Visa fullständig version : Vitaminer?
Hejsan, jag ber om ursäkt om det redan finns en liknande post om detta, jag prövade dock att söka ett par gånger utan resultat.
Min fråga är om någon vet var jag kan få tag på dokumenterad forskning angående vilka vitaminer och mineraler som är "extra bra" vid muskelbyggning. OM det nu kan vara så att vissa är mera viktiga än andra gällande just det. Jag är medveten om att alla slags människor behöver vitamineroch mineraler oavsätt träning samt att överdosering av vissa vitaminer och mineraler är skadligt.
Mvh //Pody
Om du har brist på vissa vitaminer så ger det bra effekt av att supplementera med dessa. Det bör du dock inte ha om du är frisk och äter vettigt. Möjligtvis D-Vitamin undantaget.
MrBurner
2009-11-30, 17:43
Bästa D-vitamin-källa från mat kanske herrn kan nämna? :)
fet fisk. inte konserverad i burk
OneManArmy
2009-11-30, 18:47
Hur vet man om man har någon vitaminbrist eller liknande?
är det blodprov som gäller eller?
All fisk, svamp. Det är typ de enda källorna som duger. Men eftersom det inte är standard att äta svamp och fisk varje dag så är supplement en bra idé såhär på vintern. Ska själv köpa imorgon, mitt indien-vitamin börjar nog försvinna nu...
Det är inte ovanligt att man får någon sorts vitaminbrist. Oavsett vad så finns det kanske perioder då man inte äter tillräckligt varierat för att få i sig samtliga näringsämnen. Hur vet man då om man har vitaminbrist? Det är ofta svårt att säga då vissa symptom kan bero på så mycket annat än vitaminbrist. Det finns dock symptom man bör se som varningstecken.
•A-vitamin: utmattning, flagnande och torr hud, nattblindhet
•B1: utmattning, oregelbundna hjärtslag, mental förvirring
•B2: hudutslag, sprickor i mungipan, anemi
•B3 (niacin): utmattning, matsmältningsbesvär, hudsjukdomar, diarré
•B5 (pantotensyra): utmattning, magstress, infektioner, muskelkramper
•B6: muskelförsvagning, hudsprickor, krampryckningar, dermatit, anemi
•B8 (biotin): illamående, depression, håravfall, torr hud
•B9 (folat): läppsprickor, tarmrubbningar, anemi
•B12: nervositet, utmattning, anemi
•C: depression, blödande tandkött, svårläkta sår, utmattning, skörbjugg
•D: minskning av kalcium i benen
•E: anemi, nervskador, befruktningsproblem
•K: För "tjockt" blod
Är mana orolig för att ha någon vitaminbrist bör man kontakta vårdcentralen där de genom ett blodprov kan se om så är fallet
Eddie Vedder
2009-11-30, 19:39
Bästa D-vitamin-källa från mat kanske herrn kan nämna? :)
Fet fisk är den bästa källan men tillskott är troligtvis att rekommendera även om man konsumerar fet fisk regelbundet.
Mr.Sarkastisk
2009-11-30, 19:43
Fet fisk är den bästa källan men tillskott är troligtvis att rekommendera även om man konsumerar fet fisk regelbundet.
Visst äter vi mindre vitaminer osv. i nuet än förr i tiden? Dvs. om man bortser från tillskott..
Visst äter vi mindre vitaminer osv. i nuet än förr i tiden? Dvs. om man bortser från tillskott..
Vi vistas mindre i solen nu än förr i tiden (apropå D-vitamin), drar man det ännu längre så vistas vi längre ifrån ekvatorn nu än förr i tiden. Men jag tror nog det är så som du säger också. Mycket av det vi köper är påskyndat med olika tekniker för att få större skördar, vilket verkar påverka hur mycket mikronutrienter exempelvis grönsaker innehåller.
Mina multivitamineraler som jag oftast tar 2ggr/dag innehåller 50% RDI av D3.
Är det vanligt D-vitamin, eller betyder trean nåt speciellt?
Är det bara bull förresten det där att vitaminer/mineraler på tablett inte är bra och grönsaker är mycket bättre? För det har man ju hört till leda, men ändå knaprar man sina tabletter i förhoppning att det iallafall är bättre än inget.
