, vilket gör att du faller under kategorin som inte bryr sig om andras rättigheter och därför, enligt din logik, inte är värd rättigheter.
"Semantics" I guess.
Det man får fokusera på är att om dom uttrycker sina åsikter så resulterar det ofta i att dom kränker andra personer, vilket ej är accepterat och ej är en rättighet. Att dom får tycka och tänka vad dom vill måste dock respekteras.

Tricce
2009-12-02, 21:23
Jag är varken född eller uppvuxen i Säffle. Född cirka 1 år innan krig bröt ut i mitt " hemland". Men jag har bott i Sverige sedan jag var 2 år om du nu är ute efter hur "svensk" jag är.

Nej jag är inte ute efter hur svensk du är jag var ute efter hur mycket du sett utav integration i div förorter/storstäder med tanke på "Aldrig varit med om hur "svartskallar" angriper en stackars försvarslös svensk i grupp."
Inget ont menat mao.

limenka
2009-12-02, 21:29
Nej jag är inte ute efter hur svensk du är jag var ute efter hur mycket du sett utav integration i div förorter/storstäder med tanke på "Aldrig varit med om hur "svartskallar" angriper en stackars försvarslös svensk i grupp."
Inget ont menat mao.

Du menar så ja. Jo dels för jag själv umgicks med utländska ett par år sedan. Så vet jag, jag deltog inte i några "grupp attacker"! Nu angriper alla varandra i grupper så klart. Jag förnekar verkligen inte det! Är lite ledsamt att endast då invandrare gör något i grupp som det talas om, aldrig då infödda gör det?

Aerials
2009-12-02, 21:34
Genom att inte respektera deras rätt att ha sin åsikt så respekterar du inte åsiktsfriheten, vilket gör att du faller under kategorin som inte bryr sig om andras rättigheter och därför, enligt din logik, inte är värd rättigheter.
"Semantics" I guess.
Det man får fokusera på är att om dom uttrycker sina åsikter så resulterar det ofta i att dom kränker andra personer, vilket ej är accepterat och ej är en rättighet. Att dom får tycka och tänka vad dom vill måste dock respekteras.

Äntligen lite tänk som samman-strålar med den nedskrivna moralen.
Jag har poängterat precis samma sak tidigare, men det är uppenbarligen flera här som missat demokratin och en av Sveriges viktigaste byggstenar. Synd är det, speciellt när man snabbt är framme och blir grinig för att andra tycker olika.

Med det sagt vill jag bara säga att jag inte sympatiserar med högerextremistiska budskap.

Kwon
2009-12-02, 21:35
är väl ingen nyhet att bägge grupperingar har "hyss" för sig?

Finns ju rötägg i alla kulturer, grupperingar, områden och likaså bra folk.

Aerials
2009-12-02, 21:35
Du menar så ja. Jo dels för jag själv umgicks med utländska ett par år sedan. Så vet jag, jag deltog inte i några "grupp attacker"! Nu angriper alla varandra i grupper så klart. Jag förnekar verkligen inte det! Är lite ledsamt att endast då invandrare gör något i grupp som det talas om, aldrig då infödda gör det?

Slå på tv'n människa!

En chockerade nyhet till alla!
Det är på grund av att alla röster i samhället fått komma fram som vi idag är ett av de få länder som tar emot så många flyktingar. Det är jätteviktigt att alla får säga sitt, oavsett om det låter bra i allas öron.

limenka
2009-12-02, 21:44

Bättre formulerat än så kan det inte bli.

Jag har sagt mitt. Adjöööööööö:bow:

L Johnsson
2009-12-02, 21:46

+1 på det, oavsätt var du kommer ifrån finns det alltid idioter som håller på med ofog...

von huff
2009-12-02, 21:48
Hur ser en Kinaneger ut?

Kwon
2009-12-02, 21:49
Hur ser en Kinaneger ut?

Ashanti och Tyson Beckford tex.

http://www.schemamag.ca/archive2/images/tyson_beckford.jpg
http://www.schemamag.ca/archive2/images/ashanti.jpg

Kwon
2009-12-02, 21:52
Ja åsså Tiger Woods som är aktuell just nu då hans svenska fru misshandlade honom då han blivit avslöjad att han varit otrogen.

Han är african american / thai tydligen
http://web.tigerwoods.com/image/2009/11/29/iMX2NZa7.jpg

Hemi
2009-12-02, 21:53
Amerika hade en stor invandring av kineser som blandade upp sig med folket, i norr byggde de järnväg.

Kwon
2009-12-02, 21:54
Amerie

Black + Korean
http://www.hiphopmusicdotcom.com/wp-content/uploads/2009/05/amerie.jpg

Kwon
2009-12-02, 21:56
Hur ser en Kinaneger ut?

Mer info till dig Huffen! :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Afro-Asian

Amerikanska soldater i Vietnam , Kineser som hjälpte till med Järnvägen i Amerika etc osv

malfunction
2009-12-02, 22:06
"Semantics" I guess.

