Visa fullständig version : Nätverk?
Hej alla,
Jag köpte för ett par dagar sedan ett nytt trådlöst nätverkskort (D-Link PCI-kort DWA-547 RangeBooster N650, 802.11n )
Jag hittar dock inga drivisar för kortet som funkar bra till Vistax64. Vart kan jag hitta dessa??
Det vore också trevligt om någon som kör samma kort (eller vet) vilken router som lämpar sig bäst med detta kort.
Tack för hjälpen! :)
MrBurner
2009-12-01, 10:24
http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLTechProduct&cid=1197319490058&p=1197318910653&packedargs=OuickLinksParentID%3D1197318910653%26lo cale%3D1195806930208&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper
Testat de som finns där?
Scratch89
2009-12-01, 12:40
Vilken router du använder är skitsamma, så länge den klarar av trådlösa signaler. En vanlig D-link för ett par hundra borde duga. Glöm inte krypteringen.
http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLTechProduct&cid=1197319490058&p=1197318910653&packedargs=OuickLinksParentID%3D1197318910653%26lo cale%3D1195806930208&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper
Testat de som finns där?
Tack så mycket! Ska testa dessa det första jag gör när jag kommer hem sen :)
Vilken router du använder är skitsamma, så länge den klarar av trådlösa signaler. En vanlig D-link för ett par hundra borde duga. Glöm inte krypteringen.
Okej... Ska se om jag lyckas med den jag har hemma nu då.
Kryptera anslutningen skall inte missas ;)
MrBurner
2009-12-01, 13:35
Lär köpa mig en WLAN router själv, jag lever kvar i den gamla världen där trådat är bäst.
Lär köpa mig en WLAN router själv, jag lever kvar i den gamla världen där trådat är bäst.
Trådat är överlägset. Om man inte dör av att ha en sladd till datorn så tjänar man bra mycket mer på det. Sen skulle jag nog köpa en linksys router om du köper en ny inte en dlink.
MrBurner
2009-12-01, 16:29
Trådat är ju så stabilt och snabbt men det börjar bli ack så svårt att gömma alla kablarna plus att trådlöst till sina bärbara enheter är ju så skönt, stationära datorn kan ju få vara trådad däremot.
Går i tankarna på en Linksys faktiskt men funderar även på om D-Link har oförtjänt dåligt rykte, ingen av de jag känner har problem med deras nya produkter.
Linksys däremot är ju Cisco-ägt så hur skulle det gå fel? :)
hahavaffan
2009-12-01, 16:41
Trådat är överlägset. Om man inte dör av att ha en sladd till datorn så tjänar man bra mycket mer på det. Sen skulle jag nog köpa en linksys router om du köper en ny inte en dlink.D-Link har fler bra routrar med WLAN än Linksys för tillfället iofs. I övrigt håller jag med dig fullständigt :)
D-Link har fler bra routrar med WLAN än Linksys för tillfället iofs. I övrigt håller jag med dig fullständigt :)
Åhnej, kan inte hålla med. En linksys WRT-XX med DDWRT på, praa krejer.
Även fast d-link verkligen shaped'up på sistone.
Trådat är ju så stabilt och snabbt men det börjar bli ack så svårt att gömma alla kablarna plus att trådlöst till sina bärbara enheter är ju så skönt, stationära datorn kan ju få vara trådad däremot.
Går i tankarna på en Linksys faktiskt men funderar även på om D-Link har oförtjänt dåligt rykte, ingen av de jag känner har problem med deras nya produkter.
Linksys däremot är ju Cisco-ägt så hur skulle det gå fel? :)
Jo asså klart man inte har en sladd till en laptop om den inte e på samma ställe i lägenheten 24/7. En router med både och e såklart grymt om man har stationära och trådlösa.
MrBurner
2009-12-01, 16:53
Eftersom jag inte riktigt är van vid WLAN än så länge och känner mig skapligt lat mot vad jag brukar göra så är jag tänkt att fråga:
Lämpligast i prisklassen upp till 800:-? Ska klara åtminstone 24 Mb throughput och överleva ganska bra med många anslutningar igång samtidigt.
hahavaffan
2009-12-01, 17:24
Åhnej, kan inte hålla med. En linksys WRT-XX med DDWRT på, praa krejer.