Detta kan vara en skröna. Jag hörde av en man som arbetat men livsmedelshanteringsfrågor att zinkhalten i våra grödor blivit lägre och att detta till stor del skulle bero på att de maskiner som används på fälten blivit så stora och tunga att resultatet blir ett kompaktare jordlager där ex zink inte tas upp av det som växer där.
Låter galet?
Mina multivitamineraler som jag oftast tar 2ggr/dag innehåller 50% RDI av D3.
Är det vanligt D-vitamin, eller betyder trean nåt speciellt?
Är det bara bull förresten det där att vitaminer/mineraler på tablett inte är bra och grönsaker är mycket bättre? För det har man ju hört till leda, men ändå knaprar man sina tabletter i förhoppning att det iallafall är bättre än inget.
RDI för d-vitamin är sannolikt för lågt satt.
20 minuter i solen en sommardag i badshorts om du är en blek skandinavier producerar 2500% av RDI
Det har visats att exempelvis C-vitamin från frukt och grönt tas upp bättre än samma mängd från tablett. Tror där finns många fler exempel.
RDI för d-vitamin är sannolikt för lågt satt.
20 minuter i solen en sommardag i badshorts om du är en blek skandinavier producerar 2500% av RDI
Det har visats att exempelvis C-vitamin från frukt och grönt tas upp bättre än samma mängd från tablett. Tror där finns många fler exempel.
Oj, då kanske man ska sluta va ute i solen då det inte verkar bra att överdosera...
RDI = 10 µg
Skadligt i stora mängder. Kan ge symptom som illamående, sämre matlust, förkalkning av vävnader i framförallt lungor och njurar. Undvik regelbundet intag över 50 µg/dag.
Man ska alltså undvika kontinuerliga 500% RDI, och du snackar om 2500% RDI av att va ute i solen !?!?
EDIT: Source: http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm
Oj, då kanske man ska sluta va ute i solen då det inte verkar bra att överdosera...
Man ska alltså undvika kontinuerliga 500% RDI, och du snackar om 2500% RDI av att va ute i solen !?!?
EDIT: Source: http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm
Jepp ca 250 µg
Jepp ca 250 µg
Ok, då blir det paraply på sommaren från och med nu :D
Här är en tråd om D-vitamin
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138230
Det beror på vad du menar med förr i tiden. 50 år, 100 år, 200 år? Idag har man större möjlighet att variera sin kost och äta alla typer av livsmedel året runt än vad man någonsin har haft tidigare. Kunskapen om vad man bör äta har också utvecklats något enormt.
Eddie Vedder
2009-12-01, 13:36
Idag har man större möjlighet att variera sin kost och äta alla typer av livsmedel året runt än vad man någonsin har haft tidigare. Kunskapen om vad man bör äta har också utvecklats något enormt.
Förr hade man dock kunskaper om förvaring, tillagning och förmågan att äta efter säsong. Låt säga att vi går 100 år tillbaka.
Jag tror definitivt att kosten som åts då var mer näringstäthet och framför allt mer fri från miljögifter och föroreningar t.ex. Den stora skillnaden om vi jämför Sverige nu och då är inte att maten idag är nyttigare tror jag, däremot svalt ju folk ihjäl då och det är väl där man kan säga att det idag är mycket bättre.
Angående att överdosera D-vitamin borde det inte vara en stor skillnad mellan att sola (bilda D-vitamin i huden) och att äta D-vitamin? Alltså att det inte är så farligt att sola (så man inte bränner sig och så vidare) men att äta det ger andra effekter?
Sen angående vitaminer och mineral i tablettform så har man visat att de tas upp mycket bättre genom att äta grönsaker (mat) än i just tablettform. Därför rekommenderas starkt att ta tabletten kort efter en måltid så att den mer eller mindre ingår i måltiden. Sedan finns det hjälpämnen i mat (grönsakerna) så det är inte helt enkelt att bara "ta en tablett".
En grym källa till D-vitamin är ål! 100g innehåller 300% RDI!
Eddie Vedder
2009-12-01, 19:50
Sen angående vitaminer och mineral i tablettform så har man visat att de tas upp mycket bättre genom att äta grönsaker (mat) än i just tablettform.
Jag har bara läst det motsatta. Från kosten finns alltid hämmande faktorer och det är alltid svårare att överdosera från kosten.