Nej du har missförstått min logik. Jag tycker att alla som försvarar åsiktsfriheten ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Dom som motarbetar den har det inte. Så enligt min logik har nazister inte någon rättighet till att uttrycka sin skit men jag har det för att jag förespråkar åsiktsfrihet för alla som försvarar åsiktsfrihet. Nazister faller helt enkelt in i en annan kategori än vad frihetsförespråkare gör. Det blev luddigt men jag hoppas du förstår.

Hemi
2009-12-02, 22:17
Genom att vara nazist eller rashatare som trådtiteln säger respekterar de ju inte ett antal miljarder människor själva så då kan de ju inte förvänta sig, och skall inte ha någon respekt tillbaka heller. Fast de verkar ju inte vilja ha den ändå.

Rimmon
2009-12-02, 22:31
Nej du har missförstått min logik. Jag tycker att alla som försvarar åsiktsfriheten ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Dom som motarbetar den har det inte. Så enligt min logik har nazister inte någon rättighet till att uttrycka sin skit men jag har det för att jag förespråkar åsiktsfrihet för alla som försvarar åsiktsfrihet. Nazister faller helt enkelt in i en annan kategori än vad frihetsförespråkare gör. Det blev luddigt men jag hoppas du förstår.

Du måste förstå skillnaden på att ha en åsikt och att uttrycka en åsikt. Åsiktsfrihet handlar inte om rätten att uttrycka en åsikt (så vitt jag vet), där börjar vi komma in på yttrandefriheten, och den har faktiskt begränsningar, något åsiktsfriheten aldrig kan ha.
I det första inlägg jag citerade antydde du att man inte skulle respektera deras rätt att ha sin åsikt. Även personer som inte anser att vi ska ha åsiktsfrihet måste få ha friheten att ha den åsikten.
Att kränka andra personer är dock ingen rättighet, där kommer vi in på punkten där en åsikts uttrycks, yttrandefriheten.

Jag eller någon annan måste få ha rätten att anse att alla personer med en viss härkomst borde arkebuseras utan att ställas in för rätta för dom tankarna. Om jag däremot gick ut med plakat på gatan där jag gav uttryck för mina tankar skulle det vara otroligt kränkande och med stor trolighet brottsligt.

edit: Borde kanske nämna att jag ej anser att personer av en viss härkomst ska arkebuseras.

malfunction
2009-12-02, 22:51
Du måste förstå skillnaden på att ha en åsikt och att uttrycka en åsikt. Åsiktsfrihet handlar inte om rätten att uttrycka en åsikt (så vitt jag vet), där börjar vi komma in på yttrandefriheten, och den har faktiskt begränsningar, något åsiktsfriheten aldrig kan ha.
I det första inlägg jag citerade antydde du att man inte skulle respektera deras rätt att ha sin åsikt. Även personer som inte anser att vi ska ha åsiktsfrihet måste få ha friheten att ha den åsikten.
Att kränka andra personer är dock ingen rättighet, där kommer vi in på punkten där en åsikts uttrycks, yttrandefriheten.

Jag eller någon annan måste få ha rätten att anse att alla personer med en viss härkomst borde arkebuseras utan att ställas in för rätta för dom tankarna. Om jag däremot gick ut med plakat på gatan där jag gav uttryck för mina tankar skulle det vara otroligt kränkande och med stor trolighet brottsligt.

edit: Borde kanske nämna att jag ej anser att personer av en viss härkomst ska arkebuseras.

Jag förstår mkt väl skillnaden på att uttrycka en åsikt och att bara ha den. Du borde nog förstå att väldigt få människor håller sina åsikter för sig själva utan att sprida dom. Och vidare förstå att en spridning av vissa åsikter kan ha väldigt allvarliga konsekvenser (läs Tyskland på 30-talet). Åsiktsfriheten är en del av yttrandefriheten och yttrandefriheten uttrycker tydligt att man ska ha rätt att sprida tankar utan någon offentlig myndighets inbladning blablabla.
Jag tror vi har väldigt olika definitioner på begreppet respekt. Du verkar tro att respekt är något man får gratis, jag tycker det är något man förtjänar och nazister förtjänar det inte.
Angående avrättning så se vad jag skrev ovan om åsikter och att hålla dom för sig själv. Du kan ju peppa sånt om du vill, men det förtjänar inte min respekt.

Richard85
2009-12-03, 07:48
[QUOTE=limenka;4022842]Jag motsäger dig verkligen inte! Har själv hört exakta samma sak från vänner i Huddinge. Men! När jag skriver om hur infödda svenskar trakasserar invandrare så menar jag inte dig, din vän lr din mamma för den saken. Jag menar (ursäkta attacken) bönder och raggare. När man bor i en sådan här håla som jag gör så kan man inte undgå att uppleva det jag pratar om.

