Logga in

Visa fullständig version : Proteinstudie sökes

lurifixen
2009-12-01, 01:28
Hej!
Jag letar efter en studie som visar att man behöver ca 2g protein/kg kroppsvikt. Har hittat en, The Ketogenic Diet - Lyle Mcdonald, någon som vet fler som bevisar detta? Behöver nämilgen referenser :)

mikaelj
2009-12-01, 06:17
Under vilka förutsättningar anser du att man "behöver" 2g/kg?

Eddie Vedder
2009-12-01, 06:36
Har hittat en, The Ketogenic Diet - Lyle Mcdonald, någon som vet fler som bevisar detta? Behöver nämilgen referenser :)

Det där är ingen studie. Möjligtvis en referens helt klart, men ingen studie. En populärvetenskaplig bok. Bra bok dock.:thumbup:

Kolla referenslistan här under, sök upp studierna och läs.

http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/

lurifixen
2009-12-01, 15:22
Under vilka förutsättningar anser du att man "behöver" 2g/kg?

Förlåt, menade snarare ett rekommenderat intag, ska rättfärdiga att jag äter ca 2g/kg.

Det där är ingen studie. Möjligtvis en referens helt klart, men ingen studie. En populärvetenskaplig bok. Bra bok dock.:thumbup:

Kolla referenslistan här under, sök upp studierna och läs.

http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/

Nej såg att det var en bok, läste inte så noga, förstod att det kanske inte var en studie därför jag leta efter fler.
Tack för tipset! Intressant blogg för övrigt!

mikaelj
2009-12-01, 15:33
RDI är 0,8g/kg.

dt06mj2
2009-12-01, 15:59
Förlåt, menade snarare ett rekommenderat intag, ska rättfärdiga att jag äter ca 2g/kg.

Mer protein ger mer muskler, men mer protein är inte alltid hälsosammare. 2g/kg är troligtvis mer än den "optimala" mängden för hälsa.

lurifixen
2009-12-01, 18:47
RDI är 0,8g/kg.

Jag vet att RDI är 0,8g/kg, men det är också satt för personer som inte tränar. Jag ville ha studier som rör styrketränande personer som vill bygga muskler.

Mer protein ger mer muskler, men mer protein är inte alltid hälsosammare. 2g/kg är troligtvis mer än den "optimala" mängden för hälsa.

Vad jag vet så finns det inga studier som visar att ett intag av ca 2g/kg skulle vara ohälsosamt.

en stor stark
2009-12-01, 18:59
Jag vet att RDI är 0,8g/kg, men det är också satt för personer som inte tränar. Jag ville ha studier som rör styrketränande personer som vill bygga muskler.

Vad jag vet så finns det inga studier som visar att ett intag av ca 2g/kg skulle vara ohälsosamt.

Proteinbehovet för någon som börjar styrketräna minskar, det ökar inte. Men RDI är inte samma sak som maximal muskeluppbyggnad. ;)

vicarious
2009-12-01, 19:34

Proteinmängd för optimal hälsa? Vad i hela friden pratar du om nu? 2g/kg kroppsvikt är långt över RDI, men jag tror knappast det finns några studier som visar att om man äter mer än 0,8g per kg kroppsvikt är det ohälsosamt.

Det finns en teoretisk toxisk gräns på 3,5g/kg kroppsvikt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3694537&postcount=3

Proteinbehovet för någon som börjar styrketräna minskar, det ökar inte. Men RDI är inte samma sak som maximal muskeluppbyggnad. ;)

Eh.. va?

dt06mj2
2009-12-01, 19:36
Proteinmängd för optimal hälsa? Vad i hela friden pratar du om nu? 2g/kg kroppsvikt är långt över RDI, men jag tror knappast det finns några studier som visar att om man äter mer än 0,8g per kg kroppsvikt är det ohälsosamt.

Det finns en teoretisk toxisk gräns på 3,5g/kg kroppsvikt.

Jag har aldrig skrivit att det är ohälsosamt med över 2 gram protein / kg. Läs om, läs rätt.