Den koncentrerade formen från tillskott tas nog upp mer fullständigt. Men fördelarna med vissa näringsämnen är långt ifrån klarlagt. Man tror sig hitta ett visst näringsämne med viss effekt men ser sällan samma hälsoeffekter vid supplementering. Men tas upp gör det.
Jag tycker vi vet oerhört lite om kosten för att rekommendera så mycket som vi faktiskt gör.
En grym källa till D-vitamin är ål! 100g innehåller 300% RDI!
Den råkar också vara utrotningshotad.
http://www.dn.se/ekonomi/alltfler-nobbar-alen-pa-julbordet-1.1005889
Är det någon som har fakta källor jag kan läsa igenom angående vitaminer och mineralernas påverkan under träning? Hurvida det hjälper en muskelbyggare mer än en icke muskelbyggare d.v.s.
Finns det ens dokumenterad forskning om just det?
Jag håller på att skriver ett arbete angående just träning relaterat till kosten och vill gärna ta med vitaminer och mineraler, och jag kan tyvärr inte använda ett forum som referens i mitt arbete, det är därför jag undrar =)
Ni som har källor jag kan läsa får gärna skicka privat meddelande om man nu inte får länka direkt.
Tack på för hand.
//Mvh
Är det någon som har fakta källor jag kan läsa igenom angående vitaminer och mineralernas påverkan under träning? Hurvida det hjälper en muskelbyggare mer än en icke muskelbyggare d.v.s.
Finns det ens dokumenterad forskning om just det?
Jag håller på att skriver ett arbete angående just träning relaterat till kosten och vill gärna ta med vitaminer och mineraler, och jag kan tyvärr inte använda ett forum som referens i mitt arbete, det är därför jag undrar =)
Ni som har källor jag kan läsa får gärna skicka privat meddelande om man nu inte får länka direkt.
Tack på för hand.
//Mvh
Har hittat en sida som verkar bra speciellt för vitaminer och träning, brukar inte vara tillåtet att direkt länka till sidor så om någon mer än jag är intresserad och vill hjälpa till med källkritik och hur mycket sanning det ligger i detta så kan jag skicka länken privat.
Kopierar in lite av det som står med på sidan, först om vart artikeln kommer ifrån:
This article was featured in Flex Magazine, May 1995 issue. It was written by Bob Lefavi, and Timothy C. Fritz. Bob Lefavi, PhD, is an assistant professor in Georgia Southern University's graduate health science program, located at Armstrong State College, Savannah, Georgia. He was the 1990 IFBB North American bantamweight champ, and was runner up in the 1989 USA, and 1992 Nationals in that weight class. Timothy C. Fritz, B. Nutr. Sc., is a graduate research assistant in Georgia Southern University's exercise science program in Statesboro, Georgia.
Thiamine (vitamin B1)
This B vitamin packs muscle! Thiamine is one of the vitamins required for protein metabolism and growth. It's also involved in the formation of hemoglobin, a protein found in red blood cells that transports oxygen throughout the body (especially working muscles). The transport of oxygen is critical to athletic performance and becomes even more important as intensity and duration of exercise increase.
Making matters more interesting, Thiamine, according to research, is one of the few vitamins that enhances performance when supplemented and is increasingly needed by athletes. Not only that, but Thiamine requirements appear to be directly related to caloric expenditure. The more exercise frequency, intensity and duration increase, the more Thiamine is needed.
Vitamin B6 (Pyridoxine)
Protein metabolism, growth and carbohydrate utilization are all made possible in part by the presence of vitamin B6. Like Thiamine, studies on Pyridoxine in athletic performance show a definite increased need for athletes and possible performance enhancement from supplementation.
The vitamin makes the number two spot for a very good reason: It's the only vitamin directly tied to protein intake. The more protein you eat, the more Pyridoxine you need. Of course, this, coupled with Pyridoxine's role in growth, had profound implications for bodybuilders, though it is generally not known or discussed in sports nutrition circles.
Eddie Vedder
2009-12-02, 06:38
Har hittat en sida som verkar bra speciellt för vitaminer och träning, brukar inte vara tillåtet att direkt länka till sidor så om någon mer än jag är intresserad och vill hjälpa till med källkritik och hur mycket sanning det ligger i detta så kan jag skicka länken privat.