Du säger att dina vänner inte upplever det jag skriver om, det är jag glad för. Men du kan inte tro att de utländska som kommer hit och placeras i en förort helt isolerade där majoriteten verkligen är invandrare, inte känner sig så som jag beskrev förut? Jag upplever exakt samma sak som dina vänner men bara för jag inte upplever det så betyder det inte att andra inte gör det? För att bli accepterad i det svenska samhället finns bara en lösning, lär dig språket! Vilket kan vara orsaken till att några få av oss lyckats?

Jo men grejen med att invandrare sätts i en förort tillsammans med redan en stor skara invandrare är fullständigt felaktigt, det vet vi alla om det tjänar ingen på. Men största problemet är att majoriteten av invandrare som kommit från 99- och framåt har inte ALLS samma vilja till att integrera sig i samhället, lära sig språket, jobba etc. Detta är inget påhopp eller tagit ur luften utan detta är ren och skör sanning. Med mitt jobb så får jag ta del av just den biten men även ur andra perspektiv. Dessutom finns där ett problem, många invandrare drar hit sina släktingar / vänner hit idag utan att dom har något form av behov av komma hit men kommer då Sverige erbjuder bättre levnandstandard än där hemma och ja, du behöver inte lyfta en tumme för det. Att det sedan finns politiker och diverse pajaser som häver ur sig massa grejer har ju absolut ingen aning om hur det ser ut i verkliga livet. Malmö är överfullt av invandrare, lägenheter saknas för både svenskar och invandrare, arbetslösheten är enorm, segregationen växer för var dag. Ändå säger politikerna

- Vi måste ha in fler invandrare. Var finns logiken i det hela? Sen migrationsverket är ett annat problem. Hur dom delar ut asyl etc.
Fanns ett par exempel här nere när det kom hit yngre män i 25-30 års åldern från länder vars problem dog ut för längesedan. Fick asyl och uppehållstillstånd. Kom en småbarns familj hit från ett krigsdrabbat område men blev nekade. Där finns ett stort problem. Migrationsverker har noll koll på vad dom sysslar med och det är lite som att kasta tärning ungefär.

Kraven måste bli kraftigare på invandrare, enkelt. Ska du bo i Sverige SKA du lära dig svenska och då menar jag inte med ett fåtal ord utan du ska kunna föra dialoger etc. Det SKA krävas du ska aktivera dig, skola, jobb eller annan form av utbildning. Tyvärr när folk resonerar och tycker så här då blir man stämplad som rasist, varför? Om jag flytt till ett land inte fan hade jag velat vara isolerad från samhället. Det är en självklarhet att om jag stuckit till Tyskland så hade jag fått lära mig tyska. Dom kraven finns utomlands, varför finns dom inte här?

Degpekka
2009-12-03, 08:03
Vart ska vi göra av alla födda i sverige som skiter i att aktivera/utbilda/jobba då? :)

Fast Richard85... om du tex mot din vilja måste fly till ett annat land, visst fan hade du bosatt dig med svenskar och hållt kvar svenska traditioner och kanske inte lagt så mkt krut på att "integrera" dig? din önskan lär ju trots allt vara att flytta tillbaks till landet som du älskar.

Kischen
2009-12-03, 08:23
Då ni också säger att invandrare är rasister så visar ni bara hur idiotiska ni är.

Jag måste vara rejält trött idag, står det verkligen vad det ser ut som? :Virro

Isf är det det dummaste jag läst idag och det lär inte toppas dom närmsta veckorna.. :laugh:

Fliptones
2009-12-03, 08:47

Isf är det det dummaste jag läst idag och det lär inte toppas dom närmsta veckorna.. :laugh:

Haha, ja man börjar ju undra alltså. :D

fiskebulle
2009-12-03, 09:43
Lösning: Skjut alla arbetslösa

Irony assholes

Parachutes
2009-12-03, 10:01
Hur ser en Kinaneger ut?

http://www.cryptomundo.com/wp-content/MessinWithSasquatch_1.jpg

BobaFett
2009-12-03, 10:03
Vi invandrare är mer rasister än vad svenskar är. Då menar jag inte "samlas ihop till gäng och slå ner gamla tanter-rasister" utan rent generellt fördomar mot svenskar.

Här är en vanligt förekommande fördom som jag känner till:

En invandrare sätter gärna på svenska tjejer men vill oftast inte gifta sig med en svensk tjej. (Observera att jag skrev oftast era blodsugare :D ). Anledningen är att det finns en fördom om att svenska tjejer "tröttnar" väldigt lätt och lämnar mannen efter nåt år trots att de har barn ihop. Sen är det också en fördom om att de inte gör nåt hemma utan mannen får städa diska o.s.v. medans frun är ute och festar med sina tjejkompisar.

Parachutes
2009-12-03, 10:11
Vi invandrare är mer rasister än vad svenskar är. Då menar jag inte "samlas ihop till gäng och slå ner gamla tanter-rasister" utan rent generellt fördomar mot svenskar.