Även fast d-link verkligen shaped'up på sistone.Hehe, tänkte ta WRT54GL som exempel på den typiske Linksysfanboyens självklara svar :p Den är ju tyvärr ganska slö även som klockad med tredjepartsfirmware :(
MrBurner
2009-12-01, 17:33
Linksys WRT54GL. Vad är det som gör att den är "seg"?
Undrar därför att den var ganska billig och jag vet andra som har en sådan. Intresserad utav den produkten so to speak.
hahavaffan
2009-12-01, 18:01
Den är grym som fan om du inte har fiber eller ovanligt snabbt DSL. Stabil som tusan är den, vår hemma hos päronen har haft år av uptime med DDWRT. Jag hade en sådan när jag flyttade till lägenhet med fiber, och hade först 30/10 vilket gick bra att maxa med sladd. 30/30 gick däremot inte, och inte heller 100/10 kanske inte helt oväntat ;)
Trådlös hastighet är heller inget man blir kåt av, eftersom den bara har stöd för högst 54Mbps, vilket i verkliga livet med kryptering, väggar och microvågsugnar blir en hel del Mbps lägre.
MrBurner
2009-12-01, 18:34
54Mbps innebär väl i praktiken sammanlagda hastigheten upp och ner va? Så egentligen är det hälften man får ut när man laddar ner. Korrekt? Var ett tag sedan jag arbetade med datorer så jag är lite rostig :)
Jag har ju sett sådana routrar överallt så en sådan blir det nog minsann. MEN om jag vill ha dubbla hastigheten på det trådlösa, vad kan herrn som är insatt rekommendera?
hahavaffan
2009-12-01, 18:45
D-Link DIR-655 som jag själv har är jag mycket nöjd med. En enda sak stör mig, och det är att den måste reboota varje gång man öppnar en port eller liknande. Annars är den stabil och snabb. Ligger väl kring 5-7MB/s i trådlös överföring.
MrBurner
2009-12-01, 18:53
Tackar för svaren. Jag brukar normalt sett kolla upp allt sådant själv och göra mig up-to-date när det gäller sådant här men jag orkar bara inte just nu så jag passade på att låna tråden lite.
D-Link DIR-655 låg lite över budget så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, min gamla laptop och min PS3 kanske inte ens klarar högre. Men tack :)
*Är den en 108Mbps-router?
MrBurner
2009-12-01, 18:58
Med "108Mbps" så syftar jag på WLAN så klart.
hahavaffan
2009-12-01, 19:17
Nja den räknas väl som 300Mbps... 108Mbps är nåt tillägg till vanliga g-standarden har jag för mig. PS3 fixar mig veterligen högst 54Mbps, vet inte hur det är nu med nya Slim-versionen iofs.
Så länge du bara surfar, spelar, och gör vanliga saker med datorn så klarar du dig på 802.11g alltså 54Mbps. Men vill du överföra tyngre filer eller ladda ner saker från nätet i ett par MB/s så kommer du lida.
MrBurner
2009-12-01, 21:26
Datorn som "för över filer" kommer jag ha trådad så det är lugnt på den fronten, på min PS3 så är det väl sådant som demos och liknande jag kommer tanka hem men det kan jag göra i bakgrunden undertiden jag gör annat.
Jaja, får väl läsa på lite om olika standarder. 300 Mbps? Så det finns nätverkskort som klarar sådant tjockt?
Men hur var det med 54 Mbps, kan man ta emot filer med hastigheten 54 Mbps då alltså? Det är inte den sammanlagda hastigheten så man bara kan ta emot hälften egentligen?
Blir nog den hyllade Linksys-routern som det verkar nu i alla fall :)
Lite om faktiskt throughput på WLAN:
En trådlös klient ansluten med 802.11g och med optimala förhållanden får 54mbps halv duplex. Alltså, 54 mbps åt ett håll i taget.
Dock är luften ett delat medium. Man har tyvärr inte som "trådlösa sladdar" mellan sig själv och accesspunkten. Vart jag vill komma med detta är att, om vi ansluter en klient till så halveras bandbredden, eftersom två personer delar på den. Vi är nu nere i 27 mbps. Så fortsätter det.
Dock har vi mycket bättre överföringshastighet med nya N-standarden! Tjoho! Nu är trådlöst nästan lika snabbt som 100-baseTX!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.