Kopierar in lite av det som står med på sidan, först om vart artikeln kommer ifrån:
This article was featured in Flex Magazine, May 1995 issue. It was written by Bob Lefavi, and Timothy C. Fritz. Bob Lefavi, PhD, is an assistant professor in Georgia Southern University's graduate health science program, located at Armstrong State College, Savannah, Georgia. He was the 1990 IFBB North American bantamweight champ, and was runner up in the 1989 USA, and 1992 Nationals in that weight class. Timothy C. Fritz, B. Nutr. Sc., is a graduate research assistant in Georgia Southern University's exercise science program in Statesboro, Georgia.
Thiamine (vitamin B1)
This B vitamin packs muscle! Thiamine is one of the vitamins required for protein metabolism and growth. It's also involved in the formation of hemoglobin, a protein found in red blood cells that transports oxygen throughout the body (especially working muscles). The transport of oxygen is critical to athletic performance and becomes even more important as intensity and duration of exercise increase.
Making matters more interesting, Thiamine, according to research, is one of the few vitamins that enhances performance when supplemented and is increasingly needed by athletes. Not only that, but Thiamine requirements appear to be directly related to caloric expenditure. The more exercise frequency, intensity and duration increase, the more Thiamine is needed.
Vitamin B6 (Pyridoxine)
Protein metabolism, growth and carbohydrate utilization are all made possible in part by the presence of vitamin B6. Like Thiamine, studies on Pyridoxine in athletic performance show a definite increased need for athletes and possible performance enhancement from supplementation.
The vitamin makes the number two spot for a very good reason: It's the only vitamin directly tied to protein intake. The more protein you eat, the more Pyridoxine you need. Of course, this, coupled with Pyridoxine's role in growth, had profound implications for bodybuilders, though it is generally not known or discussed in sports nutrition circles.
Vore jag lärare skulle jag INTE godkänna det där som källa.
Sök på "vitamins exercise", "vitamin supplements exercise", performsce vitamins etc. och gör ditt eget arbete.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
http://scholar.google.se/
Hade inte tänkt kopiera, bara leta efter användbar info, granska, skriva om det jag tycker låter sannorlikt och referera =)
Ska kolla upp det du skrivit nu.
Tack!
//Mvh
Det är nog bara till att läsa om biokemin.
Thiamin fångar in de energirika elektronerna vid pyruvatdehydrogenas. Ganska uppenbart att det krävs mer thiamin desto mer pyruvat man omsätter:D
Pyrodoxin deltar vid transamineringarna av aminosyror. Ganska uppenbart att det krävs mer pyrodoxin desto mer protein man äter. All ammoniaken måste ut:D
Hur skulle Mer vara bättre när det gäller vitaminer:confused:
Förr hade man dock kunskaper om förvaring, tillagning och förmågan att äta efter säsong. Låt säga att vi går 100 år tillbaka.
Jag tror definitivt att kosten som åts då var mer näringstäthet och framför allt mer fri från miljögifter och föroreningar t.ex. Den stora skillnaden om vi jämför Sverige nu och då är inte att maten idag är nyttigare tror jag, däremot svalt ju folk ihjäl då och det är väl där man kan säga att det idag är mycket bättre.
Näringstätheten har iofs mindre betydelse om alla inte har råd med eller tillgång till alla livsmedel, Så illa var det för ca 100 år sedan och bristsjukdomar var ganska så vanligt. Idag finns det däremot väldigt få i Sverige och västvärlden som kan säga att de inte har råd att äta bra mat. Så att något var mer näringstätt på den tiden påverkar inte näringstätheten i hela kosten iom att man idag kan äta mer av livsmedel som har en högre näringstäthet än andra.
Däremot så brukar det användas ganska så friskt i marknadsföringen av vitamin- och mineraltillskott.
Vad gäller miljögifter så hade man ingen mätmetod för sådana för 100 år sedan och jag skulle inte velat äta fisk från vattendrag och sjöar nedströms från ett järnbruk, större stad etc. De hade en helt annan syn på var de skulle göra av med avfallet på den tiden.
Eddie Vedder
2009-12-02, 16:42
iom att man idag kan äta mer av livsmedel som har en högre näringstäthet än andra.