En invandrare sätter gärna på svenska tjejer men vill oftast inte gifta sig med en svensk tjej. (Observera att jag skrev oftast era blodsugare :D ). Anledningen är att det finns en fördom om att svenska tjejer "tröttnar" väldigt lätt och lämnar mannen efter nåt år trots att de har barn ihop. Sen är det också en fördom om att de inte gör nåt hemma utan mannen får städa diska o.s.v. medans frun är ute och festar med sina tjejkompisar.

Ja faktiskt.. det är inte alla invandrare som skulle ta hem en svensk tjej o "visa för föräldrarna" så att säga..

BrorDuktig
2009-12-03, 10:17
Har aldrig stött på en högutbildad nazist, har aldrig stött på en nazist som vågat säga någonting utan att ha varit minst 5 pers, har aldrig stött på en nazist som vågat göra någonting utan att ha vapen, har aldrig stött på en nazist som är nykterist, har aldrig stött på en nazist som jag inte har stört mig på...

Vi invandrare är mer rasister än vad svenskar är.

Dessutom så finns det väl utbredd rasism mellan olika invandrargrupper. Så det kan mycket väl vara så att svensken är den som är minst rasistisk i detta land.

Dock så är det en extremt stor skillnad mellan att ha fördomar och verkligen vara rashatare, där den sist nämnde vill döda och fördriva, medan den förstnämnde bara är socialthandikappad och har en oförmåga/obehag att vilja umgås med något främmande.

BobaFett
2009-12-03, 10:22
Ja faktiskt.. det är inte alla invandrare som skulle ta hem en svensk tjej o "visa för föräldrarna" så att säga..

Jo då, det går bra som flickvän och så men jag har märkt att jag får mycket bättre respons av föräldrarna om jag tar hem en bosnisk tjej. Det är nog samma sak med svenska killar/tjejer som tar hem en invandrare kan jag tänka mig fast svenska föräldrar säger det inte i ansiktet (tror jag). Mina föräldrar säger det till mig (inte när tjejen är där förstås) att "jo hon är jättetrevlig, duger som flickvän men du ska inte gifta dig med henne va"? Fast skulle jag bli kär och förklara för mina föräldrar att jag gillar henne så skulle de acceptera henne.

Jag kan tillägga att jag själv har den fördomen om svenska tjejer och vill inte gifta mig med en, fast jag utesluter inget. Blir man kär så blir man.

BobaFett
2009-12-03, 10:29
Har aldrig stött på en högutbildad nazist

Smarta rasister finns och det är för att de är smarta som du aldrig sett dem ;) ...tror du "fyhrern" är ute och sparkar ner gamla tanter? Nej, han har ett välbetalt jobb någostans, bor i en villa och bjuder hem grannarna på te, ost och kex.

Dock så är det en extremt stor skillnad mellan att ha fördomar och verkligen vara rashatare, där den sist nämnde vill döda och fördriva, medan den förstnämnde bara är socialthandikappad och har en oförmåga/obehag att vilja umgås med något främmande.

Jag snackade mest om fördomar, såna som alla vi har. Några riktiga invandrarrasister har jag aldrig stött på.

Kischen
2009-12-03, 10:33
dessutom så finns det väl utbredd rasism mellan olika invandrargrupper. Så det kan mycket väl vara så att svensken är den som är minst rasistisk i detta land.

+1

Parachutes
2009-12-03, 10:34
Jo då, det går bra som flickvän och så men jag har märkt att jag får mycket bättre respons av föräldrarna om jag tar hem en bosnisk tjej. Det är nog samma sak med svenska killar/tjejer som tar hem en invandrare kan jag tänka mig fast svenska föräldrar säger det inte i ansiktet (tror jag). Mina föräldrar säger det till mig (inte när tjejen är där förstås) att "jo hon är jättetrevlig, duger som flickvän men du ska inte gifta dig med henne va"? Fast skulle jag bli kär och förklara för mina föräldrar att jag gillar henne så skulle de acceptera henne.

Jag kan tillägga att jag själv har den fördomen om svenska tjejer och vill inte gifta mig med en, fast jag utesluter inget. Blir man kär så blir man.

Nä självklart! Det varierar ju såklart också väldigt från kultur till kultur.. min (ungerska) morsa hade t.ex skitit i om jag gifte mig med en ungersk tjej eller en svensk.
Däremot har jag haft ett par kompisar från mellanöster-området som har sagt att dom hade skämts om dom tog hem en svensk tjej.
Jag har inte upplevt svenska bosnier som så hårda med detta även om det såklart finns undantag :)
Sen hade ju vilken familj som helst fått spader om man kom hem med en blondinbella t.ex..