Det har inte jag heller sett. Varför skulle det vara de?

vicarious
2009-12-01, 19:44
2g/kg är troligtvis mer än den "optimala" mängden för hälsa.

Jag har aldrig skrivit att det är ohälsosamt med över 2 gram protein / kg

Jo..? Vad menar du då?

mikaelj
2009-12-01, 19:45
Jag tror mer på att dosera rätt sorts protein i rätt mängd vid rätt tillfällen för att maximera MPS, snarare än att få i dig en absolut mängd av halvbra kvalitet vid sämre valda tillfällen.

Det mesta proteinet du äter blir ändå bara socker.

Eddie Vedder
2009-12-01, 19:46

Det har du ju fått nu. Och nu när du läst dom så vet du ju även att det inte handlar om en bevisad siffra för vad som "behövs".

Ni kan ju läsa vad han skriver. Det är skillnad på "det bästa för hälsan" och att alternativet skulle vara ohälsosamt.

För "optimal hälsa" pekar det mesta på att man bör hålla så lågt proteinintag man bara kan utan att få EAA-brist.

vicarious
2009-12-01, 19:47

Rekommendationen för elitidrottare tror jag är 1,2-1,7g / kg kroppsvikt. Nu är ju elitidrott långt ifrån samma sak som styrketräning, men att det finns ett högre behov för idrottande än icke idrottande råder det ju ingen tvekan om.

*awaiting King Grub*

vicarious
2009-12-01, 19:48
För "optimal hälsa" pekar det mesta på att man bör hålla så lågt proteinintag man bara kan utan att få EAA-brist.

Hm, varför?

mikaelj
2009-12-01, 19:50
Hm, varför?

Minimera celltillväxt/-delning, främja cellreparation.

Kalorirestriktion (CR) utan proteinbegränsning har jag för mig inte fungerar, utan nyckeln är just proteinmängden. Sannolikt är mjölkprotein (vassle: insulin, kasein: igf-1) något att särskilt se till.

Eddie Vedder
2009-12-01, 19:52
Hm, varför?

Om du söker på "lågkalorikost", lågproteinkost" och den typen av sökord så hittar du massor av trådar om det. Det har diskuterats hur många gånger som helst.

Om du gör en avancerad sökning med den typen av sökord skrivet av mig så träffar du säkert rätt.:)

en stor stark
2009-12-01, 22:09
Eh.. va?

Proteinbehovet minskar när man börjar styrketräna, inte tvärtom. Däremot är det ändå av fördel (för musklerna) att ligga på 2-2,5g/kg än, säg, 0,8g/kg.

Kan söka på "proteinmetabolism" här på kolozzeum så får du säkert reda på mer, om du vill. :thumbup:

vicarious
2009-12-01, 22:15
Okej, tack för all info - ska läsa :)

mikaelj
2009-12-01, 22:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96316&highlight=proteinmetabolism#27 (inlägg #27)

Eddie Vedder
2009-12-02, 06:39
Proteinbehovet minskar när man börjar styrketräna, inte tvärtom.

Ja den hypotesen finns också. Men inte heller det är klarlagt. Men det stämmer att viss litteratur antyder det.

Doctor Snuggles
2009-12-02, 07:15
Minimera celltillväxt/-delning, främja cellreparation.

Kalorirestriktion (CR) utan proteinbegränsning har jag för mig inte fungerar, utan nyckeln är just proteinmängden. Sannolikt är mjölkprotein (vassle: insulin, kasein: igf-1) något att särskilt se till.

Har du ngn referens på det? Det som jag läst är möjligen att mängden metionin kan vara korellerad till delar av CR effekterna (teoretiserat till att metionin "reglerar" mängden proteinsyntes), och att man kan uppnå dem utan att, utöver minskningen av metionin, minska intaget av kalorier.
Men inte att CR inte fungerar om man får i sig normala mängder protein.

mikaelj
2009-12-02, 08:38
Nej, det minns jag inte. Jag har läst det här, tror jag. Intressant om metionin.

Sedan beror det kanske på vad man menar med "normala" mängder också, särskilt om du äter relativt kroppsvikt eller relativt totalt energiintag.