Precis. Vi blir feta.
För risken med lägre näringstäthet och det mer stillasittande livet är ju att mer energi måste ätas för samma mängd näring. Och mindre enrgi förbrukar vi samtidigt.
SÅ att folk är feta och undernärda samtidigt är ju ingen skräll.
Däremot så brukar det användas ganska så friskt i marknadsföringen av vitamin- och mineraltillskott.
Ja det håller jag med om. Men de studier som visar på mineralfattig jordmån, är det forskningsfusk alltihop menar du?
Bara här i Uppsala på SLU publicerades ju för något år sedan en studie som visade rejält sämre halter av diverse mineraler i jordmånen.
Precis. Vi blir feta.
För risken med lägre näringstäthet och det mer stillasittande livet är ju att mer energi måste ätas för samma mängd näring. Och mindre enrgi förbrukar vi samtidigt.
SÅ att folk är feta och undernärda samtidigt är ju ingen skräll.
Jag har ingen aning om hur du får ihop att en större tillgång på näringstäta livsmedel gör någon fet? Visst en låg fysisk aktivitet gör att man måste/bör välja livsmedel som kombinerar lågt energiinnehåll med hög näringstäthet men det är lättare att göra idag än för 100 år sedan. Både genom att vi har bättre ekonomi och att det finns andra livsmedel tillgängliga.
Ja det håller jag med om. Men de studier som visar på mineralfattig jordmån, är det forskningsfusk alltihop menar du?
Bara här i Uppsala på SLU publicerades ju för något år sedan en studie som visade rejält sämre halter av diverse mineraler i jordmånen.
Nej det är ett problem. Däremot så är ju frågan hur stor inverkan det faktiskt har på kosten. Räknar man på spannmål så kan vi ju utan problem koncentrera det genom att ge det till djur och sen äta kött, mjölk eller ägg. Ersätter vi då 1000 kcal från spannmål med kött, mjölk och/eller ägg så kommer den totala näringstätheten att öka.
Eddie Vedder
2009-12-02, 17:12
Jag har ingen aning om hur du får ihop att en större tillgång på näringstäta livsmedel gör någon fet?
Jag läste fel ser jag.
Men i vilket fall som helst innebär inte möjligheten att konsumenten faktiskt gör det. Bara för att man KAN bege sig till en marknadsplats eller en större affär med bra utbud så är det fortfarande de billigare produkterna som säljer bäst och i de områden där människor äter som sämst är utbudet sämst.
Så jag tycker att man i båda fallen skall jämföra äpplen och äpplen, dvs de som på den tiden hade pengar nog att köpa bra mat jämfört med de som har det idag. Och då är jag övertygad om att man i regel åt nyttigare då.
Mycket på grund av att man just lagade maten själv med bra råvaror och med bra kunskap.
Jag läste fel ser jag.
Men i vilket fall som helst innebär inte möjligheten att konsumenten faktiskt gör det. Bara för att man KAN bege sig till en marknadsplats eller en större affär med bra utbud så är det fortfarande de billigare produkterna som säljer bäst och i de områden där människor äter som sämst är utbudet sämst.
Det är ju en helt annan fråga och inget jag har kommenterat tidigare. Att utbudet följer efterfrågan och efterfrågan följer utbudet är ganska så självförklarande men utöver det så det är en betydligt svårare fråga att lösa än att bara säga att folk inte har tillgång till näringstät mat pga ekonomin. Ekonomin är i sig en mindre faktor då bra "bra" mat oftast är minst lika billig som "sämre" mat utan det handlar troligen om något annat.
Så jag tycker att man i båda fallen skall jämföra äpplen och äpplen, dvs de som på den tiden hade pengar nog att köpa bra mat jämfört med de som har det idag. Och då är jag övertygad om att man i regel åt nyttigare då.
Mycket på grund av att man just lagade maten själv med bra råvaror och med bra kunskap.
Att bara jämföra de som hade råd säger ju inget som svarar på frågan om folk förr i tiden åt mer vitaminer utan då måste man rimligen använda sig av hela befolkningsunderlaget. Jag undvek hela den biten genom att bara säga att tillgången på näringstäta livsmedel har ökat idag jämfört med någonsin tidigare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.