Hemi
2009-12-03, 10:36
Invandrare är ju det svåraste att placera i en grupp för sig. Som invandrare har man inget att vinna på att vara rasist, speciellt inte invandrare mot svenskar. Det är nog bara svenskarna själva som kan göra en sådan grov definition. Däremot är andra länder världen över rasistiska och i den meningen tycker i alla fall jag att Sverige inte är speciellt rasistiskt alls, i jämförelse. Fast det har hårdnat på sista tiden verkar det som.

Langster
2009-12-03, 10:43
Har aldrig stött på en högutbildad nazist, har aldrig stött på en nazist som vågat säga någonting utan att ha varit minst 5 pers, har aldrig stött på en nazist som vågat göra någonting utan att ha vapen, har aldrig stött på en nazist som är nykterist, har aldrig stött på en nazist som jag inte har stört mig på...

Har du någonsin stött på en nazist? Alltså en som delar de ideologiska och politiska åsikter som nationalsocialismen står för?
Jag tvivlar, jag tror du träffat folk som tycker illa om invandrare generellt och kanske gillar hakkors och att heila men egentligen inte har någon aning om vad nazism är.

Jag har då aldrig stött på någon nazist, vad jag vet. Men de nazister vi kan läsa om i historieböcker verkar inte direkt vara de lågutbildade tölpar du beskriver.
Oavsett vad man tycker om ideologin så verkar nazisterna i Tyskland generellt varit rätt skärpta och driftiga personer som bl.a drev fram tekniska, vetenskapliga och industriella innovationer och lösningar som låg långt före andra länders samtida kunskap.

stevebc
2009-12-03, 11:31
Han menar nog nynazister.

ManuelIT
2009-12-03, 12:25

Eeh... prata för dig själv. Jag är själv invandrare och har många polare som inte är svenskar, och jag har aldrig ens hört eller tänkt något i de banorna.

edit: min brorsa som är iranie är sen 6 år tillbaka gift med en helsvensk, om det säger något.

Kischen
2009-12-03, 12:36
Alla länder har någon form av främlingsfientlighet.

Richard85
2009-12-03, 14:42
Vart ska vi göra av alla födda i sverige som skiter i att aktivera/utbilda/jobba då? :)

Fast Richard85... om du tex mot din vilja måste fly till ett annat land, visst fan hade du bosatt dig med svenskar och hållt kvar svenska traditioner och kanske inte lagt så mkt krut på att "integrera" dig? din önskan lär ju trots allt vara att flytta tillbaks till landet som du älskar.

Första grejen. Jag är ateist och så kan bara tala för mig själv, jag hade inte nödvändigt bosatt mig med svenskar och enligt min mening ska man INTE få bestämma var man ska bosätta sig. När min sambo och hennes familj kom hit 92 fick dom ett klart och tydligt direktiv. Det är Borlänge som gäller, bosätt er där, vi tillhandahåller er lägenhet och en bra start, er uppgift blir till att lära er svenska, sätta barnen i skola omedelbart, skaffa jobb. 6 månader senare hade bägge föräldrar jobb och min sambo talade svenska. Idag pratar hon flytande svenska liksom hennes syskon. Föräldrarna har framgångsrika jobb och har slitit röven av sig för familjen. Dom tappar hakan gång på gång när dom läser, hör eller pratar med andra invandrare som ser/sett det på ett helt annat sätt när dom kommit hit. Nämlingen simpelt - Use the system för att du kan precis, utnyttja systemet då det tillåter dom det. Att invandrarna ska bibehålla sina traditioner, visst det skulle jag aldrig ta ifrån dom. MEN det är förutsatt att du lär dig svenska språket, skaffar jobb. Nu precis som någon arabisk kvinna nämnde i Malmö för något år sen, talade INTE ett ord svenska men översättningen var ungefär

- Jag trivs jättebra i Sverige och Malmö, även min släkt och mina vänner. Vi behöver inte lära oss språket eller jobba då Malmö känns som vilket annat arabiskt land som helst, vi får hjälp och vi kan ha kul på dagarna.

Är det det samhället vi vill ha? Definitivt inte jag. Gör det mig till rasist? Nej, gör det mig kritisk till många invandrares beteende och svensk politik kring dessa områden? Ja!

Vi kan inte åka tillbaka till våra hemländer då det är krig/kaos/oroligt. Likaväl åker dom på semester dit 1-2månader. Jovisst..

limenka
2009-12-03, 15:18

Sägs som att argumentera för det då?*bs* Jag går endast efter egna känslor, tankar och upplevelser när jag skriver om detta? :)

Har nån stor stygg invandrare kastat glåpord efter dig? Snälla

Varför hyser jag inget ont mot de svenskar jag dagligen stöter på?
Känns som all fakta ni har om invandring och hur vi utländska är kommer från några få reportage tv4 gjort om Rosengård?

Parachutes
2009-12-03, 15:22
Känns som all fakta ni har om invandring och hur vi utländska är kommer från några få reportage tv4 gjort om Rosengård?

Jag bor 2 km från rosengård och där är faktist pro. Alltså när dom inte stenar bussar och bränner bilar då..

Kischen
2009-12-03, 16:26
Sägs som att argumentera för det då?*bs* Jag går endast efter egna känslor, tankar och upplevelser när jag skriver om detta? :)

Har nån stor stygg invandrare kastat glåpord efter dig? Snälla

Menar du att rasism och främlingsfientlighet är något typiskt svenskt?

limenka
2009-12-03, 16:32
Menar du att rasism och främlingsfientlighet är något typiskt svenskt?

Nej verkligen inte! Skulle aldrig påstå något så orelevant. ( nu är jag INTE ironisk!!)

Kischen
2009-12-03, 16:36
Så vad menar du? Jag påstår att alla länder (give or take) är ganska lika när det kommer till främlingsfientlighet. Invandrare i sverige är inte en homogen grupp utan dom har fördomar och "rashat" sinsemellan. Precis som alla andra.

limenka
2009-12-03, 16:43
Så vad menar du? Jag påstår att alla länder (give or take) är ganska lika när det kommer till främlingsfientlighet. Invandrare i sverige är inte en homogen grupp utan dom har fördomar och "rashat" sinsemellan. Precis som alla andra.

Självklart att t.ex Shia och Shiiter har konflikter. Men, det jag skrev var att invandrare( de som försöker smälta in i det svenska samhället) inte känner nåt "hatiskt" mot svenskar. Vare sig jag eller min familjen gör det i alla fall? Nu kan jag dock inte glömma bort att nämna att jag känner ett fåtal som faktiskt hatar svenskar (utan anledning) men jag är bekant med många fler som vare sig är kriminella eller hatar Sverige/svenskar.

Kischen
2009-12-03, 16:55
Jag har inte sagt att dom är fientliga mot svenskar specifikt, även om det säkert finns. Däremot tycker jag att främlingsfientligheten är högre bland invandrare än hos svenskar.

Troligtvis för att man som svensk verkligen har ögon på sig i den här frågan.

Min pappa är från Ungern och (det är visserligen europeiskt men ialf) han är definitivt mer cynisk än dom allra flesta jag känner.

limenka
2009-12-03, 16:57
Jag har inte sagt att dom är fientliga mot svenskar specifikt, även om det säkert finns. Däremot tycker jag att främlingsfientligheten är högre bland invandrare än hos svenskar.

Troligtvis för att man som svensk verkligen har ögon på sig i den här frågan.

Min pappa är från Ungern och (det är visserligen europeiskt men ialf) han är definitivt mer cynisk än dom allra flesta jag känner.

Allt är individuellt min vän. Sprid kärlek så kommer du långt i livet:thumbup: ( om det ändå var så)

Kischen
2009-12-03, 17:04
Allt är individuellt min vän. Sprid kärlek så kommer du långt i livet:thumbup: ( om det ändå var så)

Men finta vänster och gå höger :D

Varför argumentera om du tycker allt är individuellt?

limenka
2009-12-03, 17:07
Men finta vänster och gå höger :D

Varför argumentera om du tycker allt är individuellt?

Varför inte? Om du vill få fram ett budskap måste du kunna argumentera för det. Alternativet är våld, om det nu är ett alternativ?

Kischen
2009-12-03, 17:16
Jag vilar min väska och går och lyfter lite istället :)

Bullen!
2009-12-03, 22:31
sverige är minst rasistiska, nazistiska och rashatiska i världen. eller iaf 3 i topp.

vi tillåter bögparader, olikfärgade människor i tv samtidigt, handikappade i all form av media. programledare som talar om HBT. vi har inget förbud att inträda i vårt land om man har hiv. man får byta kön inom den fria sjukvården. vi steriliserar ingen.

jag kan inte komma på något land som är mer öppet.

sen att det finns coola killar med kängor på stan det är ju ofrånkomligt. de försvinner dock i samma veva de måste kamma till sig och skaffa ett jobb.

saab900
2009-12-04, 00:06
första grejen. Jag är ateist och så kan bara tala för mig själv, jag hade inte nödvändigt bosatt mig med svenskar och enligt min mening ska man inte få bestämma var man ska bosätta sig. När min sambo och hennes familj kom hit 92 fick dom ett klart och tydligt direktiv. Det är borlänge som gäller, bosätt er där, vi tillhandahåller er lägenhet och en bra start, er uppgift blir till att lära er svenska, sätta barnen i skola omedelbart, skaffa jobb. 6 månader senare hade bägge föräldrar jobb och min sambo talade svenska. Idag pratar hon flytande svenska liksom hennes syskon. Föräldrarna har framgångsrika jobb och har slitit röven av sig för familjen. Dom tappar hakan gång på gång när dom läser, hör eller pratar med andra invandrare som ser/sett det på ett helt annat sätt när dom kommit hit. Nämlingen simpelt - use the system för att du kan precis, utnyttja systemet då det tillåter dom det. Att invandrarna ska bibehålla sina traditioner, visst det skulle jag aldrig ta ifrån dom. Men det är förutsatt att du lär dig svenska språket, skaffar jobb. Nu precis som någon arabisk kvinna nämnde i malmö för något år sen, talade inte ett ord svenska men översättningen var ungefär

- jag trivs jättebra i sverige och malmö, även min släkt och mina vänner. Vi behöver inte lära oss språket eller jobba då malmö känns som vilket annat arabiskt land som helst, vi får hjälp och vi kan ha kul på dagarna.

Är det det samhället vi vill ha? Definitivt inte jag. Gör det mig till rasist? Nej, gör det mig kritisk till många invandrares beteende och svensk politik kring dessa områden? Ja!

Vi kan inte åka tillbaka till våra hemländer då det är krig/kaos/oroligt. Likaväl åker dom på semester dit 1-2månader. Jovisst..

+1

stolpskott
2009-12-04, 10:29
+1

+1

Parachutes
2009-12-04, 10:33
+1

+1

stolpskott
2009-12-04, 12:21
Nä självklart! Det varierar ju såklart också väldigt från kultur till kultur.. min (ungerska) morsa hade t.ex skitit i om jag gifte mig med en ungersk tjej eller en svensk.
Däremot har jag haft ett par kompisar från mellanöster-området som har sagt att dom hade skämts om dom tog hem en svensk tjej.
Jag har inte upplevt svenska bosnier som så hårda med detta även om det såklart finns undantag :)
Sen hade ju vilken familj som helst fått spader om man kom hem med en blondinbella t.ex..

thihihihi :D

haiduc
2009-12-06, 16:47
"Sedan tror jag även att fördomar gentemot andra minoritetsgrupper kan vara mer utbrett bland individer av annan etnicitet än hos svenskar generellt. Jag känner en underbar familj från Rwanda som flydde hit under folkmorden, mor och hennes barn (mannen dog där). Men när de berättar om synen på bögar i Afrika kan man bli helt chockad. "

Detta har jag hört på jobbet också, en invadrarkvinna tyckte det var helt sjukt att vi "tillät" homosexualitet i sverige och att de borde avrättas... detta är alltså en människaq som jobbar inom svenska sjukvården. Hon och många invandrare med henne tror att man blir dement för att man syndat tidigare i livet och att det är "guds straff" om man får handikappade barn....

Man kan ju undra om berörda kvinna blev förvånad när hon träffade min pojkvän första gången, tänk att hon jobbade med en bög......hon har dock aldrig nämnt det igen men det känns ju halvtråkigt att jobba med någon som önskar livet ur en..

Tycker dock inte att det är OK att vara rasist/nazist osv för den sakens skull.

Hillheim
2009-12-06, 20:16
Tycker dock inte att det är OK att vara rasist/nazist osv för den sakens skull.

Det tragiska är att bli kallad rasist för att man inte accepterar en sådan människosyn som finns i vissa kulturer. Det är lika tragiskt att feminister, hbt-aktivister och antirasister inte vågar öppna käften om personer som kränker dem (eller andra) är en muslim.

BobaFett
2009-12-06, 20:29
Eeh... prata för dig själv. Jag är själv invandrare och har många polare som inte är svenskar, och jag har aldrig ens hört eller tänkt något i de banorna.

edit: min brorsa som är iranie är sen 6 år tillbaka gift med en helsvensk, om det säger något.

Om du läser vad jag skrev en gång till så kan du hitta en liten parentes där det står "(observera att jag skrev oftast era blodsugare)" ...jag trodde att jag hade garderat mig mot ett sådant svar men tydligen så glömde jag bort att gardera mig mot analfabeta :smash:

...lugn, jag skojar bara :D

Självklart finns det undantag, jag menade inte att alla var såna.

BobaFett
2009-12-06, 20:33

Jag är invandrare själv och jag skrev faktiskt inte att jag/vi har något emot svenskar men att fördomar svenskar har generellt inte kan jämföras mot invandrares fördomar mot svenskar då vi oftast (observera oftast era analfabeter) är mer fördomsfulla. Självklart så menar jag inte att alla är det.

joriice
2009-12-06, 20:46
Blev lite smygrasist idag när 10 blatteungar satt längst bak i bion och dampade loss, de har en vissa attityd som jag aldrig sett hos svenskfödda barn iallfall. Undrar varför de inte respekterar när vuxna säger gång på gång att de skall vara tysta, no respect.

Kwon
2009-12-06, 20:54
Ja sånt e trist, när det e så mkt stoj på biografen.

Det är helt klart en viss högljudd attityd.

Apos78
2009-12-06, 22:14
Blev lite smygrasist idag när 10 blatteungar satt längst bak i bion och dampade loss, de har en vissa attityd som jag aldrig sett hos svenskfödda barn iallfall. Undrar varför de inte respekterar när vuxna säger gång på gång att de skall vara tysta, no respect.

Handlar nog mycket om ett större behov av att synas och skapa sig en egen person. Det går såklart aldrig att generalisera men sen beter sig inte heller alla yngre på det sättet, oavsett bakgrund. Vilka som är det bakomliggande orsakerna är svårt att säga men det lär vara vanligare att invandrarungdomarna har en social situation, både nu och tidigare, där det är allmänt svårare med identitetsskapandet. Återigen, det går inte att generalisera.

Sen går det inte att bortse från de klara kulturella skillnader som ofta finns och då främst vad gäller den manliga sidan. Respekten hos andra är enormt viktig och som ung vet man inte så många vägar att gå så man protesterar istället. I det här fallet genom att skita i om någon säger till.

saab900
2009-12-06, 22:32
+1

+1 :)

ManuelIT
2009-12-06, 23:15
Om du läser vad jag skrev en gång till så kan du hitta en liten parentes där det står "(observera att jag skrev oftast era blodsugare)" ...jag trodde att jag hade garderat mig mot ett sådant svar men tydligen så glömde jag bort att gardera mig mot analfabeta :smash:

...lugn, jag skojar bara :D

Självklart finns det undantag, jag menade inte att alla var såna.

Det är tydligen du som missuppfattar mig. Jag skrev att från mina erfarenheter och mina upplevelser så tänker inte majoriteten så, därför kliar jag mig lite på huvudet när du gör det så lätt för dig och skriver "VI invandrare tycker xyz, men självklart finns det undantag!", när det inte stämmer in på majoriteten av de invandrare jag interagerar med.

Men troligtvis beror det säkert på vilka sorters invandrare det är med och i vilken miljö, med tanke på att de flesta invandrare jag umgås med är iranier som är politiskt flyktingar så är nog deras uppfattningar skilda från tex. djupt religiösa muslimer. De invandrare man umgås med på universitetet har många gånger även en annan familjedynamik och andra sociala uppfattningar än outbildade wannabe-gangster Said från trasiga förhållanden och ett bidragsberoende.

...vilket direkt leder oss till problematiken som genomsyrar hela tråden, vilket är att generalisera. Det är farligt att slänga ur sig saker som "Vi/alla/majoriteten av invandrare är/tycker xyz"

Verbatim
2009-12-06, 23:29
Generaliseringar har en plats dock, det är med hjälp av dom vi kan diskutera samhällsfenomen. Varför dricker unga tjejer mer, machokulturens popularitet bland unga invandrare, vissa kulturers syn på homosexualitet, Somalias problematiska klansyn, hobbyschackspelare som talar under matcher (döts straf!) med mera.

Det är alla samhällsfenomen som behöver diskuteras, och ska inte soppas undan med attityden att det endast är generaliseringar. Därmed inte sagt att dessa borde användas för att dömma privatpersoner, eller för att motivera hat och/eller våld.

ManuelIT
2009-12-07, 00:35
Jag håller med. Att generalisera är naturligt och oftast ett måste, men man måste även inse farorna med det. Tex. i ovanstående fall där mina generaliseringar baserade på mina erfarenheter tydligt står emot någon annans personliga generaliseringar. Båda grundar ju sig på individuella upplevelser beroende på hur/av/vart/när man tagit del av dessa.

Sedan är generaliseringen av "invandrare" som stort lite knepigare än andra generaliseringar, då det är vanliga män och kvinnor i alla olika åldersgrupper från helt olika länder med helt olika kulturella, sociala, ekonomisk, etc bakgrunder. Därefter kommer ju frågan om när man ens räknas som invandrare in i ekvationen.

Men om vi ser bortom PK-snacket så är det ju uppenbart att när det snackas om invandrare i den här tråden så är det en viss specifik typ av invandrare man åsyftar, det är ju knappast 74 åriga Inger från Danmark, utan det är den där blatteslyngeln Farid som hörs mest med sitt attitydproblem och muslimska päron som luktar vitlök.

dared
2009-12-07, 00:47
Jag håller med. Att generalisera är naturligt och oftast ett måste, men man måste även inse farorna med det. Tex. i ovanstående fall där mina generaliseringar baserade på mina erfarenheter tydligt står emot någon annans personliga generaliseringar. Båda grundar ju sig på individuella upplevelser beroende på hur/av/vart/när man tagit del av dessa.

Sedan är generaliseringen av "invandrare" som stort lite knepigare än andra generaliseringar, då det är vanliga män och kvinnor i alla olika åldersgrupper från helt olika länder med helt olika kulturella, sociala, ekonomisk, etc bakgrunder. Därefter kommer ju frågan om när man ens räknas som invandrare in i ekvationen.

Men om vi ser bortom PK-snacket så är det ju uppenbart att när det snackas om invandrare i den här tråden så är det en viss specifik typ av invandrare man åsyftar, det är ju knappast 74 åriga Inger från Danmark, utan det är den där blatteslyngeln Farid som hörs mest med sitt attitydproblem och muslimska päron som luktar vitlök.

Skönt inlägg, jag håller med.